Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem

Slog till på en ren installation vid byte av mobo för nån månad sedan. Förutom lite menyer som flyttats runt och saker som att högerklicka på taskbaren inte får upp alternativ nu (måste göra det på start-knappen) så är det ju i grund och botten exat samma som Windows 10. Många stör sig på startmenyn, men är la som med allt annat en vanesak. Är så van att alltid skriva vad som ska startas så ingen större skillnad i slutändan för mig.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MiLeS:

Slog till på en ren installation vid byte av mobo för nån månad sedan. Förutom lite menyer som flyttats runt och saker som att högerklicka på taskbaren inte får upp alternativ nu (måste göra det på start-knappen) så är det ju i grund och botten exat samma som Windows 10. Många stör sig på startmenyn, men är la som med allt annat en vanesak. Är så van att alltid skriva vad som ska startas så ingen större skillnad i slutändan för mig.

vad tycker dom alla nålade och rekommenderad appar på startmenyn och all annan bloatware?
Att man inte ens kan högerklicka för att få fram aktivitetshanteraren är ett smått skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Funderar på och uppgradera till w11.. man vågar man xD hur svårt är det att återgå till w10? följer alla program med?

Om du uppgraderar från Windows 10 till 11 följer allt med, och du har 10 dagar på dig att bestämma dig om du vill fortsätta med Windows 11 eller återgå till Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd. HDR-implementationen är ljusår bättre än W10 och i övrigt funkar allt som vanligt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Jag har kört Win11 i lite mer än en månad nu och kan bara säga att det har fungerat riktigt smidigt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Har ny dator, ska man köra win11 direkt eller köra 10an ett tag sen uppgradera? För visst är det gratis uppgradera från win10 om man redan sitter på en win10 nyckel.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

vad tycker dom alla nålade och rekommenderad appar på startmenyn och all annan bloatware?
Att man inte ens kan högerklicka för att få fram aktivitetshanteraren är ett smått skämt

Personligen kör jag Open-Shell så jag har dubbla startmenyer i Windows 11. Har haft det sedan jag bytte från XP till Windows 7, så jag använder i princip aldrig den inbyggda, men högerklickar jag på Windows inbyggda finns Task Manager med i min lista iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Har ny dator, ska man köra win11 direkt eller köra 10an ett tag sen uppgradera? För visst är det gratis uppgradera från win10 om man redan sitter på en win10 nyckel.

Jag skulle köra på Windows 11 om du köpt ny dator/komponenter, så som senaste Intel CPU

Skrivet av blackeagle:

Personligen kör jag Open-Shell så jag har dubbla startmenyer i Windows 11. Har haft det sedan jag bytte från XP till Windows 7, så jag använder i princip aldrig den inbyggda, men högerklickar jag på Windows inbyggda finns Task Manager med i min lista iaf.

https://i.imgur.com/PK4GBNT.png

Den finns där i stock Windows 11 också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Skulle inte säga att jag älskar det men det är väl som win10 med ett par ikoner flyttade typ. Har aldrig förstått det här med att folk ska rasa så fort det kommer ett nytt windows. Allt fungerar likadant förutom lite annan design och folk går bananas. Vänj er ett par dagar och så kör man vidare. Va länge sen nya windows strulade med hårdvara och mjukvara även om mindre ”buggar” förekommer så är det ganska imponerande att dom oftast lyckas få ihop det med alla varianter och mjuk/hårdvara som finns.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Windows 10 har ju en helt galen startmeny med stora rutor och onödigheter och Windows 11 verkar ju inte bättre. Min laptops Win10 klagar också på att det är något med mitt "Microsoft account" - något som jag helt har ignorerat men får upp störiga påminnelser om hela tiden. Jag vill inte behöva ha något jämlans Microsoft account.

  • Funkar Open Shell med Win11?

  • Måste man ha ett Microsoft account i Win11?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den finns där i stock Windows 11 också

Ja, det var precis det jag skrev

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Sämre. Jag ogillar att man inte kan byta ljudkälla direkt nere i högra hörnet, utan man måste gå till inställningar. Ogillar även att man inte kan visa namnet på de man har på taskbar

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Sämre. Jag ogillar att man inte kan byta ljudkälla direkt nere i högra hörnet, utan man måste gå till inställningar. Ogillar även att man inte kan visa namnet på de man har på taskbar

Om du provar trycka på Nätverks och ljudikonen nere vid klockan så får du upp en volymstapel. Till höger om den har du en pil, prova trycka på den vettja.

Permalänk
Medlem

saknar att inte kunna högerklicka på taskbar för att få upp Taskmanager

blir ofta 2-3 extra mussklick när man ska göra något som inte är 100% svensson standard

vissa saker ser snyggare ut

En del program får sjukt litet teckensnitt i W11

Kunde klarat mig utan w11 - men iom att det är det som gäller så är det bara att härda ut tills det blir bra om 2 år för att då bli ersatt av w12...

// LZ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blackeagle:

Personligen kör jag Open-Shell så jag har dubbla startmenyer i Windows 11. Har haft det sedan jag bytte från XP till Windows 7, så jag använder i princip aldrig den inbyggda, men högerklickar jag på Windows inbyggda finns Task Manager med i min lista iaf.

Skrivet av Tea42BBS:

saknar att inte kunna högerklicka på taskbar för att få upp Taskmanager

Vet inte varför jag skulle behöva högerklicka enbart på startknappen? Dum begränsning.

Allt annat rekommenderat/nålat skit?

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

saknar att inte kunna högerklicka på taskbar för att få upp Taskmanager

blir ofta 2-3 extra mussklick när man ska göra något som inte är 100% svensson standard

vissa saker ser snyggare ut

En del program får sjukt litet teckensnitt i W11

Kunde klarat mig utan w11 - men iom att det är det som gäller så är det bara att härda ut tills det blir bra om 2 år för att då bli ersatt av w12...

// LZ

Är ju bara att lägga till den vid aktivitetsfältet så har du den lättillgänglig vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är ju bara att lägga till den vid aktivitetsfältet så har du den lättillgänglig vid behov.

jo, men "if it isn't broken...."

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

jo, men "if it isn't broken...."

// LZ

Jag hänger inte med riktigt. Vill du klicka en gång eller tre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du uppgraderar från Windows 10 till 11 följer allt med, och du har 10 dagar på dig att bestämma dig om du vill fortsätta med Windows 11 eller återgå till Windows 10

är det svårt att eventuellt gå tillbaka?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet inte varför jag skulle behöva högerklicka enbart på startknappen? Dum begränsning.

Allt annat rekommenderat/nålat skit?

Kunde man högerklicka var som helst i Windows 10 alltså, då förstår jag att det kan vara störigt?

Jag trycker alltid Ctrl-Alt-Del när jag ska ha upp den själv, av gammal vana XD

Allt annat ser jag aldrig eftersom jag kör ersättningsmenyn om jag behöver använda startmenyn alls.

I de fall jag installerar Windows åt andra på jobbet t.ex. så tar jag bort allt nålat i Windows 10 redan, så man får en smal och ren startmeny. Windows 11 blir väl ingen större skillnad tänker jag. Det är ju bara en gång man gör, sen är det klart.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

är det svårt att eventuellt gå tillbaka?

Finns under Inställningar-> System -> Återställning

Det är den raden som är gråmarkerad, som heter Go back på bilden som jag pratar om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stör mig varje dag sen dag ett på att man inte kan inaktivera gruppering på aktivitetsfältet.....

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blackeagle:

Kunde man högerklicka var som helst i Windows 10 alltså, då förstår jag att det kan vara störigt?

Jag trycker alltid Ctrl-Alt-Del när jag ska ha upp den själv, av gammal vana XD

Allt annat ser jag aldrig eftersom jag kör ersättningsmenyn om jag behöver använda startmenyn alls.

I de fall jag installerar Windows åt andra på jobbet t.ex. så tar jag bort allt nålat i Windows 10 redan, så man får en smal och ren startmeny. Windows 11 blir väl ingen större skillnad tänker jag. Det är ju bara en gång man gör, sen är det klart.

Över hela aktivitetshanteraren iaf:)

Permalänk
Medlem

Har inget emot windows 11 i sig, men ScreenPad på min asus zenbook laptop har slutat fungera efter uppdateringen vilket är synd då det var en av anledningarna till att jag köpte just denna laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kunde man högerklicka var som helst i Windows 10 alltså, då förstår jag att det kan vara störigt?

Jag trycker alltid Ctrl-Alt-Del när jag ska ha upp den själv, av gammal vana XD

Allt annat ser jag aldrig eftersom jag kör ersättningsmenyn om jag behöver använda startmenyn alls.

I de fall jag installerar Windows åt andra på jobbet t.ex. så tar jag bort allt nålat i Windows 10 redan, så man får en smal och ren startmeny. Windows 11 blir väl ingen större skillnad tänker jag. Det är ju bara en gång man gör, sen är det klart.

Prova CTRL+Shift+ESC så kommer den upp direkt utan att behöva gå genom CTRL+Alt+Delete

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag hänger inte med riktigt. Vill du klicka en gång eller tre?

asså jag menar, varför kunde de inte lämna högerklick på taskbar som den var...den störde väl inte nån?

//LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

asså jag menar, varför kunde de inte lämna högerklick på taskbar som den var...den störde väl inte nån?

//LZ

Ja alltså alla dessa smånerfningar dom gjort i Win11 är väldigt konstiga. Finns ingen som helst anledning för dom att ta bort det som fanns i högerklicksmenyn. Även att ta bort saker som att kunna göra taskbaren mindre, flytta till höger o vänster sida etc är också ett konstigt beslut. Sen att startmenyn i Win98 är bättre än den i elvan är ganska skrattretande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

asså jag menar, varför kunde de inte lämna högerklick på taskbar som den var...den störde väl inte nån?

//LZ

Skrivet av Gurrrra:

Ja alltså alla dessa smånerfningar dom gjort i Win11 är väldigt konstiga. Finns ingen som helst anledning för dom att ta bort det som fanns i högerklicksmenyn. Även att ta bort saker som att kunna göra taskbaren mindre, flytta till höger o vänster sida etc är också ett konstigt beslut. Sen att startmenyn i Win98 är bättre än den i elvan är ganska skrattretande också.

Vilken högerklicksmeny syftar ni på och vad är det som saknas? Tycker allt fortfarande finns om man högerklickar på startmenyn (eller win+x)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vilken högerklicksmeny syftar ni på och vad är det som saknas? Tycker allt fortfarande finns om man högerklickar på startmenyn (eller win+x)?

Du har kunnat högerklicka på hela taskbaren för att få upp den meny du får vid Windows+X. Just nu är det endast om du högerklickar på själva startmeny-ikonen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har kört Win 11 sedan årsskiftet och tycker det trummar på kalas bra på det stora hela, men som många andra är inne på är det på tok för många klick för att få fram rätt meny men med lite mods har man fått bukt på det.

Märkte nu att det gick tydligen inte att ta bort/dölja wifi och ljud i taskbaren i samband när jag la in Ear trumpet

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc