Permalänk

Vad har ni i utgift?

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

*Diskussion utbruten till egen tråd /vzano, mod*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Snittlönen i Sverige är enligt Keyyo (i programmet ’är du helt hundra’) 36 tusen svenska riksdaler

Vet själv inte mycket om löner i övriga Sverige, men för Uppsala/Stockholm låter det ganska rimligt.

Dock får man räkna med bostäder som kostar många miljoner

Permalänk
Skrivet av medbor:

Snittlönen i Sverige är enligt Keyyo (i programmet ’är du helt hundra’) 36 tusen svenska riksdaler

Vet själv inte mycket om löner i övriga Sverige, men för Uppsala/Stockholm låter det ganska rimligt.

Dock får man räkna med bostäder som kostar många miljoner

Helt sjukt höga löner! Då har man över 25 000kr efter skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

OT: Egen tråd men för oss strax över en av våra löner går till det ”löpande”, räkningar, mat m.m. Familj, två vuxna+två tonåringar. Andra lönen går till nöjen, resor och sparande.

Skrivet av medbor:

Snittlönen i Sverige är enligt Keyyo (i programmet ’är du helt hundra’) 36 tusen svenska riksdaler
Vet själv inte mycket om löner i övriga Sverige, men för Uppsala/Stockholm låter det ganska rimligt.

OT: Snittlön är just snittlön, så hela Sverige. Är nog ett par tusen högre i snitt i Stockholm då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Egen tråd men för oss strax över en av våra löner går till det ”löpande”, räkningar, mat m.m. Familj, två vuxna+två tonåringar. Andra lönen går till nöjen, resor och sparande.

OT: Snittlön är just snittlön, så hela Sverige. Är nog ett par tusen högre i snitt i Stockholm då.

Det är dock bättre att titta på medianlön då det är några svenskar som drar upp snittet rejält. Medianen är 32400
SCB Medianlöner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Boende, el, mobil, bredband, försäkring etc 8 000:-~/mån
Bil, försäkring, skatt, reperationer, bränsle 1 500:-~/mån
Mat 2500:-~/mån

12 000:-~/mån i fasta utgifter, sen dyker det ofta upp något oförutsägbart. Men jag brukar försöka spara undan halva månadslönen, vilket blir lite drygt 16 000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Vårt hushåll (2 vuxna, 2 småbarn, stor BR i GBG, ny leasingbil) har utgifter om ~20kkr per månad vilket innefattar bl.a. dagis, mat, hyra, amortering, bilkostnader, parkering etc.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Boende, el, mobil, bredband, försäkring etc 8 000:-~/mån
Bil, försäkring, skatt, reperationer, bränsle 1 500:-~/mån
Mat 2500:-~/mån

12 000:-~/mån i fasta utgifter, sen dyker det ofta upp något oförutsägbart. Men jag brukar försöka spara undan halva månadslönen, vilket blir lite drygt 16 000:-

Hade önskat jag kunde lägga undan 16 000 varje månad. Men i mina drömmar i guess. Hur lite hade du sträckt dig om du slapp jobba? Hur lite i inkomster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade önskat jag kunde lägga undan 16 000 varje månad. Men i mina drömmar i guess. Hur lite hade du sträckt dig om du slapp jobba? Hur lite i inkomster?

Är inte helt med på vad du menar. Hur mycket jag kan skära nera mina utgifter i utbyte mot att slippa jobba? Finns inte på världskartan.

Att inte jobba alls går bort, däremot drömmer man ju om att kunna leva på sin avkastning. Vilket inte känns allt för avlägset om man fortsätter kriga på. Inte för att man vill ta det lugnt, bara så man kan sluta som löneslav för att satsa helhjärtat på något eget men med ett skyddsnät om det inte går som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Hus + drift ca 8-10000 /mån. Eluppvärmt 70-tals hus med svindyrt VA.
Billån + försäkring, service och bränsle ca 8000
Mat 8500
Dagis + fritids 2000
Övrigt 2000 (telefon, streaming osv)

Strax över 30000 i utgifter m.a.o.

2 vuxna + 2 barn. Teoretiskt har vi totalt mellan 85 - 100000 totalt i lön inhushållet. Men med vab och annat är vi sällan i toppspannet.

Permalänk
Skrivet av fluffest:

Hus + drift ca 8-10000 /mån. Eluppvärmt 70-tals hus med svindyrt VA.
Billån + försäkring, service och bränsle ca 8000
Mat 8500
Dagis + fritids 2000
Övrigt 2000 (telefon, streaming osv)

Strax över 30000 i utgifter m.a.o.

2 vuxna + 2 barn. Teoretiskt har vi totalt mellan 85 - 100000 totalt i lön inhushållet. Men med vab och annat är vi sällan i toppspannet.

Ni kan ju ändå lägga undan 55 000kr det är ju sjukt mycket pengar. Ni är övre medel eller jag skulle nog säga att ni tillhör överklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Jag och frugan har mellan 60-65k ut efter skatt ihop. Vi är 4 i familjen, bor i villa, 2 bilar (1 leasing).
Vi lever ganska slösaktigt, köper det vi känner för etc.
Huset kostar runt 15k med drift och amortering,
Bilarna kostar ca 10k, mat skulle jag tro är mellan 4-7k, sen går det nog några tusen i diverse streamingtjänster, mobil etc.
Så runt 35k i fasta kostnader.
Så brukar vi spara undan runt 15k och resten går till konsumtion 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni kan ju ändå lägga undan 55 000kr det är ju sjukt mycket pengar. Ni är övre medel eller jag skulle nog säga att ni tillhör överklassen.

När det gäller att jämföra löner så gör man det på bruttolön. Nettolön är individuellt och går inte jämföra på samma sätt (de har sannolikt inte 85-100k ut m.a.o.).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

När det gäller lön så går det bara jämföra bruttolön. Nettolön är individuellt och går inte jämföra på samma sätt (de har sannolikt inte 85-100k ut m.a.o.).

Nej jag glömde att han syftade på nettolön såklart. Men att kunna lägga undan 20k eller mer är få förunnat även om vi pratar om två personer här.

30 lök utgifter är riktigt högt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni kan ju ändå lägga undan 55 000kr det är ju sjukt mycket pengar. Ni är övre medel eller jag skulle nog säga att ni tillhör överklassen.

Nä, alltså lönerna är brutto så riktigt så kul är det inte. Kanske har 20-25 kvar efter skatter och utgifter. Kom på att vi har lite annat som hunddagis, csn och lite annat smått också. Dock har vi vabbat ca 30% under hösten (kul med covidregler) och innan dess vart föräldralediga 1,5 år så skulle säga att vi mest gått back. Tror januari blir första lönerna som är någorlunda korrekt mot vad vi ska ha

Sen är vi, tyvärr, rätt bra på att bränna pengar på lite allt möjligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag glömde att han syftade på nettolön såklart. Men att kunna lägga undan 20k eller mer är få förunnat även om vi pratar om två personer här.

30 lök utgifter är riktigt högt dock.

Bruttolön ja (innan skatt osv) Ja man är inte rikare än vad man har utgifter, så är det. Vi hade elkostnad på 8000kr för oktober, nästan 9000 för november. Har man villa, bilar, djur, något/några fritidsintressen och gillar att äta gott så är det inga problem att ha utgifter norr om 30k per månad. Men visst är det högt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Bruttolön ja (innan skatt osv) Ja man är inte rikare än vad man har utgifter, så är det. Vi hade elkostnad på 8000kr för oktober, nästan 9000 för november. Har man villa, bilar, djur, något/några fritidsintressen och gillar att äta gott så är det inga problem att ha utgifter norr om 30k per månad. Men visst är det högt

Alltså jag är totalt snurrig haha.

Det var inte en liten elkostnad. Hur mycket förbrukade ni för Oktober? Den måste ha varit ännu högre för Nov och speciellt Dec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Hushållets inkomst cirka 100k (utan VAB)

2 vuxna 1 barn på förskolan.

Bor i hyrestrea i närförort till Stockholm, ingen bil.

Hyra, el, internet, telefon cirka 17000:-
Fackavgifter, löneförsäkring och andra försäkringar 4000:-
Pendling och resor cirka 3600:-
Förskola cirka 1500:-
Hushåll (inkl. mat) 8000~12000:-
Streaming + prenumerationer 1500:-
Sparar cirka 22000:-
Resten går till nöjen och barn skulle jag nog säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Hyra, el, internet, telefon cirka 17000:-

Satan vad dyrt. Känns nästan billigare att köpa en lägenhet då?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Satan vad dyrt. Känns nästan billigare att köpa en lägenhet då?

Nyproducerad 3:a (eller var för 3 år sedan) hade inte så mycket pengar eller hög lön för fem år sedan, de senaste 3 åren som vi fått iordning på det.

Sambon hade 10 år i bostadskön så denna 3:a var vad vi kunde få, bara hyran är på runt 14500:- i månaden.

Vi har bokat en nyproducerad bostadsrätt som vi flyttar in i Januari 2023, har stoppat undan pengar till just det senaste 3 åren.

Blir lite dyrare med bostadsrätt än hyreslägenhet för oss, med cirka 4000:-, men efter ungefär 5~ år så kommer det vara billigare med bostadsrätten.

Lade till ett ord
Permalänk
Skrivet av Liquidedust:

Hushållets inkomst cirka 100k (utan VAB)

2 vuxna 1 barn på förskolan.

Bor i hyrestrea i närförort till Stockholm, ingen bil.

Hyra, el, internet, telefon cirka 17000:-
Fackavgifter, löneförsäkring och andra försäkringar 4000:-
Pendling och resor cirka 3600:-
Förskola cirka 1500:-
Hushåll (inkl. mat) 8000~12000:-
Streaming + prenumerationer 1500:-
Sparar cirka 22000:-
Resten går till nöjen och barn skulle jag nog säga.

Så ni tjänar båda 50tkr var?

Vad jobbar ni två med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så ni tjänar båda 50tkr var?

Vad jobbar ni två med?

Jag jobbar med arkitektur och processer runt digitalt användarbeteende, insamling och analys.

Min lön är cirka 60k

Sambon jobbar som politisk sekreterare.

Hennes lön cirka 41k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Lön 49k före skatt. Ensamstående, inga barn, Karlstad, bostadsrätt. Medelvärden nedan för juli-november i år.

Boende (avgift, ränta, försäkring): 5000 kr
Amortering: 2000 kr
El: 175 kr
CSN: 770 kr
Fack+privata försäkringar: 425 kr
Telefon: 140 kr
Internet: 300 kr
Streamingtjänster: 360 kr
Bil: 3400 kr (räknat på 1600 mil/år á 25 kr/mil, bensinkostnad under perioden 2000 kr/mån, men innefattar en del tjänstemil.)
Mat: 1800 kr

Totalt: 14370 kr/mån.

Det är väl de "fasta" utgifterna, men mycket går att kapa om det skulle knipa, framförallt ge sjutton i att köra/äga bil, men jobbets placering och hobbyutövande gör att jag "måste" ha bil, eller iallafall prioriterar den kostnaden. Varit en del privata resor inom landet, restaurangbesök och liknande under hösten då "Covid nog är över"-känslan har varit stark i bekantskapskretsen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Lön 49k före skatt. Ensamstående, inga barn, Karlstad, bostadsrätt. Medelvärden nedan för juli-november i år.

Boende (avgift, ränta, försäkring): 5000 kr
Amortering: 2000 kr
El: 175 kr
CSN: 770 kr
Fack+privata försäkringar: 425 kr
Telefon: 140 kr
Internet: 300 kr
Streamingtjänster: 360 kr
Bil: 3400 kr (räknat på 1600 mil/år á 25 kr/mil, bensinkostnad under perioden 2000 kr/mån, men innefattar en del tjänstemil.)
Mat: 1800 kr

Totalt: 14370 kr/mån.

Det är väl de "fasta" utgifterna, men mycket går att kapa om det skulle knipa, framförallt ge sjutton i att köra/äga bil, men jobbets placering och hobbyutövande gör att jag "måste" ha bil, eller iallafall prioriterar den kostnaden. Varit en del privata resor inom landet, restaurangbesök och liknande under hösten då "Covid nog är över"-känslan har varit stark i bekantskapskretsen.

Mat 1800/mån? Utveckla gärna. Lever du på vatten?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Mat 1800/mån? Utveckla gärna. Lever du på vatten?

Visserligen säger konsumentverket att en normal person som aldrig äter ute spenderar normalt ca 2500 per månad på mat så 1800 räcker väldigt långt om man planerar ordentligt. Inga problem alls att äta både gott och nyttigt för mindre än så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Mat 1800/mån? Utveckla gärna. Lever du på vatten?

Haha! Man kunde tro det! Men nej, äter rätt enkelt, främst något Paleo-liknande så mycket grönsaker och lagom mängd kött eller annan proteinkälla. Får en dos kolhydrater genom någon form av gräns till surdegsbrödsberoende, men bakar det själv. Annars köper jag i stort sett bara kött i större bitar på extrapris, sous videar, fryser in. Sommartid får inköpta kryddor och salladsblad fortsätta växa till sig på balkongen, så inköpte kruk-baserade grönsaker har en tendens att räcka rätt många varv. Det här är som sagt snittet över 5 månader, men den tiden inkluderar 2 veckor Norrlands-semester samt 24 resdagar i jobbet, som därmed inte har belastat matkontot. Restaurangmat är en annan budgetpost, men inte en fast dito! Så, hade jag bara käkat hemma och hållit mig hemma så är nog Alphahannes 2500 kr/mån rätt sannolikt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

.

Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Hyra på lägenhet = 5862kr
El= 700kr~ avtalet gick ut precis innan prisökningen.
Mat= 2500-5000kr beroende på hur frikostlig jag är.
Bränsle = cirka 350-600kr i diesel per månad.
Fack/a-kassa= cirka 375kr*
Internet 500Mbit/s = cirka 400kr, kommer inte ihåg exakt.
Bilförsäkring = runt 350kr månaden.

Men jag är duktig på att konsumera så trots det så känner jag mig jag inte rikare än när jag tjänade hälften så mycket. Jag har dock mer prylar/materiella tillgångar idag.

Men jag skall snart skaffa hus så utgifterna lär väl öka.

Edit: Underskattade kostnaden för fack/a-kassa.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Hyra på lägenhet = 5862kr
El= 700kr~ avtalet gick ut precis innan prisökningen.
Mat= 2500-5000kr beroende på hur frikostlig jag är.
Bränsle = cirka 350-600kr i diesel per månad.
Fack/a-kassa= cirka 375kr*
Internet 500Mbit/s = cirka 400kr, kommer inte ihåg exakt.
Bilförsäkring = runt 350kr månaden.

Men jag är duktig på att konsumera så trots det så känner jag mig jag inte rikare än när jag tjänade hälften så mycket. Jag har dock mer prylar/materiella tillgångar idag.

Men jag skall snart skaffa hus så utgifterna lär väl öka.

Edit: Underskattade kostnaden för fack/a-kassa.

Låter väldigt billigt. Men underskattar du inte kostnaden att äga en bil? Typ värdeminskning, skatt och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Jag har 42 000 i lön, vilket blir ~31 500 kr efter skatt

Avgift BRF (internet ingår i avgiften): 3504 kr
Elavgift: ~150 kr
Elnätsavgift: ~150 kr
CSN: 627 kr
Ränta + amortering bolån: 5300 kr
Ränta + amortering topplån: 1000 kr
Hemförsäkring: 82 kr

Jag cyklar/promenerar till jobbet och har ingen bil.
Min sambo betalar för maten, medan jag tar boendekostnaderna.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

Lön 31000
Skatt -7000
Boende -6500
El -700
Larm -400
Bil -5000
Mat -3000
Sparande ~Resten (Runt 10000 ibland mer och ibland mindre beroende på hur mycket övertid, restid och traktamente jag drar in)
Blir något över efter det så köper jag något kul.