Permalänk
Medlem

Elinstallation - laddning av elbil

Hej,

Jag står inför att få en tjänstebil som är en ladd-hybrid. Problemet jag står inför är att min parkeringsplats inte ligger i anslutning till mitt hus - bor i radhus - utan det är en bostad mellan.

Jag tror mig kunna övertyga min timida gamla dam till granne till att få dra en sladd över hennes tak (typ under regnrännan). Utomhus. Är det här möjligt? Dumt? Brandrisk? Lång kabel = dåligt? Skulle gissa på att det kommer gå åt ca 10-15 kabel.

Tänker mig att jag sätter en laddbox, dit kabeln går, vid min parkeringsplats. De tål regn antar jag? Att vara icke under tak?

Vacker illustration comin in hot:

Och vad ska man ha för laddbox? Helvete vilken djungel. Och ja - potentiell installation kommer ske av en elektriker. Jag kan knappt skruva i en glödlampa.

Hjälp mig plz.

Permalänk

Lång laddkabel=högre resistans=måste beräknas=ring elektriker.
Samma trista svar som alltid när det gäller elfrågor. Sorry.

Gällande laddbox. Kolla med biltillverkaren vad som rekommenderas. Beror ju på hur många kW du vill ha in på x timmar.

Permalänk
Medlem

Låt det bli en ordentlig installation. Du kanske läst om alla eluttag som börjat brinna i samband med laddning av bil?
Det är bra att du ska sätta en laddabox, men den bör installeras fast med egen säkring i central. Det bästa i detta fall hade ju varit ifall det är gräsyta hela vägen till andra sidan, och förlägga en kabel i marken istället.

Permalänk
Medlem

Är nog som sagt ovan inte en grej man gör själv direkt.
Energimyndigheten säger såhär

Så här gör du för att installera en laddbox

Boka tid med en elektriker för kontroll av husets elsystem och be elektrikern ta fram en offert på helhetslösning.

Sök fram en leverantör och beställ en laddbox.

Boka tid för installation och få installationen utförd.

Låt elektrikern slutbesikta och göra en kvalitetskontroll.

Permalänk

Är det en BRF? Kan du få upp laddstation på andra sätt? Väldigt tvek att man vill eller får dra den som du önskar.

Tipsar om podcasten Vi bilägare podcast som i senaste avsnittet hade en special om enbart installation av laddboxar. Väldigt bra information där.

Om det är en tjänstebil så bör du väl ladda den på jobbet? Eller förmånsbil? Man behöver väl inte ladda med el bara för att man kan... Vad tjänar du mest på? Ladda och betala plus köpa box eller strunta i att ladda...? Det är ju ändå "bara" en tjänstebil.

Kom på mer saker
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

För laddhybrid så är det väl tveksamt om det är värt besväret med laddbox… En förlängningskabel kan i teorin fungera om du laddar med medföljande ”laddkabel” som ansluts till vanlig schuko. Låt säga att du laddar med 4-5A (ca 1kw) så har du laddat hybriden på ca 10tim. Lite beroende på kapacitet men brukar vara runt 10kw.

Problemet kokar nog ner till em det är så toppen att göra så ändå, men det går. Ska du installera laddbox på väggen där parkeringen är så måste du ändå ha dit en elektriker som kopplar in den i ditt elskåp och kan då dra rätt dimensionerad kabel hela vägen.
En laddhybrid hade jag nog övervägt att bara ladda på stan när jag handlar eller ställer på annan offentlig parkering med laddstolpe. Lite beroende på hur du får betalt för tjänstemil. Det är inte självklart att du får betalt för elen du puttar in i hybriden…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror du gör det svårt för dig. Du utelämnar också information så att vi inte kan ge några råd åt dig.

Vem äger parkeringen? Är det en bostadsrätt? En samfällighet? Privat företag? Kommunen?

Är det en samfällighet eller förening så så ber du helt enkelt samfälligheten/föreningen att installera en laddare åt dig, det är liksom något du betalar för att använda inget du har rätt att göra installationer på. Tekniskt sett är det inte mycket mer komplicerat än att installera motor- och kupévärmaruttag, så det är egentligen ingen konstig fråga för en bostadsrättsförening eller samfällighet. Finns laddboxar som fixar debiteringsbiten också. Tycker alltså att det är ganska enkelt, parkeringen äger du definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Lång laddkabel=högre resistans=måste beräknas=ring elektriker.
Samma trista svar som alltid när det gäller elfrågor. Sorry.

Gällande laddbox. Kolla med biltillverkaren vad som rekommenderas. Beror ju på hur många kW du vill ha in på x timmar.

Skrivet av m4gnify:

Är nog som sagt ovan inte en grej man gör själv direkt.
Energimyndigheten säger såhär

Så här gör du för att installera en laddbox

Boka tid med en elektriker för kontroll av husets elsystem och be elektrikern ta fram en offert på helhetslösning.

Sök fram en leverantör och beställ en laddbox.

Boka tid för installation och få installationen utförd.

Låt elektrikern slutbesikta och göra en kvalitetskontroll.

Jag skriver ju att en elektriker skall göra det. Jag undrar om det ens är möjligt, eller om det finns liknande lösningar.

Skrivet av Fratercula:

Är det en BRF? Kan du få upp laddstation på andra sätt? Väldigt tvek att man vill eller får dra den som du önskar.

Tipsar om podcasten Vi bilägare podcast som i senaste avsnittet hade en special om enbart installation av laddboxar. Väldigt bra information där.

Om det är en tjänstebil så bör du väl ladda den på jobbet? Eller förmånsbil? Man behöver väl inte ladda med el bara för att man kan... Vad tjänar du mest på? Ladda och betala plus köpa box eller strunta i att ladda...? Det är ju ändå "bara" en tjänstebil.

Nej, inte en BRF. Jobbar som konsult, så väldigt sällan på kontoret och kan ladda där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du gör det svårt för dig. Du utelämnar också information så att vi inte kan ge några råd åt dig.

Vem äger parkeringen? Är det en bostadsrätt? En samfällighet? Privat företag? Kommunen?

Är det en samfällighet eller förening så så ber du helt enkelt samfälligheten/föreningen att installera en laddare åt dig, det är liksom något du betalar för att använda inget du har rätt att göra installationer på. Tekniskt sett är det inte mycket mer komplicerat än att installera motor- och kupévärmaruttag, så det är egentligen ingen konstig fråga för en bostadsrättsförening eller samfällighet. Finns laddboxar som fixar debiteringsbiten också. Tycker alltså att det är ganska enkelt, parkeringen äger du definitivt inte.

Samfällighet. Svårt att tro att de går med på det. Bor mest pensionärer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag skriver ju att en elektriker skall göra det. Jag undrar om det ens är möjligt, eller om det finns liknande lösningar.

Det går att köra längre kablar än så, frågan är ställd ur helt fel synpunkt. Frågan du ställer har du inget nytta av att få svar på.

Skrivet av izzie:

Samfällighet. Svårt att tro att de går med på det. Bor mest pensionärer här.

Se där, men du har nog fel utgångspunkt/tillvägagångssätt fortfarande. En samfällighet har fortfarande en styrelse och beslut som dessa kommer inte komma ut till alla medlemmar utan du får helt enkelt lägga fram ett önskemål och sedan stå för kostnaden genom hyra/avgift eller att du täcker installationskostnaden.

Från styrelsens sida är det inte konstigare än att kontakta elfirmor för att sätta upp belysning eller driva gemensamma anläggningar som typ belysning i ett soprum/hus eller garage.

Lägger du inte fram ett önskemål så får du absolut inte göra det, vågar du inte så är nog radhus fel bostadsform för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går att köra längre kablar än så, frågan är ställd ur helt fel synpunkt. Frågan du ställer har du inget nytta av att få svar på.

Vill du utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vill du utveckla?

Du får fråga markägaren om de kan installera en laddlösning åt dig.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Jag skriver ju att en elektriker skall göra det. Jag undrar om det ens är möjligt, eller om det finns liknande lösningar.

Jo vi läste ju att du skulle ta in en elektriker. Så varför inte ringa denne och fråga?
Nu får du ju bara ineffektiva svar av en massa killgissare. Mig själv inkluderad. 😂😂

Skämt åsido, klart att det går att lösa.
Men fixa för guds skull skriftligt godkännande från damen som ev blir inblandad med placering av kabel.
Annars kan framtida granne kräva att kabeln ska bort.

Edit: Gällande det där med förening osv som nämns ovan så är det en viktig del. Men jag skulle testa att ringa ordföranden eller liknande person för att se om det går att lösa smidigt. Inte säkert att föreningen är demokratisk så att säga.
Men ring eller besök. Inga mail. Ingen vill svara skriftligt på dylika frågor.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att söka bidrag för installation av laddstolpar så det är nått man bör överväga för behoven lär knappast minska i framtiden. Man kan dock inte söka bidrag som privatperson.
Det finns också en hel del företag som hjälper till med både ansökan och installationer så det är bara att söka på det.
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enda riktiga sättet är att samfälligheten installerar åt dig, om du betalar behöver inte de andra medlemmarna vara med på beslutet. Står du för kostnaden räcker det att ta det med styrelsen. Som sagt gör det inte svårt för dig genom att försöka runda reglerna, ska en laddbox upp på en fasad måste ändå bygglovsnämnden frågas och att sätta det på din mätare är inte en vettig lösning.

Permalänk
Medlem

Det hela är att be om problem, vad händer när annan granne flyttar in o.s.v. o.s.v. Det är en laddhybrid, så tanka och kör som vanligt, det är i alla fall det lägre förmånsvärdet p.g.a. att det är en hybrid. Sen laddar du där det går, kanske ni har laddstolpar på jobbet t.ex.

Hade varit ett större bekymmer om det varit en ren elbil.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle bara vänta. Inte hålla på några konstiga/struliga/tillfälliga lösningar. Vi är inne i en oerhört snabb utveckling just nu, börjar komma in på den brantaste delen av S-kurvan för omställningen. 2022 kommer att bli dramatiskt.

Det är samfälligheten som skall sätta upp laddare. Dom kommer att bli tvingade att göra det, antingen av trycket från medlemmarna eller på grund av tvingande lagstiftning. Det blir inte billigare om dom väntar, dom riskerar bara att gå miste om bidrag.

Ett annat tryck är från bostadsmarknaden. Priserna på radhusen kommer att sjunka om det inte finns möjlighet att ladda. Det kommer att bli som med bredband, det är i princip osäljbart om det inte finns bredband. Fråga mäklare hur dom ser på avsaknaden av möjlighet att ladda.

När samfälligheten så småningom vaknar upp ur sin sömn kommer du att bli tvingad att ta bort din laddare. Sedan är en hybrid inget att satsa på, försäljningen dyker nu och kommer snart att helt upphöra. Ha den som övergång tills laddarna är på plats, din nästa bil kommer att bli en ren elbil (Tesla, VW eller någon kines).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fratercula:

Är det en BRF? Kan du få upp laddstation på andra sätt? Väldigt tvek att man vill eller får dra den som du önskar.

Tipsar om podcasten Vi bilägare podcast som i senaste avsnittet hade en special om enbart installation av laddboxar. Väldigt bra information där.

Om det är en tjänstebil så bör du väl ladda den på jobbet? Eller förmånsbil? Man behöver väl inte ladda med el bara för att man kan... Vad tjänar du mest på? Ladda och betala plus köpa box eller strunta i att ladda...? Det är ju ändå "bara" en tjänstebil.

Skrivet av Trigger:

För laddhybrid så är det väl tveksamt om det är värt besväret med laddbox… En förlängningskabel kan i teorin fungera om du laddar med medföljande ”laddkabel” som ansluts till vanlig schuko. Låt säga att du laddar med 4-5A (ca 1kw) så har du laddat hybriden på ca 10tim. Lite beroende på kapacitet men brukar vara runt 10kw.

Problemet kokar nog ner till em det är så toppen att göra så ändå, men det går. Ska du installera laddbox på väggen där parkeringen är så måste du ändå ha dit en elektriker som kopplar in den i ditt elskåp och kan då dra rätt dimensionerad kabel hela vägen.
En laddhybrid hade jag nog övervägt att bara ladda på stan när jag handlar eller ställer på annan offentlig parkering med laddstolpe. Lite beroende på hur du får betalt för tjänstemil. Det är inte självklart att du får betalt för elen du puttar in i hybriden…

Är det inte ännu viktigare/bättre med laddning hemma med en laddhybrid? Jag kan inte ladda, inte dra kabel alls, utan parkerar på gatan. Men jag kollar allvarligt på en elbil, det hade räckt för mig att ladda den en gång i veckan typ hela tiden utanför semesterresor eller så, och det finns publika laddare inom en kilometer kanske. En laddhybrid däremot hade jag behövt ladda flera gånger för att kunna köra på el hela tiden eller varje dag, och det hade jag inte orkat göra särskilt ofta om jag känner mig själv. Visst kan man ladda på Icas parkering eller så, men de är ju inte snabba direkt så jag är tveksam till om det hade hjälpt så mycket.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att söka bidrag för installation av laddstolpar så det är nått man bör överväga för behoven lär knappast minska i framtiden. Man kan dock inte söka bidrag som privatperson.
Det finns också en hel del företag som hjälper till med både ansökan och installationer så det är bara att söka på det.
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/

Det går finfint att få bidrag som privatperson. Kollegan har elektriker hemma i skrivande stund och han får 50% avdrag. Max 50.000:- gäller både installation och hårdvara. Avdrag för grön teknik tror jag det heter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Distordera:

Det går finfint att få bidrag som privatperson. Kollegan har elektriker hemma i skrivande stund och han får 50% avdrag. Max 50.000:- gäller både installation och hårdvara. Avdrag för grön teknik tror jag det heter.

Ja privata kan göra rotavdrag men det är inte bidrag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja privata kan göra rotavdrag men det är inte bidrag

War is peace.
Freedom is slavery.
Ignorance is strength.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja privata kan göra rotavdrag men det är inte bidrag

Finns ett grön teknik avdrag för laddboxar som gäller för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torrsara:

Finns ett grön teknik avdrag för laddboxar som gäller för privatpersoner.

Fortfarande bara en skattereduktion och inget bidrag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Men behöver du en laddbox till en laddhybrid ?
Ren elbil förstår jag, men inte när du ska ladda 3-5-7kwh och 6-8-10A.
PHEV laddhybrid räcker med en vanlig eluttag eller en 16A singelfas uttag.

Visa signatur

AMD Duron@1800Mhz [ 12x150FSB ] | 1024MB Noname | ASUS A7N8X-E | 6600GT | Antec TrueControl 550W | 2x250GB+160GB

INTEL C2D E6300 1,86GHz@2,80GHz [ 7x400FSB ] | Asus P5B-Deluxe | OCZ PC6400 DDR2 800MHz 4GB | XFX HD5850 BE 1024MB | Define R2 Titanium Grey | Antec TrueControl 550W | BenQ FP241W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja privata kan göra rotavdrag men det är inte bidrag

Det där är väl en de trixande med ord. I det här läget iaf.

När staten betalar för en andel av elcyklar eller en andel av bostadskostnaden - då heter det bidrag.
När staten betalar för en andel av elbilar eller en andel av solcellsanläggningar heter det avdrag.
De avdragen/bidragen är ju faktiskt precis samma sak. Man plockar pengar ur statskassan för att betala varor och tjänster på precis samma sätt - för att reducera slutpriset för konsumenten.

Den tydligaste skillnaden i ovan exempel är väl istället klangen på orden. Hur de uppfattas.
Avdrag anses fint och bidrag fult - även om det är same same i det här fallet.

Sedan finns det andra exempel där det finns mer skillnader. Men för rotavdrag har jag svårt att se att det blir så fel att likväl kalla det bidrag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det hela är att be om problem, vad händer när annan granne flyttar in o.s.v. o.s.v. Det är en laddhybrid, så tanka och kör som vanligt, det är i alla fall det lägre förmånsvärdet p.g.a. att det är en hybrid. Sen laddar du där det går, kanske ni har laddstolpar på jobbet t.ex.

Hade varit ett större bekymmer om det varit en ren elbil.

Lösningen på det är i så fall att skriva ett avtalsservitut som man låter skriva in hos Lantmäteriet. Officialsevitut är nog att ta i...

Dock är det kanske lite problematiskt att ha en kabel på fasaden hos grannen som inte blir strömlös genom avslag där, varför nedgrävning borde vara ett väsentligt bättre alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är väl en de trixande med ord. I det här läget iaf.

När staten betalar för en andel av elcyklar eller en andel av bostadskostnaden - då heter det bidrag.
När staten betalar för en andel av elbilar eller en andel av solcellsanläggningar heter det avdrag.
De avdragen/bidragen är ju faktiskt precis samma sak. Man plockar pengar ur statskassan för att betala varor och tjänster på precis samma sätt - för att reducera slutpriset för konsumenten.

Den tydligaste skillnaden i ovan exempel är väl istället klangen på orden. Hur de uppfattas.
Avdrag anses fint och bidrag fult - även om det är same same i det här fallet.

Sedan finns det andra exempel där det finns mer skillnader. Men för bilköp har jag svårt att se att det blir så fel att kalla det bidrag.

Avdrag kräver att du har har betalt skatt att göra avdrag från och just rotavdraget har ju också en beloppsgräns som delas av "allt rot" så det kan i många fall bli en tydlig skillnad på avdrag för rot och bidrag specifikt för installation av laddutrustning.

Detsamma gällde elcykelpremien som tidigare fanns, man fick göra avdrag upp till en viss summa och bara ett visst antal personer fick göra avdrag.
Nu i veckan började EU däremot prata om att göra det möjligt att sänka/ta bort moms på elcyklar, det är i så fall nått som även de som inte kan göra avdrag kan tjäna på (ungefär som att få bidrag i stället för tillåtas göra avdrag)
https://www.svd.se/eu-oppnar-for-momsrabatt-pa-elcyklar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overdrive:

Men behöver du en laddbox till en laddhybrid ?
Ren elbil förstår jag, men inte när du ska ladda 3-5-7kwh och 6-8-10A.
PHEV laddhybrid räcker med en vanlig eluttag eller en 16A singelfas uttag.

Går det alltså att stoppa den i ett vanligt eluttag? Då hade allt varit frid och fröjd. Eller behöver man byta säkringar och skit?

Utveckla gärna 16A singelfas-uttag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av izzie:

Går det alltså att stoppa den i ett vanligt eluttag? Då hade allt varit frid och fröjd. Eller behöver man byta säkringar och skit?

Utveckla gärna 16A singelfas-uttag.

Jo men det blir låg effekt på laddningen, 16 A uttag tillåter högre effekt så allt handlar egentligen om hur länge det tar att ladda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det blir låg effekt på laddningen, 16 A uttag tillåter högre effekt så allt handlar egentligen om hur länge det tar att ladda.

Aha. Tack! Kan man ställa in detta på laddaren? Eller balanserar den själv på något sätt?