Permalänk
Medlem

Om man skulle stänga luftutbytet skulle fukten som avges från oss människor, och från matlagning, dusch och andra hygiensysslor, stadigt höja luftfuktigheten. Men samtidigt skulle koldioxidhalten i luften stiga till ohälsosamma, och senare dödliga, nivåer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi har haft (som värst) 18% inomhus nu i några dagar. Det märks ju lite i ögon och hals när man vaknar på morgonen tycker jag.

Köpte in ett gäng sådana här:
https://www.amazon.se/gp/product/B09GKBWYPP/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Men är skeptisk till att det kommer göra någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

Är det något du märker av?

En del får ju t.ex. näsblod p.g.a. låg luftfuktighet.

Märker man inte av det så är det ju inget problem, och det finns värmesystem som är värre på den punkten än ditt, skulle säga att det främst är ett problem när man har en egen panna som kör förbränning som du delar inomhusluft med, den kommer ju skicka upp den fuktiga luften i skorstenen vilket är varför många värmesystem har luftfuktare inbyggt. Här har vi ju mest vattenburet och när vi har panna brukar den inte stå på samma våning och dela precis samma luft.

Permalänk
Medlem

Om man värmer upp med braskamin brukar de ju ha de ställa en gryta med vatten i på kaminen om vintern för att få upp luftfuktigheten.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Körde en billig luftfuktare från Clas Ohlson förra vintern avsedd för 50 kvm tror jag det var. Den lyckades faktiskt höja luftfuktigheten i hela lägenheten (2:a på 58 kvm) från ca. 28% till strax över 40% och ca. 45-50% närmast luftfuktaren.

Nackdelen var att den var av ultraljudsvariant vilket betydde att den slog sönder och spred ut kalk och mineraler i vattnet som ett fint lager av damm. Har även läst att bakterier kan spridas i luften med denna typ.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Medan jag med spänning inväntar en luftfuktare som bör komma imorgon så har jag försökt förbereda mig lite på att läsa om vilken luftfuktighet som är mest optimal! Det enda jag kan läsa på olika säkra källor är 40 - 60 som normal relativ luftfuktighet. Men Vad är den absolut bästa då? 50%?

https://se.trotec.com/images/sv-teaser-02-optimale-luftteucht...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Körde en billig luftfuktare från Clas Ohlson förra vintern avsedd för 50 kvm tror jag det var. Den lyckades faktiskt höja luftfuktigheten i hela lägenheten (2:a på 58 kvm) från ca. 28% till strax över 40% och ca. 45-50% närmast luftfuktaren.

Nackdelen var att den var av ultraljudsvariant vilket betydde att den slog sönder och spred ut kalk och mineraler i vattnet som ett fint lager av damm. Har även läst att bakterier kan spridas i luften med denna typ.

Vilken variant ska man ha ?

Permalänk
Medlem

Köpte själv denna för ca 1månad sedan (innan den värsta kylan kom): https://www.webhallen.com/se/product/307527-Stadler-Form-Oska... och är riktigt nöjd, bor på 62kvm. Håller lägenheten på runt 40-45% nu när det varit som kallast, annars runt 50%.

Ingen risk för vita partiklar och väldigt lätt att hantera, fyller på kallvatten enkelt på sidan med en kanna med läpp medan den är i drift. Man bör byta "filter", pappret eller vad man ska kalla det som suger upp vattnet - efter några månader, finns en indikator, för att förhindra bakterier/mögel, sedan är det fläktar som förflyttar fukten från pappret till lägenheten, väldigt tyst på de två lägsta lägena, men även tyst på näst högsta läget - kör det på dagtid. Kan dra på högsta läget som inte är särskilt högt om jag är i annat rum eller inte hemma - är känslig för ljud - kört Noctua i över 10års med ULNA och kör endast SSD i servern (4st 4TB SSD diskar...). Så är nog ingen problem för majoriteten att ha igång den på högsta även om man är i samma rum dagtid, vilket även jag gjorde när det var som kallast - överöstas ganska enkelt av TVn. Hygrostat ingår.

Köpte en extra hygrometer som jag mäter fuktigheten i andra rum med.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Själv så vädrar jag bara på vintern. Håller typ alltid 40%+ luftfuktighet i alla lägenheter jag bott i.

Har en luftfuktare också men använder den inte direkt, då det inte finns behov.

Sen har jag inte massor av element på max heller. 19-20c helst under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Medan jag med spänning inväntar en luftfuktare som bör komma imorgon så har jag försökt förbereda mig lite på att läsa om vilken luftfuktighet som är mest optimal! Det enda jag kan läsa på olika säkra källor är 40 - 60 som normal relativ luftfuktighet. Men Vad är den absolut bästa då? 50%?

https://se.trotec.com/images/sv-teaser-02-optimale-luftteucht...

50% har jag lärt mig. Har sett liknande bilder som du länka. Nästan komiskt hur nästan alla kategorier ligger som lägst vid 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

50% har jag lärt mig. Har sett liknande bilder som du länka. Nästan komiskt hur nästan alla kategorier ligger som lägst vid 50%.

Tack för svar!
Även lite komiskt att jag för bara fem minuter sedan kom fram till precis samma slutsats!

Jag ringde faktiskt till Astma och Allergiförbundet tidigare idag för att höra ifall dom hade någon mer detaljerad rekommendation inom 40% - 60% för astmatiker. Blev väl inte direkt jättebra bemött, utan fick svaret att "nja, vi rekommenderar ju inte luftfuktare eftersom bakterier kan uppstå". Ööööuuhm tänkte jag, och svarade lite snabbt att "Nja, för att bli mer tydlig i vad jag har köpt så är det en kombinerad luftfuktare och luftrenare från Dyson, så det bör ju inte vara något problem?"

Fick då svaret att "Ja, du får titta på vår hemsida, där finns mycket information"
Amen tack för den................

Men hittade denna nu ikväll, där det gick att läsa väldigt mycket nyttigt!
https://www.condair.se/halsa-och-optimalt-inomhusklimat-med-b...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Har astma och allergiförbundet ett telefonnummer för gratis rådgivning? Jag skulle nog säga nej på den, så det blir som att fråga kassapersonalen på apoteket vilken cancermedicin som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har astma och allergiförbundet ett telefonnummer för gratis rådgivning? Jag skulle nog säga nej på den, så det blir som att fråga kassapersonalen på apoteket vilken cancermedicin som är bäst.

Håller faktiskt inte med där över huvud taget.
Ditt resonemang om cancer passar inte in här.

Om jag hade ringt till Astma och allergiförbundet och frågat vilket luftfuktare som är bäst, DÅ hade ditt resonemang fungerat.

EDIT: Om "kassapersonalen" för att använda dina termer hade varit lite serviceminded, så hade hen försökt att leta upp informationen som jag sökte medan jag skulle vara kvar i telefonen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Efter att under många år funderat på detta slog jag faktiskt till på en luftfuktare + luftrenare. Fick extremt torr hud nu under några veckor, såpass att jag fick utslag i ansiktet och problem med ögonen. Jag gick in på det här märket Levoit så att man kör samma av allt. Köpte följande produkter:

https://levoit.com/products/core-300s-smart-true-hepa-air-pur...

https://levoit.com/products/classic-300s-smart-ultrasonic-top...

Sedan köpte jag även denna för att filtrera och avkalka vattnet: https://www.amazon.de/-/en/Cartridges-Filtration-Taste-Disrup...

Sedan kompletterade jag med en extra hygrometer eftersom den inbyggda i princip alltid sitter för nära källan och visar fel för rummet i stort: https://www.amazon.de/-/en/ThermoPro-TP50-thermo-hygrometer-t...

Både fuktaren och luftrenaren är "smarta" och kan kontrolleras via en app, det som är lite coolt är att de faktiskt kan kontrolleras på distans och inte bara via lokal router. Levoit måste ha någon extern server någonstans som produkterna kopplar upp sig mot, så jag kan fylla fuktaren och resa bort ett par dagar, sedan kan jag sätta på den typ 6h innan jag kommer hem. Finns även möjliget att schemalägga och sätta timer etc. Installation var extremt smidig så jag vart impad faktiskt. Den använder både bluetooth och wifi för att göra setup så lätt som möjligt, typ "applelätt" att få det att lira.

Sedan luftrenaren funkar riktigt bra och har sensor för luftkvalitet och automatiskt läge, hepa filter etc. Den är mycket tyst på lägsta. Om man sätter på den på max så låter den en hel del, men jag tror att den kan rena ett normalt litet till mellanstort rum på typ 15 min.

Luftfuktaren är också tyst och fuktar bra men jag är lite besviken på hur den lirar tilsammans med luftrenaren. Som det är nu står de i samma rum och luftrenaren reagerar helt klart på fuktaren.

Jag har bara haft sakerna en halv vecka så jag måste utvärdera mera, det kan vara så att luftfuktaren reagerar och blir lurad av mikroskopiska vattenpartiklar i luften. Eller så kan det vara så att fuktaren faktiskt sprider ut kalk i luften fast jag har filtrerat vattnet med filterkannan.

Jag har inte sett att det lägger sig något vitt damm på möbler än, men om man har helt mörkt i rummet och håller upp en ficklampa kan man se att det flyger runt extremt, extremt fina partiklar. Liksom som en fin dimma. Stänger man av fuktaren så försvinner de. Fast detta kanske bara är extremt finfördelade vattendroppar som flygger runt?

Hygrometern var också bra, billig och smidig. Visar typ 10-15% mindre luftfuktighet än fuktaren. Och jag tror som sagt mer på den separata hygrometern, den andra sitter ju precis där vattnet sprids ut.

Så jag är nöjd med alla produkterna men jag måste utvärdera luftfuktaren mer. Om det bara är extremt, extremt fin vattendimma som flygger runt så gör det ju inte så mycket. Men är det kalk och annat så får jag fundera, kanske behöver jag ett bättre vattenfilter eller så får jag byta till en sådan där evaporativ fuktare som den där Stadler Form ovan.

Jag kanske ska köpa lite riktigt destillerat vatten på dunk så kan jag jämföra med det filtrerade kranvattnet jag kör nu.

Fuktclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Håller faktiskt inte med där över huvud taget.
Ditt resonemang om cancer passar inte in här.

Om jag hade ringt till Astma och allergiförbundet och frågat vilket luftfuktare som är bäst, DÅ hade ditt resonemang fungerat.

EDIT: Om "kassapersonalen" för att använda dina termer hade varit lite serviceminded, så hade hen försökt att leta upp informationen som jag sökte medan jag skulle vara kvar i telefonen.

Det är inte deras jobb, de har inte rådgivning på telefon. Vet inte varför jag måste upprepa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte deras jobb, de har inte rådgivning på telefon. Vet inte varför jag måste upprepa detta.

Oj, så fyrkantig!
Du har aldrig jobbat inom service, det märks.

Så du menar på allvar att Astma och allergiförbundet inte bör veta vilken luftkvalité som är optimal för en astmatiker?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Oj, så fyrkantig!
Du har aldrig jobbat inom service, det märks.

Så du menar på allvar att Astma och allergiförbundet inte bör veta vilken luftkvalité som är optimal för en astmatiker?

Att ge råd om sådant som inte är ens område och som arbetsgivaren inte ska betala tiden för är inte service. Det är att inte följa anställningsvillkoren och om ett par personer ger återkoppling tillräckligt för att personen du pratat med blir avskedad.

Deras telefonnummer kan lika gärna ligga hos ett callcenter i Baltikum och att de bara ska skicka relevanta samtal vidare. Har de inte gratis rådgivning finns det ingen att skicka samtalet till.

Vad är det du inte förstår när det gäller att vara illojal till arbetsgivaren? Varför attackerar du någon som påpekar något som bör vara uppenbart och kommer med irrelevanta påståenden? Har de inte rådgivning så ska de inte svara på din fråga. Frågor om hälsa får du ta med läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att ge råd om sådant som inte är ens område och som arbetsgivaren inte ska betala tiden för är inte service. Det är att inte följa anställningsvillkoren och om ett par personer ger återkoppling tillräckligt för att personen du pratat med blir avskedad.

Deras telefonnummer kan lika gärna ligga hos ett callcenter i Baltikum och att de bara ska skicka relevanta samtal vidare. Har de inte gratis rådgivning finns det ingen att skicka samtalet till.

Jag gillar att du går till ytterligheter och målar upp det mest långsökta scenariot?
Du, liksom jag har inte en aning om vad syftet med deras telefonnummer på hemsidan är? Ring dit och fråga det först, innan du självsäkert dumförklarar mig för min fråga hos deras "kundtjänst"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För mig är det gratis. Men en luftfuktare hade kostat pengar att köpa och köra.

Varmvatten är gratis och oändligt här.

Vatten är varken gratis eller oändligt.
Att slösa vatten bara för att det är gratis är oerhört dumt när det är vattenbrist i många län på somrarna pga av lågt grundvatten.
Man kan i alla fall tänka efter innan man går in i slösamentaliteten..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag gillar att du går till ytterligheter och målar upp det mest långsökta scenariot?
Du, liksom jag har inte en aning om vad syftet med deras telefonnummer på hemsidan är? Ring dit och fråga det först, innan du självsäkert dumförklarar mig för min fråga hos deras "kundtjänst"

Det är inte ett dugg långsökt. Varför du tar illa efter du kommer med personangrepp kan jag inte förstå.

Intresseförbundet har ingen astmarådgivning på deras telefon. Det är du som uttalar dig utan insyn och dumförklarar telefonisten för att de gör ditt jobb. Korrekt svar är alltså i stil med "jag tänkte inte på det, självklart ska de bara göra det som ingår i deras arbetsuppgifter och har de inte rådgivning får jag läsa på själv eller kontakta sjukvården".

Det är helt korrekt att inte ge råd när det gäller luftfuktare. Intresseförbundet testar inte dessa och samarbetar inte med tillverkare. Inomhusklimat rent generellt är det ventilationsföretag som sköter. Du får givetvis undersöka saken, men då kanske du ska tänka på att inte utmåla andra negativt utan att ha någon grund att stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte ett dugg långsökt. Varför du tar illa efter du kommer med personangrepp kan jag inte förstå.

Intresseförbundet har ingen astmarådgivning på deras telefon. Det är du som uttalar dig utan insyn och dumförklarar telefonisten för att de gör ditt jobb. Korrekt svar är alltså i stil med "jag tänkte inte på det, självklart ska de bara göra det som ingår i deras arbetsuppgifter och har de inte rådgivning får jag läsa på själv eller kontakta sjukvården".

Det är helt korrekt att inte ge råd när det gäller luftfuktare. Intresseförbundet testar inte dessa och samarbetar inte med tillverkare. Inomhusklimat rent generellt är det ventilationsföretag som sköter. Du får givetvis undersöka saken, men då kanske du ska tänka på att inte utmåla andra negativt utan att ha någon grund att stå på.

Du är så otroligt fel ute...
Sedan har jag heller aldrig skrivit att jag frågat om råd om luftfuktare. Precis som jag antytt så hade det varit konstigt om jag frågat vilken luftfuktare som jag borde köpa... Jag har frågat vilken luftfuktighet som astma och allergiförbundet rekommenderar. Det är för mig inte en konstig fråga att ställa över huvud taget...

https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommender...

Vi kommer inte längre i denna diskussion, du och jag har helt enkelt helt olika syn på vad man kan förvänta sig av ett förbund som sysslar med frågor och forskning gällande astma och allergi.

vadå intresseförbund, trollar du nu eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Sjukaste urspårningen jag sett på SweC xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sjukaste urspårningen jag sett på SweC xD

Måste tyvärr hålla med...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Personligen kör jag en sån här:

https://www.pricerunner.se/pl/453-5316561/Inomhusklimat/Xiaom...

Tycker den funkar OK. Inte märkt av något "kalkdamm" än, men vi har rätt bra vatten i Västerås.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Är det några fler här som upplever orimligt torr luft inomhus? Att det är vintertid hör såklart problemet till, men det bör ju finnas gränser för vad som är tillåtet i ett boende? Speciellt eftersom jag bor i en nybyggd sådan.
Jag har hittills valt att inte lägga alltför stor energi på detta, men känner att jag behöver höra mig för då min kropp börjat visa tecken på ohälsa. Värst är det nattetid då jag på morgonen under flera veckors tid har vaknat med halsont. Och jag tror nämligen att det beror på luftkvaliteten.
Mina temperatursensorer som jag har lite varstans i lägenheten har under denna vecka som lägst rapporterat 11,8 % i relativ luftfuktighet, att jämföra med normala värden som ska ligga på mellan 30% och 60%, enligt intab: https://intab.se/radgivning/inomhusklimat
Om jag då även tar hänsyn till att mina sensorer rapporterat 17.5% i genomsnittlig luftfuktighet under den här veckan, så är det för mig inte konstigt att jag upplever luften som torr.

https://i.postimg.cc/nrxZ9dpL/265505637-4921826114516055-6562603178667925508-n.jpg

Jag tror inte det ligger något ansvar på några hyresvärdar eller föreningar på att hålla en viss luftfuktighet.
Det blir ju i regel torr luft på vintern och ofta är det luften utifrån som är torr.

Man kan ha mycket gröna växter, torka kläder inomhus, ha luftfuktare.

Jag känner att jag blir torr i huden och näsan när det är torr luft. Jag har en luftfuktare som drivs via USB.
Kan även rekommendera att spraya Nozoil i näsan.

Skrivet av Petterk:

Har astma och allergiförbundet ett telefonnummer för gratis rådgivning? Jag skulle nog säga nej på den, så det blir som att fråga kassapersonalen på apoteket vilken cancermedicin som är bäst.

Ouch! 😆 Det är nog den mest dräpande kommentar jag sett på det här forumet.

Om han ringer nån reception så kan de säkert inte svara på de frågorna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du är så otroligt fel ute...
Sedan har jag heller aldrig skrivit att jag frågat om råd om luftfuktare. Precis som jag antytt så hade det varit konstigt om jag frågat vilken luftfuktare som jag borde köpa... Jag har frågat vilken luftfuktighet som astma och allergiförbundet rekommenderar. Det är för mig inte en konstig fråga att ställa över huvud taget...

https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommender...

Vi kommer inte längre i denna diskussion, du och jag har helt enkelt helt olika syn på vad man kan förvänta sig av ett förbund som sysslar med frågor och forskning gällande astma och allergi.

vadå intresseförbund, trollar du nu eller?

Astma och allergiförbundet är en intresseförening för just dessa frågor. Det betyder inte att de på telefon kan svara på frågor om inomhusklimat, de skulle däremot kunna driva dessa frågor mot politiker och andra ansvariga för hälso och byggfrågor. Vill du påverka får du väl läsa stadgarna och bli medlem.

Tittar du på din länk ser du att de inte rekommenderar några luftfuktare. Så svaret är korrekt från personalen du pratade med alldeles oavsett om du frågade om luftfuktighet eller maskin, jag har inte påstått att du frågade om köpråd utan det var för att koppla till svaret du fick som har flera aspekter bakom varför du fick detta svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Astma och allergiförbundet är en intresseförening för just dessa frågor. Det betyder inte att de på telefon kan svara på frågor om inomhusklimat, de skulle däremot kunna driva dessa frågor mot politiker och andra ansvariga för hälso och byggfrågor. Vill du påverka får du väl läsa stadgarna och bli medlem.

Tittar du på din länk ser du att de inte rekommenderar några luftfuktare. Så svaret är korrekt från personalen du pratade med alldeles oavsett om du frågade om luftfuktighet eller maskin, jag har inte påstått att du frågade om köpråd utan det var för att koppla till svaret du fick som har flera aspekter bakom varför du fick detta svar.

Men dammsugare rekommenderar dom däremot, och luftrenare. Tror du med dina ovanstående påståenden att denne receptionist hade kunnat svara på frågor om dessa produkter? Vi båda vet nog att hen inte hade kunnat det.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en hygrometer. Är Aqara ett bra val eller finns det något bättre i samma prisklass? Kan den kopplas direkt till mobilen via bluetooth eller behöver man köpa till något mer för att den ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men dammsugare rekommenderar dom däremot, och luftrenare. Tror du med dina ovanstående påståenden att denne receptionist hade kunnat svara på frågor om dessa produkter? Vi båda vet nog att hen inte hade kunnat det.

Om du förstår det, att de bara kan hänvisa till hemsidan så är det därför ditt inlägg om vilken luftfuktighet man bör ha och att du inte fick svar med råd över telefon är konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du förstår det, att de bara kan hänvisa till hemsidan så är det därför ditt inlägg om vilken luftfuktighet man bör ha och att du inte fick svar med råd över telefon är konstigt.

Jag tycker det är två helt skilda saker, men det är jag det.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless