PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av Linus1977:

någon erfarenhet av sidan? bra butik??

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

någon erfarenhet av sidan? bra butik??

De levererar troligtvis det du beställer men de är scalpers och inte att rekommendera. De har köpt in och sålt PS5 till överpris så länge det har gått att göra det.

https://www.trustpilot.com/review/retrospelbutiken.se

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

De levererar troligtvis det du beställer men de är scalpers och inte att rekommendera. De har köpt in och sålt PS5 till överpris så länge det har gått att göra det.

https://www.trustpilot.com/review/retrospelbutiken.se

Utifrån dessa recensioner verkar det ju vara ett gäng rövar! Men ja, är man desperat nog går det väl bra att köpa ifrån dem.. tror jag avvaktar ett tag till

Permalänk
Medlem

Något är ett milt ord kan jag tycka i det här fallet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Åfan det vosste jag faktiakt inte. Såg en länk till dem i den här tråden, jag har hållit mig undan från dylika scammers men har tydligen åkt dit nu då. Ska se om jag kan backa beställningen.

Permalänk
Skrivet av Linus1977:

Åfan det vosste jag faktiakt inte. Såg en länk till dem i den här tråden, jag har hållit mig undan från dylika scammers men har tydligen åkt dit nu då. Ska se om jag kan backa beställningen.

Tror det ska vara lugnt sålänge du vill betala priset. Som åvanstående sa. Dem levererar nog men du får betala ett högre pris. Men det vet du ju redan ifall du redan har beställt

Permalänk
Medlem

Retrospelbutiken (och deras storebror Spelbutiken) är det inget fel på, ni får varorna, har handlat därifrån i flera år, och de gångerna jag behövt deras kundtjänst så har de varit hjälpsamma också (minns att det var en gång jag fick ett spel med fodral som spruckit under frakten, men de skickade ett nytt ersättningsfodral utan problem).

Men ja, det är scalpar vilket är väldigt trist o se. Förutom PS5or har de Limited Run Games-spel och säkert annat också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Absolut, har i likhet med @lambdan också handlat från båda butikerna genom årens lopp. Och som sagt, helt ok upplevelser.
Men i det här fallet hade jag definitivt hållit mig borta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Handlar ganska ofta från vanliga Spelbutiken och det har fungerat kalas.

Det paketet med PS5, laddningsstation och CoD Vanguard ligger väl som bäst en tusenlapp högre än om man hade köpt allt var för sig. Nu vet jag inte vad de sålt sina PS5 för innan, men om vi behöver använda ordet scalper så ligger de väl åtminstone mot det mildare hållet

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Handlar ganska ofta från vanliga Spelbutiken och det har fungerat kalas.

Det paketet med PS5, laddningsstation och CoD Vanguard ligger väl som bäst en tusenlapp högre än om man hade köpt allt var för sig. Nu vet jag inte vad de sålt sina PS5 för innan, men om vi behöver använda ordet scalper så ligger de väl åtminstone mot det mildare hållet

Ja jag tyckte inte det var så stor skillnad. 8000 för paketet. Det finns andra som är mer hutlösa i prissättningen där det liknar ocker mer än det här gör. Jag kommer nog låta beställningen ligga kvar, det är ju ingen annan som har dem inne nu i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Linus1977:

Ja jag tyckte inte det var så stor skillnad. 8000 för paketet. Det finns andra som är mer hutlösa i prissättningen där det liknar ocker mer än det här gör. Jag kommer nog låta beställningen ligga kvar, det är ju ingen annan som har dem inne nu i alla fall.

”Tid är pengar”

8000 och få det nu eller 5000 och få det om flera månader (?) kan ju faktiskt ändå vara värt de extra slantarna om man vill ha ett ps5 nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

”Tid är pengar”

8000 och få det nu eller 5000 och få det om flera månader (?) kan ju faktiskt ändå vara värt de extra slantarna om man vill ha ett ps5 nu!

Tror du att priset på en PS5 kommer att gå ner med en tusenlapp under detta året? Eller du är kanske inne på den digitala versionen?

Nu är jag inget stort fan av att man tvingar på bundles, för de vet att folk som aldrig kommer spendera en minut i spelet kommer att köpa paketet ändå i ren desperation. De hade kunnat slänga in en extra kontroll och ändå hade det inte varit uppe i 8000;-, egentligen.
Jag menar inte att det är värt pengarna, men det är ju inte heller det värsta vi har stött på sedan konsolen släpptes

Firar ett år med min konsol i slutet av januari. Det kanske får bli ett köp av en till kontroll så vi slipper använda en PS4 kontroll för It Takes Two här hemma

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus1977:

fult att dom påtvingar en laddstation och ett spel till högre pris...

Permalänk

Den kostar 6000 på mediamarkt och 8000 på retro. så är det grejer för ca 1000 kr i bundlen. Så det överskjutande priset är 1000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

fult att dom påtvingar en laddstation och ett spel till högre pris...

Om ingen köper kommer de sänka priset. Det är så det funkar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nu har det varit 6 dagar sen sista drop från en non-scalping butik... Ganska frustrerande att ända valet man har är att vänta för kommer aldrig gå till scalpers

Permalänk
Medlem
Skrivet av shariq:

Nu har det varit 6 dagar sen sista drop från en non-scalping butik... Ganska frustrerande att ända valet man har är att vänta för kommer aldrig gå till scalpers

Det lossnar nog snart, veckan har knappt börjat

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus1977:

Tips till tipsaren - Linus, jag tror att de flesta här vill undvika att handla i en scalpbutik. I stället vill majoriteten betala ett s.k. rekommenderat pris (när sådana möjligheter dyker upp, vilket de gör med jämna mellanrum).

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoedeOrm:

Tips till tipsaren - Linus, jag tror att de flesta här vill undvika att handla i en scalpbutik. I stället vill majoriteten betala ett s.k. rekommenderat pris (när sådana möjligheter dyker upp, vilket de gör med jämna mellanrum).

Och någon kanske inte bryr sig så mycket och vill köpa ändå, eftersom man ändå köper direkt från butik.

Låt tipsaren tipsa, ingen är tvingad att köpa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ser att Techlagret har PS5 i lager. Då jag googlar lite på det underliggande bolaget så tycker jag det ser ut som mobileshop-bedrägeriet för ett par månader sedan: okänt företag, PS5 i lager, minimal omsättning i det underliggande bolaget (0 kr de senaste åren i det här fallet), endast åtta personer har givit betyg på prisjakt och de flesta är anonyma, underlig butik i största allmänhet - endast 22 produkter i sin katalog. Själv skulle jag aldrig handla från ett sånt här företag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och någon kanske inte bryr sig så mycket och vill köpa ändå, eftersom man ändå köper direkt från butik.

Låt tipsaren tipsa, ingen är tvingad att köpa.

Det har du så klart rätt i, det är ingen som är tvingad att köpa. Vad jag var ute efter, om än något otydligt, var att majoriteten förmodligen är ute efter de batchar som kommer in då och då hos de större återförsäljarna. Men igen, även andra tips kan vara bra.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Det har du så klart rätt i, det är ingen som är tvingad att köpa. Vad jag var ute efter, om än något otydligt, var att majoriteten förmodligen är ute efter de batchar som kommer in då och då hos de större återförsäljarna. Men igen, även andra tips kan vara bra.

Det jag inte förstår när det kommer till scalpning, det är tydligen okej när en återförsäljare scalpar, men så fort en privatperson försöker tjäna lite extra då ska den personen hängas ut, och sweclockers skulle ta bort annonsen från marknaden.

I min värld är det bra mycket värre att en återförsäljare beter sig på det här sättet. Kan inte tänka mig att Nordisk film tycker detta beteende är okej.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det jag inte förstår när det kommer till scalpning, det är tydligen okej när en återförsäljare scalpar, men så fort en privatperson försöker tjäna lite extra då ska den personen hängas ut, och sweclockers skulle ta bort annonsen från marknaden.

I min värld är det bra mycket värre att en återförsäljare beter sig på det här sättet. Kan inte tänka mig att Nordisk film tycker detta beteende är okej.

Nu ska jag absolut inte försvara att en butik scalpar. Men det är en ganska stor skillnad.
En butik har omkostnader. En bra bruttovinstmarginal kanske ligger på 5 % ungefär, om de har 50 marginal i grunden vilket jag tvivlar på när det gäller konsoler.
En privatperson har en helt annan vinstmarginal och betalar inte skatt för det heller.

Med det sagt är inte scalping oke.
Samtidigt vi vet ganska lite om vad som sker i distributionsledet. Jag har också haft ÅF som kunder som ibland vill ta ett högre pris än rekommenderat för att de tycker att marginalen på produkten varit för låg. Är det scalping?

Nordisk film kan tycka vad de vill. Det är olagligt för dem att lägga sig i. Vi har fri prissättning i Sverige.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Fick email om att power.se släpper ps5 och Xbox series X idag kl 15.00 till er som fortfarande letar

https://www.power.se/kampanj/ps5_xbox/?utm_source=email&utm_m...

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Fick email om att power.se släpper ps5 och Xbox series X idag kl 15.00 till er som fortfarande letar

https://www.power.se/kampanj/ps5_xbox/?utm_source=email&utm_m...

Faaaaan! jag klickade länken, screenshotta å skicka till en polare å skrev ett par meddelanden, sen va det slutsålt när jag skulle beställa 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Faaaaan! jag klickade länken, screenshotta å skicka till en polare å skrev ett par meddelanden, sen va det slutsålt när jag skulle beställa 😂

Tog 3 sekunder så var det slut dessvärre

Permalänk
Medlem

inte ens det

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Tog 3 sekunder så var det slut dessvärre

Nja, det gick att lägga i varukorgen första gången jag klickade länken, sen va den knappen grå 1 minut senare

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nja, det gick att lägga i varukorgen första gången jag klickade länken, sen va den knappen grå 1 minut senare

Testade du? För lägg i kundvagnen stod det i 20 minuter från och till men meddelande att det inte finns i lager/inte kan reserveras när man klickade.

Permalänk
Medlem

Det gick absolut inte. Jag spammade F5 och köpknappen från 14:58 till 15:17.
Oavsett om knappen var grå eller inte så gick det inte att lägga till i kundvagnen.