Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

@MickeBoy 22A under en(1) timme (som du ser i senare inlägg), du kan även kolla mitt tidigare inlägg i innevarande tråd (där jag hänvisar till fler källor), vidare är uttagen som sådana testade för 192 in och urkopplings-cykler (se senare i inlägget), dvs efter "ett halvår" (grovt räknat) är ditt uttag utslitet.

Jämför istället med kylning/luftflöde i datorlådan (jag gissar här att du är en "överklockare" och förstår sådana "liknelser" bättre. Även om jag personligen förstår dessa sämmre )

Bara för att du (tillfälligt) får igång din burk på en viss klockfrekvens och värmeutveckling betyder det inte att den är stabil för 100% CPU/Grafik-belastning i 24h/7dagar i veckan! Det är samma sak med uttaget (inte kablaget! Uttaget som sådant!)

Lurig fråga, då "historiskt" har vi inte haft laster i hushållen (anslutna via schucko) som drar hög ström under lång tid. Det är på detta som testerna (av uttagen) är baserade: Dvs t.ex. kylskåp, dammsugare, värmeelement etc. som ansluts tillfälligt eller som drar "maxström" tillfälligt (baserat på att de styrs av termostat eller brukande): vi har inte haft några jämförbara driftsfall som batteriladdning.

Har du något som ska anslutas "fast" rekomenderar jag "fast anslutning" så slipper du hela problematiken med "schucko"!

Må vara att det inte känns rimligt (för dig som INTE är elektriker): men så är fallet! De testas endats för 1h vid maxbelastning. (inte 2h, inte 12h, inte 24/7). (Jämför med diskussionen som varit om diverse olika USB-kontakter och dessas hållbarhet för antal in- och urkoppling)

Återigen: jämför med överklockning och långtidsstabilitet (om det känns rimligare?)

Återigen: det är inte (enbart) kablarna utan även uttaget/kontakten som sådant som är känsligt (för långvarig/kontinuerlig belastning och mekaniska påkänningar pga. återkommande i och urkopplingar)!

Och som sagt: även om allt är dimmensionerat korrekt: så är fortfarande schucko inte kvalificerade för kontinuerlig belastning vid 16A. Men jag håller med dig om din slutsats!

Som sagt: även "nya" schucko-uttag är inte kvalificerade för 16A kontinuerligt. Jag håller med dig om att "laddbox" är vägen som man bör välja!

Hävda vad du vill (som "jag är inte heller elektriker men..."): Ingen har påstått att ett uttag stämplat med "16A" är menat att belastas med 16A kontinuerligt/i evighet! (Och standarden motsäger dig!)

Bra inlägg! Relevant, Konsekvent, fakta och "lagom" kort (i skillnad från mina inlägg!)! Kudos till dig!

Jo du har förstås rätt. Och här handlade det om trefas så schuko är inte så relevant.

Men, om man har ett uttag och kablage som kan hantera 16A/3,6kW i peak så borde ju 10A/2,3kW vara hur lugnt som helst, eller? Ökar inte motståndet i kvadrat mot effekten eller liknande?

Sen angående i- och urkoppling så är det ju en väldig skillnad på om man kopplar i och ur med effekt eller ej, och typ-2 kontakten i bilen och laddkabeln är ju byggd för att hantera mycket högre effekt, alltså borde det inte vara alls lika stora problem så länge man avslutar laddning och drar ur bilens kontakt innan man drar ur schuko-kontakten. För det kan väl inte vara så att kontakten är utsliten efter 192 i- och urkopplingar utan effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo du har förstås rätt. Och här handlade det om trefas så schuko är inte så relevant.

Men, om man har ett uttag och kablage som kan hantera 16A/3,6kW i peak så borde ju 10A/2,3kW vara hur lugnt som helst, eller? Ökar inte motståndet i kvadrat mot effekten eller liknande?

Sen angående i- och urkoppling så är det ju en väldig skillnad på om man kopplar i och ur med effekt eller ej, och typ-2 kontakten i bilen och laddkabeln är ju byggd för att hantera mycket högre effekt, alltså borde det inte vara alls lika stora problem så länge man avslutar laddning och drar ur bilens kontakt innan man drar ur schuko-kontakten. För det kan väl inte vara så att kontakten är utsliten efter 192 i- och urkopplingar utan effekt?

Billiga uttag håller väldigt dåligt generellt, speciellt utomhus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon257891:

Jag menar att "skenbar" effekt är just "skenbar" (induktiv/reaktiv) och inte kommer ladda något alls. Däremot ger det en "skenbar" ström som man behöver beakta vid dimensionering av lednigarna!

Ingen utrustning kommer nyttja/laddas av "skenbar effekt" (den är just "skenbar") därav mina paranteser om "aktiv effekt").

Vill du verkligen att jag ska dra i bevis från ohms lag (U=RxI) tillsammans med Krichoff 1 och 2 samt pytagoras?

Det jag menar är att en trefaslast som belastas med 16A per fas kan, teoretiskt ge (som mest), 400*16*3=19,2 kW i effektiv laddning av utrustningen i fråga, vid en effektfaktor av 1,0 (cos_fi)

3 st en-fas belastningar vid 16 A kan ge, som du säger, 230*16*3= 11,0 kW, (samma som att 30 st enfasbelastningar skuille ge 110kW) varför skulle man välja att att vara så ineffektiv i laddningen?

(som sagt jag vet inte hur billaddare funkar och har ingen erfarenhet av dessa: men jag är ingenjör och tycker det vore ett stort slöseri att välja 3 enfaslaster, när man har tillgång till 3fas! Men visst man kan mycket väl valt att göra det "dyrt och dåligt" (det kan ha varit ngn ekonom inblandad))

Vid vilken bevis-nivå blir du "nöjd". Ska jag utgå ifrån de grundlägande axiomen inom matematik? Tyvärr kan jag inte bevisa att a*b=b*a, det är en av (många) förutsättningar för hela vår värlkd!

Oavsett! Det jag pekat på är ggrundläggande ellära/matematik: sen om det finns ngt ekonomiskt perspektiv bakom så har jag ingen åsikt i den frågan!

Skippa gärna sarkasmdrypande retoriska frågor om bevis och lagar och axiom. Du kan helt klart mer om växelströmskretsar och elinstallationer än jag, och jag värdesätter högt dina bidrag till ämnet. Låt oss sträva mot sanningen gemensamt.

Diskussionen gällde denna produkt och kontexten var:

Skrivet av Teet90:

Jag har redan 3-fas i hemmet och på jobbet. Har en 20A säkring i huset nu. Men det kanske inte räcker till?

Skrivet av Sweex:

Jodå 20A räcker, ställ in laddaren på 10A så ska det vara lungt.

På produktsidan, dels i beskrivningen (”3-fas 16A-laddare Typ 2 som ger 11kW”) och dels i den inbäddade videon, framgår det att om laddaren ställs in på 10 A, enligt Sweex förslag, så laddas bilen med 7 kW – vilket även är precis hur till exempel Teslas GUI för laddning fungerar. Det går också väl i linje med vad jag tror mig veta om elbilsladdning, nämligen att den inte använder ”trefas”, utan ”tre faser”. (Det ska för övrigt sägas att jag är förbryllad över siffran 1,21 kW mot slutet av videon; hade förväntat mig runt 4 kW där.)

Det jag dock inte är säker på är vad ”20 A säkring i huset” betyder i relation till ”ställ in laddaren på 10 A”. Betyder det att säkringen belastas till hälften?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Skippa gärna sarkasmdrypande retoriska frågor om bevis och lagar och axiom. Du kan helt klart mer om växelströmskretsar och elinstallationer än jag, och jag värdesätter högt dina bidrag till ämnet. Låt oss sträva mot sanningen gemensamt.

Diskussionen gällde denna produkt och kontexten var:

...

Det jag dock inte är säker på är vad ”20 A säkring i huset” betyder i relation till ”ställ in laddaren på 10 A”. Betyder det att säkringen belastas till hälften?

Jag ber om ursäkt @alling: du är en bättre och större person än jag är: Undac retade upp mig i ett annat ämne! Förlåt!

Vad gäller andra delen så: ja, det är vad det betyder (20A hussäkring vs. 10A Billaddning!)

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga angående medföljande schuko laddare. Får en Leaf på lördag och mitt nätbolag håller på testa ut nån ny lastbalansering så vet inte när/om det blir aktuellt med laddbox.

Jag (och min far som är elektriker) har dragit fram 2.5kvadrats kabel oskarvat från centralen till ett infällt eluttag. Kommer belastas (max) 10A kanske lägre om medföljande laddare är ställbar. Har jordfelsbrytare i garaget och en separat för växthus/badrum.
Om medföljande laddare har skydd för läckage över 6mA eller vad gränsen är tänkte jag koppla in detta uttag på jordfelsbrytare jag har till växthuset (typ A). Om inte detta skydd finns i laddaren köper jag en jfb typ B.

Känns detta säkert?

Farsan är orolig som fan att det blir för varmt i röret med 10A på 2.5 kvadrats kabel och/eller oklarheter kring jfb typ A eller B.

Finns det infällda uttag som är bättre till detta ändamål? Har nå Elko eller Scheider vanligt idag, specade för 16A. Köper ett värre om det behövs.

Alla synpunkter från folk som faktiskt begriper detta med läckande likström, otillräckliga jordfelsbrytare och kontinuerlig belastning på kabel förlagd i rör mottages tacksamt.

MVH

Micke

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.