Jag behöver köpråd

Permalänk
Medlem

Jag behöver köpråd

Hej
Jag är ute efter en NUC eller motsvarande (liten formfaktor, och som inte alstrar en massa värme) som ska klara av att köra;

  • Home Assistant Supervised (docker container antar jag)

  • NVR, 1080p, tre fyra kameror

  • Frigate eller Deepstack objekt recognition

  • TrueNAS/Nextcloud, 1TB

  • Plex, för en tv

  • Tänker att jag har en m2.5 250gb i botten, för docker etc och OS

Jag har inget behov av att köra spel eller liknande från den, och inte heller Windows. Jag föredrar att köra Linux rakt upp och ner på burken.

Mitt problem;
Jag har inte pillat runt med CPU:er, moderkort etc sedan 10 år tillbaka, och jag har inte tid att lära mig allt igen för att själv plocka ihop en burk. Jag letar efter handfasta råd enligt devisen "mest pang för pengarna" samtidigt som frun inte får ifrågasätta mina investeringar i nya "dataprylar och sladdar"...

Så, kan någon vänlig själ rekommendera en bra lösning?
tex plocka ihop någon bra lösning via prisjakt/göra en lista där?

All hjälp tas emot med varm hand!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att titta på HP EliteDesk 800 G4 Mini. Dom finns för en relativt blygsam summa på eBay. Plats för två M.2-SSD och en del kan till och med montera en 2,5"-disk.

Köpte själv en för lite mer än ett år sen och den funkar utmärkt. Uppgraderade till 32GB minne och kör nu 10 virtuella maskiner på den, både Linux och Windows. Alla VM funkar perfekt och har plats för fler. Den är dessutom liten, tyst och strömsnål.

Lenovo och Dell har också motsvarande varianter som är värt att kolla in.

Här finns mer info:
https://www.youtube.com/watch?v=QdEf-dXl-_Y

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt någon trevlig Xeon som är LV/ULV (LowVoltage/UltraLowVoltage) med ECC stöd; Väntar själv på att Sapphire Rapids (Xeon motsvarighet till nysläppta AlderLake) ska komma i år så jag kan göra det samma, eller ja, i rackchassi utförande snarare än NUC format but still.

Men som ovan skrev så duger ju egentligen vad som helst gammalt till det jobbet och måste ju inte vara nytt fancy pancy.

Permalänk
Medlem

Det det hänger mest på är väl vad tv'n klarar och vad du tänkt att Plex ska spela upp på den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra frigate rekommenderas starkt en google coral av något slag. Nu är ju inte 3-4 kameror jättemycket och du borde få ok tider iaf men en coral drar typ 2W vilket är betydligt mindre än 2 cpu kärnor som gör jobbet.

Visa signatur

Errare human est