Råd rörande pris och modell på ny laptop mestadels för spel

Permalänk
Medlem

Råd rörande pris och modell på ny laptop mestadels för spel

Hej!

Min brorsdotters gamla laptop har säckat ihop och det är dags för en ny.
Det som spelas mest idag är Sims men ett visst intresse har även visats för fps spel.
Budgeten är 12 000.
Efter en del letande så känns en MSI Katana GF66 med i7, 16 RAM, 1 Gig SSD och RTX3060 för 11990 ganska svårslaget:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/308752...

Är jag ute och cyklar eller är det bara att slå till? Eller finns det något annat val som känns bättre?
Några uppenbara nackdelar för det priset?

Tack på förhand,

Jan

Permalänk
Medlem

Tänk på att GPU:n är ganska strypt, med bara 85W max TGP (av 130W).
CPU:n är enligt mig helt overkill med tanke på GPU:n den parats ihop med och eftersom den kan vara ganska energihungrig vid full last kan det leda till mer värme och/eller mer högljudda fläktar.
Skärmen kunde också varit bättre, med bara 84% sRGB, dock väldigt snabb resonstid. Batteritiden är tyvärr också rätt dålig. Det känns som en budgetmodell helt enkelt, om vi bortser CPU:n.

Lenovo:s Legion 5 med Ryzen 5600H passar bättre ihop med RTX3060 i mitt tycke, som då också ger GPU:n full TGP på 130W och som presterar 10-25% bättre i många spel (kanske vissa CPU-krävande spel som MSI:n vinner). Skärmen har också 100% sRGB och G-sync (om du väljer rätt).
Dock kostar den just nu tusen kronor för mycket (men finns som Outlet-vara för lite mer än 11 tusen på Elgiganten) men är ett totalt sett bättre köp enligt mig.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Om du ej har något emot en 2månader begagnad laptop så är detta en grym laptop värd att kika på. Som ovan nämnde så tycker även jag rekommenderade datorn är ett bättre val än MSI’n.

https://www.sweclockers.com/marknad/208891-lenovo-legion-5-pr...

Permalänk
Medlem

Stort tack för ert engagemang! Åt mig själv hade begagnat fungerat bra men tyvärr så är det nytt som gäller i detta fall och 12 000 är smärtgränsen.

Tittar vidare om något annat kan hittas till samma peng.