Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem

Bytte till Windows 10 igen eftersom Oculus är värdelösa och inte funkar bra med Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Första generationen Threadripper har TPM 2.0. Det är det som är kravet. Inte CPU:n i sig.

sanning med modifikation.

finns cpuer som har 2.0 modul men inte stödjer win 11.

blev varse det när jag kollade om min laptop med någon 7xxxHq nånting processor hade stöd av ren nyfikenhet.

fick grönt på TPM2.0 men ett fett nej på cpu och efter lite googlande så var det för att cpu´n inte stöddes av win 11 även att den hade TPM 2.0.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fanns inget riktigt passande svarsalternativ, men då jag har en övervägande positiv känsla valdes det där överdrivet bra alternativet.
Råkade faktiskt installera det av misstag då handen var snabbare än tanken när jag skulle köra en helt vanlig uppdateringscheck, men ångrar inget.
En viss inkörningstid, förstås, men så är det väl var gång man sitter med ett nytt (men ändå bekant) OS.

Permalänk

Gillar inte nya högerklickmenyn, störigt att man ska behöva editera registret för att få tillbaka den funktionaliteten

Gillar inte nya taskbaren. Förstår inte varför de tog bort högerklick -> Task Manager, användes flitigt
Taskbaren för även hög, tar upp onödigt mycket skärmyta. Här finns också ett regedit alternativ, men då renderas inte nya klockan och "nätverk och ljudikonen" korrekt.

Klockan visas numera endast på taskbaren på primära skärmen. Hur fan ska jag nu veta vad klockan är när jag spelar!!
Hittade dock ett alternativ till detta som heter ElevenClock och är opensource https://github.com/martinet101/ElevenClock.

Har någon konstig grej att nätverket tar en himla lång tid på sig att starta vid boot som jag ännu inte hittat lösning på. Gjorde ingen fresh install så det kanske det hade löst det. Har även lite virtualbox interface som kanske är orsaken också

Skärmarna tänds och släcks ett par gånger när jag väcker den från sleep, inte letat efter någon lösning på detta.

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan inte säga om det fungerar på dit moderkort men har inte cpu inbyggd TPM 2.0 i sig kan man på endel moderkort montera på en TPM 2.0 modul som man sen aktiverar i bios..
De fungera på mitt taichi x99 fick skaffa en 19 pinns TPM 2.0 modul sen aktivera den i bios..
Kolla manual om den har utag för TPM 2.0 på moderkortet.

Alltså TPM-modulen har jag skaffat och aktiverat. Nu är det fråga om Ryzen processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Alltså TPM-modulen har jag skaffat och aktiverat. Nu är det fråga om Ryzen processorn.

https://i.imgur.com/RsTuMvg.png

https://i.imgur.com/c3X56oO.png

Samma svar fick jag med på mina två datorer jag gjorde en ren installation och de fungera.
Har kört dom ett tag nu inga problem Windows uppdateringa fungerar med...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

Är det så? Skaffade TPM 2.0 modul, men Ryzen 1700 stöds inte.

Skrivet av Cerd Moyen:

Alltså TPM-modulen har jag skaffat och aktiverat. Nu är det fråga om Ryzen processorn.

https://i.imgur.com/RsTuMvg.png

https://i.imgur.com/c3X56oO.png

Precis. Processorn stöds inte, även om du uppnår övriga krav. Detta innebär att du kan installera "på egen risk", men utan att behöva gå in och ändra i registret eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Processorn stöds inte, även om du uppnår övriga krav. Detta innebär att du kan installera "på egen risk", men utan att behöva gå in och ändra i registret eller så.

"På egen risk" känns väl så där... OK antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dockan i DOpus får stå för de "snyggare" ikonerna.

Off topic, men....

Oj, DOpus har jag inte ens hört nämnas sen jag körde Amiga på 90-talet! Kul att det finns kvar!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Exakt hur? Jag 'får' inte installera det.

Jag följde de här, d.v.s. bytte ut install.wim på Windows 10 ISO filen till 11an.

Kanske inte optimalt med tanke på att CPUn inte stöds, men jag har inte stött på några defekter eller liknande än så länge.

#19294055

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sanning med modifikation.

finns cpuer som har 2.0 modul men inte stödjer win 11.

blev varse det när jag kollade om min laptop med någon 7xxxHq nånting processor hade stöd av ren nyfikenhet.

fick grönt på TPM2.0 men ett fett nej på cpu och efter lite googlande så var det för att cpu´n inte stöddes av win 11 även att den hade TPM 2.0.

Hade du dragit igång installationen med uppdateringsverktyget så hade det nog gått. Min käre mor har en Ryzen 1200AF som enligt MS inte stöds (är en Ryzen 2000 egentligen) men har stöd för TPM2.0 och det gick bra att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Försökte installera de ihelgen. Men både uppgradering och clean install ger BSOD vid installation. Tpm är aktivt. Kan hända att secureboot står på auto. Kanske därför isåfall? Nyinstallerad W10 som funkar perfekt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Valde "avstå röst" då jag "cant be arsed" med att göra dom nödvändiga ändringarna i bios.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör W11 på en laptop sedan november.
Stationära har jag inte givit mig på ännu.

Det känns ganska fresh ändå med apparna i mitten.

Onenote verkar de ha två varianter av fortfarande. Klantskallar. Inte för att det är särskilt drabbande - men det är ganska amatörmässigt att de inte fått ordning med en enhetlig riktning där.

Onlinesökningar i startmenyn... Vem på denna jord använder startmenyn för onlinesökningar? Det är för mig obegripligt att MS fortsätter pusha den linjen. Släpp det - ingen vill ha den funktionen och den klottrar dessutom ner sökningarna.

Det jag saknar mest är att kunna klicka överallt i nedersta fältet för att få fram task manager. Även om det också är det minsta problemet ;).

Det som irriterar lite är väl att MS rimligen borde kunna fixas ganska lätt - men de vill inte.

Sammantaget är problemen väl egentligen obetydliga. Vad jag märkt hittils iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Funkar bra. Gillar de nya ljuden och det estetiska i Windows 11.
Jag har kört med Displayfusion länge och försätter med det. Med det programmet så får jag tillbaka högerklicksmenyn så man slipper dubbelmenyn bland massa andra förbättringar.

Satte tillbaka taskbar:en till vänster det första jag gjorde i Windows inställningarna.

Känns mest som en grafisk uppdatering av Windows 10 nu.
Kör på både laptop och stationära datorn.

Jag gillade först inte idén med krav på lösenord och inga 'offline' konton, men det är ju ett offline konto som man skapar, bara att det krävs en enkel pin som kan vara ett ord om man vill.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Varkendera hatar eller gillar eller så men har haft ett problem med att det godkänner inte min pin-kod i Windows Hello när datorn startar efter viloläget med något felmeddelande som "något gick fel" eller liknande och påstås när man ska försöka åtgärda/nollställa det så säger att jag inte har tillgång till Internet fast det visar att jag är ansluten så hamnar och starta om datorn.

Testat ett par saker som föreslagits på nätet för andra som har haft likadant men tycks ej fungera för mig iallafall så inte använt det alltför mycket.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Ingen som reagerar på hur alt-tab blivit (i min mening) sämre?

Nu liknar den på ett sätt mer hur det är i MacOS med ”cmd-tab” dvs. det dröjer lite innan ”appväxlaren” (fönstren i Windows) dyker upp på skärmen så att det går att snabbt växla mellan två senaste aktiva programmen/apparna (fönstren i Windows) utan att växlaren syns.

Detta är kanske inte så farligt, men vad värre är att bakgrunden blir suddig och att alla fönster syns ovanpå det. Detta gör i mitt tycke fönsterväxlandet mer dramatiskt och inte lika snabbt och smidigt som hur det var i Windows 10.

Verkar inte finnas något sätt att gå tillbaka till att mer likna den gamla alt-tab? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ingen som reagerar på hur alt-tab blivit (i min mening) sämre?

Nu liknar den på ett sätt mer hur det är i MacOS med ”cmd-tab” dvs. det dröjer lite innan ”appväxlaren” (fönstren i Windows) dyker upp på skärmen så att det går att snabbt växla mellan två senaste aktiva programmen/apparna (fönstren i Windows) utan att växlaren syns.

Detta är kanske inte så farligt, men vad värre är att bakgrunden blir suddig och att alla fönster syns ovanpå det. Detta gör i mitt tycke fönsterväxlandet mer dramatiskt och inte lika snabbt och smidigt som hur det var i Windows 10.

Verkar inte finnas något sätt att gå tillbaka till att mer likna den gamla alt-tab? 🤔

Det är ju skillnad på att hålla inne ALT och sedan TAB eller att snabbt trycka på ALT + TAB och direkt släppa.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ett riktigt lyft för en person som mestadels kört Mac senaste åren. Nästan så man blir sugen på att slänga ut Maccen.

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem

Har problem med flera skärmar och att explorer.exe hela tiden kraschar om jag har taskbaren på fler än en skärm. I övrigt gillar jag det.

Det verkar inte vara möjligt att ta bort "gruppera samma" i taskbaren? Jag vill alltså visa alla instanser av exempelvis Chrome, inte alla samlade.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jättemycket problem

Jag uppgraderade på min jobbdator i mellandagarna och det var en riktig nit kan jag säga. Utforskaren är extremt seg och buggig. Mustryck och tangentbordstryck registreras inte alltid och för varje fil man klickar på så kan datorn behöva tänka i 1-3 sekunder. Det är värre i just Onedriven av någon skum anledning än vad det är lokalt på datorn men problemet är där på båda ställena. Den blå rutan som blir när man håller in vänster musknapp och ska markera flera filer samtidigt har ett skönt lagg på sig allt som oftast och man kan tro att man får fps-dropp till typ 5 fps eller nåt i den stilen.
Tyvärr är det kända buggar som jag lyckats få ta del av som jag kan hitta andra på nätet som haft sedan 2019 i windows 11. Och vad jag förstår det som så är det många som har problemen, någon skrev att hela deras avdelning hade fått samma bekymmer så kaffemaskinen fick jobba dubbelt så hårt efter att de uppgraderat till windows 11 ^^ många extra kaffepauser för att lugna ner sig mellan varven...

Missade tyvärr att byta tillbaka till windows 10 under den "hela" veckan de ger en i tid att ångra sig. Så jag behöver kontakta supporten och se om de kan hjälpa mig trots att tiden är passerad, men som vanligt hamnar man väl i Indien hos deras techsupport som inte ens förstår vad man har för problem.

Jag kan inte rekommendera att byta till windows 11 ännu innan de buggfixxat lite mer. Tror nog det behöver få ett halvår/år till på sig innan det har mognat ordentligt.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Hade du dragit igång installationen med uppdateringsverktyget så hade det nog gått. Min käre mor har en Ryzen 1200AF som enligt MS inte stöds (är en Ryzen 2000 egentligen) men har stöd för TPM2.0 och det gick bra att uppgradera.

Det var öed de verkyget jag kollade.

Och enligt div kommentarer stöddes cpun i te trots att den klarade alla kriterier pga att den hade en hårdvarubugg ihop med win 11 så finns nog div undantag i listan som är kompatibla enheter också fast de egentligen tillhör en för tidig generation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hallå allihopa, hoppas ni kan bringa lite klarhet i min fråga här.

Har fått uppdateringen till Windows 11 i Windows Update, har kontrollerat att allt stödjs av hårdvaran.
Men nu när jag kikade in på moderkorttillverkarens hemsida så har dom släppt ett nytt bios där det står att det har stöd för windows 11.

Moderkortet ifråga är MSI B450 Gaming Plus för AM4 sockeln, törs jag tuffa på och uppdatera till Windows 11 utan senaste biosversionen? Windows update hävdar att det bara ska vara att tuffa på men nu blev jag osäker här.

Permalänk
Medlem

Det kom även en sån BIOS uppdatering till mitt moderkort, som bara har "Supports Windows 11" som nyhet.

Jag tror det enda dessa BIOS gör är enabla fTPM/PTT som default:
https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/motherboard-makers-ar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nopes
Vill testa
Kan man uppdatera gratis från Win10 pro till Win11pro? Eller måste man köpa ny licens/nyckel ?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Det är ju skillnad på att hålla inne ALT och sedan TAB eller att snabbt trycka på ALT + TAB och direkt släppa.

Ja, men så var det ju inte i Windows 10, eller menar vi samma sak?

Skrivet av leahan:

Ett riktigt lyft för en person som mestadels kört Mac senaste åren. Nästan så man blir sugen på att slänga ut Maccen.

Fattar inte hur du kan tycka det.
Berätta gärna vad det är du ogillar så mycket med MacOS. Det finns några småsaker jag gillar bättre i Windows, men överlag är MacOS smidigare och inte minst enhetligare i sitt användargränssnitt (framförallt om vi räknar in tredjeparts-appar).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Hur Organiserar man appar i startmenyn?

Jag använde ofta organisering i kategorier under startmenyn på Windows 10 men det verkar ej finnas längre i Windows 11?! Tur att jag nästan gått över till Mac och att de iaf har möjlighet att organisera i appar under launchpad.
Använde även genväg i aktivitetsfältet till tex spelmapp, men de verkar ha tagit bort det också i windows 11?

Permalänk

Njae

Skrivet av leahan:

Ett riktigt lyft för en person som mestadels kört Mac senaste åren. Nästan så man blir sugen på att slänga ut Maccen.

Beror på vad man gör med den.
Med mac mini silicon 16GB och musikskapande så är jag frälst. Knäpptyst och mycket snabbare än min core i7 8700k (om jag minns rätt modell) Saknar ctrl+ skrollhjulet för att zooma på websidor dock och det idiotiska att man måste "lura" macos att man kopplat in en 4k skärm (appen BetterDummy). när man kopplat in en vanlig för att få skarp bild. Med win11 så slår MacOS den med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackopock:

Jag använde ofta organisering i kategorier under startmenyn på Windows 10 men det verkar ej finnas längre i Windows 11?! Tur att jag nästan gått över till Mac och att de iaf har möjlighet att organisera i appar under launchpad.
Använde även genväg i aktivitetsfältet till tex spelmapp, men de verkar ha tagit bort det också i windows 11?

Japp. Allt sånt är borta. De har fördummat ner allt för mycket i något slags försök att efterapa Chrome OS.

Permalänk

Jag kör det på 3 datorer. Funkar bra förutom att den inte hittar drivrutiner till någon SM-buss styrenet. Vet ej vad det innebär. Samma fel på alla 3. Inget man märker av.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS