Hur installerar jag följande ifrån GitHub?

Permalänk
Medlem

Hur installerar jag följande ifrån GitHub?

Jag har GIT installerat i Fedora.
Försöker få openRGB att fungera men behöver <antagligen> i2c-piix4 driver.

Hittade en GitHub sida med i2c-piix4-paket för Fedora:
https://github.com/ProjectSynchro/i2c-piix4-aura-dkms

Sökte lite snabbt hur man installerar men blev inte klokare av det.
Anar att någon här kan veta svaret.

Permalänk
Medlem

Detta borde funka https://www.xmodulo.com/build-kernel-module-dkms-linux.html

Ser att de har en makefil som bör funka, dock måste man bygga om en modul varje gång man får en en ny kärna.

git clone https://github.com/ProjectSynchro/i2c-piix4-aura-dkms
cd i2c-piix4-aura-dkms
make

Det bör bygga den. Sedan får du söka efter hur man installerar och håller uppdaterad varje gång du uppdaterar din kärna.

Dock ser jag att jag redan har den drivrutinen i min kärna. Kolla om du också redan har det:

modinfo i2c-piix4

Om OpenRGB inte funkar för dig kan det vara för att du måste köra den som root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag har GIT installerat i Fedora.
Försöker få openRGB att fungera men behöver <antagligen> i2c-piix4 driver.

Hittade en GitHub sida med i2c-piix4-paket för Fedora:
https://github.com/ProjectSynchro/i2c-piix4-aura-dkms

Sökte lite snabbt hur man installerar men blev inte klokare av det.
Anar att någon här kan veta svaret.

"This repository has been archived by the owner. It is now read-only."
Senaste update 2 år sen så skulle tro att det inte är så aktuellt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vilken version av Fedora? Varför tror du att du måste installera drivrutiner separat?

Har du lagt till ditt användarkonto i video-gruppen som det står här: https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/name/OpenRGB/

Citat:

Installation Instructions: I2C devices by default are group:video in Fedora, so you may want to add yourself to this group and re-login:

sudo usermod -a -G video username

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Vilken version av Fedora? Varför tror du att du måste installera drivrutiner separat?

Har du lagt till ditt användarkonto i video-gruppen som det står här: https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/name/OpenRGB/

Ja, fast openRGB fungerade inte ändå.
Kan jag vända på kommandot för att se om det blev rätt?
(Jag bytte ut till mitt användarnamn i slutet)

Fedora 35.
OpenRGB 0.7 - När jag scannar efter RGBsaker så kommer varningsruta om att rätt i2c driver saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Ja, fast openRGB fungerade inte ändå.
Kan jag vända på kommandot för att se om det blev rätt?
(Jag bytte ut till mitt användarnamn i slutet)

Fedora 35.
OpenRGB 0.7 - När jag scannar efter RGBsaker så kommer varningsruta om att rätt i2c driver saknas.

Vad säger `lsmod | grep i2c` ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vad säger `lsmod | grep i2c` ?

i2c_piix4 28672 0
i2c_dev 28672 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

i2c_piix4 28672 0
i2c_dev 28672 0

Om jag tolkade tidigare meddelande rätt så refererades det till i2c_piix så den verkar vara laddad. Hintar pakethanteraren om vilken i2c-drivare den förväntar sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Ja, fast openRGB fungerade inte ändå.
Kan jag vända på kommandot för att se om det blev rätt?
(Jag bytte ut till mitt användarnamn i slutet)

Fedora 35.
OpenRGB 0.7 - När jag scannar efter RGBsaker så kommer varningsruta om att rätt i2c driver saknas.

Efter du kört kommandot så behöver du starta om din användar-session. Det görs lättast genom reboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Ja, fast openRGB fungerade inte ändå.
Kan jag vända på kommandot för att se om det blev rätt?
(Jag bytte ut till mitt användarnamn i slutet)

Fedora 35.
OpenRGB 0.7 - När jag scannar efter RGBsaker så kommer varningsruta om att rätt i2c driver saknas.

Du kan köra "id" kommandot, då kommer du se om din user är med i gruppen video lr ej.
Bara skriva: id
i terminalen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Ifall jag gör följande:

> git clone https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB
> cd OpenRGB
> qmake-qt5 OpenRGB.pro
> sudo ./openrgb

Då funkar det. (viktigt att köra sudo och inte enbart ./openRGB.pro)

Fast stänger jag programmet och startar via iconen så hitatr den inte enheter.
Ifall jag bara kör ./openrgb i terminalen så hittar den inte enheter.

Startar jag om datorn och kör terminalen så säger den att den hittar ingen openrgb.

Då undrar jag varför jag måste köra flera rader kommandon varje nystartad dator?
Det verkar vara just qmake-qt5 OpenRGB.pro som är det magiska. Andra rader svarar den bara att dessa genvägar redan är inlagda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Ifall jag gör följande:

> git clone https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB
> cd OpenRGB
> qmake-qt5 OpenRGB.pro
> sudo ./openrgb

Då funkar det. (viktigt att köra sudo och inte enbart ./openRGB.pro)

Fast stänger jag programmet och startar via iconen så funkar det inte.
Ifall jag bara kör ./openrgb i terminalen så startar den men hittar inte enheter.

Då undrar jag varför jag måste köra en hel rad kommandon varje gång?
Det verkar vara just qmake-qt5 OpenRGB.pro som är det magiska. Andra rader svarar den bara att dessa genvägar redan är inlagda.

Nu när du har kört qmake-qt5 så räcker det väl endast med: sudo ./openrgb från och med nu eller?

Då kan du sätta detta i längst ner i /etc/crontab (det behöver nog finnas en tom rad under när du sparar)

@reboot root /path/to/openrgb

Så bör det starta upp efter varje reboot.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Ifall jag gör följande:

> git clone https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB
> cd OpenRGB
> qmake-qt5 OpenRGB.pro
> sudo ./openrgb

Då funkar det. (viktigt att köra sudo och inte enbart ./openRGB.pro)

Fast stänger jag programmet och startar via iconen så hitatr den inte enheter.
Ifall jag bara kör ./openrgb i terminalen så hittar den inte enheter.

Startar jag om datorn och kör terminalen så säger den att den hittar ingen openrgb.

Då undrar jag varför jag måste köra flera rader kommandon varje nystartad dator?
Det verkar vara just qmake-qt5 OpenRGB.pro som är det magiska. Andra rader svarar den bara att dessa genvägar redan är inlagda.

En dum fråga kanske men skriver du hela sökvägen till det kompilerade programmet alternativt går in i mappen där det ligger efter omstart. ./openrgb öppnar programmet om du står i den mappen. Att det inte funkar utan sudo kan bero på att din användare inte är medlem i den grupp som äger enheten som anropas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En dum fråga kanske men skriver du hela sökvägen till det kompilerade programmet alternativt går in i mappen där det ligger efter omstart. ./openrgb öppnar programmet om du står i den mappen. Att det inte funkar utan sudo kan bero på att din användare inte är medlem i den grupp som äger enheten som anropas.

Jag skriver så som jag skrev i inlägget. Är ny på terminal-äventyr så du får gärna ge exempel hur jag kan göra mig till medlem i den grupp som anropas.

Nu får jag ju programmet att fungera fast det är ändå intressant att laborera fram bättre lösningar och kanske lära sig något under resan.

Fast Quim kan ha gett svaret som krävs för att det ska fungera normalt varje gång. Har inte prövat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag skriver så som jag skrev i inlägget. Är ny på terminal-äventyr så du får gärna ge exempel hur jag kan göra mig till medlem i den grupp som anropas.

Nu får jag ju programmet att fungera fast det är ändå intressant att laborera fram bättre lösningar och kanske lära sig något under resan.

Fast Quim kan ha gett svaret som krävs för att det ska fungera normalt varje gång. Har inte prövat än.

Du gör dig medlem i den gruppen genom följande kommando som står längre upp i tråden

sudo usermod -a -G video username

Om det inte är video gruppen så byter du ut den biten mot den grupp som gäller. Och sedan username mot ditt användarnamn.

Om det löser sig så kan du köra crontab -e som din user o lägga in @reboot /path/to/rgbopen

Mitt första exempel är om det är ok att applikationen körs som root för din användning, annars får du försöka klämma in din user i rätt grupp.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag skriver så som jag skrev i inlägget. Är ny på terminal-äventyr så du får gärna ge exempel hur jag kan göra mig till medlem i den grupp som anropas.

Nu får jag ju programmet att fungera fast det är ändå intressant att laborera fram bättre lösningar och kanske lära sig något under resan.

Fast Quim kan ha gett svaret som krävs för att det ska fungera normalt varje gång. Har inte prövat än.

Det jag menade är att istället för att starta med ./openrgb så kan du starta med /home/faber/openrgb/openrgb om programmet ligger i den sökvägen. Brukar vara bättre att skriva hela sökvägen när man kör script och liknande. Du kan kolla var du är någonstans i filträdet med kommandot pwd.

Föregående inlägg förklarade det där med gruppmedlemskapet.

Ett annat tips är att lägga in sökvägar till program som man själv kompilerat i filen ~/.bashrc
https://linuxize.com/post/how-to-add-directory-to-path-in-lin...
Då kan man sedan starta programmet genom att bara skriva programmets namn i terminalen och skippa sökvägen.