Permalänk
Medlem

Nätverk åt 6 hushåll

Ska till å göra ett nätverk åt 6 hushåll men är inte nån nätverkstekniker.
Har köpt en Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro med 8 portar.
Min tanke är att alla kommer att använda en wifi-router var på en port.
Någon som har kunnande och kan ge mig tips? Kommer de att fungera?
Tacksam för alla tips

Permalänk
Sötast

Ouch, dyr maskin. Såg den på Linustechtips häromdagen.
Vad skall du ha den till?

Endast dela ut nät till routrar?
För isåfall hade du nog kommit undan med en switch.

Hur har du planerat nätverket och varför?
Folk kan komma med bra idéer om sannolikt bättre lösningar då du sa att du inte var nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Har du 6 (eller fler) publika ip adresser att dela ut? Om så är fallet så finns det bättre sätt.

Annars är det väl bara köra default setup på din UDMP och koppla varje hushåll på var sin port och så får de köpa egen routern. Det kommer funka men är kanske inte optimalt.

Permalänk
Medlem

Du kan göra vlan på den och programmera ett vlan på varje port. Så gör du olika subnät bara. Eventuellt behöver du göra olika brandväggsregler för dem.

Om det är 6 hushåll, tänk på att en nätverkskabel bara kan vara 100 meter

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Fralla92:

Ska till å göra ett nätverk åt 6 hushåll men är inte nån nätverkstekniker.

Första frågan som dyker upp, tillåter er ISP att dela internet och ett enda abonnemang mellan sex hushåll? De sex hushållen bör ju ha sin egen privata VLAN'ade WAN-anslutning från ISP så att inte kreti och pleti kan sniffa trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ouch, dyr maskin. Såg den på Linustechtips häromdagen.
Vad skall du ha den till?

Endast dela ut nät till routrar?
För isåfall hade du nog kommit undan med en switch.

Hur har du planerat nätverket och varför?
Folk kan komma med bra idéer om sannolikt bättre lösningar då du sa att du inte var nätverkstekniker

Ja den kostar en slant men ska även ha kameror kopplad till den.
Så rent praktiskt kommer de då att fungera med flera routrar kopplad till den?

Det jag vill få till är ett säkert nätverk för användarna.

Permalänk
Medlem

Om du har alla kablarna så de går till din DM så skapar du bara ett eget nät per hushåll och på portarna så väljer du bara port profil.

Annars hade du kunnat tagga ut dem med en switch men den biten låter det som om du slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan göra vlan på den och programmera ett vlan på varje port. Så gör du olika subnät bara. Eventuellt behöver du göra olika brandväggsregler för dem.

Om det är 6 hushåll, tänk på att en nätverkskabel bara kan vara 100 meter

Helt rätt så kommer det krävas regler i brandväggen, annars så går det att ändå att snoka runt.

Tips till TS är att kolla in: https://www.youtube.com/watch?v=UGBobTInIBc&list=PL1fn6oC5ndU...

Den går igenom rätt så bra på hur du ska confa firewallen. För en nybörjare i UDM världen så kan även hela serien vara bra (har inte sett den själv dock )

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Helt rätt så kommer det krävas regler i brandväggen, annars så går det att ändå att snoka runt.

Tips till TS är att kolla in: https://www.youtube.com/watch?v=UGBobTInIBc&list=PL1fn6oC5ndU...

Den går igenom rätt så bra på hur du ska confa firewallen. För en nybörjare i UDM världen så kan även hela serien vara bra (har inte sett den själv dock )

Tack för tipset, ska kolla länken.
Menar du att det går att snoka runt inom nätverket eller utifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fralla92:

Tack för tipset, ska kolla länken.
Menar du att det går att snoka runt inom nätverket eller utifrån?

Vi menar mellan de olika subnäten. Skapar man bara nätverken så kommer brandväggen tillåta trafik mellan dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fralla92:

Tack för tipset, ska kolla länken.
Menar du att det går att snoka runt inom nätverket eller utifrån?

Absolut inte. Unifi låser ute allt från WAN så det är inga problem. Men inom LAN så går det att snacka mellan VLAN:en om man inte låser ner det med Firewall. Men om alla 6 hushåll sätter en egen router där deras kabel går in så är problemet "borta"

edit: jocke92 var före

edit2:

Låt säga att vi skapar 2 subnät
192.168.2.0/24 VLAN 2 (HUS 1)
192.168.3.0/24 VLAN 3 (HUS 2)

Som exempel så kan Hus1 gå till 192.168.3.1 för att nå UNIFI uit (eller vilken dator som helst på detta subnät) och tvärtom.
Det man vill göra är att låsa ner subnäten så att 192.168.2.0/24 inte når något på subnät 192.168.3.0/24.

Den youtube videon jag länkade till visar exakt hur du sätter dessa typer av regler i LAN IN och sen LAN LOCAL om du vill låsa ute alla Hus från Unifi webinterface eller SSH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vi menar mellan de olika subnäten. Skapar man bara nätverken så kommer brandväggen tillåta trafik mellan dem

Kör de inte "block by default" låter ju skapligt konstigt annars, har dock dålig koll på Ubiquiti.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gonace:

Kör de inte "block by default" låter ju skapligt konstigt annars, har dock dålig koll på Ubiquiti.

Nope, inget sådant om jag kommer ihåg rätt vilket faktiskt är märkligt. Men utan att veta så lär det finnas ruta att bocka i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Absolut inte. Unifi låser ute allt från WAN så det är inga problem. Men inom LAN så går det att snacka mellan VLAN:en om man inte låser ner det med Firewall. Men om alla 6 hushåll sätter en egen router där deras kabel går in så är problemet "borta"

Jaså?
Jag har konfigurerar många nätverk med VLAN i mina dagar, men aldrig på en Ubiquiti (Kör en själv, men inte haft behov av VLAN hemma).
Är det just standard för dom?

Det brukar vara med huvudvärk att få olika VLAN att snacka med varandra än tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vi menar mellan de olika subnäten. Skapar man bara nätverken så kommer brandväggen tillåta trafik mellan dem

Men om varje person kopplar in en egen router så bör det ju inte komma in någon trafik från första routern.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lodisen:

Men om varje person kopplar in en egen router så bör det ju inte komma in någon trafik från första routern.

WAN > UDM > Routrar?
All trafik måste iaf passera UDM, bör det inte gå att snoka runt då? Sniffa viss trafik iaf.
VLAN:en måste blockeras från att kommunicera med varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jaså?
Jag har konfigurerar många nätverk med VLAN i mina dagar, men aldrig på en Ubiquiti (Kör en själv, men inte haft behov av VLAN hemma).
Är det just standard för dom?

Det brukar vara med huvudvärk att få olika VLAN att snacka med varandra än tvärtom.

Som standard så är alla portar på UDM:en satt till All så att alla nätverk existerar på samtliga portar. Man kan konfigurera så att en port enbart pekar mot ett subnät. Men jag skulle ändå föreslå firewall regler i detta fall. Dels för att förhindra att man råkar öppna upp alla subnät för en specifik port. Men även för att låsa ute dem så att de inte kan nå WebInterfacet.

Permalänk
Medlem

Wan -> UDM Pro -> Hushåll (1-6) logiskt Lan + fysiskt (Ubiquiti UniFi Flex eller Ubiquiti UniFi Flex Mini + Vafri ny Unifi AP)

Helt rätt att köra en UDM Pro, blir lätt att fixa.

Permalänk
Medlem

Varför göra det svårt för sig ?

Varje hushåll kan använda sig av en egen router, något billigt som t.ex netgear, d-link eller liknande. Koppla sedan dessa routers till en huvudrouter där du tar in Internet. Det blir lite jobb med att konfigurerar själva nätet och den utrustning du ska använda.

Du måste hålla koll på varje router så det blir rätt med IP nummer etc. Varje hushåll kör sin router precis som man har vanligt Internet och man märker inget. Det som kan hända är att speciella tjänster kanske inte fungerar då det blir två routers som är seriekopplade för varje hushåll men det kan man enkelt lösa med att man skaffar en VPN tjänst och kör mjukvaran på datorn i fråga.

Det går ju att använda en router om man vill, VLAN behövs inte om man kan isolera respektive port på routern. Då kan man bara skicka trafik fram och tillbaka mot Internet och inte i det interna LANet.

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om hur själva Internet-pipan ser ut idag. Är det en vanlig "hemma-anslutning" med en DHCP-tilldelning?

Klient-isolering går att göra på lite olika sätt sen (PVLAN, UNI-NNI osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Varför göra det svårt för sig ?

Varje hushåll kan använda sig av en egen router, något billigt som t.ex netgear, d-link eller liknande. Koppla sedan dessa routers till en huvudrouter där du tar in Internet. Det blir lite jobb med att konfigurerar själva nätet och den utrustning du ska använda.

Instämmer helt! Jag hade byggt upp nätet enligt följande.

Internet(ISP) - Core router - Klient routrar

Är dålig på hur den föreslagna Ubiquiti lösningen fungerar men det ser ut som att de 8st portarna endast är LAN portar. Går det att sätta fasta IP adresser på de? Om de bara hanterar VLAN och inte L3 så kan det bli lite meckigt att isolera trafiken från respektive hushåll.
Jag hade använt mig av en router som har stöd för L3 interface och satt fasta IP adresser på de. Eftersom det då bara går åt 2st IP adresser för respektive hushåll (1st för core router och 1st för hushåll) så hade jag kört med ett ganska litet nät typ /30. Då kommer hushållen att se den adressen som sin default-gateway (WAN). Sen fixar NAT översättningen ut mot WANet från core routern. Sätt upp accesslistor så att inte näten kan prata med varandra. Använd inte DHCP för detta utan sätt fasta adresser på routrarna för hushållen (om det går).
Alternativt så kan man använda sig av VRF segmentering. Då får man olika routing tabeller för respektive nät och en snygg segmentering som gör att trafik ej läcker mellan de olika klient näten. Men det kräver lite mer och kanske inte att rekommendera om man inte har full koll på routing.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM