Vilken var er första (Smarta)-Mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Min första iomed jag är hörselskadad var DOROs första smartphone 2016.
Kan säga som så att valde att höjja hörapparaten istället och gör det än när jag ringer och bytte till en oneplus 3 fort som fan.
DOROn var verkligen skräp.
Kör idag en Oneplus 7t pro.
Att DORO ens försökte fattar jag men denna telefon riktade sig tydligen till pensionärer först och främst.
Första gången man startade en app kom det upp en guide som i 5 minuter förklarade så enkla saker som att svepa över skärmen i appen.
Verkligen skit

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk

Sony Xperia Arc.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

jag klickade JA! och sen avstå röst.... jag skyller på feber och fått sova med tre timmars intervaller.

eller gjorde jag det.. aja

Htc Hero var första, efter det blev det en Lg optimus 2x

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejy8607:

Min första iomed jag är hörselskadad var DOROs första smartphone 2016.
Kan säga som så att valde att höjja hörapparaten istället och gör det än när jag ringer och bytte till en oneplus 3 fort som fan.
DOROn var verkligen skräp.
Kör idag en Oneplus 7t pro.
Att DORO ens försökte fattar jag men denna telefon riktade sig tydligen till pensionärer först och främst.
Första gången man startade en app kom det upp en guide som i 5 minuter förklarade så enkla saker som att svepa över skärmen i appen.
Verkligen skit

Min mormor gillar doro, du var säkert fel målgrupp så skräp är det knappast bara inte något som passade dig

min första smart phone var en iphone 3. blev snabbt galaxy s1 när jag insåg att jag annars var låt till itunes och kunde på den tiden inte ens kopiera en bild utan itunes.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte första iPhonen från USA några månader efter den kom, så någon gång sent 2007. Insåg direkt att det var åt det hållet telefonerna skulle gå så ville hoppa på tåget så snart det gick. Hade kollat på Nokias N-varianter tidigare men tyckte inte riktigt de var vad jag ville ha, de var rätt stora och klumpiga och även om de var coola så var det inte samma nya grej som när iPhonen kom med sin touchskärm utan knappsats.

Permalänk
Medlem

Skaffade inte smartphone förrän 2012, Iphone 4s. Men oj vilken skillnad det var. Har förenklat min vardag på många sätt.

Permalänk
Medlem

iPhone 5

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Min första var en HTC TYTN II. Köpte den 2007 vid launch.
Skulle nog säga att kombinationen av riktig webbläsare och GPS var det som kändes revolutionerande. Var också kul att man kunde installera egna/modifierade ROMs på den.

Men den var ju lite tidig skulle jag nog säga. För hur mycket den försökte göra med så pass begränsade hårdvaruresurser man hade på den tiden.

Nästa lur blev en iPhone 4 och det var ju mer ”på riktigt”. Det gick från ”i teorin kan din telefon göra det här om du lägger manken till” till ”allt bara funkar på det mest självklara sätt”.

Innan dess hade jag en skruttig ”3G-telefon” ala Sony Ericsson eller om det bara var Ericsson.
Minns hur hajpat 3G var då men den telefonen kändes verkligen som noll framsteg jämfört med min featurephone med 2g jag haft tidigare. Så pass att jag minns att jag dömde ut nyttan med 3G helt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

i princip OT, men skulle vara intressant att veta hur det skulle ha sett ut, om Steve Jobs fick sin önskan/förslag i uppfyllelse att att Apple tillverkade OS och Nokia tillverkade telefonerna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Fick en iPhone 3G i högstadiet runt 2008. Testade sedan både samsung galaxy ace och htc hero men gick eventuellt vidare till iPhone 4 >5s >8 och nu min 13 mini. Jag älskar att pilla runt och kör både linux, OS X och Windows 10 hemma men mobilen skulle jag aldrig någonsin gå ifrån Apple. Även om jag tycker de är på tok för dyra nu så får man otroligt mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av auge:

Ni får mig att känna mig gammal, Android och färgskärmar, mja så såg inte min första ut.
Det var en Ericsson R380, den var fan cool när den kom
https://www.ericsson.com/49dd03/assets/global/qbank/2017/01/04/da1900-32862-lm000959-2.jpg

Har också haft en sådan, fick köpa via SEB för att kunna göra bankärenden direkt i telefonen å det var häftigt på den tiden.
Ligger kvar hemma på vinden fortfarande, vågar inte heller sälja den då jag fått för mig att den har inbyggt bank id just för mig

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Anser mig tidig, då jag köpte en iPhone 3Gs 2009. Då iPhone inte var hutlöst dyra. Gillade den, men jailbreaka den till slut då OS:et var för stängt och det fanns andra funktioner som jag ville åt.
Första android jag hade var en ZTE Blade. Den mest prisvärda android luren man kunde hitta. Och jag blev helt lyrisk. Det var kanske inte lika snyggt som iPhone, men tusan mycket lättare att modifiera.

EDIT:
Innan iPhone hade jag en Nokia 6300. Den hade webbläsare och jag WAP:ade en hel del med den. Kollade mail osv. Så den gav egentligen den första känslan av en smart telefon.
Men iPhone gjorde det väldigt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung Galaxy A7 2017, f.ö. samma mobil jag använder idag. Börjar bli dags att byta ut den.

Jag var tämligen sen på bollen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Galaxy S2, och jag har alltid kört med Samsung efter det. S2->S4->S7->S10. Fram tills nu då jag byter till en Sony Experia 1 III eftersom Samsung övergav 3.5 mm och minneskort på sina toppmodeller.

Permalänk
Medlem

första smartphone var en Samsung Galaxy Spica. knatade runt i Stockholm en dag och var uttråkad så var ett impulsköp kan man säga

Permalänk
Medlem

Min första var en HTC desire hd. Jag har efter det kört på med deras modeller
one x
One m7
One X9
U11 plus

Sitter nu med en oneplus 8 pro och har även haft op7 pro samt poco f2 pro. Inga dåliga telefoner men kvalitetskänslan från htc saknas. Har även testat ett par samsung och Motorola men det var inget för mig.
Så nu hoppas jag på ett mirakel så att jag kan köpa en trevlig ny htc igen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag tror Galaxy s3 var min första smartphone. Den var riktgt bra. Jag var kanske lite sen på bollen med smartphone. 2011 föddes min dotter och 2011 till 2012 var vi utomlands så vi hade annat att tänka på under den tiden.

Första telefonen jag ägde någonsin tror jag var en Nokia 3210. Jag har ägt väldigt många telefoner sedan dess. Jag var en mobilnörd i gymnasiet och lärde mig specs utantill. Det var också en spännande tid då det var mycket nyheter som polyfoniska ringsignaler, färgskärm, med mera.

Permalänk
Medlem

2014-06-27, iPhone 5s. Jag lyckades dra mig över mållinjen strax före de sista pensionärerna.
Hade inte haft någon direkt användning innan, men mobilbank, bank-id etc lockade tillslut över mig. Började även bli svårt att hitta bra icke-smartphones. Min första var klassiska 3310.

Permalänk
Medlem

Det först "Smarta" telefonen som jag ägde var en Nokia 5800 XpressMusik

Det här väckte några minnen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Iphone 3G

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Min första smartphone var en iPhone 3GS (utan tvekan den sämsta "telefon" jag någonsin haft).
Köpte den specifikt för att förenkla tågresande genom Skånetrafikens app, använda navigatorn för att hitta i vissa städer (ledde mig helt fel varje gång) samt att kunna ringa och ta emot samtal så klart.

Trots byte av telefonen två gånger, SIM-kortet ett dussin gånger så gick det ALDRIG att ha mottagning (varken 2G eller 3G), där alla andra satt med full mottagning, såsom centralstationer och mitt i större städer.

Till slut så gick släkten ihop och gav mig en Samsung Galaxy S4 i julklapp efter ett antal år då det aldrig gick att nå mig (vilket på sitt sätt var rätt skönt förvisso).

Den gav mig dock stor glädje när den förintades och blev till småbitar på ett något extremt vis..

Permalänk
Medlem

Det var även min första touchmobil. HTC Diamond, fick köpa den för reducerat pris då jag arbetade för en återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Ja, tror den första telefonen jag hade som skulle kunna räknas som en smartphone var en Sony Ericsson p800 som jag fick ta över/ärva av min pappa. Min första moderna smartphone var en htc desire hd (android).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Om man med "smart" menar att den har touch så tror jag det var gamla Motorola Defy, 2011. Hade den inte länge då den, trots att den skulle vara vattentät, blev vattenskadad.
Sen har det vimlat förbi en del olika telefoner under kortare perioder, där jag knappt minns om de vara mina eller någon i familjens.

Första telefonen öht var en Nokia 1611, från runt julen -97 el -98.
Den jag hade längst tid i aktiv användning var en Ericsson T65 som nog levde i runt 6-7 år innan den pensionerades.

Har visserligen kvar en SE Xperia Acro S från 2012 som fortfarande är igång här framme i köket med mitt privata och registrerade nummer, används om någon gammal bekant (el någon annan för den delen) vill nå mig (hänt flera gånger) och som inte har mitt jobbnummer som används primärt. Den telefonen slutade användas aktivt någon gång runt 2013-2014 när jag fick ordentlig jobbmobil, men är som sagt fortfarande fungerande och igång.

Är väl snart dags att byta jobbmobil också, tyvärr verkar vi bara kunna välja mellan två märken (A & S) och inget av dem är intressant.

Permalänk
Medlem

En Ericsson P910i... första "moderna" var en SE X10 Mini Pro. Sen har jag haft lite olika märken, HTC, LG, Huawei och nu Samsung. Favoriten var nog LG G2... älskar formfaktorn på den.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Neonode N1. Var väl lite av en smarttelefon vad jag minns.
Fick den tidigt när den väl kom ut. Gav runt 4600:- för den.
Lekte med den i två veckor. Sålde den sen för 6600:-
Så rätt nöjd med den

Permalänk
Medlem

Ericsson R380 via jobbet.
Sedan Nokia N80 (Symbian, 2005), följt av Ericsson P1 (Symbian, 2007).
Min första med Android var Sony Ericsson X10 Mini (2010).

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

iPhone 3Gs? hette den med s? kommer inte ihåg

(räknar inte vissa av dom nämna ovan som "smarta") bara för att man kunde öppna websidor eller använda inbyggda "kalendrar eller annat shite" så var dom ju inte "smarta"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Första var en HTC touch Diamond, inköpt 2009 nångång.
Hade den ca 2 år, sen köpte jag nån kass Samsung smartphone.
2015 LG G4
2017 Samsung s8+
2020 köpte jag Huawei p30 Pro som jag fortfarande använder och är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Hade Nokia N82 i många år den klara av alla mina krav med bra batteri tid sen blev det en Samsung Galaxy Note1 😃 sen var allt inte se likt längre 🤣🤣🤣🤣🤣

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz