Amazon-säljare uppmanar medlem rekommendera produkter på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Gissar på U*iquiti *=b. Fanns en annons som länkade flera produkt specs direkt till deras hemsida, så då märkte dom nog en del extra trafik från Sweclockers i samband med det

Med så dålig engelska så är det garanterat inte Ubiquiti. Spontant känns det som att det rör sig om Reolink, YI eller TP-Link.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Eftersom den är skrivit på guds utvalda språk. Är budskapet välsignat.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

there was Sweden buyer

hmmm..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inte så mycket under solen. Jag har ett instagramkonto om min stora hobby (som inte är datorer) och jag får i stort sett såna erbjudanden för varje inlägg jag gör.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

https://setterwalls.se/aktuellt/artikel/antligen-klarlagt-hur...

Så då undrar man om dom uppmanade personen att bryta mot lagen eller om det var helt ok att skriva att det var betald reklam? Uppvigling från ett företag känns ju iaf rätt unket.

Tror inte nån random återförsäljare från Kina bryr sig om svensk lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag tycker det är överflödigt att påpeka att en recension är sponsrad. Inte får man recensionsexemplar om man inte beter sig som tillverkaren vill?

Att en recension är sponsrad betyder nog inte bara att man fått ett recensionsexemplar, det betyder också att tillverkaren betalar för själva testet och artikeln. Minns jag rätt är det lagkrav på att detta måste framgå?

Det har väl varit några incidenter där influencers har "testat" produkter utan att nämna att det är betald marknadsföring och då åkt dit på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Du har nog rätt i det... euf*, *=y, har också förekommit en del på forumet, dom säljer på amazon och via egen hemsida. Men ska sluta gissaleken nu

Varför är det så svårt att skriva ut namnet?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Sweclockers gör ens liv enklare! Tack!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Så Yagami Light bytte karriär, aja.

Jag fattade den inte. Vi pratar L och gänget?
Anteckningsboken. Killen som man kan undra om han flippade innen eller efter han fick boken?.

Death Note och Elfen Lied är nog bland de mest udda Anime jag har kollat på.
Berserk avsnitt 26 är iofs ganska udda men inte som Death Note.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

"our products are also Amazon's choice in European sites"

"Amazon's Choice" ...vet Amazon ens om vad "de" säljer? Är ju som att be Donald Trump / Boris Johnson om råd.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Det ger mig minne om dessa ref länkar, när var dessa populära? Alla forum sönderspamades med dessa och vissa hade svårt att förstå varför det ej vore tillåtet. Jag minns länkar som idag skulle motsvara utförsäljning av ps5 på denna webbutik, sedan kommer man till en tråkig ref länk. Och trådskaparen begriper ej varför detta ej var ok.

Permalänk
Hjälpsam

Ni kan lita på att jag aldrig skulle sjunka så lågt, Spam är för övrigt en grovt underskattad skinka på burk, otroligt smarrig och god, rekommenderas starkt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var går gränsen?

Kan en medlem som äger aktier i exempelvis Intel skriva positiva saker om intel? Eller bannas personen i fråga när ni listar ut detta?

Jag tror även att utdelningen blir helt annorlunda. Skulle du mirakulöst dubblera en viss produkt från Intel på svenska marknaden (väldigt osannolikt) så lär ju inte kursen justeras uppåt med mer än någon del av procent eftersom det finns så många marknader och många produkter från Intel. Normal fluktation av kursen skulle sannolikt ha större påverkan.

Skulle man däremot få 20% kickback på en kamera för 1500 kr och man lyckas få 20 sälj så får man en väldigt direkt inkomst, helt utan att riskera sitt eget kapital.

Chansen är nog större att man redan var Intel fan-boy redan från början och därför väljer att investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddag:

Jag tror även att utdelningen blir helt annorlunda. Skulle du mirakulöst dubblera en viss produkt från Intel på svenska marknaden (väldigt osannolikt) så lär ju inte kursen justeras uppåt med mer än någon del av procent eftersom det finns så många marknader och många produkter från Intel. Normal fluktation av kursen skulle sannolikt ha större påverkan.

Skulle man däremot få 20% kickback på en kamera för 1500 kr och man lyckas få 20 sälj så får man en väldigt direkt inkomst, helt utan att riskera sitt eget kapital.

Chansen är nog större att man redan var Intel fan-boy redan från början och därför väljer att investera.

Intel var bara ett exempel. Ta ett svenskt spel företag då men jag tycker inte att summan man kan tjäna ska spela roll. Skriver man på forumet i syfte att höja ett bolag eller sänka konkurrenterna för att värna om ens egna aktier borde det finnas risk för att bli bannad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni kan lita på att jag aldrig skulle sjunka så lågt, Spam är för övrigt en grovt underskattad skinka på burk, otroligt smarrig och god, rekommenderas starkt!

Du råkar inte heta James may?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ander01se:

"our products are also Amazon's choice in European sites"

"Amazon's Choice" ...vet Amazon ens om vad "de" säljer?

Vet inte om jag missuppfattar dig men texten är inte från amazon själva utan en aktör på amazon

Edit: på väldigt knacklig engelska dessutom

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vet inte om jag missuppfattar dig men texten är inte från amazon själva utan en aktör på amazon

Edit: på väldigt knacklig engelska dessutom

Jo exakt. Så skulle inte lägga allt för mycket vikt på "Amazon's Choice"... tror inte Amazon kollar upp sina kunders utbud såvida de inte börjar få in klagomål.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du råkar inte heta James may?

Uh uh!
Nej nej! Absolut inte!
Den hade jag faktiskt missat, tro det eller ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Finns väl massor med användare som avslöjat att de har aktieinnehav i företag x och konstant uteslutande rekommenderas deras produkter?

Det är ju ganska stor skillnad mellan att "hjälpa" Intel eller AMD att sälja ett tiotal processorer genom att hausa på en Sweclockers tråd och att få direkt betalt för varje produkt man har hjälpt ett företag att sälja. Ingen aktieägare i det här forumet har tillräckligt stort aktieinnehav och samtidigt tillräckligt högt förtroende hos användarna för att kunna tjäna något på det.

Dessutom är det ena olagligt och det andra inte. Ja, så länge du inte agerar finansiellrådgivare på forumet och lyckas mobilisera användarna att sälja sina hus och investera i aktien i stora mängder, och på så sätt höja priserna.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot spammet vi ser i betalda artiklar?
För mig är det samma spam, bara att det ena är från SWEC och det andra från en medlem, jag tar bestämt avstånd från bägge.
Vill jag köpa en produkt så kollar jag upp alla likvärdiga först innan ett köp, jag behöver inte ha någon som talar om för mig vad jag ska köpa eller inte. Läser inte ens de betalda annonserna som läggs upp som artiklar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Vad är skillnaden mot spammet vi ser i betalda artiklar?
För mig är det samma spam, bara att det ena är från SWEC och det andra från en medlem, jag tar bestämt avstånd från bägge.
Vill jag köpa en produkt så kollar jag upp alla likvärdiga först innan ett köp, jag behöver inte ha någon som talar om för mig vad jag ska köpa eller inte. Läser inte ens de betalda annonserna som läggs upp som artiklar.

Den tydligaste skillnaden är att en sponsrad artikel är märkt som sponsrad så att det inte går att ta fel. Det är en helt annan sak än att göra smygreklam på siten genom att låtsas vara någon som "kommenterar".

Till slut drivs Sweclockers.se drivs av Geeks, som är ett företag. Att Geeks vill tjäna pengar på sponsrade artiklar på sin egen site, som de har kostnader för att driva, för att få igen dessa kostnader och kanske till och med tjäna pengar, så är det en helt annan sak än att någon annan vill åka snålskjuts på Sweclockers forum och namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad är skillnaden mot spammet vi ser i betalda artiklar?
För mig är det samma spam, bara att det ena är från SWEC och det andra från en medlem, [...]

Det @pv2b skrev.
Problemet är inte att det är "spamm" utan att marknadsföring görs i det gömda.
Sweclockers bestämmer vad dom publiserar och vad som är spam på deras hemsida, deras sponsrade artiklar är inte det.
Dessutom är det ena olagligt, och det andra inte.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Vad är skillnaden mot spammet vi ser i betalda artiklar?
För mig är det samma spam, bara att det ena är från SWEC och det andra från en medlem, jag tar bestämt avstånd från bägge.
Vill jag köpa en produkt så kollar jag upp alla likvärdiga först innan ett köp, jag behöver inte ha någon som talar om för mig vad jag ska köpa eller inte. Läser inte ens de betalda annonserna som läggs upp som artiklar.

Jag använder adguard (väldigt likt pihole) utan att ha kollat upp hur det funkar så tar det iaf automatiskt bort dessa annonser (de som kallas samarbeten) från sidan så jag ser dem aldrig ens utan där annonsartikeln är får jag bara istället två st av de där linjerna som är mellan varje artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Det @pv2b skrev.
Problemet är inte att det är "spamm" utan att marknadsföring görs i det gömda.
Sweclockers bestämmer vad dom publiserar och vad som är spam på deras hemsida, deras sponsrade artiklar är inte det.
Dessutom är det ena olagligt, och det andra inte.

Olagligt är det inte, det är ett regelbrott men du kan inte bli åtalad för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Jag använder adguard (väldigt likt pihole) utan att ha kollat upp hur det funkar så tar det iaf automatiskt bort dessa annonser (de som kallas samarbeten) från sidan så jag ser dem aldrig ens utan där annonsartikeln är får jag bara istället två st av de där linjerna som är mellan varje artikel.

Grymt, det ska jag prova tack! 😊

Permalänk
Medlem

Fick detta den 16:e december från Kira samt sedan en fråga om jag fick meddelandet igen inatt vid två-tiden.
Har inte svarat. Känns inte alltför seriöst och på samma nivå som andra loverboy-meddelanden man brukar få på messenger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

"our products are also Amazon's choice in European sites"

"Amazon's Choice" ...vet Amazon ens om vad "de" säljer? Är ju som att be Donald Trump / Boris Johnson om råd.

Vem är så korkad att de rådfrågar D Trump/B Johnson, alla vet väl att Bolsonaro är mannen att lita på

Visa signatur

Chassi: Antec nine hundred PSU: Corsair HX 520W Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev. 1.0) CPU: Core i7 930 2.8Ghz RAM: 6GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC Ljudkort: X-Fi XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den som fått detta erbjudande, samt den som "golat", borde straffas med en perm ban. Vem vet när hen accepterar något sådant i framtiden?

Låt oss ha ett rent Sweclockers.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Cadaver:

Jag tycker att den som fått detta erbjudande, samt den som "golat", borde straffas med en perm ban. Vem vet när hen accepterar något sådant i framtiden?

Låt oss ha ett rent Sweclockers.

Vi ska väl inte straffa den som faktiskt informerar oss? Eller hur fungerar den här logiken?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi ska väl inte straffa den som faktiskt informerar oss? Eller hur fungerar den här logiken?

Golare har inga polare, det fick vi lära oss i årets julkalender :). Men jag hoppas jag slipper ban i detta fall

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU