Permalänk
Medlem

Hmm, skumt...

Jag provade att installera appen på jobbmobilen (Samsung Galaxy S10)också, och då set jag TV-kanalerna.
Men på min privata mobil (Motorola Moto Z3 Play) ser jag inte TV-kanalerna, jag provade att logga ut och in igen, men det hjälpte inte.

Ah, nu får jag fram TV-kanalerna efter att tvingat avslut och rensat data för appen, så det kan ju kanske var ett tips om det är några andra som inte heller får fram TV-kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har gjort samma sak men alla mina trådlösa enheter
går fortfarande på ipv6.

Hittar ingenstans att avaktivera ipv6 för dom i routern.

Var precis i kontakt med Tele2 och anmälde mitt fel mot Googles tjänster via ipv6. Tydligen så kan inte Tele2 avaktivera ipv6 från deras håll så deras lösning är att brygga modemet och köra en annan router för att komma åt den funktionen. Nu får vi se om Tele2 kanske kan spåra felet ändå och lösa detta mysterium utan att jag ska behöva köpa en till router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poka64:

Var precis i kontakt med Tele2 och anmälde mitt fel mot Googles tjänster via ipv6. Tydligen så kan inte Tele2 avaktivera ipv6 från deras håll så deras lösning är att brygga modemet och köra en annan router för att komma åt den funktionen. Nu får vi se om Tele2 kanske kan spåra felet ändå och lösa detta mysterium utan att jag ska behöva köpa en till router.

Ni är inte ensamma. Har samma problem när jag använder IPv6.

Permalänk
Medlem

Tja!
Har nyligen flyttat och därmed är mitt enda alternativ att använda mig av Tele2(comhem) som bredband. Har deras C3 router och en coaxial-anslutning.

Är van att sitta kring 5 i ping i CSGO sen innan men nu med nya bredbandet ligger jag kring 20-30 i snitt vilket är en avsevärd skillnad. Har kört packet-loss test och vanliga speedtest och där ser allt normalt ut, jag får det jag ska ha vilket är 300/10 och pingen är kring 15 där. Någon som kan ge lite input eller grävt tidigare i frågan?

Tror ni det skulle bli bättre av att byta till en egen router istället för att köra deras (förmodligen usla) standardrouter?
Bör jag kontakta comhem och höra om de kan göra något eller är det ett så kallat "lost cause"?

Väl mött!
Lindhan

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem

@Lindhan C3 är faktiskt riktigt bra för att vara en operatörs-router/modem. Jag har använt mig av både Unifi och Asus som komplement och det är mer om du vill ha mer konfigurationsmöjligheter som du bör sätta något efter den i bryggat läge.

Jag kör just nu med en Asus AC-86U som accesspunkt utöver C3 då jag nu använder den som modem för att få fullt blås via 2.5Gb-porten till min dator(har 1200/100).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Tja!
Har nyligen flyttat och därmed är mitt enda alternativ att använda mig av Tele2(comhem) som bredband. Har deras C3 router och en coaxial-anslutning.

Är van att sitta kring 5 i ping i CSGO sen innan men nu med nya bredbandet ligger jag kring 20-30 i snitt vilket är en avsevärd skillnad. Har kört packet-loss test och vanliga speedtest och där ser allt normalt ut, jag får det jag ska ha vilket är 300/10 och pingen är kring 15 där. Någon som kan ge lite input eller grävt tidigare i frågan?

Tror ni det skulle bli bättre av att byta till en egen router istället för att köra deras (förmodligen usla) standardrouter?
Bör jag kontakta comhem och höra om de kan göra något eller är det ett så kallat "lost cause"?

Väl mött!
Lindhan

Du får lära dej att leva med det har ~samma siffror själv men ett äldre modem(jaja dom säger det är en router men jag kallar det för modem)vill du så brygga C3an (om det går) och sätt en egen router efter.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Tja!
Har nyligen flyttat och därmed är mitt enda alternativ att använda mig av Tele2(comhem) som bredband. Har deras C3 router och en coaxial-anslutning.

Är van att sitta kring 5 i ping i CSGO sen innan men nu med nya bredbandet ligger jag kring 20-30 i snitt vilket är en avsevärd skillnad. Har kört packet-loss test och vanliga speedtest och där ser allt normalt ut, jag får det jag ska ha vilket är 300/10 och pingen är kring 15 där. Någon som kan ge lite input eller grävt tidigare i frågan?

Tror ni det skulle bli bättre av att byta till en egen router istället för att köra deras (förmodligen usla) standardrouter?
Bör jag kontakta comhem och höra om de kan göra något eller är det ett så kallat "lost cause"?

Väl mött!
Lindhan

25-30ms är helt normala ping-tider på Coax-teknik, och t.om bra. Det är oftast lite högre än vanliga Ethernet/Fiber-anslutningar. Troligen kommer inte egen router spela någon roll eftersom du ändå behöver modem-delen i C3 för att nå ut på deras nät.

Permalänk
Medlem

Jag har deras REC tjänst till tvhuben men sedan mitten av december kan jag inte pausa, spela in eller spola tillbaka. Inget särskilt har hänt och allt är inkopplat som det alltid varit. Jag fick en ny hårddisk men samma problem där och deras support verkar inte ha någon aning. Jag kommer dock åt gamla inspelningar och den känner igen hårddisken så det verkar inte vara ett hårdvaruproblem. Jag gjorde en återställning av tvhuben, men det löste sig inte. Har någon annan haft detta problem och läst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Tja!
Har nyligen flyttat och därmed är mitt enda alternativ att använda mig av Tele2(comhem) som bredband. Har deras C3 router och en coaxial-anslutning.

Är van att sitta kring 5 i ping i CSGO sen innan men nu med nya bredbandet ligger jag kring 20-30 i snitt vilket är en avsevärd skillnad. Har kört packet-loss test och vanliga speedtest och där ser allt normalt ut, jag får det jag ska ha vilket är 300/10 och pingen är kring 15 där. Någon som kan ge lite input eller grävt tidigare i frågan?

Tror ni det skulle bli bättre av att byta till en egen router istället för att köra deras (förmodligen usla) standardrouter?
Bör jag kontakta comhem och höra om de kan göra något eller är det ett så kallat "lost cause"?

Väl mött!
Lindhan

Begränsningen sitter i nätet om du har 25-30 ms via koax, så du lär inte få bättre genom att brygga modemet och sätta en bättre router efter.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Halloj,

Hamnar snart i tele2s händer. Finns det något sätt öht att få upp upload till vettiga nivåer?
Jobbar som så många andra hemifrån och behöver ofta skicka större filer till diverse maskiner och behöver all bandbredd jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Halloj,

Hamnar snart i tele2s händer. Finns det något sätt öht att få upp upload till vettiga nivåer?
Jobbar som så många andra hemifrån och behöver ofta skicka större filer till diverse maskiner och behöver all bandbredd jag kan få

Det är tyvärr omöjligt att kommentera då ni inte säger nåt om vilken uppkopplingstyp det gäller eller vad ni har för behov. Men i slutändan beror det på vad som finns på adressen så kolla själv vad som går att få.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är tyvärr omöjligt att kommentera då ni inte säger nåt om vilken uppkopplingstyp det gäller eller vad ni har för behov. Men i slutändan beror det på vad som finns på adressen så kolla själv vad som går att få.

Sant. Max är 1200/100mbit för hutlösa 932:-.
100mbit upp är fortfarande lågt.

Vill minnas att om man har abonnemang för mobil hos tele2 så kunde man dubbla hastigheten men det är kanske inget de har kvar.

Blir till att vänta på fibern innan man kan förvänta sig vettiga hastigheter. Inte meningen att låta bitter men har suttit på gigabit i över 10 år

Permalänk
Medlem

Problemet är att det tekniskt går inte att få bättre upload. Det beror på hur frekvensfördelningen ser ut i nätet helt enkelt. Vi får hålla tummarna för DOCSiS 4 eller R-PHY och en framtida annan frekvensindelning helt enkelt.

"Problemet" är också att Coax ses för de flesta som en fullgod alternativ för fiber (och många sätt är det med). Många BRF/värdar ser inte vitsen mer fiber eftersom man kan flera hundra megabit via befintlig Coax-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vill minnas att om man har abonnemang för mobil hos tele2 så kunde man dubbla hastigheten men det är kanske inget de har kvar.

Det gäller bara upp till den tekniska begränsningen. Alternativet om man redan valt max kapacitet är att ta ett steg lägre för lägre kostnad och utnyttja förmånen sen.
https://www.tele2.se/mobiltelefoni/formaner

Permalänk
Medlem

Tele2 erbjuder 5G mobilt abonnemang på vissa platser. Jag bor i en stad med Tele 2 5G och har en 5G mobil. Höjde abonnemanget ett steg för att kunna testa 5G kapaciteten. Ett tag senare tog jag bilen och åkte runt på flera av platserna täckningskartan indikerade (typ där det finns 5G mast). Inte en enda av platserna fick jag 5G, trots parkering och med mobilen på öppen plats utan omgivande hus/terräng. Åkte sen hem och sänkte ner mitt abonnemang till det jag hade innan med 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vill minnas att om man har abonnemang för mobil hos tele2 så kunde man dubbla hastigheten men det är kanske inget de har kvar.

Dom har fortfarande den dealen.
Jag nyttjar den själv för att dubblera mitt 600/50-100 till 1200/100-200.

Då vi har gruppanslutning får jag betala 149:- extra i månaden för den hastigheten, känns överkomligt.
Det hindrar dock inte ens "kompisar" från att mobba en för att man sitter på stenåldersinternet bara för att det råkar vara coax....

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Jag har ett svag minne av att jag har fått en lapp i brevlådan från våran lokala "kabelförening" om att vårat bestånd skulle uppgraderas och att symmetriska hastigheter stod på schemat , letade lite och hittade den här länken , det står dock inget om tidsram och mitt minne säger inget om vad jag fick för information

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har ett svag minne av att jag har fått en lapp i brevlådan från våran lokala "kabelförening" om att vårat bestånd skulle uppgraderas och att symmetriska hastigheter stod på schemat , letade lite och hittade den här länken , det står dock inget om tidsram och mitt minne säger inget om vad jag fick för information

Info om 10G över fiber/coax har funnits ett tag även på Comhem. Första informationen dök upp slutet av 2020 har jag för mig. Verkar som det tar sin tid. Skulle inte vara så dumt med lite bättre upload eller symmetrisk hastighet typ 250/250.
#18883523

Permalänk
Medlem

Ja, än verkar de inte ha lanserat något iaf. De bytte några antennförstärkare för ett tag sedan här men de har samma smala kapacitet på returen.

Permalänk
Medlem

Någon här som sitter på en Wifi hub c3 och kan kontrollera om det är möjligt att aktivera DMZ för inkopplade enheter?
Jag har min i bryggat läge för tillfället, då försvinner tydligen alla inställningar som har med DMZ/öppna portar att göra??!

Jag kan inte hitta till inställningen för DMZ/öppna portar i routern alls. Tycker det borde finnas under ACCESS CONTROL -> Firewall advanced.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Någon här som sitter på en Wifi hub c3 och kan kontrollera om det är möjligt att aktivera DMZ för inkopplade enheter?
Jag har min i bryggat läge för tillfället, då försvinner tydligen alla inställningar som har med DMZ/öppna portar att göra??!

Jag kan inte hitta till inställningen för DMZ/öppna portar i routern alls. Tycker det borde finnas under ACCESS CONTROL -> Firewall advanced.

https://i.ibb.co/dtXGfMc/Sk-rmklipp.png

Någonting liknande detta borde det vara:
https://portforward.com/sagemcom/fast-3890v3/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Någon här som sitter på en Wifi hub c3 och kan kontrollera om det är möjligt att aktivera DMZ för inkopplade enheter?
Jag har min i bryggat läge för tillfället, då försvinner tydligen alla inställningar som har med DMZ/öppna portar att göra??!

Jag kan inte hitta till inställningen för DMZ/öppna portar i routern alls. Tycker det borde finnas under ACCESS CONTROL -> Firewall advanced.

https://i.ibb.co/dtXGfMc/Sk-rmklipp.png

Men alltså, om du sätter den i bryggat läge, så är det ju bara som en mediaomvandlare.
DMZ och portöppning måste väl således sättas i den router du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Men alltså, om du sätter den i bryggat läge, så är det ju bara som en mediaomvandlare.
DMZ och portöppning måste väl således sättas i den router du använder?

Ja det stämmer, men jag har problem med min nuvarande router ubiquiti alien. Den stryper hastigheten vid ~400mbit över LAN, WIFi ger alltid full hastighet 900mbit+. Startar jag om min router eller kopplar ur lan sladden och sätter in den igen har jag full hastighet i en stund sen går den ner till 400mbit igen.

Därav vill jag testa att sätta min Wifihub c3 i DMZ läge för att fortsätta felsökningen. Men jag kan inte hitta någon inställning för det enligt bilden ovan, frågan är om den inställningen ens finns i WIFI hub c3? jag kanske måste stänga av bryggat läge innan routern visar inställningarna för DMZ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Ja det stämmer, men jag har problem med min nuvarande router ubiquiti alien. Den stryper hastigheten vid ~400mbit över LAN, WIFi ger alltid full hastighet 900mbit+. Startar jag om min router eller kopplar ur lan sladden och sätter in den igen har jag full hastighet i en stund sen går den ner till 400mbit igen.

Därav vill jag testa att sätta min Wifihub c3 i DMZ läge för att fortsätta felsökningen. Men jag kan inte hitta någon inställning för det enligt bilden ovan, frågan är om den inställningen ens finns i WIFI hub c3? jag kanske måste stänga av bryggat läge innan routern visar inställningarna för DMZ?

Nu var det längesedan jag satt med ComHem, men vill minnas att inställningar försvann när man satte den i bryggat läge.
I din Ubiquiti, har du möjligtvis Traffic Indentification påslaget?

Permalänk
Medlem

Kommer eventuellt få hyra en bostad med Tele2 "koaxfiber".. Ägaren till bostaden är ju såklart skriven på abonnemanget nu. Det är ett gruppavtal i grunden och 150/10 ingår för alla i föreningen.
Någon som har koll på om jag kan ta över abonnemanget eller teckna ett nytt i det fallet? Står helst själv på abonnemanget där jag bor såklart.

Tele2 ville inte svara på den frågan över mail då det tydligen inte är en "allmän fråga".

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kommer eventuellt få hyra en bostad med Tele2 "koaxfiber".. Ägaren till bostaden är ju såklart skriven på abonnemanget nu. Det är ett gruppavtal i grunden och 150/10 ingår för alla i föreningen.
Någon som har koll på om jag kan ta över abonnemanget eller teckna ett nytt i det fallet? Står helst själv på abonnemanget där jag bor såklart.

Tele2 ville inte svara på den frågan över mail då det tydligen inte är en "allmän fråga".

Gruppavtal gäller för fastigheten. Så om nuvarande ägare säger upp abonnemanget kan du själv teckna ett.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Gruppavtal gäller för fastigheten. Så om nuvarande ägare säger upp abonnemanget kan du själv teckna ett.

Tack, det stämmer, jag ringde kundtjänst och de svarade samma sak.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vilket skojarbolag TELE2 är, har just pratat med kundtjänst och är otroligt förbannad.

För ca ett år sen tecknade jag ett mobilt bredband obegränsat abbonemang med tele2 för att ha på mitt landställe. Supersmidigt lovade säljarna i affären, du kan pausa abbonemanget upp till ett år och det kostar en hundring att börja använda det igen. Smidigt tyckte jag, tecknade avtal, använde 5 veckor och lade det sedan vilande.

Ett halvår efter det så får jag en faktura hem från TELE2 på bredbandet. Ringer kundtjänst och undrar vad dom håller på med och tydligen så har dom ändrat gränsen för hur länge ett abbonemang får vara vilande till 6 månader, utan att informera om det på något sätt. Jag tjafsar med kundtjänst i säkert en timme om saken, och de lovar att åtgärda problemet och att jag inte ska betala fakturan. Månaden senare får jag ändå en faktura på det återaktiverade bredbandet, de strök tydligen bara hälften (allt innan månadsskiftet) av kostnaden. Då orkade jag inte bråka mer utan tänkte att jaja, det får va värt 200 spänn att slippa prata med deras kassa kundtjänst igen.

Nu fick jag precis hem en ny faktura. De har, utan att informera om det såklart, nu börjat ta 29kr i månaden för att ha abbonemanget vilande. Detta gör mig såklart arg, inte för pengarna men för deras ensidiga ändringar av avtalet utan att informera. Jag ringer kundtjänst och berättar att dom är värdelösa och att jag vill säga upp avtalet, och det går såklart bra, men jag måste betala en månad uppsägningstid.

Så TELE2 har nu blåst mig på knappt 800 spänn som jag har haft absolut 0 användning för, genom att ändra i våra överenskommelser, och jag tänker aldrig någonsin ha något med bolaget eller något av deras systerbolag att göra igen.

Kan rekomendera alla andra att välja ett annat bolag att göra affärer med om möjligt.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har fått mail från Comhem/Tele2 angående prishöjning?

https://www.tele2.se/kundservice/information/information-om-p...

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Ingen annan som har fått mail från Comhem/Tele2 angående prishöjning?

https://www.tele2.se/kundservice/information/information-om-p...

Nej hade inte fått mejlet.

Sidan är typisk corporate bullshit. När man läser prislistan är det exakt samma tjänst bara att de höjt priset. Tråkigt man bor i en teknikfientlig förening som gick på Comhems säljsnack och senare struntade i att koppla upp sig på stadsnätet trots möjlighet till det. Nu är man fast i Tele2 utan konkurrens och priserna går upp upp upp.

Generellt sätt är jag nöjd med tjänsten stabilitet- och kapacitetsmässigt, men gillar inte sitta låst utan möjligheter att välja annat när priserna ökar. Latensen kunde vara bättre dessutom.