SweClockers regler och policy om politik

Permalänk
Inaktiv

Relevanta frågan är väl varför en del tycks ha ett behov av att vädra sina åsikter just på SweClockers/FZ. Skriv av er på flashback/reddit/darkweb.

Vilket leder oss osökt in på att det är ett intressant psykologiskt fenomen, vissa tycks ha behov av att "skriva av sig" på Internet. Då har man sannolikt en del att arbeta på i sin personlighetsutveckling; t.ex. konflikträdsla, oförmåga att ge uttryck för tankar/känslor IRL och "hålla inne" på saker tills man kommer hem till datorn, osv.

Håller på med kurslitteraturen till klinisk psykiatri, den är torr som en bit jävla sandpapper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Relevanta frågan är väl varför en del tycks ha ett behov av att vädra sina åsikter just på SweClockers/FZ. Skriv av er på flashback/reddit/darkweb.

Vilket leder oss osökt in på att det är ett intressant psykologiskt fenomen, vissa tycks ha behov av att "skriva av sig" på Internet. Då har man sannolikt en del att arbeta på i sin personlighetsutveckling; t.ex. konflikträdsla, oförmåga att ge uttryck för tankar/känslor IRL och "hålla inne" på saker tills man kommer hem till datorn, osv.

Håller på med kurslitteraturen till klinisk psykiatri, den är torr som en bit jävla sandpapper...

Intressant att du kände att du behövde kommentera andra personers behov av att utrycka sig.
Har du några känslor/intryck som du inte har fått prata med någon om under din dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Relevanta frågan är väl varför en del tycks ha ett behov av att vädra sina åsikter just på SweClockers/FZ. Skriv av er på flashback/reddit/darkweb.

Vilket leder oss osökt in på att det är ett intressant psykologiskt fenomen, vissa tycks ha behov av att "skriva av sig" på Internet. Då har man sannolikt en del att arbeta på i sin personlighetsutveckling; t.ex. konflikträdsla, oförmoga att ge uttryck för tankar/känslor IRL och "hålla inne" på saker tills man kommer hem till datorn, osv.

Håller på med kurslitteraturen till klinisk psykiatri, den är torr som en bit jävla sandpapper...

Att uttrycka sin åsikt är ett mänskligt behov, det är nog inte konstigare än så. Gällande din enmeningsanalys om personlighetsutveckling, en bit kvar av kurslitteraturen att jobba igenom?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av RoedeOrm:

Att inte kunna diskutera ett fenomen, vad det än är, med hänvisning till att det blir betungande att moderera är svagt. Det ligger under kategorin, "gör ert jobb, i det jobbet ingår att moderera".

Litet tillägg där. Vi som modererar har inte det som jobb, dvs vi får inte betalt och är inte anställda av geeks utan har andra jobb och gör detta på vår fritid.

Vi är alltså vanliga medlemmar i grunden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Relevanta frågan är väl varför en del tycks ha ett behov av att vädra sina åsikter just på SweClockers/FZ. Skriv av er på flashback/reddit/darkweb.

Vilket leder oss osökt in på att det är ett intressant psykologiskt fenomen, vissa tycks ha behov av att "skriva av sig" på Internet. Då har man sannolikt en del att arbeta på i sin personlighetsutveckling; t.ex. konflikträdsla, oförmåga att ge uttryck för tankar/känslor IRL och "hålla inne" på saker tills man kommer hem till datorn, osv.

Håller på med kurslitteraturen till klinisk psykiatri, den är torr som en bit jävla sandpapper...

Jag tror snarare att förklaringen är simplare än så, det som ej är politiskt korrekt får ej diskuteras i det offentliga, på arbetsplatser, tillställningar osv. Tack vare åsiktskorridoren så blir det obekvämt när någon går utanför, oavsett hur väsentlig eller korrekt deras åsikt är. Det är bara att se till de diskussioner politiska partier i Sverige för, det har tagit 20 år för dem att öppet börja diskutera problem av denna specifika orsak. Då blir internetforum en sista utväg där det fortfarande går att yttra en avvikande/obekväm åsikt utan alltför stora konsekvenser.

Personlig anekdot, jag var på verkstaden för några veckor sedan, då beklagade sig verkstadschefen över hur politikerna styr landet och hur mycket skatt han fick betala som bara (i hans tycke) kastades bort. Även om en hel del av det han sade var korrekt så blev stämningen i rummet obekväm, just för att människor i vårt samhälle har fått lära sig att ej diskutera "viktiga" ting offentligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoedeOrm:

Det går inte att komma undan att Sweclockers tightar till åsiktskorridoren, vilket också ligger i tidens anda. Kring detta kan man, helt naturligt, anlägga flera olika perspektiv.

Att inte kunna diskutera ett fenomen, vad det än är, med hänvisning till att det blir betungande att moderera är svagt. Det ligger under kategorin, "gör ert jobb, i det jobbet ingår att moderera". Det finns redan regler för hur forumets medlemmar ska agera för att får vara en del av Sweclockers, rimligtvis är det en del av forumledningens arbete att se till att de efterföljs.

Hur jag än vänder och vrider på den här situationen anser jag att Sweclockers kommer ut som ett sämre forum efter klargörandet i artikeln. Det blir något lite mer torftigt, något lite mer ängsligt, något lite mer fegt. Sweclockers har aldrig (åtminstone inte under min medlemstid) varit enbart ett datorforum, Sweclockers har varit större än så. Sweclockers har varit en del av livet för många. Hela livet. Det blir inte mycket finare än det. Jag menar att detta är ett steg, om än pyttelitet, i riktning att säga åt medlemmarna vad de ska tycka (uttrycka), att komma med pekpinnar. Att inte få diskutera relativt fritt kring fenomen i samhället i samband med t.ex. kulturella uttryck som film, musik o.s.v. är trist och bidrar till ett konformistiskt samhälle. Det är inte att stå upp för grundläggande anständighet, det är något helt annat.

Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser, Sweclockers har lagt än liten liten sten på den vägen. Tar jag i från tårna? Kanske det. Men jag avskyr begränsningar av den här typen.

Slutligen, den bilden(seriestrippen) Jacob lägger ut, vad är poängen? Att provocera eventuella meningsmotståndare en smula? Gött, jag gillar det, då kan man diskutera kring det och kanske i bästa fall lära sig något. Tystnadskultur/cancelkultur är nästan aldrig bra. Tycker jag.

Det är rätt gött dock, att din rätt att säga vad du vill inte är konstant överordnad andras rätt att slippa ta del av det.

Är det inte lite konstigt att så fort regler mot sexism och rasism förstärks eller förtydligas så ska det gnällas på åsiktskorridorer, censur, feghet, tystnadskultur, pekpinnar osv. Kanske dags att rannsaka dig själv istället för SweClockers?

Sådana här regler är absolut att stå upp för grundläggande anständighet. Tycker man måste vrida och vända på det rätt rejält för att få det till nåt annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Personlig anekdot, jag var på verkstaden för några veckor sedan, då beklagade sig verkstadschefen över hur politikerna styr landet och hur mycket skatt han fick betala som bara (i hans tycke) kastades bort. Även om en hel del av det han sade var korrekt så blev stämningen i rummet obekväm, just för att människor i vårt samhälle har fått lära sig att ej diskutera "viktiga" ting offentligt.

Mvh

Eller så vill man bara ha sin bil fixad i lugn och ro utan att verkstadschefen ska raljera om politik. Inte direkt konstigt att stämningen blir obekväm. Man kan absolut diskutera viktiga ting offentligt men tycker du inte också att var sak har sin plats? Verkstaden är inte rätt plats för det.

Det där med att vädra sina åsikter är en fin sak i sig, men det är viktigt att faktiskt ha åhörare som är intresserade av att lyssna. Vad är poängen annars? Därför vänder man sig till ett ställe där politik kan diskuteras. Annars blir det ju just obekvämt och inte givande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är rätt gött dock, att din rätt att säga vad du vill inte är konstant överordnad andras rätt att slippa ta del av det.

Är det inte lite konstigt att så fort regler mot sexism och rasism förstärks eller förtydligas så ska det gnällas på åsiktskorridorer, censur, feghet, tystnadskultur, pekpinnar osv. Kanske dags att rannsaka dig själv istället för SweClockers?

Sådana här regler är absolut att stå upp för grundläggande anständighet. Tycker man måste vrida och vända på det rätt rejält för att få det till nåt annat.

Jag kan rannsaka mig, det är både bra och nyttigt. Det var också därför jag väntade med att skriva mitt inlägg ett dygn, för att strukturera mina tankar och funderingar. Gör du samma sak, rannsakar dig? Läser du mitt inlägg objektivt, någorlunda befriad från dina egna trossatser? För om du hade gjort det så hade du sett att jag inte vänder mig mot regler gällande rasism eller sexism. De reglerna finns redan och det är bra regler.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoedeOrm:

Jag kan rannsaka mig, det är både bra och nyttigt. Det var också därför jag väntade med att skriva mitt inlägg ett dygn, för att strukturera mina tankar och funderingar. Gör du samma sak, rannsakar dig? Läser du mitt inlägg objektivt, någorlunda befriad från dina egna trossatser? För om du hade gjort det så hade du sett att jag inte vänder mig mot regler gällande rasism eller sexism. De reglerna finns redan och det är bra regler.

Eftersom du skriver just det att du anser att SweClockers blir ett sämre forum efter klargörandet av regler så är det svårt att tolka det på så många andra sätt än att du vänder dig mot reglerna.

Jag menar inte att du ska skriva fritt från dina trossatser, det ska ingen och gör ingen. Det skulle göra diskussioner helt poänglösa. Det var inte det jag syftade på med rannsakan. Varför ska så simpla och inte i sig märkliga förhållningsregler behöva bli så dramatiskt? Det är otroligt överdrivet att dra upp allt från pekpinnar till åsiktskorridorer.

Alltså har man en åsikt som inte passar in i "korridoren" här så är den antingen sexistisk, rasistisk eller kränkande. Är det ett problem?

Permalänk
Medlem

Man borde få komma med fakta även om den är okomfortabel, det är rätt ironsisk att det är vänstern som kör med censur & inte högern. Jag råder SC att inte vara del av åsiktsregistrerings samhället, de står för förtryck inte inkludering för mer än dem själva.

Permalänk
Medlem

Man kan ju göra den enkla lösningen, ta bort diskussioner som inte rör datorer och kringutrustning.

Kommer man in på speldiskussioner, och än värre, film- och TV-diskussioner, är det nog svårt att begränsa diskussionerna utan att en del känner sig censurerade. Även om det inte är statlig censur.

Jag har full förståelse för att Sweclockers inte orkar med alla bråkiga diskussioner, de har inte resurser att hålla koll på allt hela tiden.

Angående termen "woke" och positiva tolkningar; ord som "medveten" eller "vaken" eller "vakna!" används rätt ofta av olika politiska inriktningar och värderingen av dessa beror nog på ens egna åsikter. Oavsett är det en diskussion vi kommer att ha ett tag framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blobster:

Jag råder SC att inte vara del av åsiktsregistrerings samhället

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Det går inte att komma undan att Sweclockers tightar till åsiktskorridoren, vilket också ligger i tidens anda. Kring detta kan man, helt naturligt, anlägga flera olika perspektiv.

Att inte kunna diskutera ett fenomen, vad det än är, med hänvisning till att det blir betungande att moderera är svagt. Det ligger under kategorin, "gör ert jobb, i det jobbet ingår att moderera". Det finns redan regler för hur forumets medlemmar ska agera för att får vara en del av Sweclockers, rimligtvis är det en del av forumledningens arbete att se till att de efterföljs.

Jag skulle iofs snarare se det som att det först och främst är medlemmarnas ansvar att de följer reglerna.
Det ÄR rimligen, och helt naturligt, mycket mer betungande för moderatorerna (frivilliga) att hålla efter folk som inte kan sköta sig än det skulle vara för folk att följa reglerna och hålla någorlunda god ton i första läget.
Om ett ämne (särskilt som inte är något kärnämne för sajten) är en problemmagnet så känns det ändå ganska rimligt att diskussion av ämnet som sådant kan behöva begränsas enbart av denna anledning.

Skrivet av RoedeOrm:

Hur jag än vänder och vrider på den här situationen anser jag att Sweclockers kommer ut som ett sämre forum efter klargörandet i artikeln. Det blir något lite mer torftigt, något lite mer ängsligt, något lite mer fegt. Sweclockers har aldrig (åtminstone inte under min medlemstid) varit enbart ett datorforum, Sweclockers har varit större än så. Sweclockers har varit en del av livet för många. Hela livet. Det blir inte mycket finare än det. Jag menar att detta är ett steg, om än pyttelitet, i riktning att säga åt medlemmarna vad de ska tycka (uttrycka), att komma med pekpinnar. Att inte få diskutera relativt fritt kring fenomen i samhället i samband med t.ex. kulturella uttryck som film, musik o.s.v. är trist och bidrar till ett konformistiskt samhälle. Det är inte att stå upp för grundläggande anständighet, det är något helt annat.

Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser, Sweclockers har lagt än liten liten sten på den vägen. Tar jag i från tårna? Kanske det. Men jag avskyr begränsningar av den här typen.

Jag håller delvis med, inte i just dessa ordalag men just att det inte i sig är en positiv utveckling.
Men det är en utveckling som i slutänden forceras fram av användarna som jag ser det.

Skrivet av RoedeOrm:

Slutligen, den bilden(seriestrippen) Jacob lägger ut, vad är poängen? Att provocera eventuella meningsmotståndare en smula? Gött, jag gillar det, då kan man diskutera kring det och kanske i bästa fall lära sig något. Tystnadskultur/cancelkultur är nästan aldrig bra. Tycker jag.

Känns väl som att inlägget är precis vad det ser ut som, det belyser att det är skillnad på yttrandefrihet (som ofta åberopas varesig det är relevant eller inte) och vad som accepteras i t.ex. ett givet socialt sammanhang.
Följden är väl mest att det krävs viss grundläggande social kompetens gällande vad man säger (och hur) i vilka sammanhang.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Om jag tycker något är Woke och en svart person tycker något annat är Woke? Vad är Woke då? Vem har tolkningsföreträde?

Det är väl skit samma vilken hudfärg en person har, hen kan vara lika missinformerad för det.

Om jag envisas med att använda ordet "stol" för att referera till mattor för att jag tycker stolar borde förbjudas så vi alla kan sitta på mattan och äta middag, så kan jag göra det precis så mycket jag vill. Problemet uppstår när jag försöker kommunicera med någon som inte delar min definition om vad stol betyder.

Anledningen till att jag uppmanar till att enbart använda woke i dess ursprungliga betydelse är för att det är en vanlig strategi att missanvända uttryck som ofta används av ens meningsmotståndare för att försvåra för dem. Detta görs typiskt genom att avsiktligt skapa negativa associationer till uttryck meningsmotståndare använder. I fallet med "woke" så försvårar de altså för minoriteter som blir diskriminerade mot när allmänheten plötsligt har en negativ association till ordet "woke", vilket varit ett tydligt slagord för rörelser som försöker motverka rasism i USA.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle iofs snarare se det som att det först och främst är medlemmarnas ansvar att de följer reglerna.
Det ÄR rimligen, och helt naturligt, mycket mer betungande för moderatorerna (frivilliga) att hålla efter folk som inte kan sköta sig än det skulle vara för folk att följa reglerna och hålla någorlunda god ton i första läget.
Om ett ämne (särskilt som inte är något kärnämne för sajten) är en problemmagnet så känns det ändå ganska rimligt att diskussion av ämnet som sådant kan behöva begränsas enbart av denna anledning.

Jag håller delvis med, inte i just dessa ordalag men just att det inte i sig är en positiv utveckling.
Men det är en utveckling som i slutänden forceras fram av användarna som jag ser det.

Känns väl som att inlägget är precis vad det ser ut som, det belyser att det är skillnad på yttrandefrihet (som ofta åberopas varesig det är relevant eller inte) och vad som accepteras i t.ex. ett givet socialt sammanhang.
Följden är väl mest att det krävs viss grundläggande social kompetens gällande vad man säger (och hur) i vilka sammanhang.

Du är också aktiv i F1-tråden. Så jag tänker använda den som grund för att göra min poäng.

Jag var emot förbudet mot politik 2018(läs mina naiva kommentarer i tråden), MEN jag var tydlig och förstod att moderatorerna inte orkar med den arbetsbörda som kommer när folk går bananas. SWEC har all rätt att göra vad de vill osv osv.

Problemet är att folk fortfarande går bananas som vi har sett flera gånger i F1-tråden.

Motargumentet är ju att "det hade varit värre om vi tillät politik".

Säkert, men i och med att trenden fortfarande är låg aktivitet i forumet och att folk inte kan bete sig, så har det blivit en allmän försämring. Det är många med kunskap som inte anser att det är värt att skriva och jag ser inte SWEC göra något åt saken.

Därför borde man istället fokusera på att eliminera det dåliga beteendet genom att konkret visa vad som inte är tillåtet när det kommer till HUR man uppför sig.

Förbjud av politik betyder inte automatiskt att alla helt plötsligt kan uppföra sig. Hela stycket med "Vad vill vi uppnå" är självklart, men jag saknar återigen, vilka åtgärder tänker man göra och hur jobbar man aktivt med att uppnå dessa mål?

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Det är väl skit samma vilken hudfärg en person har, hen kan vara lika missinformerad för det.

Om jag envisas med att använda ordet "stol" för att referera till mattor för att jag tycker stolar borde förbjudas så vi alla kan sitta på mattan och äta middag, så kan jag göra det precis så mycket jag vill. Problemet uppstår när jag försöker kommunicera med någon som inte delar min definition om vad stol betyder.

Anledningen till att jag uppmanar till att enbart använda woke i dess ursprungliga betydelse är för att det är en vanlig strategi att missanvända uttryck som ofta används av ens meningsmotståndare för att försvåra för dem. Detta görs typiskt genom att avsiktligt skapa negativa associationer till uttryck meningsmotståndare använder. I fallet med "woke" så försvårar de altså för minoriteter som blir diskriminerade mot när allmänheten plötsligt har en negativ association till ordet "woke", vilket varit ett tydligt slagord för rörelser som försöker motverka rasism i USA.

Jag kan inte hjälpa dig med att folk missbrukar ordet och inte förstår den rätta betydelsen. Jag kan bara förhålla mig till hur det används idag av gemene man. Jättefint att du vill ta tillbaka ordet och att ordet ska få sin rätta mening.

Oavsett ser jag inget fel med min ursprungliga kommentar för det är så den används bland annat.

Permalänk
Medlem

Det var en lång artikel att läsa igenom som kunde förkortas avsevärt genom att formulera den så här:
Om du inser att dina åsikter är kontroversiella ska du vara medveten om att SweClockers värnar om din rätt att hålla käften och inser du inte det kommer våra moderatorer hjälpa dig genom att aktivt rensa bort det du inte borde ha skrivit.

Permalänk

Den ene kanske tycker ordet "woke" är provocerande o sexistiskt/rasistiskt, medans den andre kanske tycker att den politiska dängan: "att stå upp för allas lika värde" är ett provocerande statement i sammanhang där man vill lägga ett täcke över detaljer och förändra en helhet och narrativet, och att spela orättvisa i händerna.

Ja, mycket kan styras av narrativ och val av nyheter.... Tex, skulle man göra en artikel på SweC utifall staten gjorde ett datorspel för att "förbättra" integrationen och promota "allas lika värde", så kommer det bli en shitstorm.

Vem ska bedöma var provokationen ligger? Är det en provokation att indoktrinera barn i regerande politikers uppfattning av vad "allas lika värde" betyder, eller är det en provokation att vara emot det? ..Det som är självklart för den ena, behöver inte vara det för den andra.

Nu var det nästan ett halmstråsexempel, för jag tvivlar på att SweC skulle finna en sån artikel lämplig, då den är som gjord för både medhåll och motstånd, och där alla medel möjliga kommer användas för att få sin ståndpunkt igenom. Samtidigt skulle folk bli galna från andra håll om man väljer att inte publicera en sån nyhet, och sitta på standby och invänta en artikel med motsatt ståndpunkt.

Ja... Detta initiativ kommer kräva väldigt mycket av SweC, att inte skapa narrativ eller opinion genom ensidiga val av nyheter som alltid pekar i en riktning, för om det görs, oavsett politisk infallsvinkel kommer motstånd att uppstå. Med det sagt tycker jag att SweC i de nyheter jag läst kunnat bjuda på argument från båda parter i tex nyheter som rört Republikaner vs Demokrater, och annat. Att man gett en rättvis bild i flera fall utan att hålla ena parten om ryggen. Så props för det.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att utveckla vilka ”värden” eller åsikter som är ”godkända” och inte får problematiseras, diskuteras eller kritiseras i och med att ni förbjuder användandet av ord som ”woke”.

Woke brukar användas för att karakterisera vissa idéer eller tankegångar främst i USA (men som även letat sig hit nu) kopplade till identitetspolitik. Fokus ligger framförallt på rasfrågor men innefattar också feministisk teori om könsmaktsordningen och intersektionell analys, postkoloniala teorier, genusteori och i Sverige (men inte så mycket i USA) analyser kring religion. Ekonomiska analyser är inte fokus men brukar ha sin bakgrund i marxistiska idéer.

Centralt för att vara ”Woke” är att man delar upp personer i förtryckta och förtryckare och att man grupperar människor utifrån exempelvis ras, (i USA) etnicitet i Sverige, kön, sexuell läggning och religiös åskådning. Vita CIS-män anses framförallt vara de som upprätthåller förtrycket av minoriteter.

Att kritisera dessa teorier anses i regel vara kränkande mot minoriteter och det är en central del av identitetspolitiken att det är det upplevda förtrycket som spelar roll. Att exempelvis argumentera för att vi lever i en liberal demokrati där alla medborgare har grundlagsskyddade rättigheter och att förtrycket inte är så omfattande som beskrivs av företrädare för identitetspolitiken brukar av dess företrädare beskrivas som rasistiskt, homofobiskt, kvinnohatande och islamofobiskt och ett sätt att försöka upprätthålla förtrycket. Denna karakterisering av politiska meningsmotståndare till identitetspolitiken som rasistiska, homofobiska, kvinnohatande och islamofobiska som inte har rätt att uttrycka sina åsikter och bör tystats har spridit sig och är nu mer ”mainstream” åsikter. Möjligen kan man se Sweclockers förbjudande av ord som ”woke” som ett tecken på detta.

Jag kan inte påstå att jag sett några trådar där ”woke” använts men jag skulle kunna tänka mig att det använts för att beskriva spel, TV-serier eller filmer där identitetspolitik letat sig in.

En avslutande tanke. Tror de flesta av era läsare hade uppfattat det som lite märkligt om det specifikt stod i ordningsreglerna att Sweclockers är till för alla och att vi därför förbjuder nämnandet eller kritik av Marxist-leninistiska idéer för att följare av denna ideologi skall känna sig inkluderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag kan inte hjälpa dig med att folk missbrukar ordet och inte förstår den rätta betydelsen. Jag kan bara förhålla mig till hur det används idag av gemene man. Jättefint att du vill ta tillbaka ordet och att ordet ska få sin rätta mening.

Oavsett ser jag inget fel med min ursprungliga kommentar för det är så den används bland annat.

Att inte missbruka det själv kan ju vara en bra början. 🤷‍♀️

Permalänk
Medlem

Varför hänger så många upp sig på att man i reglerna nämnt "woke" som ett exempel på saker att undvika? Det är ju bara ett exempel på uttryck som en del slentrialmässigt svänger sig med. Man blir lite tacksam för att de inte hade en lång explicit lista med uttryck. Tråden skulle då bli olidlig med alla försök att skapa debatt om varje enskilt uttryck avseende om det tolkas rätt, av vilka, av vilken anledning och vem som har tolkningsföreträde.

Släpp den onödiga debatten, alla kommer märka om hen/hon/han trampat över gränserna oavsett vilken diskussion som förekommit i den här tråden och vilka förklaringar eller klargöranden som efterfrågats.

Som jag skrev tidigare: Om du inser att det du tänkt skriva kommer stöta på patrull så skriv det inte och om du inte inser det kommer ditt inlägg rensas bort. Vissa av oss kommer ta lärdom av att våra inlägg försvinner.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Yrch:

En avslutande tanke. Tror de flesta av era läsare hade uppfattat det som lite märkligt om det specifikt stod i ordningsreglerna att Sweclockers är till för alla och att vi därför förbjuder nämnandet eller kritik av Marxist-leninistiska idéer för att följare av denna ideologi skall känna sig inkluderade.

Det är en rimlig tanke.
Vi grundar oss i verkligheten dock och där har inte marxism-leninism dykt upp som ett ständigt återkommande tema som totalt tar över hela konversationer gång på gång.

Därför behöver vi inte peka ut marxism-leninismen. Men skulle vi hamna i en situation där det ältas i oändlighet varenda vagt relaterat tillfälle som ges så hade vi nämnt det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är en rimlig tanke.
Vi grundar oss i verkligheten dock och där har inte marxism-leninism dykt upp som ett ständigt återkommande tema som totalt tar över hela konversationer gång på gång.

Därför behöver vi inte peka ut marxism-leninismen. Men skulle vi hamna i en situation där det ältas i oändlighet varenda vagt relaterat tillfälle som ges så hade vi nämnt det.

Hoppas detta sköts snyggt och rättvist bara så att politiska åsikter åt båda håll förbjuds och rensas bort, såsom i mitt James Bond exempel båda nedan hypotetiskt försvinner;

- Jag vill ha en kvinnlig och mörkhyad James Bond.
- Jag vill ha en manlig och vit James Bond.

Jag anser att det pågår någon form av opinionsbildning eller korrigering av åsikter annars och det är inte Sweclockers för mig. Jag har alltid hållit denna samhörighet ett par snäpp över alla andra svenska forum på grund av de intelligenta diskussioner som förekommit.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Aeig: Kan passa på att belysa detta lite extra, inte bara för dig såklart utan att det känns som att det hamnar lite i skymundan

Citat:

Fritt fram att diskutera sakfrågan

Det förekommer ofta missförstånd om att politik inte får diskuteras och att det därför är konstigt av SweClockers redaktion att publicera en artikel av sådan natur. Vi vill därför vara tydliga med att sakfrågan alltid ligger på bordet att diskutera, men att alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se Sweclockers välja en sida när det gäller "woke" och samtidigt medvetet attackera en majoritet av sina användare.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Orici:

Tråkigt att se Sweclockers välja en sida när det gäller "woke" och samtidigt medvetet attackera en majoritet av sina användare.

Ingen sida har valts. Det vi säger är att SweClockers inte är slagfältet där frågan avgörs.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ingen sida har valts. Det vi säger är att SweClockers inte är slagfältet där frågan avgörs.

Hur gör man om man vill radera sitt konto?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Orici:

Hur gör man om man vill radera sitt konto?

Skicka ett kontaktmeddelande så kan vi berätta mer om hur man gör

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vi glider in på politik rätt ofta på sporthoj.com. Elpris, elbilar och Ukraina är heta topics. Aktiva moderatorer. Precis som för flashback tillåts inget olagligt.

Tack. Går med där nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att se Sweclockers välja en sida när det gäller "woke" och samtidigt medvetet attackera en majoritet av sina användare.

Förstår inte varför ni inte vill ha Swec som den är? Jag läser mycket på Swec men blev medlem nyligen för att skriva i den här tråden. Swec är nishad forum och det är bäst om det den förblir så också.

Skrivet av Orici:

Hur gör man om man vill radera sitt konto?

Herre gud.