Helgens snack - Sparar ni kartong och emballage

Permalänk
Inaktiv

Sånt jag har avsikt att sälja brukar jag spara, dock inte om det är väldigt stora förpackningar som till TV mm.

Permalänk
Medlem

Sparade kartongerna till mina golvare och subwoofer. Men dem är nu sålda så kartongerna flög iväg med dem.
Sparar annars inget idag, går alltid att få tag i kartong om det nu skulle behövas...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara dem oftast, ca 75% av alla kartonger sparar jag. Kan va bra o ha om man ska sälja någon komponent i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

För mig ryker praktiskt taget alla kartonger då jag bor i lägenhet, och iallafall här betalar man dyrt för kvadratmetrarna. Då får man allvarligt fråga sig om de extra kvadraten i kostnad verkligen är värt att ha som lager av tomma kartonger eller om det är "billigare" att sälja till ett lägre pris eller helt enkelt slänga/ge bort varan. Generellt sett säljer jag lite då det oftast inte är värt tiden. Bättre att någon får ärva istället.

Vissa saker spars, likt för andra i tråden. Exempelvis min tv-kartong då den, om än stor, är relativt nätt och gör transport mycket säkrare. Andra saker är kartonger för kamerorna och linser samt min mobiltelefon då de är extremt dyra komponenter sett till sin volym och kartongerna tar praktiskt taget ingen plats.
Har till och med börjat slänga ut filmfodral då de tar en satans massa plats i mina lådor som kan användas till annat.

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen ja. Sålde mitt gamla 1070 Ti för ett halvår sedan. Tror att emballaget höjer andrahandsvärdet. Om inte så blir det åtminstone enklare att frakta det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Förr så sparade jag alltid alla kartonger, tills jag gjorde mig av med prylen. Nu sparar jag bara de en viss tid beroende på vad det är. Och så innan jag slänger lådan tar jag en bild på produktnr mm från kartongen ifall jag skulle behöva det i garanti-ärende eller liknande. Tar för mycket plats att spara allt! Hade tidigare förrådet fullt med kartonger och tillbehör. Men räcker med att spara lite mer universella saker såsom bubbelplast, lådor ihopvikta/russian doll style.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kartongen viktig för andrahandsvärdet? Är aldrig någon som försökt pruta på en sak jag sålt med motiveringen att kartongen saknas.

Är det något mindre åtråvärt som många försöker sälja, så tror jag åtminstone att köparen i första hand väljer den produkt som har kvar originalförpackning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Huvudsakligen ja. Sålde mitt gamla 1070 Ti för ett halvår sedan. Tror att emballaget höjer andrahandsvärdet. Om inte så blir det åtminstone enklare att frakta det.

Man kan tänka att skulle man köpa ett 1070 TI själv och det fanns 3 säljare med samma pris där ena hade kartongen kvar så skulle man förmodligen köpa av den personen. Så med kartong tror iaf jag att det blir mer lättsålt och kanske höjer andrahandsvärdet lite.
Vissa betalar lite mer för att få en komplett vara med kartong än utan. Så tänker iaf jag om jag köper i andra hand.

Permalänk
Medlem

Sparar oftast i 2år eller däromkring.
Speciellt om jag ska sälja vidare.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Bildexpert

Ja. Som gammal spelsamlare är förpackning och manual väldigt grundläggande att ha kvar. Dels för att jag gillar att ha mina prylar kompletta, men också för att det är mycket enklare att skicka dem vid eventuell försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man kan tänka att skulle man köpa ett 1070 TI själv och det fanns 3 säljare med samma pris där ena hade kartongen kvar så skulle man förmodligen köpa av den personen. Så med kartong tror iaf jag att det blir mer lättsålt och kanske höjer andrahandsvärdet lite.
Vissa betalar lite mer för att få en komplett vara med kartong än utan. Så tänker iaf jag om jag köper i andra hand.

Japp. Just i fallet med 1070 Ti tror jag inte att förpackningen hade någon inverkan på budgivningen eftersom den ändå var så eftertraktad. Men skulle jag sälja en mobil eller processor så tror jag precis som du.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Sparar en del, beroende på vilken produkt det är. Ifall det är något som jag tror att jag nån gång kan vilja sälja vidare så sparar jag förpackningen, annars så slängs den.

Permalänk
Medlem

Kartongen till ett dyrt grafikkort är ett måste att spara ifall det skulle bli ett garantiärende. Speciellt om man inte köpt kortet i en fysisk butik. Kan även bli oumbärlig om man ska sälja kortet i framtiden. Senaste TV jag köpte var ett visningsexemplar i en fysisk butik och butiken själv hittade inte lådan. Även när jag köpt en Tv i kartong slänger jag kartongen. Om man ska sälja en begagnad Tv i framtiden kan man göra det lokalt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Allt handlar om plats. Tror de flesta sparar/hamstrar för mycket. Hur många har kvar sina böcker de inte kommer läsa om?

Permalänk

Jag sparar alltid kartonger på elektronik, förutom väldigt skrymmande paket till t.ex. tv och datorchassin.
Enligt mig ger det ett intryck av att man varit rädd om prylarna om man ska sälja vidare dem senare. Kollar man auktioner på Tradera så brukar t.ex. grafikkort gå för högre belopp om de är kompletta med kartong och de tillbehör som kom med kortet.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Sparar det mesta, men som många sagt, tvkartonen var för stor för att spara så den slängdes direkt. Sparar alla spelkartonger och lägger i kvitton vikt så färgen ska behållas längre dessutom.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har sparat någorlunda länge på är lådor till nätaggregat. Dom står dock inte tomma utan får hålla den lilla påsen som alla överblivna kablar knökas ner i.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ja. Tyvärr allt för länge dessutom. Har fortfarande kvar kartongen från mitt AM2+ moderkort från Gigabyte som jag köpte typ 2009. Kartonger för större produkter som TV och liknande åker dock ut ganska omgående.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En del kartonger som är lite mindre kan jag spara längre i skrubben men stora kartonger för kanske en AC eller TV eller nåt så sparar jag bara några månader för de tar för mycket plats.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sparar de så länge man har garanti eller reklamationsrätt.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del lådor sparade, som jag nu, de senaste veckorna haft nytta av.

Skrivet av Exxovion:

LEGO-kartonger är de enda förpackningarna som jag ALDRIG skulle slänga. Dessutom så är de flesta LEGO-set jag har fortfarande oöppnade.

Funderar dock på att börja avveckla, eller iallafall minska ned på samlingen. Det känns nästan inte rimligt längre att man ska behöva flera förrådsutrymmen för att lagra LEGO. xD

Jag har tyvärr slängt de mesta tomma LEGO kartongerna, pga flytt till mindre lägenhet. De tar plats, även när de plattats till.
Blir tvungen att sälja av en del av de oöppnade också. När jag orkar..

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kartongen viktig för andrahandsvärdet? Är aldrig någon som försökt pruta på en sak jag sålt med motiveringen att kartongen saknas.

Ofta är det ju bättre packat för att kunna klara frakten om det skickas med originalkartong.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sparar lådor till sånt som kan tänkas ha ett andrahandsvärde, gpu, moderkort etc. Möss, tangentbord, hörlurar är slit och släng för min del.

Låda till tv slänger jag då jag aldrig har eller kommer att skicka vid eventuell försäljning. Det är hämta på plats som gäller i det fallet.

Permalänk
Medlem

Jag sparar dem tills jag konstaterar att det inte är något fel på dem. Kan ju för tusan inte fylla hela förrådet med gamla kartonger. Jag anser det vara sinnessjukt när folk frågar om man har kartongen kvar till en flera år gammal vara, vem har det liksom?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Ja för det mesta, på gott och ont

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Sparar alltid lådor ifall att de ska skickas in på garantiärende eller ifall jag ska sälja dem!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Finns inte plats att spara tomkartonger generellt. Det är så mycket annat som skall stuvas i förråd. "Reservmat", vinter/sommar/tränings-kläder, barnens pulkor/skridskor/skidor/cyklar, verktyg etc, etc.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Ja, men det börjar vara ohållbart, har stora mängder kartonger som tar mycket plats.

Brukar dock alltid göra mig av med väldigt stora kartonger, som den till 65"-tv:n, då jag känner mig tämligen säker på att jag aldrig kommer att skicka den någonstans.

Tyvärr följer det ju inte sällan med lösa tillbehör, och då är ju kartongen ett enkelt ställe att förvara dem på...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har börjat spara på kartonger för konsoler och sådant för det är kul att ha komplett. Men mesta kastar man för tar plats.

Ibland ångrar man att man kastat tex gamla big box datorspel och sådant men en TV eller likande utan samlarvärde sparar jag inte länge på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Frugan har muttrat mer än en gång över kartongen till chassiet(modell större) till burken , i den förvarar jag sedan alla kartonger till resten av datorn , bara utifall

Så gör jag oxå, då har man det samlat som hör ihop.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730