SweClockers regler och policy om politik

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I det här fallet handlar det om att vi sett ett specifikt tydligt problem. Vi tyckte därför att det var lämpligt att nämna det vid namn och med exempel. Snarare än att låta det vara för generellt i den text vi skrev. Själva regelverket om du klickar på regler i forumet är fortsatt mer generellt uttryckt.

Jag anser att regeln är utformad på ett sätt som insinuerar att de som använder ordet woke har ett problem med kvinnor eller icke-vita på arbetsplatsen(!), i spel och serier. Det menar jag på är en onödig politisering i ett regelverk.

Här är ett ickepolitiskt exempel på hur regeln skulle kunnat vara utformad:
"Vi har tyvärr behövt förbjuda diskussioner relaterade till 'woke' eftersom diskussionerna ofta spårar ur och stjäl oproportionerligt mycket tid från våra moderatorer."

Vilket mervärde ger swecs formulering över mitt exempel ovan?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

Jag anser att regeln är utformad på ett sätt som insinuerar att de som använder ordet woke har ett problem med kvinnor eller icke-vita på arbetsplatsen(!), i spel och serier. Det menar jag på är en onödig politisering i ett regelverk.

Här är ett ickepolitiskt exempel på hur regeln skulle kunnat vara utformad:
"Vi har tyvärr behövt förbjuda diskussioner relaterade till 'woke' eftersom diskussionerna ofta spårar ur och stjäl oproportionerligt mycket tid från våra moderatorer."

Vilket mervärde ger swecs formulering över mitt exempel ovan?

Det exemplifierar vilken typ av inlägg vi syftar på. Det är syftet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kan skötas professionellt. Dvs att foten sätts ned åt alla håll och inte bara åt ett.
Ska det finnas regler så ska de gälla alla. Ingen ska behöva känna sig utanför.
Hoppas att SweC kan fortsätta vara en neutral IT sida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Så länge det är PK så tillåter Swec det, bara titta på alla trådar som redan finns.
Drar man åt vänster eller höger, d.v.s sticker ut, så är det inte längre PK och då drar Swec en gräns.
Starkt bidragande orsak till detta är givetvis de enorma annonsintäkterna(inte från Marknaden...)
Tragiskt men sant.

Jag respekterar dock detta då jag är veteran här och ibland vill man hjälpa eller skriva något.
Utan den möjligheten att skriva på forat blir det rätt tråkigt. Jag väljer därför att inte diskutera alls här längre.
Även det är tragiskt men sant, efter snart 22 år på det här forat så har även jag framkallat ett par varningar och avstängningar.

Peace <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hoppas detta kan skötas professionellt. Dvs att foten sätts ned åt alla håll och inte bara åt ett.
Ska det finnas regler så ska de gälla alla. Ingen ska behöva känna sig utanför.
Hoppas att SweC kan fortsätta vara en neutral IT sida.

För mig låter det bara som en kristallisering av hur det redan fungerar i praktiken på forumet, det står inget oväntat eller nytt i artikeln. Men jag kan ha fel förstås

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så jävla bra att man diskuterar kärnämnen och inte glider iväg. Det känns så jäkla hemtrevligt på Sweclockers just för att man har den gränsen.

Till 99,99% så finns det ingen anledning att ett ämne drar iväg i politisk dynga. Har man sån stark längtan efter att pracka på någon sina politiska åsikter så finns det bättre(läs sämre) forum för det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sniglom:

Jag är egentligen inte särskilt glad i ordet woke, däremot är jag skeptisk till den förändring som sker på bred front och det känns underligt att man inte ska kunna ha en diskussion om hur det känns när ens favoritspel tappar själen för att det förändras till att passa in i en viss mall.

Det finns ingenting i reglerna som förhindrar en sådan diskussion från att föras, så länge alla parter faktiskt argumenterar sakligt och öppet. Det är generaliserande, fördummade, icke-definierbara och exkluderande epitet som inte får användas (vilket exemplifierades med "woke"), utan vi som deltagande parter förväntas kunna framföra våra argument utan att ta tillflykt till sådant.

Det kräver naturligtvis att man emellanåt eller ofta tar ett steg bakåt och förstår att ens eget perspektiv inte är universellt, eller för den delen nödvändigtvis sant.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pine-orange:

För mig låter det bara som en kristallisering av hur det redan fungerar i praktiken på forumet, det står inget oväntat eller nytt i artikeln. Men jag kan ha fel förstås

Pretty much ja. Det är inte någon radikal skillnad på hur forumet modereras på ingång här

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det exemplifierar vilken typ av inlägg vi syftar på. Det är syftet

Låt oss titta på regeln igen.
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Att koppla samman ordet woke "och dylikt" med sexism och rasism är inte att exemplifiera en viss typ av inlägg.
Det är att redaktionen gör ställningstagandet att användningen av ordet woke går att likställa med rasism/sexism.

Att exemplifiera en typ av förbjudna inlägg skulle vara att just hänvisa till inlägg som bryter mot reglerna eller skapa tydliga exempel på vad som inte är tillåtet. Sådana exempel skulle kunna vara:
"Vilken woke skit", "varför måste nya spel alltid ha kvinnliga huvudpersoner?"

Vad jag läser i regeln så som den är skriven nu är tre saker:
1. Förbud mot ordet woke.
2. En likställning av woke med rasism/sexism.
3. Förbud mot odefinierade dylika ord som redaktionen likställer med rasism- och sexism på godtycklig basis.

I min mening lyckas denna regel med att ha en dömande bias och vara diffus på samma gång. Helt i onödan. Det går att ha nolltolerans mot rasism/sexism OCH ha förbud mot woke-diskussioner eftersom de är problematiska i forumet.

Hade regeln om scalping varit utformad så här: Förbud mot scalping och dylikt kapitalistiskt svineri"
Så hade jag påpekat att den där regeln är onödigt dömande utan att tillföra något värde.

Skulle det inte vara bättre att skriva regeln med neutral text och ge exempel på vad som är okej försäljning (retroprodukt till rådande marknadspris) och vad som inte är en okej annons (Ny oöppnad produkt till 3x marknadspris) istället?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Låt oss titta på regeln igen.
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Att koppla samman ordet woke "och dylikt" med sexism och rasism är inte att exemplifiera en viss typ av inlägg.
Det är att redaktionen gör ställningstagandet att användningen av ordet woke går att likställa med rasism/sexism.

Att exemplifiera en typ av förbjudna inlägg skulle vara att just hänvisa till inlägg som bryter mot reglerna eller skapa tydliga exempel på vad som inte är tillåtet. Sådana exempel skulle kunna vara:
"Vilken woke skit", "varför måste nya spel alltid ha kvinnliga huvudpersoner?"

Vad jag läser i regeln så som den är skriven nu är tre saker:
1. Förbud mot ordet woke.
2. En likställning av woke med rasism/sexism.
2. Förbud mot odefinierade dylika ord som redaktionen likställer med rasism- och sexism på godtycklig basis.

I min mening lyckas denna regel med att ha en dömande bias och vara diffus på samma gång.
Helt i onödan. Det går att ha nolltolerans mot rasism och sexism samtidigt som man förbjuder diskussioner om woke.

Hade regeln om scalping varit utformad så här: Förbud mot scalping och dylikt kapitalistiskt svineri"
Så hade jag påpekat att den där regeln är onödigt dömande utan att tillföra något värde. Skulle det inte vara bättre att skriva regeln med neutral text och ge exempel på vad som är okej försäljning (retroprodukt till rådande marknadspris) och vad som inte är en okej annons (Ny oöppnad produkt till 3x marknadspris) istället?

En veteran till. Utan tidigare varningar som det verkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Så länge det är PK så tillåter Swec det, bara titta på alla trådar som redan finns.
Drar man åt vänster eller höger, d.v.s sticker ut, så är det inte längre PK och då drar Swec en gräns.
Starkt bidragande orsak till detta är givetvis de enorma annonsintäkterna(inte från Marknaden...)
Tragiskt men sant.

Jag respekterar dock detta då jag är veteran här och ibland vill man hjälpa eller skriva något.
Utan den möjligheten att skriva på forat blir det rätt tråkigt. Jag väljer därför att inte diskutera alls här längre.
Även det är tragiskt men sant, efter snart 22 år på det här forat så har även jag framkallat ett par varningar och avstängningar.

Peace <3

Swec har rätt bra regler kan jag känna. Man går inte in och pekar på vad som är höger och vänster utan sätter regler för att få så god stämning som möjligt. Av någon anledning gör det så att en del tycker regler och moderering är PK.

Om man har åsikter som "sticker ut" på ett sådant sätt att man inte kan skriva dom här så är dom nog problemet sin förmåga att framföra dom på ett trevligt och sansat sätt snarare än att det är icke PK. Eller att åsikterna inte "sticker ut" lika mycket som de är rent av otrevliga mot vissa grupper. Min erfarenhet på internet säger att åsikter som "sticker ut" sällan är särskilt rumsrena heller. Vilket bidrar till en allt annat än en välkomnande stämning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

Låt oss titta på regeln igen.
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Att koppla samman ordet woke "och dylikt" med sexism och rasism är inte att exemplifiera en viss typ av inlägg.
Det är att redaktionen gör ställningstagandet att användningen av ordet woke går att likställa med rasism/sexism.

Att exemplifiera en typ av förbjudna inlägg skulle vara att just hänvisa till inlägg som bryter mot reglerna eller skapa tydliga exempel på vad som inte är tillåtet. Sådana exempel skulle kunna vara:
"Vilken woke skit", "varför måste nya spel alltid ha kvinnliga huvudpersoner?"

Vad jag läser i regeln så som den är skriven nu är tre saker:
1. Förbud mot ordet woke.
2. En likställning av woke med rasism/sexism.
3. Förbud mot odefinierade dylika ord som redaktionen likställer med rasism- och sexism på godtycklig basis.

I min mening lyckas denna regel med att ha en dömande bias och vara diffus på samma gång. Helt i onödan. Det går att ha nolltolerans mot rasism/sexism OCH ha förbud mot woke-diskussioner eftersom de är problematiska i forumet.

Hade regeln om scalping varit utformad så här: Förbud mot scalping och dylikt kapitalistiskt svineri"
Så hade jag påpekat att den där regeln är onödigt dömande utan att tillföra något värde.

Skulle det inte vara bättre att skriva regeln med neutral text och ge exempel på vad som är okej försäljning (retroprodukt till rådande marknadspris) och vad som inte är en okej annons (Ny oöppnad produkt till 3x marknadspris) istället?

Det finns säkert bra exempel på diskussioner om wokeness som inte blandar in genus och etnicitet. Det vi sett på forumet är att det blandas ihop. Hela tiden.

Så då pekar vi ut det. Tydligt. Med samma ord som används i forumet. Så att det ska vara lätt att förstå vad det är vi ber folk hålla sig borta från.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Låt oss titta på regeln igen.
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Att koppla samman ordet woke "och dylikt" med sexism och rasism är inte att exemplifiera en viss typ av inlägg.
Det är att redaktionen gör ställningstagandet att användningen av ordet woke går att likställa med rasism/sexism.

Att exemplifiera en typ av förbjudna inlägg skulle vara att just hänvisa till inlägg som bryter mot reglerna eller skapa tydliga exempel på vad som inte är tillåtet. Sådana exempel skulle kunna vara:
"Vilken woke skit", "varför måste nya spel alltid ha kvinnliga huvudpersoner?"

Vad jag läser i regeln så som den är skriven nu är tre saker:
1. Förbud mot ordet woke.
2. En likställning av woke med rasism/sexism.
3. Förbud mot odefinierade dylika ord som redaktionen likställer med rasism- och sexism på godtycklig basis.

I min mening lyckas denna regel med att ha en dömande bias och vara diffus på samma gång. Helt i onödan. Det går att ha nolltolerans mot rasism/sexism OCH ha förbud mot woke-diskussioner eftersom de är problematiska i forumet.

Hade regeln om scalping varit utformad så här: Förbud mot scalping och dylikt kapitalistiskt svineri"
Så hade jag påpekat att den där regeln är onödigt dömande utan att tillföra något värde.

Skulle det inte vara bättre att skriva regeln med neutral text och ge exempel på vad som är okej försäljning (retroprodukt till rådande marknadspris) och vad som inte är en okej annons (Ny oöppnad produkt till 3x marknadspris) istället?

Utifrån vad du själv skriver finns bara den användningen av ordet woke så du bör nog inte använda det. Att tycka att det är negativt att vara upplyst och sedan hävda rätten att kalla andra upplysta är en synnerligt oupplyst världsbild. Att skildra världen som den är med både kvinnor och män, olika sexuella läggningar, hudfärger och religioner kan bara provocera om man önskar sig en värld där människor skall behandlas olika beroende på hur de ser ut. Spel är inga undantag, alla människor bör representeras utan att folk reagerar med att de inte gillar att bli upplysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Swec har rätt bra regler kan jag känna. Man går inte in och pekar på vad som är höger och vänster utan sätter regler för att få så god stämning som möjligt. Av någon anledning gör det så att en del tycker regler och moderering är PK.

Om man har åsikter som "sticker ut" på ett sådant sätt att man inte kan skriva dom här så är dom nog problemet sin förmåga att framföra dom på ett trevligt och sansat sätt snarare än att det är icke PK. Eller att åsikterna inte "sticker ut" lika mycket som de är rent av otrevliga mot vissa grupper. Min erfarenhet på internet säger att åsikter som "sticker ut" sällan är särskilt rumsrena heller. Vilket bidrar till en allt annat än en välkomnande stämning.

Du bollar ju exakt rätt nästan hela vägen, missar dock det viktigaste; hur vi alla har anpassat oss till en form av norm.
För 15-20 år sedan var det inga problem att diskutera politik här, nu är det att trampa annonsörer på tårna...

Vilket jag har full respekt för, men va lite mer transparent med vad det faktiskt handlar om, pengar.

Nu gav jag mig in i en diskussion som jag inte borde trots allt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Falcon:

Du bollar ju exakt rätt nästan hela vägen, missar dock det viktigaste; hur vi alla har anpassat oss till en form av norm.
För 15-20 år sedan var det inga problem att diskutera politik här, nu är det att trampa annonsörer på tårna...

Vilket jag har full respekt för, men va lite mer transparent med vad det faktiskt handlar om, pengar.

Nu gav jag mig in i en diskussion som jag inte borde trots allt

Mig veterligen har ingen annonsör någonsin haft en åsikt om ämnet. Inte som de har framför till oss i alla fall.

Däremot har vi som jobbar här det, de som modererar forumet, medlemmar och potentiella medlemmar som känner sig alienerade av ”tugget” med flera åsikter om det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Du bollar ju exakt rätt nästan hela vägen, missar dock det viktigaste; hur vi alla har anpassat oss till en form av norm.
För 15-20 år sedan var det inga problem att diskutera politik här, nu är det att trampa annonsörer på tårna...

Vilket jag har full respekt för, men va lite mer transparent med vad det faktiskt handlar om, pengar.

Nu gav jag mig in i en diskussion som jag inte borde trots allt

Samtidigt är det rätt så jäkla skönt att ha ett forum där politik till stor del är åsidosatt. Man blir översvämmad av det på alla möjliga sätt dagligen i sociala och traditionella medier.

Att man slipper det på SweClockers är en otrolig styrka de har och kan värna om. Jag tycker inte man ska försöka dra ned till att bra handla om pengar. Något som är viktigt för företag är just långsiktighet och sådana här regler gör att fler kan välkomnas i ett community där man för en gångs skull kan enas runt teknik och datorer som alltid är konstant och högaktuellt, istället för något så flyktigt och tillfälligt som politik.

Det kan man bråka om på andra ställen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samtidigt är det rätt så jäkla skönt att ha ett forum där politik till stor del är åsidosatt. Man blir översvämmad av det på alla möjliga sätt dagligen i sociala och traditionella medier.

Det kan jag hålla med om, absolut!

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens varför ni ska "öppna" upp för politiksnack.
Stängd röstning hur folk röstar är jag också intresserad av att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det finns säkert bra exempel på diskussioner om wokeness som inte blandar in genus och etnicitet. Det vi sett på forumet är att det blandas ihop. Hela tiden.

Nu förflyttas diskussionen från woke=rasism/sexism till huruvida det är möjligt att diskutera woke utan att beröra genus eller etnicitet. Det är inte vad jag diskuterar.

Jag har diskuterat att det är fel av er att likställa användare av ordet woke med rasism och sexism, så som regeltexten är utformad. Att det går att ha diskussioner om genus och etnicitet utan att för den sakens skull vara rasist och sexist råder det ingen tvekan om.

Frågan är inte huruvida det går att ha en diskussion om woke utan genus och etnicitet, utan huruvida det går att ha en konversation om woke utan att själv vara rasistisk eller sexistisk. Jag anser att det går att diskutera hur stora företag väljer att förändra karaktärer och teman i spel/film/serier, utan att per automatik bli rasist eller sexist.

Skrivet av UndaC:

Så då pekar vi ut det. Tydligt. Med samma ord som används i forumet. Så att det ska vara lätt att förstå vad det är vi ber folk hålla sig borta från.

Sen mitt första inlägg har jag försökt förklara att denna regel inte är tydlig, utan tvärtom diffus.

Så låt oss titta på regeln en gång till.
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Det är inte tydligt vad som innefattas av "och dylikt" Jag har ärligt talat ingen aning om vilka fler ord ni regelbundet ser som får trådar att explodera. Inte heller kan jag gissa till mig vilka för mig icke-rasistiska och icke-sexistiska ord som ett par användare i forumet skulle klara av att skapa något toxiskt av.
Jag anser att ni bör ge mer än ett ord-exempel om man ska objektivt kunna anse att regeln är tydlig och exemplifierar med (fiktiva eller äkta) inlägg vad det handlar om.

Att redaktionen medvetet gör en snäv tolkning av woke=rasism/sexism med motivering att vissa användare gör så, betyder inte att regeln blir tydligare. Tvärtom. Jag som läsare ska förväntas känna till "dylika ord" som sweclockers mest toxiska användare använder på ett rasistiskt/sexistiskt sätt eller för att skapa flamebait i trådarna.

Ska reglerna vara tydliga bör de vara utformade så att en användare har lätt att begripa dem. Jag är ingen moderator, så jag ser inte dessa dramatrådar på regelbunden basis. Inte heller ser jag hur en liten grupp användare använder vissa ord på ett medvetet toxiskt sätt. Jag är en vanlig användare som vill bete mig, skriva kvalitativa inlägg och kunna föra en saklig dialog.

Hur jag tycker det blir tydligare och mer neutralt.
Regeln ni skrivit försöker lösa flera problem samtidigt. Det ena problemet som du förklarar i ett tidigare inlägg är att en liten grupp användare använder specifika ord till att kväva diskussion och skapa lågkvalitativa inlägg. Du skrev att du anser att en specifik reglering mot detta är den bästa lösningen. Det andra problemet går att läsa ur regeln, det är förbud mot rasism och sexism.

1. Då jag antar att förbudet mot rasism och sexism är generellt, gör regeln generell.
Regelförslag: "På Sweclockers råder nolltolerans kring rasism, sexism (och eventuella andra ismer ni vill fylla på med)."

Om det råder gråzonsproblematik i forumet och diskussionerna faktiskt är relaterade till tech så de ingår under forumets "grunduppdrag" så hjälper ett exempel på vad som är okej och vad som inte är okej väldigt mycket.

2. Om problemet är att trådar spårar ur kring vissa ord, gör specifika regler för detta.
Slentrianmässig användning av ord som woke/wokeness, $ELAK_FLAMEBAIT1, $ELAK_FLAMEBAIT2 och liknande är förbjudet då vi sett många trådar spåra ur och moderatorer har tvingats lägga oproportioneligt mycket tid på dem.

Om det är okej att diskutera gråzoner, kör åtminstone ett exempel.
INTE OK "Varför är alla nya spel woke skit?"
OK "Jag upplevde att förändringen av huvudkaraktärer i den nya Ghost Busters-filmen förtog nostalgin, för mig kändes det blabla"

eller om det råder tvärförbud, var tydlig kring det.
2. Diskussioner kring woke och wokeness och användandet av orden är för närvarande helt förbjudna då vi sett många trådar spåra ur och moderatorer har tvingast lägga oproportioneligt mycket tid på dem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Synd, jag gillar att läsa om vad likasinnade tekniknördar tycker om allt möjligt. När jag tycker att kvalitén på inläggen i en tråd når en viss botten så säger jag tyst för mig själv "jahapp" och går in i nästa och läser. Kanske enkelt för mig som är en true lurker för det mesta och nästan aldrig deltar.

Gillar @sniglom s take på det hela.

Permalänk
Medlem

Skitbra skrivet!!! Politiken höll på att döda forumet innan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nu förflyttas diskussionen från woke=rasism/sexism till huruvida det är möjligt att diskutera woke utan att beröra genus eller etnicitet. Det är inte vad jag diskuterar.

Jag har diskuterat att det är fel av er att likställa användare av ordet woke med rasism och sexism, så som regeltexten är utformad. Att det går att ha diskussioner om genus och etnicitet utan att för den sakens skull vara rasist och sexist råder det ingen tvekan om.

Frågan är inte huruvida det går att ha en diskussion om woke utan genus och etnicitet, utan huruvida det går att ha en konversation om woke utan att själv vara rasistisk eller sexistisk. Jag anser att det går att diskutera hur stora företag väljer att förändra karaktärer och teman i spel/film/serier, utan att per automatik bli rasist eller sexist.

Sen mitt första inlägg har jag försökt förklara att denna regel inte är tydlig, utan tvärtom diffus.

Så låt oss titta på regeln en gång till.
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Det är inte tydligt vad som innefattas av "och dylikt" Jag har ärligt talat ingen aning om vilka fler ord ni regelbundet ser som får trådar att explodera. Inte heller kan jag gissa till mig vilka för mig icke-rasistiska och icke-sexistiska ord som ett par användare i forumet skulle klara av att skapa något toxiskt av. Det är inte heller tydligt.

Jag kan tycka att det är rimligt att åtminstone ge mer än ett ord-exempel om man ska objektivt kunna anse att regeln är tydlig och exemplifierar med (fiktiva eller äkta) inlägg vad det handlar om.

Inte heller blir det tydligt av att ni gör en medvetet snäv tolkning av att woke=rasism/sexism, med motivering till att vissa användare gör så, samtidigt som jag som läsare av reglerna förväntas känna till andra "dylika" ord som skulle kunna:
1. Tolkas som rasism, för att en liten grupp användare i forumet använder det så.
2. Tolkas som sexism, för att en liten grupp användare i forumet använder det så.
3. Vara flamebait trigger i trådar.

Jag är ingen moderator, så jag ser inte dessa dramatrådar på regelbunden basis. Inte heller ser jag hur en liten grupp användare använder vissa ord på ett medvetet toxiskt sätt. Jag är en vanlig användare som vill bete mig, skriva kvalitativa inlägg och kunna föra en saklig dialog. Rimligen borde jag inte vara brydd över en regel som förhindrar tråkigt beteende i forumet, men ändå är jag det. Inte för vad jag tror ni vill uppnå, utan för att formuleringen gör regeln både laddad och diffus.

Men jag är inte här bara för att kritisera, jag vill vara konstruktiv med.
Nedanstående är hur jag tycker man gör regelverket tydligt och neutralt.

Regeln ni skrivit försöker lösa flera problem samtidigt. Det ena problemet som du förklarar i ett tidigare inlägg är att en liten grupp användare använder specifika ord till att kväva diskussion och skapa lågkvalitativa inlägg. Du skrev att du anser att en specifik reglering mot detta är den bästa lösningen. Det andra problemet går att läsa ur regeln, det är förbud mot rasism och sexism.

1. Då jag antar att förbudet mot rasism och sexism är generellt, gör regeln generell.
Regelförslag: "På Sweclockers råder nolltolerans kring rasism, sexism (och eventuella andra ismer ni vill fylla på med)."

Om det råder gråzonsproblematik i forumet och diskussionerna faktiskt är relaterade till tech så de ingår under forumets "grunduppdrag" så hjälper ett exempel på vad som är okej och vad som inte är okej väldigt mycket.

2. Om problemet är att trådar spårar ur kring vissa ord, gör specifika regler för detta.
Slentrianmässig användning av ord som woke/wokeness, $ELAK_FLAMEBAIT2, $ELAK_FLAMEBAIT2 och liknande är förbjudet då vi sett många trådar spåra ur och moderatorer har tvingats lägga oproportioneligt mycket tid på dem.

Om det är okej att diskutera gråzoner, kör åtminstone ett exempel.
INTE OK "Varför är alla nya spel woke skit?"
OK "Jag upplevde att förändringen av huvudkaraktärer i den nya Ghost Busters-filmen förtog nostalgin, för mig kändes det blabla"

eller om det råder tvärförbud, var tydlig kring det.
2. Diskussioner kring woke och wokeness och användandet av orden är för närvarande helt förbjudna då vi sett många trådar spåra ur och moderatorer har tvingast lägga oproportioneligt mycket tid på dem.

Det du hakar upp dig på är ett exempel inte en regel. Reglerna är fortfarande att man ska hålla trevligt diskussionsnivå och inte göra påhopp eller annat. Ett exempel på uttryck och diskussioner som ofta spårar ur är just det de skriver.

Man kan lätt skriva ’är inte det här spelet lite väl woke? Man måste inte ha en svart kvinna som huvudkaraktär 2022... hoppas storyn inte bara handlar om diverse pk ämnen som passar alla!’. Detta bryter nog inte i sig mot reglerna. Men oftast gör denna typ av inlägg till en urspårad diskussion i ett senare skede. De hoppas alltså att stoppa dessa inlägg eller specifika termer kanske kan mildra diskussionstonen på forumet och minska bördan på moderatorerna. Om diskussionerna håller nivå och diskuterar sakfrågan/innehållet så är det inte några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan lätt skriva ’är inte det här spelet lite väl woke? Man måste inte ha en svart kvinna som huvudkaraktär 2022... hoppas storyn inte bara handlar om diverse pk ämnen som passar alla!’. Detta bryter nog inte i sig mot reglerna.

Kan man lätt skriva det eller bryter det nog inte mot reglerna? Vi verkar vara överens om att reglerna är diffusa, för min tolkning hade varit att ditt inlägg bryter mot reglerna.

Kanske hade det hjälpt om det fanns två exempelinlägg som förtydligande till regeln?
Det ena är något i stil med vad du skrev och det andra är det tillåtna eller otillåtna inlägget.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Kan man lätt skriva det eller bryter det nog inte mot reglerna? Vi verkar vara överens om att reglerna är diffusa, för min tolkning hade varit att det inlägget bryter mot reglerna.

Det är inte förbjudet i sig, men det beror på vad det triggar för diskussion senare. Denna typ av inlägg undanbedes även om de i sig inte är elaka eller nedvärderande, för de har sett ett mönster där dessa saker ofta spårar ur. Det går att diskutera ämnet som inlägget ovan skriver om utan att använda dessa termer eller fokusera på saker som hudfärg och kön. Man kan fråga om själen i spelet är behållen, eller liknande. Det går att dansa runt det, och det är det de vill att man ska försöka göra. Ingen kommer banna dig för att du använder ordet i ett befogat sammanhang, men försök prata om ämnet på andra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Så länge det är PK så tillåter Swec det, bara titta på alla trådar som redan finns.
Drar man åt vänster eller höger, d.v.s sticker ut, så är det inte längre PK och då drar Swec en gräns.
Starkt bidragande orsak till detta är givetvis de enorma annonsintäkterna(inte från Marknaden...)
Tragiskt men sant.

Jag respekterar dock detta då jag är veteran här och ibland vill man hjälpa eller skriva något.
Utan den möjligheten att skriva på forat blir det rätt tråkigt. Jag väljer därför att inte diskutera alls här längre.
Även det är tragiskt men sant, efter snart 22 år på det här forat så har även jag framkallat ett par varningar och avstängningar.

Peace <3

Det är ju det som de har förklarat i den här posten. Att SweClockers är inte rätt forum för sådana diskussioner. Men det finns möjlighet att diskutera sakfrågor som kommer i nyhetsflödet.

Jag själv är väldigt politiskt intresserad och har en massa åsikter kring politik och annat. Men dom diskussionerna tar jag på en annan plats! T.ex. IRL på arbetsplatsen, i goda vänners lag, andra forum, Facebook, Twitter osv. Där de passar bättre, och man får ut en bättre diskussion.

Det är precis samma balansgång man måste ha IRL. Man kan inte häva ur sig precis vad som helst, var som helst.
Eller Jo, det kan man ju. Men då får man också leva med att bli kallad idiot.

Permalänk
Medlem

Shit, är det redan val igen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det du hakar upp dig på är ett exempel inte en regel. Reglerna är fortfarande att man ska hålla trevligt diskussionsnivå och inte göra påhopp eller annat.

Ruskigt dåligt exempel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Kan man lätt skriva det eller bryter det nog inte mot reglerna? Vi verkar vara överens om att reglerna är diffusa, för min tolkning hade varit att ditt inlägg bryter mot reglerna.

Kanske hade det hjälpt om det fanns två exempelinlägg som förtydligande till regeln?
Det ena är något i stil med vad du skrev och det andra är det tillåtna eller otillåtna inlägget.

Jag har skummat dina poster i den här tråden, och kan utifrån de posterna inse att du har en hel del hästar i stallet. Och säkert många vassa knivar i lådan också. Med tanke på att du skriver bra mycket bättre än mig och har en del vettiga argument.
Därför är det så förvånande med hårklyverierna.
Jag läste orginalposten en gång och förstod precis hela innebörden och hade inga frågetecken alls.
Läste du texten noggrant? Eller kanske lite för noggrant?
Det är inte diffust. Det blir det bara om man gör det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det är ju det som de har förklarat i den här posten. Att SweClockers är inte rätt forum för sådana diskussioner. Men det finns möjlighet att diskutera sakfrågor som kommer i nyhetsflödet.

Jag själv är väldigt politiskt intresserad och har en massa åsikter kring politik och annat. Men dom diskussionerna tar jag på en annan plats! T.ex. IRL på arbetsplatsen, i goda vänners lag, andra forum, Facebook, Twitter osv. Där de passar bättre, och man får ut en bättre diskussion.

Det är precis samma balansgång man måste ha IRL. Man kan inte häva ur sig precis vad som helst, var som helst.
Eller Jo, det kan man ju. Men då får man också leva med att bli kallad idiot.

Absolut och om du läst allt så har du redan sett att jag håller med bl.a @anon134512 om att det inte hör hemma här.

Orsaken till varför det har blivit så är vad jag försökte lyfta fram, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det är inte diffust. Det blir det bara om man gör det så.

Eller om man bara accepterar det och lägger sig platt.