SweClockers regler och policy om politik

Permalänk
Melding Plague

SweClockers regler och policy om politik

Inför valet i september uppdaterar SweClockers reglerna för politiska diskussioner i forumet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som brukligt cred till xkcd för den här gamla godingen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Gott

Permalänk
Medlem

Jag känner mig kränkt! /s

Näh men skämt åsido, bra skrivit.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Bra!

Personligen skulle jag egentligen vilja ha en ännu snävare gräns, så att politiska diskussioner inte ens ska vara tillåtna i trådar om artiklar med politisk beröring. Det blir nästan aldrig bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Swec: använd vanligt hyfs, angrip inte minoriteter, skapa en trevlig plats för alla.

Alla: Rage, rage against the dying of the light!!!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Bra!

Personligen skulle jag egentligen vilja ha en ännu snävare gräns, så att politiska diskussioner inte ens ska vara tillåtna i trådar om artiklar med politisk beröring. Det blir nästan aldrig bra.

Vi vill inte heller gå för långt och stänga ner möjligheterna att publicera och diskutera saker som är starkt förknippade med våra kärnintressen, så att dra ett streck över allt blir svårt.

Vi tycker ändå att det över de senaste åren har skett en ganska stor positiv förändring på sweclockers vad det gäller hur vi hanterar dessa frågor, tillsammans som community. Och nu slipar vi det lite till så då har vi förhoppningar om att den positiva trenden fortsätter

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Snyggt formulerat och något som 90% redan följer utan att tänka. Hoppas det blir bra, men känner mer att det inte är någon stor förändring utan känns som det varit ett tag nu

Permalänk
Medlem

Ett bra förtydligande om vad som gäller och varför.
Det uppskattas.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Bra och tydlig policy!

Måste testa:
Jag röstar på [borttaget] för att jag tycker deras policy angående [borttaget] låter vettig!

Japp! Det verkar funka! 😄

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Asså, vill man gå fullblown retard och mata sina politiska idéer med sina gelikar och annat konstigt folk finns alltid flashback öppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Swec: använd vanligt hyfs, angrip inte minoriteter, skapa en trevlig plats för alla.

Alla: Rage, rage against the dying of the light!!!

https://i.imgflip.com/62w38a.jpg

Snyggt att få in Dylan Thomas där, det ska du ha en eloge över.

Permalänk
Medlem

"Det här är ju helt orimligt", tänkte jag.

... sen såg jag vem som hadde skrivit artikeln.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom här riktlinjerna känns väldigt bra och en väl genomtänkt balansgång.

Jag hoppas dock ni låter den här tråden fortsätta flippa ut lite så länge det inte blir på allvar.

Permalänk
Medlem

Utmärkt med påminnelse och förtydligande. Hoppas även det blir lite hårdare rensning i de inlägg som åtföljs av mer eller mindre tydliga politiska hundvisslor vars avsikt ofta är att styra diskussionen från sakfrågan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har en egen liten policy när det gäller vad jag säger på nätet.
Om samma sak skulle förtjäna dig en smäll på käften på puben så är det ingen bra idé att säga det på nätet heller.

Permalänk

Jo, det är bäst att endast ta upp det relevanta politiskt.

Vill också tillägga generellt, inte riktat mot swec specifikt:
Som medlem av både sexuell och etnisk minoritet samt handikapp ogillar jag när folk talar för mig. Med det menar jag att andra bestämmer åt mig vad jag tar illa upp av eller får läsa och svara (!) på. Snälla, alla, var tydliga med att det inte baseras på någon minoritetsriksdags majoritetsbeslut vi minoriteter är medlem av utan vad enskilda (majoriteten icke-medlemmar av minoriteter) tycker att jag ska kränkas av.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av twit:

Utmärkt med påminnelse och förtydligande. Hoppas även det blir lite hårdare rensning i de inlägg som åtföljs av mer eller mindre tydliga politiska hundvisslor vars avsikt ofta är att styra diskussionen från sakfrågan.

Det är en stor del av tanken bakom det här tydliggörandet! Vad som är relaterat eller orelaterat en sakfråga kan dock vara svårbedömt, men det brukar ändå bli tydligt när diskussionen väl gått ett steg för långt i fel riktning.

Skrivet av Wolfkin:

Jag har en egen liten policy när det gäller vad jag säger på nätet.
Om samma sak skulle förtjäna dig en smäll på käften på puben så är det ingen bra idé att säga det på nätet heller.

+1 Exakt, det borde inte vara så mycket svårare än att använda samma folkvett som när man diskuterar med någon för första gången IRL.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men va fasen. Jag som politiker hade ju kallt räknat med att hjärntvätta er allihop lagom till valet och nu får jag inte det 😪

Skämt åsido, bra regler. Jag är säkert en av dem som balanserar på gränsen ibland så bra med en påminnelse.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Respekt går åt alla håll, även fast man inte håller med det någon försöker säga.

Permalänk
Medlem

Självcensuren är bästa censuren. /Voltaire

Men jag håller med. Känner man ett stort tvång att diskutera politik och blir upprörd över andras olika åsikter bör man söka sig till ett forum som fokuserar på sådant, typ Flashback. (Inget ont sagt om Flashback alltså, det fyller sin funktion även om jag själv har mina reservationer mot en del delar av forumet)

Jag tycker nivån här bör vara ungefär som i fikarummet på en modern arbetsplats. Ja, inte som på min arbetsplats då alltså, där flödar allehanda fördomar. Men det är en annan fråga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Självcensuren är bästa censuren. /Voltaire

Men jag håller med. Känner man ett stort tvång att diskutera politik och blir upprörd över andras olika åsikter bör man söka sig till ett forum som fokuserar på sådant, typ Flashback. (Inget ont sagt om Flashback alltså, det fyller sin funktion även om jag själv har mina reservationer mot en del delar av forumet)

Jag tycker nivån här bör vara ungefär som i fikarummet på en modern arbetsplats. Ja, inte som på min arbetsplats då alltså, där flödar allehanda fördomar. Men det är en annan fråga.

Du tänker som exempelvis arbetsplatsen hos Activision Blizzard 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lasse Laserman:

"Det här är ju helt orimligt", tänkte jag.

... sen såg jag vem som hadde skrivit artikeln.

https://i.imgur.com/5KjuqoO.png

Men…du kan ju inte skriva så utan att precisera vilken som är Anton resp. Jacob!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mycket bra regler och förtydliganden!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Känns rimligt. Hejjahejja.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Förstår detta men skulle ändå vilja att ni på kontoret kan skapa en omröstning om hur folk här på SWEC tänker rösta i valet då det faktiskt är intressant att se. Ni får helt enkelt ta bort möjligheten att kommentera men också se till så tråden inte försvinner ner i det mörka hålet.
En möjlighet för detta är att helt enkelt låta den dyka upp i flödet med jämna mellanrum så alla som vill verkligen hinner rösta.

Bara ett önskemål, skulle jag själv skapa tråden så kommer den försvinna sekunden efter eller helt enkelt falla ner i det där hålet som är så mörkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NordhNet:

Men…du kan ju inte skriva så utan att precisera vilken som är Anton resp. Jacob!

I och med att min nuna är till vänster i artikeln framgår det tydligt vem som står för den gulag @fesoj hänvisar till.

Skrivet av Stefflo:

Förstår detta men skulle ändå vilja att ni på kontoret kan skapa en omröstning om hur folk här på SWEC tänker rösta i valet då det faktiskt är intressant att se. Ni får helt enkelt ta bort möjligheten att kommentera men också se till så tråden inte försvinner ner i det mörka hålet.
En möjlighet för detta är att helt enkelt låta den dyka upp i flödet med jämna mellanrum så alla som vill verkligen hinner rösta.

Bara ett önskemål, skulle jag själv skapa tråden så kommer den försvinna sekunden efter eller helt enkelt falla ner i det där hålet som är så mörkt.

Vad folk röstar på fyller ingen funktion på eller för SweClockers.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad folk röstar på fyller ingen funktion på eller för SweClockers.

I detta fall känns det som om ignorance faktiskt är bliss...
Vill nog inte veta, även om det vore klart intressant...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Bra formulerat.

Även garderigen mot de som ropar censur o annat så fort de inte får säga precis vad de vill och få medhåll för det.

Jag har säkert också extremt starka åsikter i vissa frågor om man skulle fråga en person som tycker helt annorlunda, men jag känner inget behov av att dynga runt med det här.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Don't be a douche helt enkelt. Vilket borde gälla allas politiska åsikter också