Samsung storsatsar på spelande med 2022 års TV-modeller

Permalänk
Melding Plague

Samsung storsatsar på spelande med 2022 års TV-modeller

Med årets TV-modeller storsatsar Samsung på spelande i vardagsrummet, där enad streaming och behov av en ensam handkontroller lovordas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har en hel del här på sweclockers som lägger ut pengarna det kostar för en riktigt fet tv.
Har frågor till er

1. Är detta i artikeln något ni vill lägga extra pengar på eller skulle ni hellre köpa samma tv billigare utan?
(Förutsätter att nu vill ha "den":)

2. Hur många av er vill egentligen bara ha en fet monitor? D v s allt utom bild sker med extern källa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Central tv är framtiden. Det är ytterst få personer som kräver kraftfullare media hårdvara till en tv än vad som går att bygga in i dem, likaså att denna hårdvara håller ett bra tag.

Jag har prövat de nya tvapparaterna med Google Tv det är mest småsaker kvar. -Bättre Wifi, kom igen min badrumsvåg har bra täckning. (ja, mindre data som sänds)
Och sedan mer minne och lite snabbare cpu.

Så jag tycker det är intressant. När det gäller tv så räcker oftast röststyrning för mig om det hade fungerat bra. De få gångerna jag vill göra annat än det nedanför är räknade:
Byta kanal, höja/sänka volym + mute. Byta input hdmi. Byta film i en filmtjänst.

Permalänk
Samsung Sverige

Som en redig datornörd kanske detta kommer resultera i att en mindre tv kommer få agera datorskärm i framtiden? Det känns inte allt för avlägset faktiskt

Nåväl, kul att vi lägger större fokus på spelande. Det är ju trots allt en väldigt stor hobby för många

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikel:

Några paradnyheter är bland annat Micro LED med 25 miljoner mikrometer stora lysdioder

Om dioderna är 25 meter stora får det nog inte plats med något plural.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Är detta i artikeln något ni vill lägga extra pengar på eller skulle ni hellre köpa samma tv billigare utan?
(Förutsätter att nu vill ha "den":)

2. Hur många av er vill egentligen bara ha en fet monitor? D v s allt utom bild sker med extern källa.

Jag har ingen supertv. Ingen smart tv, men den kan ändå läsa från ett USB minne
Jag skulle gjärna köpa en "dum-tv" i framtiden av hög kvalité för att få ned priset. Kommer ändå ha externa enheter inkopplade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Central tv är framtiden. Det är ytterst få personer som kräver kraftfullare media hårdvara till en tv än vad som går att bygga in i dem, likaså att denna hårdvara håller ett bra tag.

Jag har prövat de nya tvapparaterna med Google Tv det är mest småsaker kvar. -Bättre Wifi, kom igen min badrumsvåg har bra täckning. (ja, mindre data som sänds)
Och sedan mer minne och lite snabbare cpu.

Så jag tycker det är intressant. När det gäller tv så räcker oftast röststyrning för mig om det hade fungerat bra. De få gångerna jag vill göra annat än det nedanför är räknade:
Byta kanal, höja/sänka volym + mute. Byta input hdmi. Byta film i en filmtjänst.

Jag personligen skulle hellre fördra en dum tv och sedan kan man koppla en mediabox till denne.

Livslängden på panelen är mångdubbelt längre än mediehårdvaran.

Generellt sett. Sen finns det ju såklart de som bara måste köpa ny tv varje år. Men tror de är minoritet

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag personligen skulle hellre fördra en dum tv och sedan kan man koppla en mediabox till denne.

Livslängden på panelen är mångdubbelt längre än mediehårdvaran.

Generellt sett. Sen finns det ju såklart de som bara måste köpa ny tv varje år. Men tror de är minoritet

Det blir för mig lite deja vu känsla från när man hade:

  • Extern kanalväljare för tv2

  • Extern kanalväljare för att få in tvkanaler på högre frekvenser i lägenheter. Jag själv hade min vhs-spelare för detta

  • Extern Text-tv mottagare

  • Extern digitalTv box

Till nu extern mediaspelare.

I alla de ovanför finns det folk som har hävt att de externa har varit bättre än de interna och det var de också i början. De interna har dock en megastor fördel och det är att de ofta jättesmidigt blir integrerat med sin tv. (konstigt)
Så att folk endast kan använda samma fjärrkontroll och samma gränssnitt och göra allt.

När det gäller smarttv så går denna utöka till den oändlighet. En extern texttv mottagare har ju en begränsning i när folk inte vill betala för att få fler funktioner som i inte saknar.

Men ändå smarttv börjar bli såpass bra så att processorn i dem räcker till för filmuppspelning väldigt länge såvida man inte har extrema krav. Och det är inte många som har dessa höga krav.

Säg att man har en tv i 10 år, så kan man ändå använda den inbyggda smarttvn i kanske 5år. Och den inbyggda smarttvn kostar mindre än om man skulle ha valt en udda tv utan. (då dessa säljs i små volymer)

*edit Notis*
När integrerad digitaltv började komma i tvapparater så var de sämre än de externa. Jag frågade dock en i en butik om kanalbyt-tiden, då jag inte gillade att man fick vänta så länge att ny kanal visades efter byte. Tv geniet på en stor tvbutik sa att den inbyggda är mycket snabbare, för en extern ska signalen gå genom scartkabeln till tvn och det är det som gör att det tar någon sekund för nya kanalen att visas. hehe
Nå min poäng är dock de externa grejerna har typ alltid varit bättre än de interna, men folk vill ha smidighet och de interna har vunnit.

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsungs Gaming Hub får stöd för Microsoft Xcloud

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir för mig lite deja vu känsla från när man hade:

  • Extern kanalväljare för tv2

  • Extern kanalväljare för att få in tvkanaler på högre frekvenser i lägenheter. Jag själv hade min vhs-spelare för detta

  • Extern Text-tv mottagare

  • Extern digitalTv box

Till nu extern mediaspelare.

I alla de ovanför finns det folk som har hävt att de externa har varit bättre än de interna och det var de också i början. De interna har dock en megastor fördel och det är att de ofta jättesmidigt blir integrerat med sin tv. (konstigt)
Så att folk endast kan använda samma fjärrkontroll och samma gränssnitt och göra allt.

När det gäller smarttv så går denna utöka till den oändlighet. En extern texttv mottagare har ju en begränsning i när folk inte vill betala för att få fler funktioner som i inte saknar.

Men ändå smarttv börjar bli såpass bra så att processorn i dem räcker till för filmuppspelning väldigt länge såvida man inte har extrema krav. Och det är inte många som har dessa höga krav.

Säg att man har en tv i 10 år, så kan man ändå använda den inbyggda smarttvn i kanske 5år. Och den inbyggda smarttvn kostar mindre än om man skulle ha valt en udda tv utan. (då dessa säljs i små volymer)

*edit Notis*
När integrerad digitaltv började komma i tvapparater så var de sämre än de externa. Jag frågade dock en i en butik om kanalbyt-tiden, då jag inte gillade att man fick vänta så länge att ny kanal visades efter byte. Tv geniet på en stor tvbutik sa att den inbyggda är mycket snabbare, för en extern ska signalen gå genom scartkabeln till tvn och det är det som gör att det tar någon sekund för nya kanalen att visas. hehe
Nå min poäng är dock de externa grejerna har typ alltid varit bättre än de interna, men folk vill ha smidighet och de interna har vunnit.

Jag förstår inte vad du menar. Mina föräldrar har en LG CX med sugigt OS så de har istället en apple tv, som de styr med LG fjärrisen. Funkar så direkt, behöver inte ens ställas in att LG fjärrkontrollen ska användas. Så vari ligger osmidigheten?

Dessutom så använder föräldrarna både iphone och ipad, så det är mycket bättre att gränssnittet på TVn är likt det än att använda LGs egna sugiga gränssnitt där dessutom många appar saknas.

Så vad är det smidigare med det interna i det exemplet?

Och ja, självklart är det tyvärr så att idag är en TV billigare att köpa som smart och sedan kringgå den med en vettig extern box. Men det känns ju rätt dumt, men tyvärr verkligheten och jag hade hellre sett att TVs var by default "dumma" och att SmartTvs snarare tillhörde undantaget. För att dra gamla historier från förr i tiden, tänker tillbaka till tiden då en TV kunde ha inbyggd VHS, inte så värt att ha när man bytte till DVD efter något år.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag förstår inte vad du menar. Mina föräldrar har en LG CX med sugigt OS så de har istället en apple tv, som de styr med LG fjärrisen. Funkar så direkt, behöver inte ens ställas in.

Så vad är det smidigare med det interna i det exemplet?

Jag har bara testat parkoppla min Appletv Gen 6 64GB med min dators mus och tangentbord och det sög så hårt så jag la ner det, -Jag kunde ej få musens klickfunktion att fungera och ens starta en film och allt var knepigt. (Logitech MX Master 3 trådlöst mus).
Men om man har en sprillans ny tv med modern fjärrkontroll så fungerar det säkerligen bättre, men det blir lite kaka på kaka av att skaffa de båda.

I vilket fall när det är inbyggd så är det enklare att bygga det integrerat utan några som helst konstigheter. Klickar man på netflexknappen på fjärren så öppnas denna osv.

Det skiljer sig absolut inte något för inbyggd whatever pryl. De externa prylarna har alltid i början varit så mycket bättre. (gps i bil, backkamera osv, förutom alla tvprylar jag nämnde)
Men det finns en smidighet när det är inbyggt som leder till att det har vunnit och ofta har den stora skaran inte haft extrema krav.
Jag tror att den stora skaran kommer köra med inbyggd smarttv och det är framtiden. Sedan finns det några som vill ha en extern mediaspelare, extern mediaserver och annat i hemmet. Men min gissning är att allt eftersom de inbyggda tv-apparaterna och blir bättre så nöjer sig folk med detta, åtminstone de första åren när tvn är ny.

På samma sätt som att folk nöjer sig med den inbyggda gpsen, backkameran osv de första åren när bilen är ny.

*edit*
Efter lite googling kom jag fram varför AppleTv fungerar så dåligt med extern mus och det är att de ej har support för det.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Om dioderna är 2,5 meter stora får det nog inte plats med något plural.

40 tusen miljarder kronor..

Permalänk
Inaktiv

För mig hade de gärna fått ta bort antenn, software och all annan skit och bara sälja dem som stora skärmar

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen DV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi har en hel del här på sweclockers som lägger ut pengarna det kostar för en riktigt fet tv.
Har frågor till er

1. Är detta i artikeln något ni vill lägga extra pengar på eller skulle ni hellre köpa samma tv billigare utan?
(Förutsätter att nu vill ha "den":)

2. Hur många av er vill egentligen bara ha en fet monitor? D v s allt utom bild sker med extern källa.

100% detta! Jag vill ha en monitor med 3-4 ingångar med 120Hz vid 4K (gärna någon DP eller två), och utgång för ljud så att högtalarna synkar med tvns bild automatiskt

Vill jag ha appar blir det appletv eller en shield eller något

Mest kommer nog vara konsol (ink bluray) och såklart dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Om dioderna är 2,5 meter stora får det nog inte plats med något plural.

jag tänkte ju göra det skämtet
(det är 25 meter btw)

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vi har en hel del här på sweclockers som lägger ut pengarna det kostar för en riktigt fet tv.
Har frågor till er

1. Är detta i artikeln något ni vill lägga extra pengar på eller skulle ni hellre köpa samma tv billigare utan?
(Förutsätter att nu vill ha "den":)

2. Hur många av er vill egentligen bara ha en fet monitor? D v s allt utom bild sker med extern källa.

En fet monitor. Jag kollar inte på tv eller nåt tv:n i sig har att erbjuda. Däremot vill jag gärna kunna koppla in allt möjligt såsom VHS och gamla konsoller och på den fronten blir det ju bara värre allt eftersom åren går. Men även det blir bättre med tv än med dataskärm. Jag gillar stort och gillar att vara tillbakalutad i soffan när jag multimedia:ar. Har en 2019-Samsung kapabel till 120 hz i 1440p och är helnöjd med det, kommer ta många år innan jag får för mig att behöva högre upplösning (och/eller uppdateringsfrekvens) än så i spel.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Samtidigt som dem inte kan lösa en twitch-app för tvn..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Casper:

Om dioderna är 2,5 meter stora får det nog inte plats med något plural.

Skrivet av MarcusHuddinge:

jag tänkte ju göra det skämtet
(det är 25 meter btw)
https://i.imgur.com/dcdNeMW.png

Tur att någon några är vaken, för det var uppenbarligen inte jag när jag skrev det där haha..

Åtgärdat nu i alla fall!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PlogarN97:

Jag förstår inte vad du menar. Mina föräldrar har en LG CX med sugigt OS så de har istället en apple tv, som de styr med LG fjärrisen. Funkar så direkt, behöver inte ens ställas in att LG fjärrkontrollen ska användas. Så vari ligger osmidigheten?

Dessutom så använder föräldrarna både iphone och ipad, så det är mycket bättre att gränssnittet på TVn är likt det än att använda LGs egna sugiga gränssnitt där dessutom många appar saknas.

Så vad är det smidigare med det interna i det exemplet?

Och ja, självklart är det tyvärr så att idag är en TV billigare att köpa som smart och sedan kringgå den med en vettig extern box. Men det känns ju rätt dumt, men tyvärr verkligheten och jag hade hellre sett att TVs var by default "dumma" och att SmartTvs snarare tillhörde undantaget. För att dra gamla historier från förr i tiden, tänker tillbaka till tiden då en TV kunde ha inbyggd VHS, inte så värt att ha när man bytte till DVD efter något år.

På andra sidan av myntet har vi då istället samtliga TV-apparater med Android (eller numera Google) TV. Alla appar finns tillgängliga som kan tänkas, de flesta populära som Prime, Netflix, Disney+ och Spotify kommer förladdade. Dessutom "krävs" dessa appar för att få ut bästa möjliga upplevelse om inte 3.e-part lådan i fråga använder samma avkodare (lite som att webbläsare bara har mellan 720 - 1080p för Netflix, medan Windows 10/11-appen klarar av fulla 4K UHD och Dolby Atmos).

Allt ovanstående kan skötas med en enda fjärrkontroll utan behovet att använda en extern enhet. Kör man dessutom Android är Chromecast nästan uteslutet inbyggt i moderna skärmar också, vilket gör att även denna kan agera fjärrkontroll.

Det är egentligen bara den som köper LG eller Samsung som drar det korta stråt i sammanhanget TV och operativsystem. Jag har själv en Samsung Q80T 2020. Tizen eller vad Samsung nu kör idag är uruselt, dock inte uselt nog för att vilja investera i en Apple TV. Nöjde mig med en CC-Ultra för de få gånger jag vill casta från mobilen, sedan kör jag bara de inbyggda apparna som fungerar enkelt och smidigt till vardads – Styr hela kalaset med en fjärrkontroll som har fyra stycken knappar: TV, ljudlimpa och förstärkare med golvare.

För den som redan är i Apples ekosystem kanske det kan vara smidigt med en Apple TV. Men för alla andra ser jag inte poängen alls att lägga de tusenlapparna faktiskt. Ser hellre att TV:n kostar en tusenlapp extra och kommer med en gig extra RAM och lite kraftfullare SoC isåfall, allt för att slippa använda externa enheter faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag personligen skulle hellre fördra en dum tv och sedan kan man koppla en mediabox till denne.

Livslängden på panelen är mångdubbelt längre än mediehårdvaran.

Generellt sett. Sen finns det ju såklart de som bara måste köpa ny tv varje år. Men tror de är minoritet

Håller med helt här.
En TV skall vara stendum, eventuella funktioner skall hålla sig till ingångsväljare och bildinställningar.

Släpper inte ut min TV på nätet.
Har den internet åtkomst så envisas den med att "uppdatera" hela tiden.
Och allt som uppdateras är nya sätt att smyga in reklam.......

Permalänk
Medlem

Okej men QD-OLED vart är vad folk undrar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon201296:

För mig hade de gärna fått ta bort antenn, software och all annan skit och bara sälja dem som stora skärmar

https://www.swedx.se/

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Köpte en LG Nano 86 tum med hdr, 120hz och dolby vision nu till jul så jag är nöjd ett bra tag framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jo visst, för 10-15 år sedan så fanns det en poäng med Swedx. Slippa tv-avgiften och billiga priser. Nu blir det inget av de grejerna. Sen såklart det uppenbara med ingen oled eller andra saker man vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Köpte en LG Nano 86 tum med hdr, 120hz och dolby vision nu till jul så jag är nöjd ett bra tag framåt.

Grattis! Mer tv än så behöver man ju inte

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag bara ha en skärm och ingenting (smart) inbyggt.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt både lg och samsung kommer att ha Geforce Now nu, synd bara att ingen utav dom verkar stödja tangentbord och mus, så jag för fortsätta använda min Nvidia shield.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Jo visst, för 10-15 år sedan så fanns det en poäng med Swedx. Slippa tv-avgiften och billiga priser. Nu blir det inget av de grejerna. Sen såklart det uppenbara med ingen oled eller andra saker man vill ha

Det är fortfarande ett alternativ om man vill ha en "dum-TV", blir dock inge billigare - Vilket var lite av poängen jag ville framföra också

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är fortfarande ett alternativ om man vill ha en "dum-TV", blir dock inge billigare - Vilket var lite av poängen jag ville framföra också

Jag kan ha en ’smart’ tv men bara köra den med externa lådor också, så länge bildporten klarar signalen så kan man leva med det