Appar i smart tv hänger sig jämt. Samsung

Permalänk
Medlem

Appar i smart tv hänger sig jämt. Samsung

Köpte en Samsung i september.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293481/samsung-4...

Nöjd med alla basic grejer, ljud och bild är vad vi förväntat oss för priset och våra behov.
Dock strular apparna nåt förbannat.
SVTplay hänger sig konstant. Ibland går det inte att starta den. Får starta om tvn med både mjuk och hård omstart (dra ur sladden bland annat).
Samma med Disney+. Där kan vi komma in, men det står bara och laddar när vi försöker starta nåt.
Testat att köra på olika lägen i nätverket, antingen 2,4ghz eller 5ghz. Är inte så teknisk, men att köra på t.ex 5ghz hjälpte med förra tvn.
Lite besviken då förra tvn, LG budgetvariant, aldrig krånglade med apparna. Däremot finns det andra saker som krånglat såpass med flera tvapparater att vi inte har förtroende för LG i våran prisklass 😅

Nån som känner igen problemet och har nån hjälp? Omöjligt att googla sig till, därför jag skriver här.

Permalänk
Samsung Sverige

Tråkigt att det ska bråka såpass för er. Förhoppningsvis så kan jag hjälpa till

Dom två enklaste stegen är att kolla så tv/appar är uppdaterade till senaste versionen. Om ja och det änn bråkar så prova att göra en factory-reset utöver det.

Bråkar det fortfarande efter det så kontakta Samsung Support, jag lovar att dom är hjälpsamma där

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Om det upplever att det är fel på varan bör du reklamera det till återförsäljaren (inte bara till Samsung) innan det har gått 6 månader. Det är återförsäljaren som har ansvaret att se till att du får en fungerande vara, enligt konsumentköplagen. Det är alltid en fördelat reklamera innan 6 månader, för att slippa tjafs om ifall felet var ursprungligt eller inte.

Räkna inte med att Samsung kommer ägna någon tid åt appar som tredje part har skapat, de är tillräckligt usla på att fixa sin egen mjukvara. Så mitt tips är att se till att begära hävning av köpet på grund av att någon inbyggd app hänger sig.

Permalänk
Medlem

Synd att du köpte en TV från Samsung! Du är nu berikad med integrerad reklam i gränssnittet och urusel mjukvara.

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem med en samsung frame, men det är endast HBO Max som hänger sig och det hjälper inte att starta om tvn utan man måste dra ut strömmen.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

jag har liknande problem med en samsung frame, men det är endast HBO Max som hänger sig och det hjälper inte att starta om tvn utan man måste dra ut strömmen.

Det bör räcka med att hålla in power-knappen på fjärrkontrollen några sekunder för att TVn ska starta om ordentligt. Tips för att slippa stiga upp ur soffan - eller om man har gömt undan sin One Connect-box.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det upplever att det är fel på varan bör du reklamera det till återförsäljaren (inte bara till Samsung) innan det har gått 6 månader. Det är återförsäljaren som har ansvaret att se till att du får en fungerande vara, enligt konsumentköplagen. Det är alltid en fördelat reklamera innan 6 månader, för att slippa tjafs om ifall felet var ursprungligt eller inte.

Räkna inte med att Samsung kommer ägna någon tid åt appar som tredje part har skapat, de är tillräckligt usla på att fixa sin egen mjukvara. Så mitt tips är att se till att begära hävning av köpet på grund av att någon inbyggd app hänger sig.

Det är det som är det luriga antar jag. Enda apparna som krånglar såpass är SVT och Disney+.
Ska göra en återställning och se om det blir bättre också. Reklamation lär det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Synd att du köpte en TV från Samsung! Du är nu berikad med integrerad reklam i gränssnittet och urusel mjukvara.

Tack! Det var ett väldigt givande meddelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tråkigt att det ska bråka såpass för er. Förhoppningsvis så kan jag hjälpa till

Dom två enklaste stegen är att kolla så tv/appar är uppdaterade till senaste versionen. Om ja och det änn bråkar så prova att göra en factory-reset utöver det.

Bråkar det fortfarande efter det så kontakta Samsung Support, jag lovar att dom är hjälpsamma där

//Pontus

Apparna är uppdaterade. Har även installerat om och det är samma fel på samma appar.
Jag försöker återställa tvn och ska trycka in en pinkod. I det steget kan jag inte komma vidare, då jag inte kan trycka på något annat än "Avbryt".

Permalänk
Medlem

Har en Samsung frame, eller egentligen två en av den gamla och en av den nya. På båda beter sig en del appar underligt, värst är SVT play och HBO max, bäst är YouTube och Netflix.
Omstart är det enda som hjälper, verkar vara ett utbrett problem. Tur att det finns Chromecast...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av albineng:

Apparna är uppdaterade. Har även installerat om och det är samma fel på samma appar.
Jag försöker återställa tvn och ska trycka in en pinkod. I det steget kan jag inte komma vidare, då jag inte kan trycka på något annat än "Avbryt".

Det går inte att trycka på knappen som du ser i bilden nedan, för att få upp ett virtuellt tangentbord?

Default pinkod på din TV ska vara 0000 eller 1111.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det går inte att trycka på knappen som du ser i bilden nedan, för att få upp ett virtuellt tangentbord?

https://i.imgur.com/hQtp4QL.png

Default pinkod på din TV ska vara 0000 eller 1111.

När jag trycker på sifferknappen så händer inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har en Samsung frame, eller egentligen två en av den gamla och en av den nya. På båda beter sig en del appar underligt, värst är SVT play och HBO max, bäst är YouTube och Netflix.
Omstart är det enda som hjälper, verkar vara ett utbrett problem. Tur att det finns Chromecast...

Vi har också chromecast, men har ju betalat för en smart tv som apparna ska fungera på 😄
Känns lite dubbelt att behöva använda mobilen för att casta när samma funktioner är inbyggda i tvn.
Förra två tv var LG budgetvariant. Omkring 4000:- prisklass. Den ena slocknade skärmen men ljudet fungerade. Den andra var som att någon startat ett blåfilter på skärmen. Därför kändes inte LG aktuellt vid köp av nytt.
Dock var de smarta funktionerna klockrena. Känns som att Samsung blandat in massa lull som segar ner.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av albineng:

När jag trycker på sifferknappen så händer inget.

Ja då har jag ingenting på rak arm, kan du vara snäll och skicka en bild på menyn som kommer upp?:)

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av albineng:

Tack! Det var ett väldigt givande meddelande!

Okej, det kanske inte helt rätt tråd, ber om ursäkt.
MEN! Visar man aldrig missnöje över något man är missnöjd med så får man ju aldrig någon förbättring, kanske extra relevant när Samsung själva läser på forumet. Kanske kan det få någon annan spekulant att välja ett annat märke vid sitt nästa TV-köp.

De flesta tycker nog att det är rövhålsdesign att trycka in reklam i menyerna på en TV som jag redan betalat 15.000kr för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Okej, det kanske inte helt rätt tråd, ber om ursäkt.
MEN! Visar man aldrig missnöje över något man är missnöjd med så får man ju aldrig någon förbättring, kanske extra relevant när Samsung själva läser på forumet. Kanske kan det få någon annan spekulant att välja ett annat märke vid sitt nästa TV-köp.

De flesta tycker nog att det är rövhålsdesign att trycka in reklam i menyerna på en TV som jag redan betalat 15.000kr för?

Förstår precis vad du menar. Inte märkt av nån reklam alls, men jag kanske inte använder tvn så att just det blir ett problem.
Men mjukvaran är som du säger rätt seg.
Märkligt att just svt och disney+ utmärker sig i krånglet.

Permalänk
Avstängd

Disney+ strulade emellanåt för mig också, men om man startade några andra appar så att den stängdes ned så kom den igång igen. Detta problem har jag inte haft på ett tag dock. SVT hade lite problem nu i helgen, har inte testat idag, fick bara något felmeddelande när jag försökte starta någon video. Men eftersom allt annat funkar som det ska så misstänker jag att problemet snarare är apparna än teven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det bör räcka med att hålla in power-knappen på fjärrkontrollen några sekunder för att TVn ska starta om ordentligt. Tips för att slippa stiga upp ur soffan - eller om man har gömt undan sin One Connect-box.

Jag har testat detta så många gånger. Tom att tvn är avstängd hela natten och dagen efter när jag slår på tvn så är det fortfarande samma problem med HBO Max.

Gällande reklam i Tvn så är inte det något som jag har märkt av och då har jag ändå haft den i drygt 1 ½ år. Jag vet att folk från andra länder klagar på reklam men som sagt det är inget jag har sett.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Gällande reklam i Tvn så är inte det något som jag har märkt av och då har jag ändå haft den i drygt 1 ½ år. Jag vet att folk från andra länder klagar på reklam men som sagt det är inget jag har sett.

Jag köpte min Q95T i somras och den visar reklam i TVns gränssnitt hela tiden. Oftast är det reklam för Samsungs egna soundbars, men även för deras "TV-tjänst" och för Rakuten. Det är ju inget som ploppar upp i vägen för det man tittar på, och syns enbart när man använder TVns menyer, så det är trots allt kanske inte så ofta.

Jag stör mig personligen inte på det, men tycker inte heller att det finns någon som helst anledning att stoppa in reklam i en TV från det absoluta toppskiktet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@snajk, har du testat att tillfälligt plugga in en nätverkskabel. Och sedan prova om du kan uppdatera TVn samt om apparna fungerar bättre med kabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DennisOlof:

@snajk, har du testat att tillfälligt plugga in en nätverkskabel. Och sedan prova om du kan uppdatera TVn samt om apparna fungerar bättre med kabel.

Nej det har jag inte testat. Men Disney funkar ju som det ska, och SVT funkar fram tills någon video ska spelas upp (jag ser alltså nya avsnitt, med thumbnails och så), så jag tror inte det har med uppkoppling eller så att göra. Teven uppdaterades ganska nyligen via WiFi och det funkade också.

Nästa grej att testa med SVT är väl att av- och ominstallera, men behovet har inte varit så tryckande än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det har jag inte testat. Men Disney funkar ju som det ska, och SVT funkar fram tills någon video ska spelas upp (jag ser alltså nya avsnitt, med thumbnails och så), så jag tror inte det har med uppkoppling eller så att göra. Teven uppdaterades ganska nyligen via WiFi och det funkade också.

Nästa grej att testa med SVT är väl att av- och ominstallera, men behovet har inte varit så tryckande än.

SVTplay fungerar inte på min Samsung heller sen några veckor tillbaka, startar man uppspelning av en video så kraschar appen. Har provat ominstallera den utan framgång.
SVT-appen har dock krånglat oerhört mycket ända sen jag köpte TV:n 2016, så jag är inte förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albineng:

Köpte en Samsung i september.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293481/samsung-4...

Nöjd med alla basic grejer, ljud och bild är vad vi förväntat oss för priset och våra behov.
Dock strular apparna nåt förbannat.
SVTplay hänger sig konstant. Ibland går det inte att starta den. Får starta om tvn med både mjuk och hård omstart (dra ur sladden bland annat).
Samma med Disney+. Där kan vi komma in, men det står bara och laddar när vi försöker starta nåt.
Testat att köra på olika lägen i nätverket, antingen 2,4ghz eller 5ghz. Är inte så teknisk, men att köra på t.ex 5ghz hjälpte med förra tvn.
Lite besviken då förra tvn, LG budgetvariant, aldrig krånglade med apparna. Däremot finns det andra saker som krånglat såpass med flera tvapparater att vi inte har förtroende för LG i våran prisklass 😅

Nån som känner igen problemet och har nån hjälp? Omöjligt att googla sig till, därför jag skriver här.

Det känns som att apparna till TizenOS har mer att ge om jag själv får säga det, tycker de funkar ok, vet många som tröttnat och köpt en apple tv, där verkar strulet inte alls förekomma, så kanske kan va nåt, eller casta från telefonen / plattan.

Eller skaffa en platta med apparna på

Disney+ och HBOMax är rätt halvkassa och småbuggiga, det är de apparna som buggar mest, Netflix, SVT, Discovery och TV4 funkar bra utan strul för mig.

HBOMax har blivit lite bättre efter jag hittade en uppdatering i app-menyn.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Låter som att det här är ett vanligt problem. Kan man inte förvänta sig nånting av en smart tv?
Det är ju inte nåt tungviktar-program som ska köras, det är SVTplay. Bolibompa liksom 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av albineng:

Kan man inte förvänta sig nånting av en smart tv?

Tyvärr inte. Därför rekommenderas det att alltid använda t.ex. en Apple TV, Nvidia Shield, Amazon Firestick eller liknande för "allt smart". Beroende på krav och ekosystem så kostar det från typ 250kr-2200kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haikopaiko:

Det känns som att apparna till TizenOS har mer att ge om jag själv får säga det, tycker de funkar ok, vet många som tröttnat och köpt en apple tv, där verkar strulet inte alls förekomma, så kanske kan va nåt, eller casta från telefonen / plattan.

Eller skaffa en platta med apparna på

Disney+ och HBOMax är rätt halvkassa och småbuggiga, det är de apparna som buggar mest, Netflix, SVT, Discovery och TV4 funkar bra utan strul för mig.

HBOMax har blivit lite bättre efter jag hittade en uppdatering i app-menyn.

Skrivet av nu1mlock:

Tyvärr inte. Därför rekommenderas det att alltid använda t.ex. en Apple TV, Nvidia Shield, Amazon Firestick eller liknande för "allt smart". Beroende på krav och ekosystem så kostar det från typ 250kr-2200kr.

För mig har det funkat ganska bra ändå, min teve är visserligen bara två år men förutom Disneys barnsjukdomar när det var nytt och de senaste problemen med SVT så har det funkat väldigt bra. Netflix ger exempelvis bättre bild på teven än om jag kör den via min XB eller min CC, samma med Disney+, YT verkar vara ungefär samma skulle jag säga. HBO har väl halvkass kvalitet överallt tyvärr.

Just Chromecast är ju ett bra och billigt alternativ. Alltså den nya med Android och fjärrkontroll. Den stöder alla moderna bildformat och app-stödet är ju väldigt bra. Den är inte officiellt lanserad här än men finns att köpa för runt 800 och för det priset är den ju sjukt prisvärd. Apple TV kan ju vara trevlig om man lever i Apples ekosystem, men för övriga är den ju inte bättre än CC och mycket dyrare (speciellt om man ska ha 4K och så).

Permalänk
Medlem

Det blev en chromecast med googletv. Fy satan vad smidigt.
Tvn är vi nöjda med, men förstått att samsungs os är rena skiten. Vi la hellre pengarna på chromecast istället för tiden det tar att få tillbaka en tv som de inte hittar några fel på. Och som KAD skrev, de lär inte lägga tid på tredjepartsappar.
Alla jag pratat med som har en samsung tv har samma problem, och då beror det ju inte på tvn i sig. För det är oberoende av år och modell.
Support på både elgiganten och samsung sa i princip samma sak. "Starta om, om det inte funkar, starta om igen. Funkar inte det så gör en återställning." 🙄

Tack för responsen iallafall, teknik är i vanlig ordning underbart 😀 nästa gång blir det dum-tv med bra skärm. Om det ens finns längre..