Studera till PLC programmerare

Permalänk
Medlem

Studera till PLC programmerare

Tjena!

Har kommit in på en 1,5årig YH-utbildning "Robot och automationsprogrammerare" men vet ej om jag ska tacka ja eller nej. Just nu är intresset ganska vagt, lite osäker på hur det ser ut med jobb samt lön. Och hur det ser ut att arbeta med något liknade, vettefan vad jag ger in mig i känns det lite som. Dock tycker jag det verkar rätt roligt, läst att det är lätt att lära sig men svårt att bemästra så att säga.
Det som oroar mig är att det känns som om det är en stor fördel om man kan el m.m. men det kanske inte är så viktigt om man inte är tekniker, det enda som hjälper mig ev. är att jag har cert. i javascript på microsofts lägsta nivå. Har tidigare gått teknik på gymnasiet och bara haft olika skitjobb. Men tycker VBA är roligt vilket jag uppfattar är relativt likt PLC. Samt om man måste flytta till någon av de större städerna för att få jobb.

Innehållet på utbildningen är
- Automationsprogrammering grund, 60 poäng
- Industriell IT, 55 poäng
- Robotteknik, 40 poäng
- Motorstyrning och robotceller, 45 poäng
- Examensarbete, Tillämpad automation, 30 poäng
- LIA Tillämpad robot och automationsteknik, 70 poäng

Verkar det vettig för att få jobb?

Hoppet är att tjäna 30k netto samt ha möjlighet till jour, beredskap eller flex.

Lutar annars mot att söka utb. inom python/c# eller nätverk.

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Är väl lite vilken väg du är sugen på att gå.
Jag är gick 2årig YH som automationsingenjör och började sen jobba på ett maskinbyggarföretag.
Där blir det mycket programmering från grunden och man får strukturera sitt arbete relativt fritt.
Dagens programmering tenderar att dra mer åt högnivåspråk, så C#, Javascript och liknande börjar att smyga in i PLC systemen nu också. Själv programmerar jag till 99% i "Structured Text", vilket är ganska likt typ phyton eller java.
Jag har kollegor som inte har någon elektrisk bakgrund och det funkar absolut, men det är ju såklart en fördel om man kan både rita men framförallt läsa elritningar.
Själv tycker jag ju att det är roligare att programmera maskiner än appar och program då man får möjlighet att kontrollera en robot på 200kg som swishar fram i några meter i sekunden.

Men är du ute efter jour/beredskap så är det nog en underhållsavdelning man får söka sig till.
Då finns det ganska många val på arbetsplatser, brukar finnas behov på varje liten småort i princip.

Men själv är jag i jakt efter nytt jobb och har svårt att hitta något vettigt i min del av Sverige, det är ju framförallt runt storstäderna och västkusten det finns mycket automationsföretag(Känns det som iallafall som när jag är ute och letar).
Men jobb finns det i mängder, handlar mest bara om hur vida man vill flytta på sig eller ej.

Själv har jag 41k/mån + 8% tjänstepension, fria arbetstider, fri telefon osv. efter 7år.

Visa signatur

If in doubt, flat out!