Permalänk
Lyxfällan 🎮

Thinkpad + Linux = bra skit

Efter mer än 7,5 år med min Macbook Pro 13" nådde jag till slut vägs ände då den inte längre kan uppgradera till senaste systemversionen. Jag tycker förvisso att Apples M1-processorer är överlägset allt annat på marknaden sett till prestanda per watt, och Mac OS är operativsystemet jag föredrar, men att lägga 30K på en bärbar dator när jag inte längre har behov av spjutspetshårdvara privat sett kunde jag inte riktigt motivera.

Så för första gången sedan 2003 köpte jag en bärbar PC istället, en Lenovo Thinkpad E14 Gen 3 med AMD Ryzen 7 5700U och 16 GB DDR4-RAM. Den huserar två NVME-SSD:s, en på 512 GB där jag har Windows 10 installerat och en på 1 TB där jag körde in Fedora Linux 35. När jag packade upp hårdvaran blev jag överraskad över hur solid konstruktionen är, och trots att det här är en instegsserie och datorn gick på blott 11 700 kr känns byggkvaliteten imponerande gedigen. Ungefär fem minuter efter boot påmindes jag om varför jag avgick från Windows-världen där anno 2003: systemuppdateringar som av outgrundlig anledning inte ville installeras, Lenovos mjukvaruuppdateringar som inte heller ville installeras helt och hållet, avinstallering av bloatware (hej McAfee!) som tog evigheter, med mera.

Fedora Linux 35 har fungerat klanderfritt från första sekund. Inga problem med systemuppdateringar, alla funktioner fungerar som de ska, det är snabbt och det gör precis vad jag vill, viloläget fungerar klanderfritt, med mera. Och Gnome 41 är faktiskt riktigt trevligt, mycket har hänt sedan Gnome 3 tog sina första vacklande steg. Det enda jag kan tänka mig som inte är på nivå med Windows-installationen är batteritiden. Nu har jag inte använt de båda systemen med datorn tillräckligt för att kunna avgöra, men enbart baserat på hur batteritiden sjunkit medan jag jobbat i Fedora misstänker jag att jag skulle få bättre uthållighet i Windows. Men hellre 6-7h+ med ett bra system än 9h+ med ett system som får mig att vilja begå seppuku.

Så nu ska jag leva Linux-livet igen efter en väldans massa år i Mac-lägret privat, och Windows-lägret professionellt. Det har jag inte gjort sedan tonåren, där jag började med Red Hat Linux 5-9 och sedan körde på Suse Linux 8-10 under universitetstiden. Återstår att se om jag kommer köra vidare med Fedora i flera år eller om gräset kommer vara grönare på andra tomter. Än så länge är jag väldigt nöjd på Fedoras ängar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det är överlag bra datorer det där. Går ofta att få tag i till riktigt bra pris som begagnade företagsdatorer. Har själv en 5 år gammal modell, med Windows, som verkligen inte skäms för sig jämfört med nya från t.ex Asus och Dell.

Permalänk
Medlem

Ingenting slår en Thinkpad.

Skickat från min Thinkpad

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ingenting slår en Thinkpad.

Skickat från min Thinkpad

Var det därför du krängde din Dell-burk?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Sötast

Kan inte låta bli att älska min Dell Latitude!

Thinkpad har alltid varit varm om hjärtat för mig, men den senaste jag hämtade ut på jobb var jag riktigt ovän med på grund av ett flertal anledningar. Bytte ut den mot en HP istället och den fungerade helt OK.

Hemma dock har jag fortfarande min numera rätt gamla Latitude med en 7300U cpu. Den kör Elementary OS, fläktarna är passiva 99% av tiden. Runt 9H batteritid, jättefin skärm och skönt tangentbord. Kommer nog aldrig göra mig av med den Simply works!

Kör du TLP eller något liknande för batteritiden? Den tog min dell från ~3h till 3ggr mer.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Allexz:

Kan inte låta bli att älska min Dell Latitude!

Thinkpad har alltid varit varm om hjärtat för mig, men den senaste jag hämtade ut på jobb var jag riktigt ovän med på grund av ett flertal anledningar. Bytte ut den mot en HP istället och den fungerade helt OK.

Hemma dock har jag fortfarande min numera rätt gamla Latitude med en 7300U cpu. Den kör Elementary OS, fläktarna är passiva 99% av tiden. Runt 9H batteritid, jättefin skärm och skönt tangentbord. Kommer nog aldrig göra mig av med den Simply works!

Kör du TLP eller något liknande för batteritiden? Den tog min dell från ~3h till 3ggr mer.

Jag har också varit förtjust i Dell XPS 13 från de senaste tre årgångarna, det enda jag kunnat klaga på där är att fläktarna kan gå igång lite väl ofta och att de kan bli rätt varma. Men både hårdvaran och hur den är kompatibel med Linux-distar är finemumma! När jag tittade på specarna jag ville ha, prisnivån jag ville nå, Linux-kompatibiliteten och hur bra tangentbordet skulle kännas (hej Thinkpad-bias!) var det bara Thinkpad E14 Gen 3 som matchade kriterierna. Att kunna ha en hyggligt stor NVME-SSD till Windows och en stor NVME-SSD till Linux och få kralliga specs utöver det matchade inte Dells laptops, men jag har inget emot Dell-hårdvaran på något sätt.

Jag installerade TLP idag! Har bara haft det installerat och igång en två timmar ungefär så jag kan inte uttala mig om vilken skillnad det gör, men baserat på tidigare erfarenhet bör det åtminstone röra batteritiden betydligt närmare Windows-timmarna än vad Fedora 35 ger rakt ur boxen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Snusfri

Har en lastgammal Thinkpad liggandes utan disk med en i3 3220 något och en underbart härlig 768p skärm.
Kanske skall ta och leka med lite linux på den.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja Kineserierna har verkligen förvaltat ThinkPad varumärket väl. Älskar att Datorerna har tre fysiska musknappar och den fina röda pricken kvar och det viktigaste nätverksporten finns där. 💻

Permalänk
Medlem

Thinkpad's är nice. Har dom nya ett inbyggt batteri så man kan byta det extarna under drift fortfarande? Och är dom lika lätta att byta andra saker på?

Rockar själv som i sign en t450 med i5 5300u, 16gb ram 1tb 860 samsung. Kanon med Gnome 40+Fedora.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Thinkpad's är nice. Har dom nya ett inbyggt batteri så man kan byta det extarna under drift fortfarande? Och är dom lika lätta att byta andra saker på?

Rockar själv som i sign en t450 med i5 5300u, 16gb ram 1tb 860 samsung. Kanon med Gnome 40+Fedora.

Kan inte byta bateriet på de vanliga längre. Med bättre snabbladdning så är det mindre vinnst. De såg väl att det inte användes alls. Finns utbytbart på de fetare P workstations. Men tror inte det går att hotswappa på samma sätt.
Kan lika gärna köpa en powerbank med pd65+w laddning och köra den. Sett folk som konfar de som hotswapp så den inte laddar det interna utan använder power banken som externt batteri bara och dränerar det först.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Thinkpad T450s jag köpte begagnat för ett par år sedan. Visst har sneglat lite på MacBook Pro 2021 men vet inte riktigt, känns lite för inlåst för min smak och onödigt dyr. Kör till och med MacOSX hackintosh på min T450s på en extra disk för skojs skull. Men debian är huvuddisten och känns mycket trevligare.

Skulle kunna tänka mig något modernare bärbar med lite mera prestanda och kanske större skärm. Tanken faller förstås till AMD. Funkar dessa bra med inbyggda grafiken numera? Har för mig det var något strul tidigare. Intel kanske ändå är ett säkrare kort?

Beställt en Dell Inspiron 16 Plus till sambon. Hon får varianten med nvidiagrafik då hon ändå bara ska köra windows och kan få lite nytta av nvidiagrafiken vid hennes fotoredigerande. Men för egen del skulle jag nog hellre välja den billigare varianten med enbart intelgrafik då det är trevligare i Linux med open source. Får se hur hennes dator verkar innan jag bestämmer mig.

Edit: Detta var ju oroväckande: https://www.reddit.com/r/linuxhardware/comments/prayz6/dell_i...
Problem med trackpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan inte byta bateriet på de vanliga längre. Med bättre snabbladdning så är det mindre vinnst. De såg väl att det inte användes alls. Finns utbytbart på de fetare P workstations. Men tror inte det går att hotswappa på samma sätt.
Kan lika gärna köpa en powerbank med pd65+w laddning och köra den. Sett folk som konfar de som hotswapp så den inte laddar det interna utan använder power banken som externt batteri bara och dränerar det först.

Skulle en sådan här fungera eller vet du någon bättre till vettigt pris?

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...
Nyfiken på hur de konfigurerar att dränera externa batteriet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skulle en sådan här fungera eller vet du någon bättre till vettigt pris?

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...
Nyfiken på hur de konfigurerar att dränera externa batteriet först.

Ser vettig ut. Inte testat med extern powerbank själv.
Tror inställningarna och kod i bios finns kvar för hot swap systemet. Så var att säga till att denna laddport beter sig som externt batteri. Men det var så längesedan att jag inte kommer ihåg eller hittar de som gjorde det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fedora är awesome. Är det en fingeravtrycksläsare i power-knappen? Funkar den med Fedora? Aldrig fått just biometriken att fungera bra med Linux :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Thinkpad's är nice. Har dom nya ett inbyggt batteri så man kan byta det extarna under drift fortfarande? Och är dom lika lätta att byta andra saker på?

Rockar själv som i sign en t450 med i5 5300u, 16gb ram 1tb 860 samsung. Kanon med Gnome 40+Fedora.

T480 är den sista T modell med både internt och externt batteri. Själv kör jag T460, dock inte Linux.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ser vettig ut. Inte testat med extern powerbank själv.
Tror inställningarna och kod i bios finns kvar för hot swap systemet. Så var att säga till att denna laddport beter sig som externt batteri. Men det var så längesedan att jag inte kommer ihåg eller hittar de som gjorde det.

Googlade fram att man på Lenovo kan ställa in batteriegenskaperna att inte ladda det interna batteriet om det är över en viss procent batterinivå. Denna inställning är till för att minska slitage på batteriet om man ofta kör datorn med elnätet anslutet. Datorn tror att den kör på elnätet när man laddar via powerbank och kommer då köra på powerbank tills powerbanken tar slut eller tills batteriprocenten på interna batteriet minskar under gränsvärdet av någon annan anledning. Som jag förstod saken är Lenovo ensamma om denna funktion. Antar att man kan justera gränsvärdet på procentvärdet innan interna batteriet tar över på ett sätt som fungerar bra tillsammans med en powerbank. Det är väl lämpligt att justera energisparinställningar överlag så att datorn inte kör fullprestandaläge och gör slut på powerbanken i förtid. Datorn kan ju inte veta att USB-C laddaren drivs av ett batteri.

Men hur funkar det på andra märken? Normalt sett ska väl datorn inte ladda ur interna batteriet om den är elnätsansluten? Men det kanske är just det där om interna batteriet är halvtomt. Man kanske kan sänka procentvärdet på Lenovo till 50% eller något sådant? Då kan powerbanken trycka i lite extra i interna batteriet eftersom det då ändå behöver laddas och så kan man sätta powerbanken på laddning i bilen exempelvis när den tagit slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Googlade fram att man på Lenovo kan ställa in batteriegenskaperna att inte ladda det interna batteriet om det är över en viss procent batterinivå. Denna inställning är till för att minska slitage på batteriet om man ofta kör datorn med elnätet anslutet. Datorn tror att den kör på elnätet när man laddar via powerbank och kommer då köra på powerbank tills powerbanken tar slut eller tills batteriprocenten på interna batteriet minskar under gränsvärdet av någon annan anledning. Som jag förstod saken är Lenovo ensamma om denna funktion. Antar att man kan justera gränsvärdet på procentvärdet innan interna batteriet tar över på ett sätt som fungerar bra tillsammans med en powerbank. Det är väl lämpligt att justera energisparinställningar överlag så att datorn inte kör fullprestandaläge och gör slut på powerbanken i förtid. Datorn kan ju inte veta att USB-C laddaren drivs av ett batteri.

Men hur funkar det på andra märken? Normalt sett ska väl datorn inte ladda ur interna batteriet om den är elnätsansluten? Men det kanske är just det där om interna batteriet är halvtomt. Man kanske kan sänka procentvärdet på Lenovo till 50% eller något sådant? Då kan powerbanken trycka i lite extra i interna batteriet eftersom det då ändå behöver laddas och så kan man sätta powerbanken på laddning i bilen exempelvis när den tagit slut.

Har gjort så på en E14 g2. Laddar bara till 85% men kommer inte ladda för ens går ner under 80%... så om datorn är nätansluten hela tiden så laddas batteriet alldrig för självurladdningen är så låg att det tar veckor innan den går under 80%. Kör inte powerbank men viktiga är att alla timmar med kabel att jag inte äter upp batteriet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Välkommen till gänget som kör fedora+bussinessdator! Jag bytte till Fedora första dagen på "nya" jobbet då thunderboltdockan krånglade med Windows :). Det har fungerat helt felfritt i över 3.5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Jag gillar min Thinkpad T450s jag köpte begagnat för ett par år sedan. Visst har sneglat lite på MacBook Pro 2021 men vet inte riktigt, känns lite för inlåst för min smak och onödigt dyr. Kör till och med MacOSX hackintosh på min T450s på en extra disk för skojs skull. Men debian är huvuddisten och känns mycket trevligare.

Skulle kunna tänka mig något modernare bärbar med lite mera prestanda och kanske större skärm. Tanken faller förstås till AMD. Funkar dessa bra med inbyggda grafiken numera? Har för mig det var något strul tidigare. Intel kanske ändå är ett säkrare kort?

Beställt en Dell Inspiron 16 Plus till sambon. Hon får varianten med nvidiagrafik då hon ändå bara ska köra windows och kan få lite nytta av nvidiagrafiken vid hennes fotoredigerande. Men för egen del skulle jag nog hellre välja den billigare varianten med enbart intelgrafik då det är trevligare i Linux med open source. Får se hur hennes dator verkar innan jag bestämmer mig.

Edit: Detta var ju oroväckande: https://www.reddit.com/r/linuxhardware/comments/prayz6/dell_i...
Problem med trackpad.

AMD har sedan en tid tillbaks en nya fina open source drivers i kerneln (AMDGPU) så de korten fungerar utmärkt i Linux så länge du använder en modern GPU och en någorlunda ny kernel. Tror att gränsen för supporterade kort är runt rx 200 eller 400 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

AMD har sedan en tid tillbaks en nya fina open source drivers i kerneln (AMDGPU) så de korten fungerar utmärkt i Linux så länge du använder en modern GPU och en någorlunda ny kernel. Tror att gränsen för supporterade kort är runt rx 200 eller 400 serien.

Har kört Linux på T14 Gen 1 i alla fall, flera distros. Går fint.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är egentligen ganska nöjd med min T450s. Den gör sitt jobb utan något krångel.
Kanske kör vidare ett tag till och ser vad 2022 kommer med för modeller istället.
Ibland väcks något ha-begär men man behöver inte köpa nytt egentligen.
Eller så dyker det väl upp roligheter på begagnatmarknaden när folk slutar jobba hemifrån.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon228747:

Välkommen till gänget som kör fedora+bussinessdator! Jag bytte till Fedora första dagen på "nya" jobbet då thunderboltdockan krånglade med Windows :). Det har fungerat helt felfritt i över 3.5 år.
https://i.imgur.com/iumOVry.jpeg

Tackar! Innan bytet var jag inställd på att jag kanske skulle ha vissa problem med Wifi, vakna från viloläget och just Thunderbolt-dockor i och med att jag läst om en del problem med just det med Thinkpad E14 G2/G3, men allt har fungerat felfritt från första stund. Misstänker att dessa problem har gällt Fedora 34 och tidigare med äldre kernel-versioner. Det har till och med fungerat bättre än det gör i Windows 10 som den kom förinstallerad med Men Thunderbolt-dockor har jag däremot inte hunnit testa, det fungerar bra för dig alltså? Det är den enda återstående funktionen som annars skulle kunna fungera sämre än i Windows, annars är allt bättre med Fedora 35.

Och God Jul för bövelen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av pålis:

Fedora är awesome. Är det en fingeravtrycksläsare i power-knappen? Funkar den med Fedora? Aldrig fått just biometriken att fungera bra med Linux :/

Nej fingeravtrycksläsaren fungerar inte med Linux, de använder en proprietär lösning som (mig veterligen) inte stöds i någon dist än. Det är väl kanske en "nice to have"-funktion som jag absolut skulle aktivera om stödet dyker upp, men att skriva in lösenordet vid inloggning och autentisering i terminalen är inget besvärande direkt

God Jul!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ronnylov:

Jag gillar min Thinkpad T450s jag köpte begagnat för ett par år sedan. Visst har sneglat lite på MacBook Pro 2021 men vet inte riktigt, känns lite för inlåst för min smak och onödigt dyr. Kör till och med MacOSX hackintosh på min T450s på en extra disk för skojs skull. Men debian är huvuddisten och känns mycket trevligare.

Skulle kunna tänka mig något modernare bärbar med lite mera prestanda och kanske större skärm. Tanken faller förstås till AMD. Funkar dessa bra med inbyggda grafiken numera? Har för mig det var något strul tidigare. Intel kanske ändå är ett säkrare kort?

Beställt en Dell Inspiron 16 Plus till sambon. Hon får varianten med nvidiagrafik då hon ändå bara ska köra windows och kan få lite nytta av nvidiagrafiken vid hennes fotoredigerande. Men för egen del skulle jag nog hellre välja den billigare varianten med enbart intelgrafik då det är trevligare i Linux med open source. Får se hur hennes dator verkar innan jag bestämmer mig.

Edit: Detta var ju oroväckande: https://www.reddit.com/r/linuxhardware/comments/prayz6/dell_i...
Problem med trackpad.

Precis som @anon228747 skriver fungerar AMD-drivisar väldigt bra i Linux numera, man kan köra på de som ingår i kerneln utan några problem även för Radeon iGPU:s. Har man Nvidia-GPU är kernel-drivisarna däremot sådär bra, då bör man tvinga in den prorietära drivisen. Där har jag läst mig till att man kan ha problem i vissa mjukvaror som inte lirar bra med Nvidias drivis i Wayland-fönsterhanteraren, och att man i vissa fall kan behöva växla till X.org för att det ska fungera ordentligt. Men lyckligtvis dras inte AMD-GPU:er med den problematiken, det är smooth sailing.

Och God Jul!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Thinkpad x1 yoga 4th gen, sjukt bra maskin, försökte mig också på Fedora på den, det fungerade bedrövligt. Nu spinner den som en katt med Win11 istället

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av issue:

Thinkpad x1 yoga 4th gen, sjukt bra maskin, försökte mig också på Fedora på den, det fungerade bedrövligt. Nu spinner den som en katt med Win11 istället

Vilken version av Fedora? Jag har läst om en den problem med Thinkpad E14-maskinerna som gällt tidigare versioner av Fedora, men som inte alls visar sig i Fedora 35.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vilken version av Fedora? Jag har läst om en den problem med Thinkpad E14-maskinerna som gällt tidigare versioner av Fedora, men som inte alls visar sig i Fedora 35.

Det var nog Fedora 33 som var det senaste jag testade (inledde med 32).
Ljudet slutade fungera flera gånger om, vlc tvärdog och varken jag eller min kollegor lyckades skaka liv i den. Att aktivera 4g kortet var inte heller alltid så enkelt och det behövdes ofta fipplas med något script efter uppdateringar. Märkbart sämre batteritid.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nej fingeravtrycksläsaren fungerar inte med Linux, de använder en proprietär lösning som (mig veterligen) inte stöds i någon dist än. Det är väl kanske en "nice to have"-funktion som jag absolut skulle aktivera om stödet dyker upp, men att skriva in lösenordet vid inloggning och autentisering i terminalen är inget besvärande direkt

God Jul!

Fingeravtrycks läsaren är av en modell som tillverkaren ger 0 crap about Linux stöd. Det är därför Lenovo reserverar de bättre synaptics läsarna i t, p och x serien för att där vill de ha Linux supporten på den.
Skyll på tillverkaren av läsaren.
Hade också velat ha fingeravtryck på min e14 g2...men händer nog aldrig.
Tror Lenovo har patchat så f tangenterna fungerar direkt från Cold boot nu i Linux, men var ett tag sen jag tänkte på det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja, om jag inte kunde fått mac som jobbdator hade jag näst helst velat haft en thinkpad med linux. Riktigt sköna och gedigna laptops.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Du har inte övergett OS X egentligen eftersom du använder Linux om man ska hårddra det

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.