Permalänk
Medlem

650W till 3080?

Tja!
Fick precis (äntligen) tag i ett ASUS 3080 kort.

Har dok bara ett 650W nätaggregat i datorn och funderar på om man vågar köra på detta tillsammans med kortet eller om det är dags att skaffa sig ett 750-850W.

Min setup:
TUF z370-PLUS GAMNING
i7-8700k
hyper 212 EVO
SuperNOVA 650W GQ
vengeance LPX Black DDR4 2x8GB
+
Kingston SSD A400 240GB
Corsair SSD 120GB
1 TB hårddisk
1 TB hårddisk

Vad tror ni?

MVH

Edit: kommer ev köpa 2x8 ram till.

Permalänk
Medlem

I teorin bör det inte vara några problem alls, vad är det för PSU, är den cert.? Haft den länge? personligen hade jag skaffat ett ordentligt 850W för framtida bruk.

Visa signatur

Phanteks P500a d-rgb , Asus B550-f strix gaming, Ryzen 3600 @4.35ghz, 3060ti dual oc v2 @2100mhz, 32gb corsair 4x8gb RGB pro cl 16, rog ryou 240mm, 1tb 980 samsung pro nvme, Antec HCG 750w gold modulärt.

Permalänk
Medlem

750w är rekommenderat så det är på håret.
Har du 650w med högre kvalitet alltså högre verkningsgrad så bör det gå ändå.

Vad heter dit agg idag ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dumt och chansa på ett så pass dyrt kort, se till att fynda ett 750w+ nu i veckan och sälj ditt 650w i marknaden så bör du komma undan med ett par hundringar i slutändan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

750w är rekommenderat så det är på håret.
Har du 650w med högre kvalitet alltså högre verkningsgrad så bör det gå ändå.

Vad heter dit agg idag ?

Verkningsgrad har absolut noll betydelse i det här fallet.

Sweclockers test system med ett RTX 3080 drar ca 450w. Så ett 650 nätaggregat räcker högst troligt till om det är ett nätaggregat som håller vad det lovar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem

Lite gränspuck enligt Neweggs kalkylator, men det verkar vara ett nätaggregat av hyfsat kvalitet, så det borde fungera.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

750w är rekommenderat så det är på håret.
Har du 650w med högre kvalitet alltså högre verkningsgrad så bör det gå ändå.

Vad heter dit agg idag ?

EVGA GQ 650W

https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter, EVGA gq är ett bra nätagg, inget skräp. Du kan även titta ex på testet här på swelockers vad HELA riggen för drog med en törstigare cpu.

https://www.sweclockers.com/test/30538-gigabyte-geforce-rtx-3...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv

Nej det är verkligen inga problem. 750w är att ta i, och det brukar tillverkaren göra för att friskriva sig från folk som kör rätt sjuka setups eller med dåliga nätagg. Jag kör EVGA GQ 650w utan konstigheter med

Zotac AMP holo 3080
I9 9900 KF
4 ramstickor
M2, + 2 SSD + 1 HDD
AIO med dubbla fläktar
3 till fläktar

Så mitt lär dra mer än vad ditt kommer göra.

Skrivet av wille61:

Dumt och chansa på ett så pass dyrt kort, se till att fynda ett 750w+ nu i veckan och sälj ditt 650w i marknaden så bör du komma undan med ett par hundringar i slutändan..

Det är ingen chansning. Det är helt safe. Fynd eller ej så är det ju inte så bra att spendera pengar på nåt man inte behöver.

1000w känns ju helt sjukt onödigt när inte ens 750w behövs.

Permalänk
Medlem

Fast var inte problemet med RTX 30t** serien att strömåtgången "spikeade" i vissa lägen och då utlöste säkerhetsfunktionen (stänga av sig) i nätagget ifall det inte fanns utrymme i effekten från nätagget?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Får kanske ta en vända i den mörka veckan.

Permalänk
Medlem

80+ Gold, det fungerar.
Men ditt agg kommer ligga på gränsen, en rekommendation är att uppgradera.

Överklockning eller ökning av strömbudget av GPU kommer troligen inte fungera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kan få ström spikar som är mycket högre än vad som är genomsnitt . Glömmer aldrig när JayzTwoCents testade 3090 och spelet New World där han låg på nästan 1000 w i vissa spikar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla!

Lite spridda skurar.

Vad kan hända om det inte skulle fungera?
Förstår att datorn kommer stänga av sig men kan något gå sönder?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte oroa mig så mycket. 650w borde räcka gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Tack för svar alla!

Lite spridda skurar.

Vad kan hända om det inte skulle fungera?
Förstår att datorn kommer stänga av sig men kan något gå sönder?

Evga har bra nätdelar det som händer är att datorn startar om .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoopapa:

Tack för svar alla!

Lite spridda skurar.

Vad kan hända om det inte skulle fungera?
Förstår att datorn kommer stänga av sig men kan något gå sönder?

Det brukar vara det vid PSU frågor, många brukar ta i rejält med nätagg utan att det behövs. Det kan dyka upp lite olika problem. BSOD och att datorn dör helt. Att datorn skulle gå sönder när man har kvalitetsagg som du har är en risk jag skulle bedöma som minimal. Om nåt nu skulle hända så lär den bara dö och sen kunna startas igen.

Vi skulle ju köra med snarlika setups, och jag har aldrig varit med om det.

Permalänk
Medlem

En fördel med att skaffa ett större nätagg än som behövs (tex 1000 watt) är att det då är i princip ljudlöst när det belastas så lite.

Nu kanske nätagg överlag är tysta men bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Har ett 3080 jag kör med ett Corsair SF 600 gold, funkar prima utan och med undervolt. Kör du undervolt så får du ner verkningsgraden på gpun till 230-270w beroende på hur stor undervolt istället för att sippa runt 320w.

Sen beror det ju självklart på hur bra kvalitén på nätaggregatet är med.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Tack för svar alla!

Lite spridda skurar.

Vad kan hända om det inte skulle fungera?
Förstår att datorn kommer stänga av sig men kan något gå sönder?

Det borde inte hända så mycket. Jag hade för klent med ström till en htpc en gång (60W ), den fick bsod ibland då.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att mitt 3080 kan suga väldigt mycket, jag skulle säga att det är verkligen på håret att köra med ett 650. Personligen så kände jag att om jag är villig o betala 10k+ för ett grafikkort så är det lika bra o köpa en ordentlig PSU till det. Sen kan jag rekommendera att undervolta det också för att den drar men än vad den behöver med stock settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej det är verkligen inga problem. 750w är att ta i, och det brukar tillverkaren göra för att friskriva sig från folk som kör rätt sjuka setups eller med dåliga nätagg. Jag kör EVGA GQ 650w utan konstigheter med

Zotac AMP holo 3080
I9 9900 KF
4 ramstickor
M2, + 2 SSD + 1 HDD
AIO med dubbla fläktar
3 till fläktar

Så mitt lär dra mer än vad ditt kommer göra.

Det är ingen chansning. Det är helt safe. Fynd eller ej så är det ju inte så bra att spendera pengar på nåt man inte behöver.

1000w känns ju helt sjukt onödigt när inte ens 750w behövs.

Ja men om priset inte är så mycket mer så varför inte? Förbrukningen ser ju ut att öka efter varje generation så varför snåla när man ändå uppgraderar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

650W skall funka utan problem. Fler som redan länkat till Sweclockers test där hela riggen drog 455W i Metro Exodus. ​Då har du marginal för vissa spel som kanske ligger lite högre än så (antingen har CPU eller GPU maxat, men kanske inte båda fullt ut i detta test). Viktigt att notera. 455W är ur väggen. Ett nätagg av bra kvalitet, som du ju har, levererar sin effekt till datorn efter alla förluster. Nu kör ju iofs Sweclockers med ett Titanium-agg, så inte mycket förluster där inte...

Skulle inte stressa på att jaga fram nåt nytt nätagg. Det finns ju en del rykten om att nästa generation kort drar betydligt mer. Uppemot 500W mot dagens 300-350W. Så kanske smartast att köra på med ditt 650W idag som ju funkar, undvika överklockning och uppgradera i framtiden istället när du verkligen måste.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Ja men om priset inte är så mycket mer så varför inte? Förbrukningen ser ju ut att öka efter varje generation så varför snåla när man ändå uppgraderar.

Nej absolut, om det ligger på liknande och man ändå måste köpa nytt så why not.

Men här behövs ju inte nytt över huvud taget och det är ju därför det blir galet från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Tack för svar alla!

Lite spridda skurar.

Vad kan hända om det inte skulle fungera?
Förstår att datorn kommer stänga av sig men kan något gå sönder?

Det som händer är att nätaggets överbelastningskydd (over current protection) löser ut och datorn stängs av. Såvida det inte är ett visst Gigabyte-nätagg för då exploderar det.

Så det är safe, händer det så får du uppgradera helt enkelt och sälja nätagget.

Permalänk
Medlem

650W duger när du har ett kvalitetsagg. Körde på ett 650W evga nova utan några som helst problem. Dessutom med en i9.

Permalänk
Medlem

Säger bara

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23593?key=4175303...

Då ett 3080ti inklusive dator i fullbelastning drar 490w så

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Avstängd

Jag har överklockad 10850K och ett 3080 Ti och toppar 550-580W. Så du är på säkra sidan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig vilja riskera en 3080 om jag ägde en.