Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

All right! Håller tummarna för att det inte är någon gammal gömma de lyckats hitta.
Klippte själv ett ASUS TUF Gaming X570-Plus.

Det blev visst aldrig något kort för min del.
Enligt Mediamarkt hade det varit fel på sidan vilket lett till att korten blivit överbokade.
Fick ett presentkort på 500kr i kompensation åtminstone, så det var ju schysst av dem.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Yes, skickar från mobilen men gissar att de funkar för alla.
https://youtu.be/cjrKF63xLJE

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Hmm kanske, när fick du mailet? Jag har inte sett något.

Fick mailet kl 13:33, men såg nu att streamen var imorgon klockan 17, och inte idag.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Såg ett problem som inte ens Komplett vill lösa, dom som är på rabatt, är på 3200Mhz, medans dem i paketet är på 3000Mhz, det blir ju riktigt pissigt om man gör ett bygge med två olika frekvenser...

Tycker det är dåligt att dom inte antingen lägger samtliga på 3000Mhz eller 3200Mhz för motsvarande pris, utan jag "måste" köpa fel.

Får väl ta det billigaste alternativ på RAM och sedan sälja dem, och köpa x2 16GB för 519kr stycket

Bör man vänta med lägga ordern till efter morgondagens stream? Är verifierad, men har inte en blekaste vad för typ av erbjudanden som avtäcks

Tänkte även på detta med "ram die", hurpass viktigt är det?
Jag har byggt mina senaste 4 datorer helt själv men aldrig hört talas om detta innan och med googlande kommer jag inte så långt...
Bör jag forska kring det eller bara köra på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av totte1015:

Tänkte även på detta med "ram die", hurpass viktigt är det?
Jag har byggt mina senaste 4 datorer helt själv men aldrig hört talas om detta innan och med googlande kommer jag inte så långt...
Bör jag forska kring det eller bara köra på?

Det är ointressant om du inte ska överklocka, minnena klarar ju sin specade hastighet men det finns en större chans att lyckas överklocka vissa minnestyper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-omen-... kontra
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-omen-...

Känns som att 3070ti datorn är lite mer prisvärd än 3080n. Är det bra deals överlag?

Finns en 3080 med 11700k för 21k tror jag hos Elgiganten

3070ti verkar vara helt ok, men där har du 5700g som är lite udda kombo

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Var det någon mer än jag som såg Inets pris på 1299kr för Sennheiser GSX 1000 inatt?

Jag såg att hörlurarna sänktes i pris igen, och såg att även Sennheiser GSX 1000 som du var intresserad av är sänka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag såg att hörlurarna sänktes i pris igen, och såg att även Sennheiser GSX 1000 som du var intresserad av är sänka igen.

Haha ja jag fick en notis av Prisjakt igen så nu la jag en order på GSX 1000 😁

HUR kunde inte kundtjänsten se detta?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

HUR kunde inte kundtjänsten se detta?

Det är väl snarare regel än undantag att kundtjänst inte har tillgång till kommande prisförändringar utöver vad som kommunicerats publikt. Skulle de mot förmodan ha det är det knappast information de förväntas sprida utanför företaget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är väl snarare regel än undantag att kundtjänst inte har tillgång till kommande prisförändringar utöver vad som kommunicerats publikt. Skulle de mot förmodan ha det är det knappast information de förväntas sprida utanför företaget.

Nej absolut, de kan såklart inte dela med sig information som inte kommit ut till allmänheten än men kundtjänst borde väl ändå ha koll på kampanjerna iom att priset redan sänktes i helgen sen gick priset upp under dagen för att sänkas nu ikväll igen.

Men men, kanske var för att jag skrev till kundtjänst och bad de ta ärendet vidare till inköpsenheten som priset uppdaterades igen 😊

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Har Elgiganten tagit bort Smarta Lampor ur deras Black Fridat-kampanj? Produkterna som tidigare var med verkar inte längre vara nedsatta och inte ens finnas med i rean längre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

De hade också ett riktigt bra pris på EPOS GTW 270 Hybrid, typ strax över 1000kr som jag precis tänkte beställa, men som nu ligger på över 2000kr. Kanske något fel i priserna på vissa produkter?

Skrivet av Yojimbo:

Jag hörde av mig till kundtjänst men de kunde inte ge mig någon info, de sa bara att det är priset på hemsidan som gäller och han kunde inte hitta någon form av prisändring MEN han sa att inköparna kanske håller på med något inför den riktiga BF nu på fredag.

Lite intressant att detta "fel" hände bara någon dag efter att jag la en bevakning på prisjakt och tänkte köpa en :/

Söker ni på BF21 på Inet så får ni upp alla erbjudanden - Inet BF

Permalänk
Medlem

Är ute efter någon schysst standing desk. Behöver bara benen men stöd för en bordsskiva på ungefär 2 meter och med höjdinställning upp till 120cm. Helst så billigt som möjligt.
Den här har jag hittat https://www.dpj.se/hoej-och-saenkbart-stativ/5671-hoej-och-sa... men riktigt dåliga ombömmen på sidan, hoppas det finns andra ställen som säljer liknande till bra pris. Kom gärna med tips

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Har Elgiganten tagit bort Smarta Lampor ur deras Black Fridat-kampanj? Produkterna som tidigare var med verkar inte längre vara nedsatta och inte ens finnas med i rean längre.

Verkar så, riktigt tråkigt tänkte skaffa lite mer lampor men men

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Verkar så, riktigt tråkigt tänkte skaffa lite mer lampor men men

Har man tur så kanske det kommer tillbaka. Jag bokade ett kit med 3st Hue GU10 RGB + Brygga för 1214kr + 2st Dimmer Switch v2 i Örebro, men blev uppringd på vägen dit och blev tillsagd att dom "inte hittade det". Tänkte åka till Motala idag istället, då det finns i lager där men då är inga lampor på rea längre.

Vettig Black Friday-rea där vissa produkter endast är med under tre dagar veckan innan Black Week. Förhoppningsvis dyker dom upp igen på riktiga Black Friday, annars blir jag extremt besviken. Vad säger ni, @Elgiganten ?

Annars har Proshop rätt bra erbjudanden på smarta lampor också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Gnome:

Är ute efter någon schysst standing desk. Behöver bara benen men stöd för en bordsskiva på ungefär 2 meter och med höjdinställning upp till 120cm. Helst så billigt som möjligt.
Den här har jag hittat https://www.dpj.se/hoej-och-saenkbart-stativ/5671-hoej-och-sa... men riktigt dåliga ombömmen på sidan, hoppas det finns andra ställen som säljer liknande till bra pris. Kom gärna med tips

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1650035-ergomaker-dual...

Permalänk
Medlem

I lager kanske är att ta i, men jag lyckades i alla fall få iväg en beställning. Leverans 13-14 januari dock så man får ju vänta ett tag.

Permalänk

Förmodligen en rätt dum fråga, men angående AIO-kylarna som det tipsades om:
Förutsatt att man monterar fläktarna på toppen, är det meningen att dom ska blåsa ut eller blåsa in luft? Alltså, fungerar dom som intakes eller exhausts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Förmodligen en rätt dum fråga, men angående AIO-kylarna som det tipsades om:
Förutsatt att man monterar fläktarna på toppen, är det meningen att dom ska blåsa ut eller blåsa in luft? Alltså, fungerar dom som intakes eller exhausts?

Det får man bestämma själv, det viktigaste är att det följer övriga chassifläktars luftström.

Det allra vanligaste (tror jag) är inluft i fronten och ut baktill och toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Förmodligen en rätt dum fråga, men angående AIO-kylarna som det tipsades om:
Förutsatt att man monterar fläktarna på toppen, är det meningen att dom ska blåsa ut eller blåsa in luft? Alltså, fungerar dom som intakes eller exhausts?

Värme stiger, du ska blåsa ut luften om radiatorn sitter i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Värme stiger, du ska blåsa ut luften om radiatorn sitter i toppen.

Med det sagt så stiger värmen med en sådan otroligt liten kraft att den är fullkomligt försumbar. Om man nu skulle vilja ha en lite mer exotisk riktning på luften så går det med andra ord bra.

Men som sagt, eftersom det gissningsvis redan sitter inblås fram samt utblås högt baktill så är det smidigaste att ha utsug på ovansidan, så långt bak som möjligt.

Permalänk
Medlem

För er som letar Hue har Proshop diverse bra paketpriser.
https://www.proshop.se/Philips-Hue

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Med det sagt så stiger värmen med en sådan otroligt liten kraft att den är fullkomligt försumbar. Om man nu skulle vilja ha en lite mer exotisk riktning på luften så går det med andra ord bra.

Men som sagt, eftersom det gissningsvis redan sitter inblås fram samt utblås högt baktill så är det smidigaste att ha utsug på ovansidan, så långt bak som möjligt.

Ja det är ju det vanligaste. Även om jag nyligen köpte en begagnad dator med konfigurationen inblås uppe + bak, utblås fram nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ja det är ju det vanligaste. Även om jag nyligen köpte en begagnad dator med konfigurationen inblås uppe + bak, utblås fram nere.

Mm. Jag tror att tanken bakom en sådan konfiguration är att ha ett positivt lufttryck i burken. Har man utblås bak och på toppen så kan det bli svårt och i vissa fall omöjligt att ha ett positivt lufttryck beroende på vilket chassi man har.

Folk menar att ett positivt lufttryck gör att damm får svårare att ta sig in i datorn. Det låter förstås rimligt men om det har en märkbar effekt vid normalt användande låter jag vara osagt. Jag har negativt tryck (två fläktar in och tre ut) med datorn stående på golvet i ett katthem men trots det finns det inte nämnvärt med damm i den vid det årliga underhållet (jag har en custom loop).

Men sen dammsuger jag ju golvet emellanåt också

Permalänk

Tackar för massa informativa svar. Har för tillfället 2x 140mm fläktar in (fram på chassi), 1x140 och 1x120 fläktar ut (topp resp. bak på chassi). Hur hade ni placerat AIO:n som det tipsas i ett sådant bygge? 140mm-fläktarna är relativt nya, men har inget öppet köp på dom, så behåller gärna dom om det bidrar till ett bättre luftflöde men kan i värsta fall offra någon av dom också :).

Detta inlägg passar ev. bättre i något annat forum, mod får mer än gärna säga till isåfall!

Permalänk
Medlem

Inet skulle köra sin hederliga special BF för SweC medlemmar imorgon va? någon som har länken? Var inne på den förut men slarvade bort den…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Inet skulle köra sin hederliga special BF för SweC medlemmar imorgon va? någon som har länken? Var inne på den förut men slarvade bort den…

#19355870

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Såg ett problem som inte ens Komplett vill lösa, dom som är på rabatt, är på 3200Mhz, medans dem i paketet är på 3000Mhz, det blir ju riktigt pissigt om man gör ett bygge med två olika frekvenser...

Tycker det är dåligt att dom inte antingen lägger samtliga på 3000Mhz eller 3200Mhz för motsvarande pris, utan jag "måste" köpa fel.

Får väl ta det billigaste alternativ på RAM och sedan sälja dem, och köpa x2 16GB för 519kr stycket

Bör man vänta med lägga ordern till efter morgondagens stream? Är verifierad, men har inte en blekaste vad för typ av erbjudanden som avtäcks

Jag har blandat ram med olika kapacitet och klockhastighet i alla tider, aldrig någonsin haft problem. Är siktet inställt på maximal frekvens av någon anledning så kan ju ändå sällan alla portar användas

Min tumregel är alltid: mer ram är bättre än snabbt ram. Inget blir sämre av mer ram och att tappa några procent i frekvens är sällan ett märkbart problem. Att ha hälften mängd ram kan dock märkas ganska lätt.

Ställ in de på klockan av de lägre och testa memtest över natten, fungerade det är det bara att testa frekvensen hos de snabbare och göra samma sak nästa natt innan du sover

Utan att ens göra något alls kommer datorn starta och gå bra, minnesfrekvens har aldrig varit särskilt viktigt om man inte har peak-fps i 720p som livsmål

Permalänk
Medlem

Satfläsk, slut igen i lager

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |