Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Självklart är luftkvalitet så mycket mer än luftfuktighet, har det sagts något annat här?

Är man rädd för "ämnen/partiklar" som du skriver om så bör man istället satsa på en dedikerad luftrenare, som då också är mycket mer effektiv än några krukväxter. Sedan jag skaffade en luftrenare har jag mycket mindre problem med pollen, men om jag istället femtio-dubblat antal krukväxter i lägenheten så kanske det löst det problemet också?

Nej, det har inte sagts något annat. Jag som inte var tydlig nog från början, då jag tänkte på helheten och inte enbart luftfuktigheten. För mig löste det sig med flera blommor, men å andra sidan så bor jag i hus och har utrymme för ett 50-tal blommor även med ett antal 25-50l krukor.

Luftrenare/-fuktare eller gröna växter, två olika lösningar med olika kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, det var ju bara ett test under en timme jag gjorde för att se hur mycket ventilationen påverkade maskinens arbete att höja RF, det visade sig att ventilationen påverkade en hel del tyvärr..

Jag har aldrig använt mina element eftersom det till och med vintertid är tillräckligt varmt här inne, 21 - 23 grader. Enda sättet att sänka temperaturen är i så fall om jag öppnar ett fönster.

Bor du i hus eller lägenhet? i en lägenhet kan man inte påverka ventilationen så mycket. man KAN stänga av injusterings spjället men det stör hela husets ventilation och kan göra att OVK'n blir felaktig. många som pillar på dessa utan denna vetskap.

Enda du nog kan göra är att köpa en REJÄL avfuktare som dumpar massor av fukt i luften men dessvärre så drar dom ström och troligtvis låter. Påverkas du mest på natten så kan man starta den någon timme innan läggdags i påverkat sovrum. har du däremot bra ventilation så ventileras detta ut rätt snabbt men kanske räcker för att du ska somna?

Själv blir jag lite torr i näsan men mest ögonen som stör att dom blir torra röda och irriterade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Nej, det har inte sagts något annat. Jag som inte var tydlig nog från början, då jag tänkte på helheten och inte enbart luftfuktigheten. För mig löste det sig med flera blommor, men å andra sidan så bor jag i hus och har utrymme för ett 50-tal blommor även med ett antal 25-50l krukor.

Luftrenare/-fuktare eller gröna växter, två olika lösningar med olika kostnader.

Ja helt klart. Gröna växter kommer bli betydligt dyrare för att lösa problemet som diskuteras i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Ja helt klart. Gröna växter kommer bli betydligt dyrare för att lösa problemet som diskuteras i tråden.

Dyrare kanske, men betydande(mycket) är jag däremot skeptisk till när man tittar på ett längre(25år) perspektiv. Hur lång livslängd har en maskin, hur ofta måste man byta filter, hur länge kommer det finnas filter till den modellen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bor du i hus eller lägenhet? i en lägenhet kan man inte påverka ventilationen så mycket. man KAN stänga av injusterings spjället men det stör hela husets ventilation och kan göra att OVK'n blir felaktig. många som pillar på dessa utan denna vetskap.

Enda du nog kan göra är att köpa en REJÄL avfuktare som dumpar massor av fukt i luften men dessvärre så drar dom ström och troligtvis låter. Påverkas du mest på natten så kan man starta den någon timme innan läggdags i påverkat sovrum. har du däremot bra ventilation så ventileras detta ut rätt snabbt men kanske räcker för att du ska somna?

Själv blir jag lite torr i näsan men mest ögonen som stör att dom blir torra röda och irriterade.

Nä en rejäl AVfuktare dumpar en massa vatten i en tank eller till avloppet och det är ju det motsatta som önskas.
Jag länkade tidigare en rejäl luftfuktare (som visserligen kallas luftkylare) ungefär samma typ som sedan visades i videon från Technology Connections som @PeanutPowerz länkade, här de igen utifall nån missat dem, det är en annan kapacitet/storlek på den här, betydligt större maskin än Dysonen om det inte framgått i den tidigare posten.

https://www.honeywellstore.com/store/category/air-coolers.htm

Det är alltså en STOR maskin, 220W maxeffekt på fläkten och med en vattentank på 60 liter eller så ansluter man den till en vattenkran. Honeywell har också mindre maskiner men som ändå är betydligt större än Dysons, Dysonen köper man väl mest för dess design och för att den är liten och tyst men räcker inte kapaciteten så behöver man faktisk större maskiner för att tillföra mer funkt eller många Dysons och de kostar ju skjortan och hela klädaffären den kom från

De kan kanske finnas i verkligheten i en Elgigantenbutik om man vill se dem i verkligheten.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Dyrare kanske, men betydande(mycket) är jag däremot skeptisk till när man tittar på ett längre(25år) perspektiv. Hur lång livslängd har en maskin, hur ofta måste man byta filter, hur länge kommer det finnas filter till den modellen?

Detta börjar gå väldigt ot, men...

Ska vi gå tillbaka till den enkla räkneövningen där vi kom fram till att TS kanske i runda slängor behöver 280 st krukväxter av "normal storlek" för att göra skillnad? Vad kostar den billigaste gröna växten på te.x. plantagen? En hundring? Detta utan kruka och fat. Men vi kan ta en hundring för att ge dig fördel. Enbart detta blir en engångskostnad på 28.000kr. Förutom det uppenbara problemet att ens kunna husera alla dessa så kräver växterna en del pyssel. Alla skall vattnas. Varje år skall man helst byta jord. Under sommarhalvåret bör man tillföra näring. Osv. Är detta gratis menar du? Och under dessa 25 år som du räknar med, tror du aldrig en växt dör? Har du aldrig bytt ut en växt på 25 år?

Även om du säger att du löst det med ett femtiotal växter i ditt scenario så nämner du 50 liters krukor. Nu snackar vi väldigt dyra växter och krukor. Den billigaste 40 liters krukan på plantagen kostar 700kr. För en st (!). Sedan ska du ha en passande växt vilket troligtvis går på flera hundra. Så över 1000 kr för en endaste stor krukväxt. Försök sedan att få plats med något dylikt en i lgh, utan att ens tänka på ljusbehovet.

Om du inte gillar att byta filter så får du väl skaffa en "filter"-lös variant? Jag byggde en egen utan "filter" för några hundralappar, fungerar ypperligt för mig.

Och tro nu inte att jag är en "anti-krukväxtare". Jag har flera själv och tycker om dom. Deras syfte är dock inte att fukta min luft för det klarar dom inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä en rejäl AVfuktare dumpar en massa vatten i en tank eller till avloppet och det är ju det motsatta som önskas.
Jag länkade tidigare en rejäl luftfuktare (som visserligen kallas luftkylare) ungefär samma typ som sedan visades i videon från Technology Connections som @PeanutPowerz länkade, här de igen utifall nån missat dem, det är en annan kapacitet/storlek på den här, betydligt större maskin än Dysonen om det inte framgått i den tidigare posten.
https://www.youtube.com/watch?v=cGgVtsO7RCA&t=9s

https://www.honeywellstore.com/store/category/air-coolers.htm
https://www.youtube.com/watch?v=oHeehYYgl28

Det är alltså en STOR maskin, 220W maxeffekt på fläkten och med en vattentank på 60 liter eller så ansluter man den till en vattenkran. Honeywell har också mindre maskiner men som ändå är betydligt större än Dysons, Dysonen köper man väl mest för dess design och för att den är liten och tyst men räcker inte kapaciteten så behöver man faktisk större maskiner för att tillföra mer funkt eller många Dysons och de kostar ju skjortan och hela klädaffären den kom från

De kan kanske finnas i verkligheten i en Elgigantenbutik om man vill se dem i verkligheten.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

"Ljudnivå - Låg (dB) 58"
"Luftflöde på 2240 m3/h"

Den vill man nog ha i sin lgh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vilken variant ska man ha ?

Jag kom fram till att en med filter nog är rätt bra generellt om man kan få tag på filter till rimligt pris. Jag har en som värmer vattnet vilket också är en helt ok metod men kräver mer el och eventuellt mer osmidig rengöring (men rengöringen kräver bara grejer som går att köpa på typ Ica så man är inte beroende av en viss modell av filter för att hålla igång den). De som sprider små droppar beror väldigt mycket på vad man har för vatten om de orsakar avlagringar där droppar landar, går att köra med destillerat vatten eller liknande men det är nog varken billigt eller smidigt om man inte har bra tillgång till billigt sådant. Efter att ha sett hur mycket avlagringar jag fått ta bort runt värmeelementet på min så uppskattar jag att de inte fördelades över alla mina prylar.

Ljudnivå och typ av ljud varierar också, min avger ett svagt kokande ljud.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zybear:

"Ljudnivå - Låg (dB) 58"
"Luftflöde på 2240 m3/h"

Den vill man nog ha i sin lgh

De låter ungefär som en stor fläkt för det är i princip det det är men behöver man nått som orkar med att fukta så blir det större maskiner men man behöver ju inte placera dem i sovrummet även om jag faktisk tror att ljudet nog snarare är sövande än väckande för konstant monotont fläktsurr brukar få folk att somna.
De gör ju lite mindre maskiner också men huvudpoängen är att Dysonen är för liten och den är så dyr att man nog inte gärna köper många och placerar ut för att öka kapaciteten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Aldrig reflekterat över att detta eventuellt kan vara aktuellt för mig med. Brukar under de senaste veckorna vakna upp med lite halsont (om man får kalla det så) och känsla av att man är förkyld. Nej det är inte COVID-19. Väl framme på kontoret så försvinner besvären i princip av sig självt...

Undrar vad man ska prova - Funderar på att börja med en eller två mätare som då mäter luftfuktigheten i vardagsrum/kök och i två av sovrummen. Tror ni att jag kan få fram värden som påvisar om något är knas med ventilationen?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Detta börjar gå väldigt ot, men...

Ska vi gå tillbaka till den enkla räkneövningen där vi kom fram till att TS kanske i runda slängor behöver 280 st krukväxter av "normal storlek" för att göra skillnad? Vad kostar den billigaste gröna växten på te.x. plantagen? En hundring? Detta utan kruka och fat. Men vi kan ta en hundring för att ge dig fördel. Enbart detta blir en engångskostnad på 28.000kr. Förutom det uppenbara problemet att ens kunna husera alla dessa så kräver växterna en del pyssel. Alla skall vattnas. Varje år skall man helst byta jord. Under sommarhalvåret bör man tillföra näring. Osv. Är detta gratis menar du? Och under dessa 25 år som du räknar med, tror du aldrig en växt dör? Har du aldrig bytt ut en växt på 25 år?

Även om du säger att du löst det med ett femtiotal växter i ditt scenario så nämner du 50 liters krukor. Nu snackar vi väldigt dyra växter och krukor. Den billigaste 40 liters krukan på plantagen kostar 700kr. För en st (!). Sedan ska du ha en passande växt vilket troligtvis går på flera hundra. Så över 1000 kr för en endaste stor krukväxt. Försök sedan att få plats med något dylikt en i lgh, utan att ens tänka på ljusbehovet.

Om du inte gillar att byta filter så får du väl skaffa en "filter"-lös variant? Jag byggde en egen utan "filter" för några hundralappar, fungerar ypperligt för mig.

Och tro nu inte att jag är en "anti-krukväxtare". Jag har flera själv och tycker om dom. Deras syfte är dock inte att fukta min luft för det klarar dom inte av.

Håller med att vi är på väg att bli väldigt OT. Har kanske köpt 4-5st växter de senaste åren, allt annat är antingen växter som jag hade när jag flyttade hemifrån, eller som min fru hade. Sedan tagit sticklingar från dem, eller fått av vänner. De stora växterna var från början mkt små, sedan har de vuxit över lång tid. Krukor har man kunnat hitta på stadsmissionen/second hand, förutom de riktigt stora.

Bäst var när jag hade akvarium och kunde vattna växterna med akvarievatten. Men tyvärr strulade min timer(2st olika) för CO2 till akvariet, så fiskarna dog nästan vid två tillfällen. Då tappade jag lusten med det pga oroligheten. Men akvariet var det bästa när det gällde luftfuktigheten, men det var kostsamt med CO2 samt investeringen i ett 250liters. Växtnäring tillför jag inte så ofta, och byta jorden sker max en gång per år eller när det är dags att byta till en större kruka. Det går att ha växter billigt, men det är även mer krävande.

Så växter är inte en quickfix. Sedan har jag dem mest för att det är trevligt och det ger en bättre luftkvalitet, iaf upplevd.

För att komma tillbaka till tråden, kan du berätta mera om din DIY filterlösa variant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nucky:

Intressant tråd. Aldrig reflekterat över att detta eventuellt kan vara aktuellt för mig med. Brukar under de senaste veckorna vakna upp med lite halsont (om man får kalla det så) och känsla av att man är förkyld. Nej det är inte COVID-19. Väl framme på kontoret så försvinner besvären i princip av sig självt...

Undrar vad man ska prova - Funderar på att börja med en eller två mätare som då mäter luftfuktigheten i vardagsrum/kök och i två av sovrummen. Tror ni att jag kan få fram värden som påvisar om något är knas med ventilationen?

Nej, för inget behöver vara fel på ventilationen, luften blir torrare på vintern så mäter du torr luft är det normalt för man brukar inte ha fuktare inbyggda i bostadsventilationen.
Skaffa ett par termometrar med fuktmätare och ställ ut bara och mät, 4 pack för 160 kr
https://www.amazon.se/GuDoQi-termometer-temperaturmonitor-luf...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De låter ungefär som en stor fläkt för det är i princip det det är men behöver man nått som orkar med att fukta så blir det större maskiner men man behöver ju inte placera dem i sovrummet även om jag faktisk tror att ljudet nog snarare är sövande än väckande för konstant monotont fläktsurr brukar få folk att somna.
De gör ju lite mindre maskiner också men huvudpoängen är att Dysonen är för liten och den är så dyr att man nog inte gärna köper många och placerar ut för att öka kapaciteten.

Har du den där i sovrummet kommer den blåsa täcket av dig . Över 2000 m3/h förflyttad luft är en del.

Självklart är dysonen inte tillräcklig, TS är ju inte nöjd. Och som tidigare påpekats så hade man nog kunnat fått en lika effektiv maskin för en tiondel av priset om man valt något annat märke än just dyson.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zybear:

Har du den där i sovrummet kommer den blåsa täcket av dig . Över 2000 m3/h förflyttad luft är en del.

Självklart är dysonen inte tillräcklig, TS är ju inte nöjd. Och som tidigare påpekats så hade man nog kunnat fått en lika effektiv maskin för en tiondel av priset om man valt något annat märke än just dyson.

Idag bor jag i närheten av F7 och det är gott om hö och spannmålstorkar här också så jag har alltid spännband runt mig när jag sover

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä en rejäl AVfuktare dumpar en massa vatten i en tank eller till avloppet och det är ju det motsatta som önskas.
Jag länkade tidigare en rejäl luftfuktare (som visserligen kallas luftkylare) ungefär samma typ som sedan visades i videon från Technology Connections som @PeanutPowerz länkade, här de igen utifall nån missat dem, det är en annan kapacitet/storlek på den här, betydligt större maskin än Dysonen om det inte framgått i den tidigare posten.
https://www.youtube.com/watch?v=cGgVtsO7RCA&t=9s

https://www.honeywellstore.com/store/category/air-coolers.htm
https://www.youtube.com/watch?v=oHeehYYgl28

Det är alltså en STOR maskin, 220W maxeffekt på fläkten och med en vattentank på 60 liter eller så ansluter man den till en vattenkran. Honeywell har också mindre maskiner men som ändå är betydligt större än Dysons, Dysonen köper man väl mest för dess design och för att den är liten och tyst men räcker inte kapaciteten så behöver man faktisk större maskiner för att tillföra mer funkt eller många Dysons och de kostar ju skjortan och hela klädaffären den kom från

De kan kanske finnas i verkligheten i en Elgigantenbutik om man vill se dem i verkligheten.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Skrev fel då jag själv enbart använder avfuktare lite överallt och leder ut fukten

Beror på av fuktaren. man skulle kunna göra en dyr sak som kanske kan fungera men det kostar lite. det är att köpa en sorptionsavfuktare som man sätter ute någonstans och ångslangen leder man sedan in i huset istället för ut. Den tar vatten ånga från luften och pumpar in den i huset i ångform. dom brukar användas tvärtom men det kan fungera om den är kraftig. Den kan arbeta ned till ca -25 grader vilket borde duga. Dom drar ofta runt en 1000 watt, finns större men då jäklar är man ute efter sjukliga mänger fukt. om man leder in fukten då.
https://www.munters.com/sv/munters/products/dehumidifiers/ms-...
med den där har han all fukt han någonsin kan behöva.
https://www.ahlsell.se/10/ventilation-3/avfuktare-0e092600/av...
mer seriöst men smakar det så kostar det och dessutom skulle nog alla undra varför den hänger på utsidan och pumpar IN fukt i huset.
kostnaden brukar börja på ungefär 10k för att sedan kunna bli i princip hur hög som helst beroende på storlek. vissa är stora som hus och är betjänar ofta industrier som behöver process luft.

Många avfuktare fungerar precis som en AC skillnaden är att man inte vill ha kylan så då sätter man förångaren efter kondensorn för att minska tempskillnaden så mycket det går. Dessa är effektiva men arbetar dåligt i temperaturer under 20 grader.

honeywell maskinen saknar info om hur mycket fukt den dumpar av från sin tank, gör ingen nytta om den dumpar för lite, därför tror jag personligen på min sorptions ide även om den är lite galen, kanske kan testa med en billig sorptions avfuktare. har han redan en på tex vind eller krypgrund så kan omkoppling av våtslangen in till huset vara enklaste "lösningen".

man ska däremot veta att man dumpar varm fuktmättad luft direkt in i huset då vilket kan leda till väldiga skador.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Håller med att vi är på väg att bli väldigt OT. Har kanske köpt 4-5st växter de senaste åren, allt annat är antingen växter som jag hade när jag flyttade hemifrån, eller som min fru hade. Sedan tagit sticklingar från dem, eller fått av vänner. De stora växterna var från början mkt små, sedan har de vuxit över lång tid. Krukor har man kunnat hitta på stadsmissionen/second hand, förutom de riktigt stora.

Bäst var när jag hade akvarium och kunde vattna växterna med akvarievatten. Men tyvärr strulade min timer(2st olika) för CO2 till akvariet, så fiskarna dog nästan vid två tillfällen. Då tappade jag lusten med det pga oroligheten. Men akvariet var det bästa när det gällde luftfuktigheten, men det var kostsamt med CO2 samt investeringen i ett 250liters. Växtnäring tillför jag inte så ofta, och byta jorden sker max en gång per år eller när det är dags att byta till en större kruka. Det går att ha växter billigt, men det är även mer krävande.

Så växter är inte en quickfix. Sedan har jag dem mest för att det är trevligt och det ger en bättre luftkvalitet, iaf upplevd.

För att komma tillbaka till tråden, kan du berätta mera om din DIY filterlösa variant.

Sticklingar, akvarium, stadsmission, second hand, fått från vänner, frugan hade osv. Förlåt, men vad har detta med diskussionen att göra? Vi kan vända på det. Det hade ju varit närmast gratis om TS`s fruga hade några luftfuktare? Om han kunde få några luftfuktare från sina vänner, eller köpa några billiga på second hand? Fick jag fram min poäng? Ja, det är trevligt med växter, men det är en annan diskussion.

Min enkla luftfuktare består av valfritt kärl som håller vatten. IKEA har en som uppfyllde mina krav; ta upp liten golvyta samt rymma minst 30 liter vatten produkt 100kr. I botten på den en eheim/jäger doppvärmare för ca 200kr doppvärmare.
Sen valfri fläkt som cirkulerar luften vid vattenytan. Jag byggde en egen luftrenare som blåser över ytan, då får jag både ren och fuktigare luft. Ett exempel på fläkt kan väl vara någon random 120mm fläkt från inet för inte ens en hundring? Det krävs inte mycket cirkulation vid ytan. Denna fuktare duger i min lgh. Jag byter vatten en gång i veckan och passar på att skölja ur behållaren. Inga "filter", inget strul. När det är som torrast får jag ut flera liter per dygn. Vill jag ha det ännu fuktigare kan jag stöd-koka lite vatten på spisen, bara det gör ju skillnad.

"filter"
Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Osv. Är detta gratis menar du? Och under dessa 25 år som du räknar med, tror du aldrig en växt dör? Har du aldrig bytt ut en växt på 25 år?

Även om du säger att du löst det med ett femtiotal växter i ditt scenario så nämner du 50 liters krukor. Nu snackar vi väldigt dyra växter och krukor. Den billigaste 40 liters krukan på plantagen kostar 700kr. För en st (!). Sedan ska du ha en passande växt vilket troligtvis går på flera hundra. Så över 1000 kr för en endaste stor krukväxt. Försök sedan att få plats med något dylikt en i lgh, utan att ens tänka på ljusbehovet.

Detta läste jag som en frågeställning direkt ställd till mig, därav hur mitt svar är utformat, utan hänsyn till trådens ursprung då vi ändå var OT.

Skrivet av zybear:

Sticklingar, akvarium, stadsmission, second hand, fått från vänner, frugan hade osv. Förlåt, men vad har detta med diskussionen att göra?

Möjliga lösningar och perspektiv på hur man lösa saker, utan att springa till IKEA och köpa allt på en gång. Vill man ha en quickfix eller något långsiktigt, vilket är ett perspektiv på diskussionen.

Intressant lösning du har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Detta läste jag som en frågeställning direkt ställd till mig, därav hur mitt svar är utformat, utan hänsyn till trådens ursprung då vi ändå var OT.

Möjliga lösningar och perspektiv på hur man lösa saker, utan att springa till IKEA och köpa allt på en gång. Vill man ha en quickfix eller något långsiktigt, vilket är ett perspektiv på diskussionen.

Intressant lösning du har gjort.

Vi håller på än

Får jag bara ställa dig frågan; tycker du det vore en bra och hållbar lösning att fukta TS lägenhet med krukväxter, utifrån den data vi fått fram i tråden?

Vi fick en ypperlig beräkning av @PeanutPowerz , hatten av. Den visar att TS behöver tillföra ca 1/3 liter vatten per timme för att nå 50% luftfuktighet vid det givna scenariot. Åtta liter vatten per dygn. Eller 560 deciliter per vecka. Och väldigt grovhugget kanske en krukväxt av normal storlek behöver en deciliter per vecka (vintertid). TS behöver då alltså 560 krukväxter för att fukta sin lgh .

Lösningen jag gjort kan liknas vid ett billigt akvarium utan toppglas och med luftflöde ovanför ytan. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Vi håller på än

Får jag bara ställa dig frågan; tycker du det vore en bra och hållbar lösning att fukta TS lägenhet med krukväxter, utifrån den data vi fått fram i tråden?

Vi fick en ypperlig beräkning av @PeanutPowerz , hatten av. Den visar att TS behöver tillföra ca 1/3 liter vatten per timme för att nå 50% luftfuktighet vid det givna scenariot. Åtta liter vatten per dygn. Eller 560 deciliter per vecka. Och väldigt grovhugget kanske en krukväxt av normal storlek behöver en deciliter per vecka (vintertid). TS behöver då alltså 560 krukväxter för att fukta sin lgh .

Lösningen jag gjort kan liknas vid ett billigt akvarium utan toppglas och med luftflöde ovanför ytan. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Om vi utgår från TS behov, så är inte växter en quickfix för problemet. Din DIY lösningen är oslagbart den bästa lösningen för problemet om man jämför effekt per krona. Kanske inte estetiskt tilltalande, men man kan gömma den bakom några växter

Tack för bra diskussion och trevlig samtalston.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Om vi utgår från TS behov, så är inte växter en quickfix för problemet. Din DIY lösningen är oslagbart den bästa lösningen för problemet om man jämför effekt per krona. Kanske inte estetiskt tilltalande, men man kan gömma den bakom några växter

Tack för bra diskussion och trevlig samtalston.

Absolut inte estetiskt tilltalande och att gömma den bakom ett par stora fina krukväxter är en bra idé! God jul och fortsättning på dig @Molgorain ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bor du i hus eller lägenhet? i en lägenhet kan man inte påverka ventilationen så mycket. man KAN stänga av injusterings spjället men det stör hela husets ventilation och kan göra att OVK'n blir felaktig. många som pillar på dessa utan denna vetskap.

Enda du nog kan göra är att köpa en REJÄL avfuktare som dumpar massor av fukt i luften men dessvärre så drar dom ström och troligtvis låter. Påverkas du mest på natten så kan man starta den någon timme innan läggdags i påverkat sovrum. har du däremot bra ventilation så ventileras detta ut rätt snabbt men kanske räcker för att du ska somna?

Själv blir jag lite torr i näsan men mest ögonen som stör att dom blir torra röda och irriterade.

Jag bor i en nybyggd bostadsrätt/ lägenhet.
Som jag skrivit ovan så har jag testat att stänga till varenda ventilation bara för att se hur det påverkade luftfuktaren. Det jag kom fram till var att luftfuktaren hade betydligt lättare att arbeta upp luftfuktigheten i lägenheten.

Problemet i mitt fall är ju att jag inte kan ställa en luftfuktare i sovrummet, eftersom jag bor i en etta på 41kvm. Jag behöver alltså en lösning som fuktar åtminstone 35 kvm, badrum exkluderat. Och där har vi nog problemet med att en luftfuktare inte klarar av att höja luftfuktigheten kontra den torra luft som inkommer min lägenhet?

En medlem här nämnde att köra med två luftfuktare, kanske är inte det en så dum lösning ändå? Jag kan ställa en vid sängen där jag har störst behov av fuktigare luft, och en till luftfuktare mer i "vardagsrummet"?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så kan man bara fukta den luft man andas in när man ska sova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig för om den ser skräckinjagande ut, eller om den ser ut som något man brukar ha i sovrummet till andra typer av fysiska aktiviteter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag som tänker högt nu:

Den klassiska myten om att man blir förkyld av AC i bil eller AC rent generellt? Även om jag själv hör till dom som påstår att man verkligen BLIR förkyld av för mycket brukande av AC så får jag väl ändå ge med mig, eftersom man läser överallt att ingen forskning kan påvisa detta?

Men, kan det vara så att man blir förkyld av själva luften, att den är torr? För luften som kommer från en AC är väl i regel torr?
Rent teoretiskt, skulle jag då kunna ställa min Dyson luftfuktare bredvid sängen när jag sover, och låta den blåsa svagt på mig? Och vakna upp utan att vara förkyld, eftersom luften som jag andats in från fläkten är betydligt fuktigare än exempelvis från en AC eller vanlig fläkt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag som tänker högt nu:

Den klassiska myten om att man blir förkyld av AC i bil eller AC rent generellt? Även om jag själv hör till dom som påstår att man verkligen BLIR förkyld av för mycket brukande av AC så får jag väl ändå ge med mig, eftersom man läser överallt att ingen forskning kan påvisa detta?

Men, kan det vara så att man blir förkyld av själva luften, att den är torr? För luften som kommer från en AC är väl i regel torr?
Rent teoretiskt, skulle jag då kunna ställa min Dyson luftfuktare bredvid sängen när jag sover, och låta den blåsa svagt på mig? Och vakna upp utan att vara förkyld, eftersom luften som jag andats in från fläkten är betydligt fuktigare än exempelvis från en AC eller vanlig fläkt?

Nej du måste bli smittad med virus eller bakterier, du kan möjligen bli mer mottaglig för smitta men temperatur och fuktighet i sig gör dig inte förkyld.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag bor i en nybyggd bostadsrätt/ lägenhet.
Som jag skrivit ovan så har jag testat att stänga till varenda ventilation bara för att se hur det påverkade luftfuktaren. Det jag kom fram till var att luftfuktaren hade betydligt lättare att arbeta upp luftfuktigheten i lägenheten.

Problemet i mitt fall är ju att jag inte kan ställa en luftfuktare i sovrummet, eftersom jag bor i en etta på 41kvm. Jag behöver alltså en lösning som fuktar åtminstone 35 kvm, badrum exkluderat. Och där har vi nog problemet med att en luftfuktare inte klarar av att höja luftfuktigheten kontra den torra luft som inkommer min lägenhet?

En medlem här nämnde att köra med två luftfuktare, kanske är inte det en så dum lösning ändå? Jag kan ställa en vid sängen där jag har störst behov av fuktigare luft, och en till luftfuktare mer i "vardagsrummet"?

Ja det är svårt när man bor i lägenhet att påverka det som kan störa mest och det är just ventilationen. finns ju lag krav där på att all luft ska bytas ut varannan timme. Ställ tillbaka alla don du stängde så nära som de var inställda innan. annars blir OVK gubben sur när han kommer på besök.
Luftfuktaren måste kunna fukta rummet snabbare än den fuktade luften byts ut. Detta går att räkna ut givetvis om du vill det? Finns tabeller på hur mycket ånga luft kan inne hålla vid olika temperaturer som max. Så vi säger att vid 20 grader så kan luften inne hålla max 10 gram vatten per kubikmeter, nu har du 2-3(20-30%) gram, du vill ha kanske 50-60%. ditt rum du vill fukta är på 10 kubikmeter. detta kommer at bytas ut varannan timme. då måste du ha en fuktare som kan släppa ifrån sig 30 gram fukt på under 2 timmar helst men för att vara säker på att den klarar det bör den göra det på mindre tid.
Detta var bara ett exempel, de riktiga värdena får du leta upp själv
Bäst är ju att göra någon form av uträkning så du inte köper fuktare som släpper ut 0.1 gram fukt på 5 timmar. om man går på mitt exempel ovan skulle du få köpa ganska många sådana då.
I ditt fall skulle jag göra en grov uträkning på vad jag behöver ha så jag köper något som gör skillnad så man inte sitter med 10 fuktare som ändå inte klarar av att fukta luften.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630 min gissning är torrluft gör att rummet kännskallare, så om man har igång ACn känns det "felaktigt kallt" jämfört med vad det borde vara så de känns mer som förkylning på kommande.
Sen så torkas man lite ut av den torra luften så man borde dricka mer vatten än man kanske tror.
Får själv obehag av att sitta i utrymmen med AC en längre tid, gissar det är p.g.a den torra luften.

Ett alternativ är att ha nåt en bit framför ansiktet så inte fuktiga luften hinner så långt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Skaffa blommor, billigare än en luftfuktare

https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/forbattra-somne...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Gillar deras quote

"NASA, amerikanska rymdstyrelsen, har via tester sett att bästa sättet att förbättra luften är att ha gröna växter i rummet. Det skriver Drömhem & trädgård som tipsar om vilka växter som du bör placera i sovrummet."

Googlar man vidare (wikipedia)

"The NASA Clean Air Study was a project led by the National Aeronautics and Space Administration (NASA) in association with the Associated Landscape Contractors of America (ALCA) to research ways to clean the air in space stations. Its results suggested that, in addition to absorbing carbon dioxide and releasing oxygen through photosynthesis, certain common indoor plants may also provide a natural way of removing volatile organic pollutants (benzene, formaldehyde, and trichloroethylene were tested).[1]

These results failed to replicate in future studies, which stated that "future research is needed to fully understand indoor VOC removal by plants."

Och som vi tagit upp tidigare i tråden så är knappast växter billigare, räcker med två växter för att komma upp i priset av en luftfuktare, billigast är väl att hänga upp blöta handdukar & lika smidigt som att köpa massor av växter som man ska vattna, på vintern, vilket dödar växterna och gör att du måste köpa nya hela tiden.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag som tänker högt nu:

Den klassiska myten om att man blir förkyld av AC i bil eller AC rent generellt? Även om jag själv hör till dom som påstår att man verkligen BLIR förkyld av för mycket brukande av AC så får jag väl ändå ge med mig, eftersom man läser överallt att ingen forskning kan påvisa detta?

Men, kan det vara så att man blir förkyld av själva luften, att den är torr? För luften som kommer från en AC är väl i regel torr?
Rent teoretiskt, skulle jag då kunna ställa min Dyson luftfuktare bredvid sängen när jag sover, och låta den blåsa svagt på mig? Och vakna upp utan att vara förkyld, eftersom luften som jag andats in från fläkten är betydligt fuktigare än exempelvis från en AC eller vanlig fläkt?

Som sagts av mrqaffe kan du inte bli förkyld utan virus. Men man kan uppleva irritation av torr luft och eventuellt så kan den minska motståndskraften mot sjukdomar. Med detta sagt kan det vara lite av en "red herring" att förkylningsvirus behövs för dem kommer du stöta på typ konstant och det är mer en fråga om koncentration.

Visa signatur

RAID is not a backup