Permalänk
Skrivet av Fulci:

Det var mest tvärtom, det var Comhem som integrerades och svaldes upp av Tele2. Efter sammanslagningen var det till stor del Comhem-folk som sades upp (runt 250 totalt har jag för mig). https://sekotidningen.se/nyhet/tele2-sager-upp-ytterligare-hu...

Känns ändå som dom ärvt mycket skräp från ComHem, Jag hoppas att Mobil"Moderbolaget" fortfarande är hyfsat duktiga på det dom gör. a.k.a Comviq

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Förra onsdagen var det 2 timmars avbrott och idag är det avbrott igen med exakt samma svar som förra gången, nämligen att det skall fungera bättre efter åtgärden är utförd än innan störningen.
Jag har haft mer störningar de senaste tre månaderna än jag haft de tio senaste åren. Tyvärr finns ingenting annat att byta till.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Ja du verkar ha bra värden, det är troligen belastningsproblem i så fall vilket inte syns på signalvärdena i modemet. ISPn måste kolla hur lasten ser ut i ditt nätsegment så du lär väl få felanmäla först och få ditt ärende eskalerat till rätt ställe.

Och hoppas på att de kan hitta något som är fel, eller iallafall ge dig en kommentar.

Men hoppas inte på för mycket, just nu verkar de ha dille på att stänga ärenden så fort det går utan att kolla med den som rapporterat...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som hände med comhemplay-appen som skulle komma till android-Tv?

Permalänk
Medlem

(Testar att göra ett inlägg i denna tråd då mina googlesökningar tar mig till tele2's "guide" 99 av 100 gånger.)

Jag har ett BT headset (JLB billig skit) kopplad till min TV Hub , allt funkar perfekt UTOM ljud från TV kanaler, dvs att jag har ljud på appar, system, etc. men inte ett smack från varken SD eller HD kanaler.
Har ändrat alla inställningar som jag kan komma på men inget funkar.

Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Någon mer än mig som har problem när man hoppar in i en kanal i discord och det tar upp till 3 min innan latencyn lägger sig på normala nivåer? Så fort jag byter kanal så får jag 5000 ms i fördröjning.

Permalänk
Skrivet av twallden:

(Testar att göra ett inlägg i denna tråd då mina googlesökningar tar mig till tele2's "guide" 99 av 100 gånger.)

Jag har ett BT headset (JLB billig skit) kopplad till min TV Hub , allt funkar perfekt UTOM ljud från TV kanaler, dvs att jag har ljud på appar, system, etc. men inte ett smack från varken SD eller HD kanaler.
Har ändrat alla inställningar som jag kan komma på men inget funkar.

Vad kan problemet vara?

Kan mycket väl hända att den känner av att din tv har stöd för tillex

  • Dolby True Surround

  • Dolby Digital

  • Dolby Digital Plus

  • eller liknande codec

vilket tyvärr gör att den då matar ut dessa codecs istället för AAC som antagligen är det ditt headset har stöd för tyvärr orsakar detta då att headsettet inte kan tolka codecen och du får därmed inte ljud i filmer / serier som kör dolby codecs.

Kolla under ljudinställningar om du kan ställa in att du inte vill ha Dolby Codecs.

Permalänk
Medlem

Har nyligen flyttat till läghenhet där tele2 100/100 ingick i hyran och när jag laddar ner något oavsett storlek så är det precis som att det äter all bandbredd och nätverket går knappt att använda, ska det verkligen vara så?

I min förra bostad hade jag bahnhof och där kunde jag ladda ner spel, streama netflix och spela samtidigt utan att något påverkades.

Hur är det för er andra som har tele2?

Permalänk
Skrivet av Timinem:

Har nyligen flyttat till läghenhet där tele2 100/100 ingick i hyran och när jag laddar ner något oavsett storlek så är det precis som att det äter all bandbredd och nätverket går knappt att använda, ska det verkligen vara så?

I min förra bostad hade jag bahnhof och där kunde jag ladda ner spel, streama netflix och spela samtidigt utan att något påverkades.

Hur är det för er andra som har tele2?

Har Tele2 fiber 250/250 sedan i februari. Har inte haft ett enda avbrott på den tiden.

Är helnöjd med tjänsten, och kommer aldrig byta. Hade Bahnhof innan, och det fungerade också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har Tele2 fiber 250/250 sedan i februari. Har inte haft ett enda avbrott på den tiden.

Är helnöjd med tjänsten, och kommer aldrig byta. Hade Bahnhof innan, och det fungerade också.

Har inte heller haft några avbrott, de är mer att jag inte kan ladda ner något utan att hela nätverket blir oanvändbart

Permalänk
Skrivet av Timinem:

Har inte heller haft några avbrott, de är mer att jag inte kan ladda ner något utan att hela nätverket blir oanvändbart

Tråkigt att höra, jag kan ladda ner vad jag vill och hela nätverket är användbart 🎅

Permalänk
Avstängd

Tele2 WiFi Hub L2 hur jämförs den routern mot diverse på marknaden? är det billigt skräp eller inte?
är det bättre att köpa något för 500 på webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timinem:

Har nyligen flyttat till läghenhet där tele2 100/100 ingick i hyran och när jag laddar ner något oavsett storlek så är det precis som att det äter all bandbredd och nätverket går knappt att använda, ska det verkligen vara så?

I min förra bostad hade jag bahnhof och där kunde jag ladda ner spel, streama netflix och spela samtidigt utan att något påverkades.

Hur är det för er andra som har tele2?

Hade Tele2 100/100 via LAN/Ethernet i en lägenhet för längesen. Fungera helt perfekt.

Kass router?

Permalänk
Medlem

Begriper inte vad som har hänt med min uppkoppling. Är sjukt segt att komma åt Google-tjänster vissa stunder oavsett vilken enhet jag använder i mitt nätverk (iphone, stationär burk och en laptop). Försöker jag pinga tex Youtube med min stationära burk så verkar den ta sin lilla tid när den försöker gå via ipv6. Testade att stänga av ipv6 på min stationära burk och då får jag normala accesstider till Youtube och andra Google-tjänster. Jag har testat med olika DNS:er men får liknande resultat när jag har ipv6 igång.

Någon som har någon vettigare lösning på detta problem än att bara stänga ner ipv6 på den stationära burken?

Jag har gjort ett antal omstarter av routern (Wifi hub c2).

Denna lösning hjälper ju tex inte min iphone eftersom jag inte kan avaktivera ipv6 på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poka64:

Begriper inte vad som har hänt med min uppkoppling. Är sjukt segt att komma åt Google-tjänster vissa stunder oavsett vilken enhet jag använder i mitt nätverk (iphone, stationär burk och en laptop). Försöker jag pinga tex Youtube med min stationära burk så verkar den ta sin lilla tid när den försöker gå via ipv6. Testade att stänga av ipv6 på min stationära burk och då får jag normala accesstider till Youtube och andra Google-tjänster. Jag har testat med olika DNS:er men får liknande resultat när jag har ipv6 igång.

Någon som har någon vettigare lösning på detta problem än att bara stänga ner ipv6 på den stationära burken?

Jag har gjort ett antal omstarter av routern (Wifi hub c2).

Denna lösning hjälper ju tex inte min iphone eftersom jag inte kan avaktivera ipv6 på den.

Har exakt samma problem som dig bor också i Gävle.
Trodde det var problem med min router (Wifi hub C3).

Komplettering
Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har exakt samma problem som dig bor också i Gävle.
Trodde det var problem med min router (Wifi hub C3).

Jag är inte ensam alltså. Måste ju vara någonting med dns vis ipv6 som krånglar för ibland fungerar det ju skapligt men helt plötsligt så ballar det ur fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Hade Tele2 100/100 via LAN/Ethernet i en lägenhet för längesen. Fungera helt perfekt.

Kass router?

Trodde först att de var routern men har införskaffat en Mikrotik hAP ac³ och det löste inte problemet, blir att ringa till tele2 och höra vad som försiggår

Permalänk
Avstängd

hur uppdaterar man mjukvaran på l2 routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

hur uppdaterar man mjukvaran på l2 routern?

Det går nog inte att göra själv. De brukar lägga ut mjukvaruuppdateringar så att de laddas hem när respektive router startas om. Så om du inte har senaste mjukvaran borde en omstart lösa det. I värsta fall kan du kontakta supported och be dem kolla att du har senaste mjukvaran på routern.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Ja de gör Comhem åt en. Ofta nattetid eller under lunch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har exakt samma problem som dig bor också i Gävle.
Trodde det var problem med min router (Wifi hub C3).

Kan ju nämna att om jag avaktiverar ipv6 på min Windows-burk så fungerar det utmärkt. Detta är dock inte möjligt på min andra som har problem mot Googles tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poka64:

Kan ju nämna att om jag avaktiverar ipv6 på min Windows-burk så fungerar det utmärkt. Detta är dock inte möjligt på min andra som har problem mot Googles tjänster.

Har gjort samma sak men alla mina trådlösa enheter
går fortfarande på ipv6.

Hittar ingenstans att avaktivera ipv6 för dom i routern.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Någon som vet vad som hände med comhemplay-appen som skulle komma till android-Tv?

Det är något även jag är intresserad av att få svar på. Någon som vet?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Någon som vet vad som hände med comhemplay-appen som skulle komma till android-Tv?

Skrivet av nyllet83:

Det är något även jag är intresserad av att få svar på. Någon som vet?

Nu verkar det finnas stöd för Android TV, jag installerade precis appen på min Nvidia Shield, får se hur den funkar när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Det går som sagt att installera ComHem play isndroid tv, och det går att öppna appen,. Men det verkar inte gå att logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Det går som sagt att installera ComHem play isndroid tv, och det går att öppna appen,. Men det verkar inte gå att logga in.

Jag installerade appen på min Sony-tv som kör Android TV och lyckades logga in. Dock blockerade min pihole möjligheten att få fram QR-koden som skulle skannas av för att logga in så jag var tvungen att temporärt ställa in en annan DNS. Efter inlogg kunde jag titta på tv men det gick inte att byta kanal medan jag såg ett program utan jag var tvungen att backa tillbaka kanallistan och sedan välja ny kanal. EPG fungerande inte heller så jag kunde inte se vilket program som visades på respektive kanal när jag hade kanallistan framme.
Jag provade även snabbt att jämföra bildkvaliteten med Comhemplay på en Apple TV 4K och det var bättre kvalitet med Apple TV. Både TV och Apple TV var anslutna med kabel och inte via Wi-Fi samt att bildinställningarna var identiska. Kanalerna i fråga vid jämförelsen var Kanal 5 HD samt SVT 2 HD. Bilden via Android TV såg lite gryningar ut och påminde mer om bildkvaliteten på icke HD-sändning via Apple TV om än aningen bättre.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag installerade appen på min Sony-tv som kör Android TV och lyckades logga in. Dock blockerade min pihole möjligheten att få fram QR-koden som skulle skannas av för att logga in så jag var tvungen att temporärt ställa in en annan DNS. Efter inlogg kunde jag titta på tv men det gick inte att byta kanal medan jag såg ett program utan jag var tvungen att backa tillbaka kanallistan och sedan välja ny kanal. EPG fungerande inte heller så jag kunde inte se vilket program som visades på respektive kanal när jag hade kanallistan framme.
Jag provade även snabbt att jämföra bildkvaliteten med Comhemplay på en Apple TV 4K och det var bättre kvalitet med Apple TV. Både TV och Apple TV var anslutna med kabel och inte via Wi-Fi samt att bildinställningarna var identiska. Kanalerna i fråga vid jämförelsen var Kanal 5 HD samt SVT 2 HD. Bilden via Android TV såg lite gryningar ut och påminde mer om bildkvaliteten på icke HD-sändning via Apple TV om än aningen bättre.

Jag lyckades också att logga in, efter att jag aktiverat comhem play på mitt Tele2-abonnemang.

Dock finns inga TV-kanaler med vilket var en besvikelse, jag antar att man måste betala för ett separat TV-abonnemang för att för TV-kanaler i playappen, jag har ju bara gratisutbutet som ingår i BRF-avtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag lyckades också att logga in, efter att jag aktiverat comhem play på mitt Tele2-abonnemang.

Dock finns inga TV-kanaler med vilket var en besvikelse, jag antar att man måste betala för ett separat TV-abonnemang för att för TV-kanaler i playappen, jag har ju bara gratisutbutet som ingår i BRF-avtalet?

Enligt Tele2s hemsida fungerar det inte med grundutbudet utan då fungerar det bara med app i telefonen och så får du casta.

https://www.tele2.se/tv/comhemplay

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Ok, men jag ser inga TV-kanaler i mobilappen heller, eller är det bara lite svårt att hitta dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ok, men jag ser inga TV-kanaler i mobilappen heller, eller är det bara lite svårt att hitta dom?

Vanliga TV-kanalerna finns på menyn längst ner i appen.

"Hem Film Serier TV Mer" Står det på min telefon.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j