Att ha sin ”fasta telefoni” utan abg (enbart WiFi)

Permalänk
Medlem

Att ha sin ”fasta telefoni” utan abg (enbart WiFi)

Lite off topic/kategorin men finner den här som den bästa.

Mina föräldrar har som de flesta numera bytt ut den gamla analoga telefonlösningen i bostaden och använder sig av GSM-nätet för kåkens ”fasta telefoni”. Man har då - vilket ter sig som heligt - fått behålla sitt gamla telefonnummer.

De har idag inte WiFi i kåken, vilket jag lobbar lite lagom för.
Då de numera upplever lite bekymmer med nämnda telefonlösning så kom jag att tänka på huruvida de skulle kunna skippa GSM-lösningen (och därmed det abonnemanget) och hemmavid ringa helt och hållet med WiFi i stället. Såg att Doro erbjuder en 4G-telefon där man också kan ”ringa utan täckning, med WiFi” men gissar ändå att WiFi där fungerar mest som backup - att man måste ha ett 4G-abg i botten?

När jag skriver här så inser (?) jag också att lösningen jag fnular på inte skulle funka… Alla som behöver skulle ju då inte komma i kontakt med dem, telefonvägen (om de inte i stället gör det via andra nr, mobilabg), vårdcentraler/sjukinrättningar t ex.
Men jag lägger upp tråden ändå - kanske finns det några tankar från kloka här i forumet som jag/vi kan ta med oss. Föräldrarna är som sagt inte helt nöjda i nuläget.

Permalänk
Medlem

Vad har de för grejer idag? Har de mobiler? För om de skaffar Wifi så flyttar samtalet över till att gå över Wifi med rimligt modern mobil så man slipper tänka på täckning.

Annars tror jag att det du är på väg mot är att ha IP-telefoni över någon annan internet-förbindelse (fiber, antar jag). I så fall skulle jag börja med att undersöka vad deras nuvarande ISP erbjuder för telefoni-lösningar.

Visa signatur

5900X | 6700XT