Vilken var er första (Smarta)-Mobiltelefon?

Permalänk
Samsung Sverige

Vilken var er första (Smarta)-Mobiltelefon?

Ja helt enkelt, vilken var er första telefon av rangen smartphone? Var ni sena på tåget eller köpte ni det absolut första som gick att få tag i?:) Hur tyckte ni att upplevelsen var under den tiden? Var batteritiden en besvikelse efter dåtidens telefoner som ofta klarade sig flertal dagar utan laddning?

Om jag börjar då;

Första SmartTelefon: HTC Magic, jag tror det var den andra Android-telefonen som släpptes. Den hade en "trackball" för att styra telefonen tillsammans med pekskärmen. Jag var absolut nöjd med telefonen och den kändes verkligen som framtiden. Att ladda ner en simpel Soundboard var magiskt. Men..efter en oavsiktlig omgång i tvättmaskinen så bytte jag raskt till Samsung's första Galaxy och jag har vart kvar hos Samsung sedan dess.

Första Telefon: Nokia 3310! Vilka grejer, vilken magi! Inbyggda funktioner som propp för bordsben, hammare och kastboll så var det faktiskt en lysande första telefon. Att man också kunde spela snake på rasterna i skolan var väl behövligt för en liten skitunge som mansjälv var.

Nåja, dela med er nu av era första minnen kring Smart och Icke smarta telefoner.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min första smarta telefon var en Samsung Galaxy Gio. Att det var ett "Galaxy" i namnet var tämligen symboliskt för snabb var den inte. Den kostade dock bara 1200 kr år 2011. 😁

Körde den ett par år innan jag fick ärva en Samsung Galaxy S som var mer än dubbelt så snabb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min första var Googles "Nexus S" så nej, jag var väl inte särskilt tidig på det tåget.. Hade en Nokia E51 rätt länge medan alla andra gick med sina (i ärlighetens namn på den tiden rätt dumma) smarta telefoner.. Saknar fortfarande ett taktilt tangentbord relativt ofta..

Permalänk
Medlem

Första smartphone var en HTC Hero och första mobilen var en Motorola Microtac 7200 nån gång på stenåldern.
Tror båda finns kvar i en hylla nånstans.

Permalänk
Medlem

Den gamla godingen Motorola A920, som senare ersattes med en A1000.

Går väl att diskutera om det är en smartphone eller ej med tanke på hur begränsat det var med symbian os, men den hade åtminstone grunderna som en smartphone idag har (appar, pekskärm, gps, 3g m.m.). Mina appar blev dock inte så framgångrika

Edit: Första mobilen var en Nokia 1611. Har både A920 & 1611 kvar som skräpar i någon kartong.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Den gamla godingen Motorola A920, som senare ersattes med en A1000.

Går väl att diskutera om det är en smartphone eller ej med tanke på hur begränsat det var med symbian os, men den hade åtminstone grunderna som en smartphone idag har (appar, pekskärm, gps, 3g m.m.). Mina appar blev dock inte så framgångrika

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/bd36GY3a0TLub5sVkHIGnnvAoqr_Y4CoZJbdl7Kk-A0OHAzxGQOy1xFOOqLzYwrtmqVWIc7D4O-eU2aYnf5KajUy8ZR_JUsXXODatcF0-v2G7qp7fXuQ2NcQRQEICVA

Edit: Första mobilen var en Nokia 1611. Har både A920 & 1611 kvar som skräpar i någon kartong.

Samma här! Videokvalitén lämnade mycket att önska, men det var förbannat coolt!

Permalänk
Medlem

Det beror nog på var man drar gränsen mellan ickesmart och smart.

Sent 00-tal skaffade jag en Nokia E71 som jag använde till ca 2012. Då skaffade jag en Samsung Galaxy Nexus, som tveklöst kan räknas som smart. Men även Nokian innan hade ju en ganska stor skärm, internetanslutning så mycket av nätet var tillgängligt och några andra smarta funktioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror min första var första Samsung Galaxy, i7500. Köpte den billigt av en kompis typ 2011 och körde med den i något år. Vill minnas den hade många defekter och baksidan hade gått av eller saknades så jag var tvungen att använda ett skal/fodral till den så batteriet inte ramlade ut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Min första smart phone var HTC HD2, sen blev det en Nokia N8. Suverän telefon bara Nokia skulle ha fått fixat Symbian 3

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Vila i frid

2010, Samsung Galaxy S, som hängde sig oftare än jag orkade med så den stängdes av och fortsatte använde min gamla Nokia E51 (standby på över 300 timmar, svårslaget) fram till ca 2014.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en polare flytta och han gav mig sin Iphone 4 med sprucken skärm. 600kr (för självrisken att få den fixad) senare så hade mitt steg in i smartphone världen tagits!

Permalänk
Avstängd

Samsung Galaxy Gio. Riktig skräp, kraschade ofta

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Första smarta var en Sony Ericsson p990 om den nu kunde klassas som smart, därefter blev det en HTC hero.

Första telefonen var en Nokia 2110

Permalänk
Medlem

Ni får mig att känna mig gammal, Android och färgskärmar, mja så såg inte min första ut.
Det var en Ericsson R380, den var fan cool när den kom

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja helt enkelt, vilken var er första telefon av rangen smartphone?

Var tidig som fasen Hade en Samsung Omnia

Windows mobile 6.1 och grejer, den var inte dålig den. Var riktigt coolt att man kunde ladda hem gps och andra program till den. Touchskärmen var så dålig i slutet att man hade ont i nagelbanden vid slutet av dagen. Använde aldrig pennan.

Ligger nog kvar i någon låda hemma hos päronen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Om man snackar "riktig" smartphone så är det väl min Nokia XpressMusic 5800 som räknas dit. 😁

Före den hade jag dock en Sony Ericsson K750i som var väl rätt smart dock ingen touchscreen.

Eller ja hade och hade, har kvar båda i sina lådor 😂

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med tidig i smarphone, men min första var en HTC Incredible S som jag köpte sommaren 2011 för mina egna pengar efter sommarjobb det året.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

ZTE Blade var nog första, funkade väl bra, men lite trist var det att byta ner sig så ofantligt i kamera-väg från en Sony Ericsson C905. Absolut första var en Siemens M35 år 2000.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog säga att företaget jag då jobbade på fick mig att hoppa på tåget, året var 2009 och det blev en Iphone 4. Har aldrig provat något annat än Apple sen dess men det beror mest på att företagen jag jobbat på kört appletelefoner så inget eget val. Hade jag betalt den själv så vette tusan om jag inte hade satsat på något annat på grund av priset.

Jag hade innan dess någon Sony Ericsson där jag iallafall hade GPS inlagd via Teliaabonnemanget vi hade men skulle inte säga att det var en smart telefon då det fortfarande inte fanns några appar att ta hem eller liknande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Iphone 3gs.
Den var cool tills den blev mjukvarudödad av Ios4 (eller om det var Ios5).
Har varit Andriodanvändare sen dess.

Permalänk
Hjälpsam

HTC Tytn med Windows Mobile var min första smartphone.

Sedan blev det några till HTC av olika modeller innan en vattentät sony och tillsist iPone (via jobbet).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ingen pekskärm, men Nokia E61i får väl sägas vara den första som inte bara var det som idag kallas "feature phone".

Permalänk
Medlem

HTC Desire har kvar den än, deras bästa mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av auge:

Ni får mig att känna mig gammal, Android och färgskärmar, mja så såg inte min första ut.
Det var en Ericsson R380, den var fan cool när den kom
https://www.ericsson.com/49dd03/assets/global/qbank/2017/01/04/da1900-32862-lm000959-2.jpg

Hade en Palm V rätt länge. Det hände att jag kopplade den via IRDA till min Siemens S55 och synkade AvantGo e dyl... Normalt sett synkade man detta genom att trycka på knappen på dockan när man var vid datorn som dockan var kopplad till.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att iPhone 3G var min första riktiga smartphone. Köptes runt Sverigereleasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag skulle nog säga att företaget jag då jobbade på fick mig att hoppa på tåget, året var 2009 och det blev en Iphone 4. Har aldrig provat något annat än Apple sen dess men det beror mest på att företagen jag jobbat på kört appletelefoner så inget eget val. Hade jag betalt den själv så vette tusan om jag inte hade satsat på något annat på grund av priset.

Jag hade innan dess någon Sony Ericsson där jag iallafall hade GPS inlagd via Teliaabonnemanget vi hade men skulle inte säga att det var en smart telefon då det fortfarande inte fanns några appar att ta hem eller liknande.

Kan dock inte vara iPhone 4 för den lanserades i juni 2010. Kan det ha varit iPhone 3GS istället?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag köpte en HTC Desire när den släpptes 2010 och det är fortfarande min favorit telefon
Nåt år efter kom det Custom Roms som jag bytte en gång i veckan

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hade en Palm V rätt länge. Det hände att jag kopplade den via IRDA till min Siemens S55 och synkade AvantGo e dyl... Normalt sett synkade man detta genom att trycka på knappen på dockan när man var vid datorn som dockan var kopplad till.

Hade en Palm III innan, men räknade inte den då precis som du säger var enda kommunikationen i den via dockan.
Testade även ett par Windows CE baserade, coola (då) men helt värdelösa

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk

Sony Ericsson Xperia Arc! Älskade designen på den!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Första smartphonen var en HTC Legend, köptes typ September 2010. Riktigt trevlig upplevelse både i mjukvara och känslan på telefonen.

Första telefonen när man var typ 14 år var en Ericsson 628! Vilken tegelsten, men ändå en härlig känsla att ha sin egen telefon.
Efter det blev det självklart en 3310. Lätt bästa telefonen!