Permalänk
Medlem

BF2024 får ny boss i form av Vince Zampella (bl.a. CoD, Titanfall, Apex Legends) för att försöka få ordning på Battlefield-serien överlag.

Förhoppningsvis blir detta en förbättring. Vince har inte många misslyckade spel bakom sig.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2021-12-02-battlefield...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tjena,

Hade hyfsat flyt och var relativt nöjd med spelet fram till uppdateringen igår...

Nu är det svart skärm som gäller vid uppstart och ingenting händer.

Har testat följande:

Reparerat spelet i origin
Tankat hem EA launcher
Clear app cache i EA launcher
Uppdaterat drivers med rensning i felsäkert läge.

Börjar få slut på ideér nu. Spelet är köpt via Origin och jag vet inte riktigt vad mer jag kan prova.
Någon som har förslag?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Tjena,

Hade hyfsat flyt och var relativt nöjd med spelet fram till uppdateringen igår...

Nu är det svart skärm som gäller vid uppstart och ingenting händer.

Har testat följande:

Reparerat spelet i origin
Tankat hem EA launcher
Clear app cache i EA launcher
Uppdaterat drivers med rensning i felsäkert läge.

Börjar få slut på ideér nu. Spelet är köpt via Origin och jag vet inte riktigt vad mer jag kan prova.
Någon som har förslag?

Kolla battlecomms twitter. Det var någon settings fil man kunde radera. Finns säkert på reddit med om du googlar lite

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Tjena,

Hade hyfsat flyt och var relativt nöjd med spelet fram till uppdateringen igår...

Nu är det svart skärm som gäller vid uppstart och ingenting händer.

Har testat följande:

Reparerat spelet i origin
Tankat hem EA launcher
Clear app cache i EA launcher
Uppdaterat drivers med rensning i felsäkert läge.

Börjar få slut på ideér nu. Spelet är köpt via Origin och jag vet inte riktigt vad mer jag kan prova.
Någon som har förslag?

Installera om, var det enda som fungerade för mig

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Installera om, var det enda som fungerade för mig

Mm, har själv som praxis att installera om spelet till varje patch nu. Har sluppit problemen då med svart bild och felande kontroller. Tur fiber finns nuförtiden..

Permalänk
Medlem

Asså de där förbaskade helikopter måste de göra något åt.
Lite löjligt hur OP de är om man kan flyga de.
Den lilla skithögen tar hur mycket skott som helt.
bara löjligt ju..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Asså de där förbaskade helikopter måste de göra något åt.
Lite löjligt hur OP de är om man kan flyga de.
Den lilla skithögen tar hur mycket skott som helt.
bara löjligt ju..

Sättet de flyger runt på är ganska komiskt också. Dvs ingen förankring med vare sig logik eller fysikens lagar… Man blir ledsen

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Ja, i BFV hittade man gemenskap på customservers. Har svårt att se hur man ska lyckas med samma i BF2042. Tråkigt.

Verkar vara nån mer eller mindre allmän bug efter patch. Jag tog bort BF2042-foldern i dokument och startade om spelet. Man fick visserligen genomlida introfilm och fixa alla keybinds+inställningar igen men det fungerade i alla fall efter det.

Det går även att kirurgiskt ta bort korrekt rad i konfigen om man vill slippa omkonfigurera kontrollerna och allt. Det verkade inte vara så svårt (såg jag först när jag läste vidare i guiden) så jag hade valt det nu i efrerhand.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Sättet de flyger runt på är ganska komiskt också. Dvs ingen förankring med vare sig logik eller fysikens lagar… Man blir ledsen

Dom har blivit "dumbed down" så att alla kan vara en lame ass pilot. Och ja fordon i allmänt är extremt OP just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det onekligen är dags att överge eventuella förhoppningar på att BF2042 någonsin kommer bli ett bra Battlefield-spel.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Sättet de flyger runt på är ganska komiskt också. Dvs ingen förankring med vare sig logik eller fysikens lagar… Man blir ledsen

Ja precis.
Nån skillad pilot så är det ju omöjligt att skjuta ner.
Det hela är en riktig irritation

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Ja precis.
Nån skillad pilot så är det ju omöjligt att skjuta ner.
Det hela är en riktig irritation

Nej, helikoptrar är rätt UP just nu. Nightbird är stark, men attackhelikoptern är inte bra alltså. Alla inf har anti-air och sen AA-tanks på det, håller man sig inte på behörigt avstånd hela tiden dör man direkt. Även Jets är bra på att ta ner Helis.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

har nån bra inställningar för en 3080 på en 4k 144hz skärm? DLSS av/på? nån setting som kostar mer än vad den smakar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, helikoptrar är rätt UP just nu. Nightbird är stark, men attackhelikoptern är inte bra alltså. Alla inf har anti-air och sen AA-tanks på det, håller man sig inte på behörigt avstånd hela tiden dör man direkt. Även Jets är bra på att ta ner Helis.

Vad tror du "alla" har AA för? Air farming är sjukt jobbigt för alla utom de som sitter i sin helikopter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är de fel "generation" som skapar dessa spel nu för tiden...
Dem vet inte hur krig förs idag och har aldrig gjort lumpen.....
Så jävla synd att Bf tappat detta

Springa snabbt, skjuta on bullit hs, byta vapen på en millisekund, tåla en massa skott = Finns hur många spel som helst där man kan göra detta idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kan rekommendera att köra rush i portal, mindre spelare leder hör och häpna till högre fps vilket nästan leder mig till att tro att deras värdelösa spaghettikod egentligen inte lämpar sig för att kasta in 128 spelare på dåligt designade kartor. Har lyckats lägga till många sköna typer när jag lirat tidigare titlar men eftersom man kastas in i en ny lobby efter varje match och det inte finns en vettig scoreboard har DICE verkligen gjort det till en utmaning på ungefär samma sätt som de gjort det till en utmaning att ha kul i BF2042.

Rush är faktiskt en liten ljusglimt i 2042s julmörker. Jag föredrar personligen conquest som spelläge men rush fungerar ganska okej i 2042 och man borde titta på vad man gör rätt och försöka implementera det på övriga ställen. För det första så har man slängt in skräp och objekt på kartorna som inte finns i huvudläget vilket gör att du faktiskt kan trycka fram som infantry-spelare utan att springa ute i det öppna. Det är inte sju miljoner fordon där varenda spelare kan skicka ner en bolte eller tank från ingenstans utan allt blir mer kontrollerat. Eftersom det inte är alldeles för mycket folk på samma ställe (vilket är det som händer när man ökar spelarantalet) så kan man spela betydligt mer kontrollerat utan att bli skjuten från fem vinklar samtidigt. Och precis som du skrev så är prestandan bättre, häftigt att man kan ha över 100 FPS konstant i ett datorspel år 2021!

Eftersom det är i portal så roterar servrarna kartor vilket gör att man inte behöver lämna servern efter varje karta, kanske ett av det mest märkliga beslut man tagit för det officiella läget. Det är inget 20-sekundersintro utan du spawnar in direkt och börjar spela. Fick du inget fordon i början så är det inte hela världen eftersom du inte behöver springa 7 mil innan du möter på motstånd.

Det verkar dock vara lite för få tickets för det anfallande laget för vissa rundor blir väldigt korta och med slutskärmen + vänta på spelare blir det ändå ganska mycket nertid. Dessutom hamnar man alltid på samma lag nästa karta. Antingen borde man få köra båda sidor eller så borde du hamna på andra sidan vid nästa karta. Folk skulle säkert kunna sätta upp portal-servrar och justera dessa saker men då begränsas upplåsningar/xp och ingen kommer vilja spela.

Hade gärna sett conquest med 32/64-spelare som officiella lägen, gärna mer infantry-vänligt.

Skrivet av Julkatten:

Ja, i BFV hittade man gemenskap på customservers. Har svårt att se hur man ska lyckas med samma i BF2042. Tråkigt.

Och det tråkiga är att BFV också är en väldigt nedmonterad variant jämfört med tidigare spel. Det är precis som BF2042 ett lobbysystem snarare än traditionella servrar. Det är svårt att bygga ett community kring servrar som försvinner, där endast en kan vara administratör och som dessutom skickas över till någon när den personen lämnar servern. Portal är ett häftigt koncept men det behövs servrar som är permanenta (går att lösa även fast själva serverinstansen släcks ner när alla har lämnat) och som går att styras utifrån spelet så du kan bygga saker som exempelvis admin- och banlistor mellan flera servrar, eller logga chatten.

Jag tror jag gnällt på det förut här i forumet men jag tycker community-biten är en stor del av spelandet. Att kunna ansluta till en server där man känner igen folk som man spelar med och mot. En server som kör en kartrotation man tycker om, och som har vettiga administratörer som kan sparka ut fuskare och folk som inte kan uppföra sig i chatten. Detta går inte längre. Lägg dessutom till saker som att det saknas en scoreboard (vi har iofs en halvdan playerlist under esc) och all chat så har man ingen aning alls vad som händer på servern. Det är nästan som du sitter och spelar ett co-op spel med dina vänner. Men Battlefield är inte ensamma, samma sak händer i andra spel. Kanske vi som börjar bli gamla...

Skrivet av a-team:

Tyvärr så är de fel "generation" som skapar dessa spel nu för tiden...
Dem vet inte hur krig förs idag och har aldrig gjort lumpen.....
Så jävla synd att Bf tappat detta

Springa snabbt, skjuta on bullit hs, byta vapen på en millisekund, tåla en massa skott = Finns hur många spel som helst där man kan göra detta idag!

Jag vet inte om jag håller med dig helt. Är det något speciellt du tänkte på gällande 2042? Battlefield är inget milsim-spel och efterfrågar man mer realism så tror jag man är ute efter spel som ArmA eller Squad. Många brukar hänvisa till BF2 när man drar detta argument men om du söker upp något klipp (random fragmovie) så ser du att folk hoppar runt och slänger sig friskt där också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av a-team:

Tyvärr så är de fel "generation" som skapar dessa spel nu för tiden...
Dem vet inte hur krig förs idag och har aldrig gjort lumpen.....
Så jävla synd att Bf tappat detta

Springa snabbt, skjuta on bullit hs, byta vapen på en millisekund, tåla en massa skott = Finns hur många spel som helst där man kan göra detta idag!

Ja för alla vet ju att tidigare Battlefieldspel skapats av gamla WW2 veteraner och har varit väldigt verklighetstrogna ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hoppades på att bli sugen att spela lite idag men suget verkar inte komma.
Tror att kartorna kan vara det som får mig att inte vilja spela. För stora och drygt att gå långa sträckor hela tiden.
Hoppas även på bättre flyt i framtiden så jag kan utnyttja 144hz.

Har nåt lvl 60+ så har ju lagt ut ett antal timmar men har aldrig tappat suget så här snabbt på ett bf spel tror jag!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Ja för alla vet ju att tidigare Battlefieldspel skapats av gamla WW2 veteraner och har varit väldigt verklighetstrogna ;D

Jag saknar framfot allt ett mer verklighetstroget skadade av fienden. Kunna skjuta av ben eller armar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Jag saknar framfot allt ett mer verklighetstroget skadade av fienden. Kunna skjuta av ben eller armar.

Skulle inte säga att det gör spelet roligare på något sätt dock?

Du kan ju testa Tarkov om du inte redan gjort det, där kan du få en fraktur i benet så får du gå i 0,5 km/h medan du blöder ihjäl

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Skulle inte säga att det gör spelet roligare på något sätt dock?

Du kan ju testa Tarkov om du inte redan gjort det, där kan du få en fraktur i benet så får du gå i 0,5 km/h medan du blöder ihjäl

Kör bara spel med campaign. Tycker absolut det skulle vara roligare om dom gjorde skadorna verkligare. Det har ju sett lika ut sen typ half life från -98.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är riktigt roligt, men tycker det är trist att man inte kan spela TDM eller Domnation.
Conquest och Breakthrough är för stressigt för mig jag är mera av en infanterist

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag tycker spelet är riktigt roligt, men tycker det är trist att man inte kan spela TDM eller Domnation.
Conquest och Breakthrough är för stressigt för mig jag är mera av en infanterist

Helst när det är 128 players! Hål i hövve ju.. blir bara ett kaotiskt team deathmatch
Gillar när det är 32p… och färre flaggor, mer teamplay och taktik då (cq)
Gillar domination med… i bf4 va det ju är) fantastiskt kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Helst när det är 128 players! Hål i hövve ju.. blir bara ett kaotiskt team deathmatch
Gillar när det är 32p… och färre flaggor, mer teamplay och taktik då (cq)
Gillar domination med… i bf4 va det ju är) fantastiskt kul

Kan inte se att jag skrev att jag tyckte om TDM med 128 spelare?
32/64 spelare är kul i TDM.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Kan inte se att jag skrev att jag tyckte om TDM med 128 spelare?
32/64 spelare är kul i TDM.

Menar ju att cq med 128p blir som ett stort TDM ju 😝😄
CQ Teamwork finns inte där när det är så kaotiskt

Permalänk
Medlem

Lvlcap spelar med bland det bästa som finns till PC. Han spelar på low 1440p och får allt som oftast 70-90 fps men inte ovanligt att den droppar ner till 40 i strider. Så 128 spelare är tungt, men SÅ tungt ska det inte vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Lvlcap spelar med bland det bästa som finns till PC. Han spelar på low 1440p och får allt som oftast 70-90 fps men inte ovanligt att den droppar ner till 40 i strider. Så 128 spelare är tungt, men SÅ tungt ska det inte vara.

Det är ju lägre/samma FPS som jag har i 4K och allt på high/ultra.

Men känner inte att jag droppar till 40 nån gång. Ligger på 60-80 iaf oftast.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt klart med spelet nu. Lirat som tusan och har haft kul faktiskt men det var ett ganska "ytligt" kul tror jag som tog slut fortare än tidigare BF spel. Som sagt det var roligt medans det varade och ångrar inte köpet då jag ändå fick ut 100+ timmar.
Har 1286H i BF4. Blir nog lite SP spel nu istället.

Hur känner ni andra, har ni tröttnat eller kommer ni fortsätta lira ett bra tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju lägre/samma FPS som jag har i 4K och allt på high/ultra.

Men känner inte att jag droppar till 40 nån gång. Ligger på 60-80 iaf oftast.

Mm, grejen är ju att grafikinställningarns är väldigt irrelevanta. Jag vinner 10 fps mellan ultra och low

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Känner mig rätt klart med spelet nu. Lirat som tusan och har haft kul faktiskt men det var ett ganska "ytligt" kul tror jag som tog slut fortare än tidigare BF spel. Som sagt det var roligt medans det varade och ångrar inte köpet då jag ändå fick ut 100+ timmar.
Har 1286H i BF4. Blir nog lite SP spel nu istället.

Hur känner ni andra, har ni tröttnat eller kommer ni fortsätta lira ett bra tag?

Pausat gamet.. tills/om man kan börja välja 64p , 32p .. 128p är bara kaos. Sen serverbrowser och scorebord… KDn skiter jag i, men man vill få bättre översikt hur det går för en, och squaden. Och laget
Så kanske inte blir mer game… detta verkar ju inte komma… gått bakåt i utvecklingen ju 🙈😝