Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ja om du har valt att sätta in XXX kr på Auto 5 så kommer det alltid att vara just den som det sätts in på.
Det finns ju inget som hindrar att du sätter upp en Auto 4 också om du vill och sätter in pengar där också.

Det som skiljer de olika Auto fonderna är hur mycket de placerar i olika värdepapper och om det är lång/kort horisont.
Det finns beskrivet på deras sida om du klickar runt lite (hinner inte klippa in en länk till dig just nu).

Hur valde jag vilken den skulle sätta in på? Hela poängen med boten var väl att den väljer åt mig så att jag inte ska behöva tänka själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur bra är den där så kallade Avanza Autoboten?
Testar att månadsspara 100:- genom den och nu har den lagt två insättningar i något som heter "Auto 5" som i skrivande stund är värt 204:-.
Om det skulle stå sig såhär att den ökar i värde med 1-2% per månad så känns det som att jag borde höja mitt månadssparande till 1000:- istället för bara 100:- men väntar nog några månader till innan jag höjer summan, det här kanske bara var nybörjartur

Kommer Autoboten alltid att spara i det som heter "Auto 5" eller kan den ibland spara i typ "Auto 4"? Vad är det för skillnad mellan dom olika Auto 1-6? Så många tycker jag mig ha sett såhär långt. Varför valde den just nummer 5?

Mitt första ISK-konto hos Avanza och mitt första försök att handla med fonder istället för att bara ha ett vanligt sparkonto.

Bra idé att börja med fonder och månadsspara så mycket du kan! Men är helt ovärt att se några månader av sparande som ett försök till bevis om det funkar bra eller dåligt. Ge det ett antal år istället, och under den tiden så se till att ditt sparande är diversifierat över olika branscher och regioner i världen (och det är ju Avanza Auto så det är bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur valde jag vilken den skulle sätta in på? Hela poängen med boten var väl att den väljer åt mig så att jag inte ska behöva tänka själv?

Du kanske fyllde i någon frågelista som uppskattar din risktolerans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur valde jag vilken den skulle sätta in på? Hela poängen med boten var väl att den väljer åt mig så att jag inte ska behöva tänka själv?

Du gick väl igenom deras frågor och blev sedan utifrån det rekommenderad för Auto5.
Det är inget som hände av sig själv utan du har medverkat på något sätt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kanske fyllde i någon frågelista som uppskattar din risktolerans?

Kanske jag gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur bra är den där så kallade Avanza Autoboten?
Testar att månadsspara 100:- genom den och nu har den lagt två insättningar i något som heter "Auto 5" som i skrivande stund är värt 204:-.
Om det skulle stå sig såhär att den ökar i värde med 1-2% per månad så känns det som att jag borde höja mitt månadssparande till 1000:- istället för bara 100:- men väntar nog några månader till innan jag höjer summan, det här kanske bara var nybörjartur

Kommer Autoboten alltid att spara i det som heter "Auto 5" eller kan den ibland spara i typ "Auto 4"? Vad är det för skillnad mellan dom olika Auto 1-6? Så många tycker jag mig ha sett såhär långt. Varför valde den just nummer 5?

Mitt första ISK-konto hos Avanza och mitt första försök att handla med fonder istället för att bara ha ett vanligt sparkonto.

Jag sparar en del i Avanza Auto 6, började denna månaden. Tar även superlånet/räntan eller ränterabatten eller vad fan de kallar det nu, för lite större hävstång (men det innebär ju även en risk såklart). På sikt tror jag det är en vettig fond som kommer slå index. Avanza Auto 5 är ju också en mellanhög risk, fast något lägre än Auto 6. Desto lägre siffra, desto färre aktier och fler räntefonder. Smidigt att sätta in pengar på en fond varje månad.

Nu ska jag bara fixa autogiro för Avanza så att de automatiskt sätts in pengar varje månad å köps fonder för pengarna.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

skönt att avanza tagit bort diskussionsfältet i appen. så skönt att slippa bli manipulerad av alla tomtar!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

skönt att avanza tagit bort diskussionsfältet i appen. så skönt att slippa bli manipulerad av alla tomtar!

Håller med! 😄

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

skönt att avanza tagit bort diskussionsfältet i appen. så skönt att slippa bli manipulerad av alla tomtar!

Så nu är du här istället och blir manipulerad av alla tomtar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så nu är du här istället och blir manipulerad av alla tomtar?

Good one!

Eller FB 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Allt ligger i Gamestop.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jag sparar en del i Avanza Auto 6, började denna månaden. Tar även superlånet/räntan eller ränterabatten eller vad fan de kallar det nu, för lite större hävstång (men det innebär ju även en risk såklart). På sikt tror jag det är en vettig fond som kommer slå index. Avanza Auto 5 är ju också en mellanhög risk, fast något lägre än Auto 6. Desto lägre siffra, desto färre aktier och fler räntefonder. Smidigt att sätta in pengar på en fond varje månad.

Nu ska jag bara fixa autogiro för Avanza så att de automatiskt sätts in pengar varje månad å köps fonder för pengarna.

Jag tog en chansning och köpte in mig i Auto 1,2,3,4 och 6 med 100 kronor var.
Så nu ligger mitt månadsspar (hos Avanza) på 600 kronor totalt istället för bara 100 kronor.
Har förstått att man inte ska bry sig om tillfälliga ändringar i värdet men känns lite komiskt att jag förlorade totalt 9 kronor under gårdagen

Planen är att pengarna jag sätter in på autofonderna ska sitta där minst 5 år eftersom det är så pass lite pengar varje månad så har jag råd att förlora allt om börsen skulle krascha totalt. Sparar ändå ca 5-9000.- per månad till mitt vanliga sparkonto som jag har som buffert/framtida bostadsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Allt ligger i Gamestop.

Jag hoppas att du inte bara retas. Hur ser det ut där? Är blankarna fortfarande kvar och helt fast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag hoppas att du inte bara retas. Hur ser det ut där? Är blankarna fortfarande kvar och helt fast?

Allt man kan göra är bara att spekulera hurvida de sitter i skiten eller inte.
Jag tror ändå på företaget långsiktigt. Så för min egen del är det rätt väg att gå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Fy fan va surt det har gått de senaste veckorna. Hela min årsvinst är raderad. xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fy fan va surt det har gått de senaste veckorna. Hela min årsvinst är raderad. xD

Ouch. Det har varit en hel del rött här också, tror att min portfölj är ner knappt 5% senaste månaden. Runt 15% upp sedan januari. Vad driver din nedgång?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Ouch. Det har varit en hel del rött här också, tror att min portfölj är ner knappt 5% senaste månaden. Runt 15% upp sedan januari. Vad driver din nedgång?

primärt företag som ligger i energiövergång så som plugpower etc. Det har verkligen gått röv nästa hela året. Dom var uppe på plus en kort period och då tänkte jag sälja men hepp låg kvar och dom har verkligen dött de senaste veckorna.

Jag ligger lång så det är väl skitsamma egentligen men jäkligt deppigt att logga in och titta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

skönt att avanza tagit bort diskussionsfältet i appen. så skönt att slippa bli manipulerad av alla tomtar!

Placera bygger tydligen om det, så inte omöjligt att det ploppar upp igen när du minst anar det och börjar slänga tomteåsikter i fejjan på dig igen

Skrivet av Stan Carley:

Jag tog en chansning och köpte in mig i Auto 1,2,3,4 och 6 med 100 kronor var.
Så nu ligger mitt månadsspar (hos Avanza) på 600 kronor totalt istället för bara 100 kronor.
Har förstått att man inte ska bry sig om tillfälliga ändringar i värdet men känns lite komiskt att jag förlorade totalt 9 kronor under gårdagen

Planen är att pengarna jag sätter in på autofonderna ska sitta där minst 5 år eftersom det är så pass lite pengar varje månad så har jag råd att förlora allt om börsen skulle krascha totalt. Sparar ändå ca 5-9000.- per månad till mitt vanliga sparkonto som jag har som buffert/framtida bostadsköp.

Du har en roliga resa framför dig när de dagliga ändringarna över år kommer öka tiofaldigt om och om igen

Skrivet av Hymer:

Fy fan va surt det har gått de senaste veckorna. Hela min årsvinst är raderad. xD

Ajdå. Tycker hösten varit rätt kass också, men kollade upp det och är fortfarande 11%+ i år, vilket var bra tills jag insåg att omx30 är ungefär dubbla... Är väl det andra som underpresterat i år, emerging markets har ju inte varit något vidare med Evergrande osv. och t.ex. TIN NyTeknik som jag har stor post i har också varit tråkig i år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ugh, såg ut som det skulle bli en grön dag i förmiddags, sen vände allt nedåt igen

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ugh, såg ut som det skulle bli en grön dag i förmiddags, sen vände allt nedåt igen

Sitter man inte och tradar aktivt och tajmar så har det ingen betydelse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fy fan va surt det har gått de senaste veckorna. Hela min årsvinst är raderad. xD

Då har du väldigt volatila aktier/fonder med tanke på att index är upp ~24%
Jag själv är +27% i år och jag investerar väldigt tråkigt med väldigt spridda risker.

Allt handlar om vilken risk man tar. Du kanske slår index andra år - Sådan är börsen.

Efter år på börsen bryr jag mig inte om det går ned. Köper alltid på mig lite extra om det finns kapital för det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sitter man inte och tradar aktivt och tajmar så har det ingen betydelse.

Det har betydelse på att man ser kontot ticka ner. 😜

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag tog en chansning och köpte in mig i Auto 1,2,3,4 och 6 med 100 kronor var.
Så nu ligger mitt månadsspar (hos Avanza) på 600 kronor totalt istället för bara 100 kronor.
Har förstått att man inte ska bry sig om tillfälliga ändringar i värdet men känns lite komiskt att jag förlorade totalt 9 kronor under gårdagen

Planen är att pengarna jag sätter in på autofonderna ska sitta där minst 5 år eftersom det är så pass lite pengar varje månad så har jag råd att förlora allt om börsen skulle krascha totalt. Sparar ändå ca 5-9000.- per månad till mitt vanliga sparkonto som jag har som buffert/framtida bostadsköp.

Du skulle i princip kunna lägga dessa 5000-9000kr på typ Avanza Auto -23 alternativt någon indexfond om du vill vara försiktig. På sparkontot växer de inte och ränta på ränta gör rätt så mycket faktiskt. Även om du är väldigt defensiv så kan du ju ha en liten större del i fonder. Sen har jag all respekt för att man är försiktig också.

Själv har jag precis fixat autogiro så nu blir det minst 2000kr/mån i sparande. Men sannolikt betydligt mera, vill dock inte ha mer på autogiro. Blev Avanza Auto 6 och Enter småbolagsfond A. Sätter jag in mer än dessa 2000kr lär de hamna i fonder/aktier ca 30/70. Nu har jag mycket i NVIDIA, AMD, Intel, TSMC.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många bolag Avanza Auto 6 innehåller? Jag har allt i LFGI och den har ju presterat rätt mycket bättre med 32,61 % i år mot 25,57 %.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Då har du väldigt volatila aktier/fonder med tanke på att index är upp ~24%
Jag själv är +27% i år och jag investerar väldigt tråkigt med väldigt spridda risker.

Allt handlar om vilken risk man tar. Du kanske slår index andra år - Sådan är börsen.

Efter år på börsen bryr jag mig inte om det går ned. Köper alltid på mig lite extra om det finns kapital för det.

Haha jag vet, Jag ligger i super volatil och högrisk. Men det är ändå tråkigt att titta på men ja på 30år är det bara ett hack i kurvan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt grön på detta område. Men Elon Musk, släppte inte han ett program som skulle auto trejda cryptovalutor(om jag minns rätt).

Någon som vet var man hittar det, hade varit kul att prova det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dassh:

Nu är jag väldigt grön på detta område. Men Elon Musk, släppte inte han ett program som skulle auto trejda cryptovalutor(om jag minns rätt).

Någon som vet var man hittar det, hade varit kul att prova det.

Nej,
det var väl en sån där klassisk "kändisbluff" där någon snor en bild på en kändis för att sälja något.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Du skulle i princip kunna lägga dessa 5000-9000kr på typ Avanza Auto -23 alternativt någon indexfond om du vill vara försiktig. På sparkontot växer de inte och ränta på ränta gör rätt så mycket faktiskt. Även om du är väldigt defensiv så kan du ju ha en liten större del i fonder. Sen har jag all respekt för att man är försiktig också.

Auto 23? Jag har bara hittat Auto 1-6.
Tyvärr har jag väldigt låga tankar om sparande på det här sättet så väntar nog ett tag innan jag gör något så drastiskt
Finns stor risk att jag blir beroende av att spara på börsen och försöker bli en "trader" som förlorar allt för att jag tror att jag är bättre än snittet på det jag gör

Men tack för tipset!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Allt man kan göra är bara att spekulera hurvida de sitter i skiten eller inte.
Jag tror ändå på företaget långsiktigt. Så för min egen del är det rätt väg att gå.

Det här tycker jag är ganska spännande.
Andra kedjor och butiker som riktat in sig på att sälja musik på fysisk media eller film på fysisk media har i stort sett dött helt. Även flertalet företag som säljer spel i fysisk form har gått i samma riktning - men med en viss fördröjning.

Jag kan ha missat en del relevanta delar här kanske. Vad är det som inger sådan framtidstro för gamestops affärsmodell? Har företaget ändrat fokus/businessområde till något annat kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej,
det var väl en sån där klassisk "kändisbluff" där någon snor en bild på en kändis för att sälja något.

Jasså, ja det var väl för bra för att vara sant. Har googlat några gånger utan resultat och jag kan tänka mig att allt Elon släpper hamnar i toppen på google sök.