Permalänk

Få RGB att funka ihop!

Har för nuvarande ett B450 F-Gaming moderkort med 2 12v header för rgb.

De flesta grejerna verkar ju vara 5v nuförtiden.

Ska koppla in 2 x 120mm fläktar, samt 2 x 140mm. Sedan typ 1 eller 2 led-lister.

Så stora frågan är.

VAD BEHÖVER JAG för att jag ska kunna få allt att lira ihop via Asus Aura som jag använder mig utav?

Permalänk
Medlem

Prova mjukvaran signalRGB och se om dina komponenter stöds.

Använder den själv, klart bättre än tillverkarnas egna, av de jag provat.

https://www.whirlwindfx.com/pages/signalrgb

Inget konto krävs, betalversionen syncar rgb med spel, musik etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockaren1:

Har för nuvarande ett B450 F-Gaming moderkort med 2 12v header för rgb.

De flesta grejerna verkar ju vara 5v nuförtiden.

Ska koppla in 2 x 120mm fläktar, samt 2 x 140mm. Sedan typ 1 eller 2 led-lister.

Så stora frågan är.

VAD BEHÖVER JAG för att jag ska kunna få allt att lira ihop via Asus Aura som jag använder mig utav?

Finns diverse program. Oklart hur bra de fungerar men bortsett från det han nämnde ovan finns openRGB: https://openrgb.org/

Permalänk
Medlem

ICUE fixar det förutsatt att du har tex Auraskiten installerad (följer med nått plugin)

Permalänk

När ska tillverkande enas. I grabbens dator krävs 3 program för att styra all rgb. Asus, icue och EVGA.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tja!

Bra tråd!! Jag har beställt inpricip allt förutom just moderkort och fläktar. Det jag har är en asus strix , med andra ord ”auro”. Om jag även köper ett strix moderkort med ”auro”, vad rekommenderar ni för fläktar? Vill ha lian li till fläktar och troligtvis g.skill /dominator stickor. matchar det bra eller måste jag tanka ner 3-4 program? Har ni några tips?

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Armoury Crate från Asus fungerar utmärkt med mitt Z490. Det går att styra allt från fläktar, moderkort, GPU, CPU, RAM och led lister. Det är den enda appen jag använder för att styra allt.
Om du har G.Skill RAM behövs en extra tilläggsdrivrutin från deras hemsida.
Allt RGB synkas tillsammans i ett och samma program.

Jag kör på Fractal Design Aspect "budget" fläktar och är grymt nöjd med dom. Tysta och gör det dom ska med skön RGB. Hur nöjd som helst. Dom finns i både 120mm och 140mm och kommer både i paket och lösa.

https://www.inet.se/produkt/5323418/fractal-design-aspect-120...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Armoury Crate från Asus fungerar utmärkt med mitt Z490. Det går att styra allt från fläktar, moderkort, GPU, CPU, RAM och led lister. Det är den enda appen jag använder för att styra allt.
Om du har G.Skill RAM behövs en extra tilläggsdrivrutin från deras hemsida.
Allt RGB synkas tillsammans i ett och samma program.

Jag kör på Fractal Design Aspect "budget" fläktar och är grymt nöjd med dom. Tysta och gör det dom ska med skön RGB. Hur nöjd som helst. Dom finns i både 120mm och 140mm och kommer både i paket och lösa.

https://www.inet.se/produkt/5323418/fractal-design-aspect-120...

Grymt!! Känns otroligt skönt att det kommer fungera i ett och samma! Är man tvungen att köpa någon ”rbg-hub” för att koppla in alla fläktar och lister? Eller brukar det ingå i chassi? Tänkte köpa Lian Li EVO 011 chassit

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Prova mjukvaran signalRGB och se om dina komponenter stöds.

Använder den själv, klart bättre än tillverkarnas egna, av de jag provat.

https://www.whirlwindfx.com/pages/signalrgb

Inget konto krävs, betalversionen syncar rgb med spel, musik etc.

Tänk på att de tjänar pengar genom att sälja data om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Grymt!! Känns otroligt skönt att det kommer fungera i ett och samma! Är man tvungen att köpa någon ”rbg-hub” för att koppla in alla fläktar och lister? Eller brukar det ingå i chassi? Tänkte köpa Lian Li EVO 011 chassit

Du behöver ingen hub för att koppla in fläktarna och övriga aurakompatibla RGB tillbehör till moderkortet. Det finns redan på strixkortet. Se bara till att koppla in dom i rätta uttagen (5volt/12volt). Däremot kan du komma att behöva förlängningskablar till de PWMstyra fläktarna.

ArmouryCrate kan vara liiite meckigt att få igång ordentligt i början också. Den vill gärna att alla drivers till allt är uppdaterade. Ett tipps för att få igång G.Skill RAM RGB är att installera tilläggsdrivrutinen först innan du installerar ArmouryCrate. Det finns en hel guide om det på G.Skill.
När allt väl är igång fungerar det dock utmärkt. Mycket bättre än Corsairs iCue tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du behöver ingen hub för att koppla in fläktarna och övriga aurakompatibla RGB tillbehör till moderkortet. Det finns redan på strixkortet. Se bara till att koppla in dom i rätta uttagen (5volt/12volt). Däremot kan du komma att behöva förlängningskablar till de PWMstyra fläktarna.

ArmouryCrate kan vara liiite meckigt att få igång ordentligt i början också. Den vill gärna att alla drivers till allt är uppdaterade. Ett tipps för att få igång G.Skill RAM RGB är att installera tilläggsdrivrutinen först innan du installerar ArmouryCrate. Det finns en hel guide om det på G.Skill.
När allt väl är igång fungerar det dock utmärkt. Mycket bättre än Corsairs iCue tycker jag.

Grymt! Så det finns tillräckligt många sådana "connecters" på kortet? Otroligt skönt! Okey, ska titta på förlängningssladdar!

Jag har nu bestämt mig för att inte gå för G.SKill.. Tycker dem absolut är snyggast men vill spara in lite på att välja Dominator istället ..

Tack

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar och programvara gör så att man kan styra indivduella LED var för sig? T.ex. på Crucial RGB minnen kan man ställa in olika färger för varje LED-lampa och på så vis skapa ett eget mönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Grymt! Så det finns tillräckligt många sådana "connecters" på kortet? Otroligt skönt! Okey, ska titta på förlängningssladdar!

Jag har nu bestämt mig för att inte gå för G.SKill.. Tycker dem absolut är snyggast men vill spara in lite på att välja Dominator istället ..

Tack

Tänk på att du måste ha iCue installerat och öppen i bakgrunden för att Dominator Platinum RGB ska synkas med ArmouryCrate. Jag tror inte ens att den nyaste versionen av iCue fungerar med ArmouryCrate, kan ha fel eftersom det var ett tag sen jag bytte från Dominator till G.Skill just pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tänk på att du måste ha iCue installerat och öppen i bakgrunden för att Dominator Platinum RGB ska synkas med ArmouryCrate. Jag tror inte ens att den nyaste versionen av iCue fungerar med ArmouryCrate, kan ha fel eftersom det var ett tag sen jag bytte från Dominator till G.Skill just pga detta.

Där sa du något. Kanske blir ett par g.skill ändå.. Helt sjukt, trodde inte det skulle vara krångligt att få lite lampor att synka..

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB