Behöver hjälp att hitta rätt utbildning

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta rätt utbildning

Tja tja,

just nu jobbar jag skift, har en okej lön men jag pendlar fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm. Jag och sambon ska snart fixa familj och skulle gärna kunna jobba hemifrån eller i Uppsala där jag bor. Dessutom så har jobbet på senare tid blivit ganska oroligt med kollegor som slutar, nya chefer och ett väldigt drama med chefer som inte gett ut rätt lön.

Så vill gärna byta bana och har alltid tyckt om att jobba inom IT. Så nu hade jag tänkt försöka hitta en distans utbildning för Front End. Eftersom jag jobbar skift kan det bli problem om man ska vara med på online föreläsningar. Jag jobbar ena veckan e.m, nästa vecka f.m och nästa vecka ledig sen börjar det om igen.

Jag har letat länge nu men kan inte riktigt hitta det jag söker. Vore perfekt om det fanns en kurs på distans där man kan få uppgifter att göra klart inom en viss tid och föreläsningarna var ett klipp man kunde kolla på. Då skulle jag kunna plugga hemifrån när det passar mig.

Värt att nämna är att de flesta Front End utbildningar jag ser kräver Programmering 1/A vilket jag inte har. Men har väldigt lätt att lära mig nya program och sitter mycket med att göra mallar i excel som sköter sig själva och suttit en del i Unity bara för att det kul.

Vore väldigt tacksam om någon känner till en sån typ av utbildning

Permalänk

Innan vi börjar kolla på utbildningar så ska vi klargöra några saker tänker jag med hur det funkar att plugga i nuläget i Sverige, speciellt då du är orolig för arbetstiden.

Du har enligt lag har rätt att få ledigt för studier på ett visst antal procent, och arbetsgivaren kan inte neka dig det. De har däremot rätt att skjuta upp tjänstledigheten max 6 månader, från och med datumet ansökan kommer in. Det innebär i praktiken att om du skickar in ansökan till arbetsgivaren 6 månader + 1 dag så får de enligt lag inte neka dig tjänstledigt för studier. Du har även rätt att komma tillbaka till arbetsgivaren när studierna är slut, eller om du väljer att hoppa av plugget. Om du väljer att hoppa av så har du rätt att få komma tillbaka till jobbet inom en månad.

Gällande ekonomin så har du rätt att få både lån och bidrag från CSN. Utan extra bidrag så får du drygt 10k i månaden efter skatt med både lån och bidrag. Lånen är dem mest förmånliga lånen som finns i Sverige idag så du ska definitivt ta både lån och bidrag om du har möjligheten (möjligheten varierar om du redan har tagit lån och bidrag från CSN).

Utbildningsdelen ska jag inte ge tips om då jag egentligen inte har stenkoll där. Men det känns som att du skulle behöva något längre än en kurs från gymnasiet för att komma in i branschen.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Supertack för det svaret Vi har dock problem med arbetsgivaren på många plan. Det värsta är nog att vi har gått till facket, de har skapat ett ärende redan i Oktober. Det har dragit ut på tiden, och nu har vi en ny chef. Vem kan det vara tro, jo vår ordförande i facket som har hållit i ärendet. Som det är nu, om jag tar ledigt för studier finns det nog inte en arbetsplats kvar då jag behöver styra det mesta och fel mina kollegor gör. Har bara nya kollegor. (Spann iväg från ämnet lite :S)

Hittade den här nu precis: https://www.yhutbildningar.se/skola/medieinstitutet/front-end...
Den verkar ganska vettig ändå.

Permalänk

Är du säker på att du vill gå just yrkeshögskola? Tänk på att utbildningen är 100%, så det motsvarar ungefär 40 timmar timmar i veckan. Alternativet är att du söker till följande: https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/studieplan/?p... och får en bred utbildning som visserligen är 1 år längre, men jag tror du har större möjligheter i framtiden om det skulle vara så att du tröttnar på front-end. Har du bara läst front-end så blir det jobbigt om du får för dig att börja jobba med back-end eller något annat, om du inte kan språket.

Kan du bara front-end så ser arbetsgivaren det och det finns en risk att du inte kommer utveckla dig på samma sätt som om du läst något bredare, typ systemvetenskap eller datavetenskap på universitet.

En fördel med utbildningar på universitetet är att de inte kräver några kunskaper i datateknik eller datavetenskap när man börjar, utan de är väldigt grundläggande.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Inte för att vara tråkig. Men ha ett heltidsarbete utanför IT och plugga lite IT vid sidan av, för att sedan få ett rent IT jobb är otroligt krävande som ytterst få klarar av.

Sedan finns det olika diskussioner kring vilken utbildning som är bäst för rätt person. Just YH/Högskola så har argumenten varit detsamma de senaste 20åren, det nya är främst att nya personer ställer exakt samma fråga.
Där jag själv rekommenderar högskola för yngre personer som är bra på matematik och vet inte riktigt hur långt de vill fortsätta, andra så kan YH vara för dem de absolut bästa valet som inte på något sätt är dåligt.

Alltså börjar man närma sig 40år och är inte riktigt bra på matematik, varför ska man då främst plugga matematik för att göra ett karriärsbyte, där man efteråt endast kommer få marginell användning den svåra matematiken? Det känns otroligt ambitiöst och om man är en sådan person, varför gjorde man då ej detta val när man var 20år?
Det är en helt annan sak i 20års åldern att göra exakt samma sak för att på lång sikt ha en bred väg att gå. Jag argumenterar inte för att matematik eller annat är onödigt, bara att ju senare i livet man är ju mer bör man fokusera på det som jobbet verkligen kräver om man ska göra ett karriärsbyte, man har inte lika mycket tid med saker som bara är bra att kunna.