Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att du försöker bestämma, men du gör ett konstaterande: Det är en onödig produkt. Jag håller inte med.

Nåja, du skrev bokstavligen "när någon försöker bestämma", men du kanske menade någon annan?

Nej, jag gör inget konstaterande, jag skrev att det känns onödigt, vilket jag håller fast vid. Jag har inte hört något motargument än, endast försök till att lägga ord i mun. Tråkigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sett flera inlägg här om att socker är dyrare än sötningsmedel och att det skulle vara därför företagen byter ut. Försöker hitta någon källa på det är dyrare men gått bet, någon som kan hitta?

För egen del, utifrån vissa produkter jag jobbar med, så är de Med socker betydligt billigare i inköp mot de sockerfria alternativen.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag blev nyligen varse om att Carlsberg börjat ha sötningsmedel även i riktig Pepsi.
"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker". De som vill dricka mindre socker dricker förmodligen Pepsi Max eller vatten, tänker jag.

Nu smakar originalet inte lika gott, utan har en syntetisk bismak.
Visst, jag kan välja att inte dricka Pepsi, vilket jag kommer göra framåt.
Men ibland är det gott med dricka och då var Pepsi favoriten.

Vad tycker du?

Sötningsmedlet är billigare får jag förmoda. Skulle chocka mig något bisarrt om det faktiskt kostar mer ha i sötningsmedel och carlsberg väljer att byta till ett dyrare tillverkningssätt. Men har inte sett någon forskning så kan ju va så att de faktiskt bryr sig och ser det som ett försäljningsargument. Men de som bryr sig köper nog som sagt no sugar varianterna ändå?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Sett flera inlägg här om att socker är dyrare än sötningsmedel och att det skulle vara därför företagen byter ut. Försöker hitta någon källa på det är dyrare men gått bet, någon som kan hitta?

För egen del, utifrån vissa produkter jag jobbar med, så är de Med socker betydligt billigare i inköp mot de sockerfria alternativen.

Är det inte så att de kan begära mer pengar för sockerfria alternativ eftersom de ses som mer "hälsosamma". Ju mer hälsosamt något verkar ju mer verkar folk vara villiga att betala.

Varor med socker brukar ju också vara originalprodukten hos ett företag, och gör de ett sockerfritt alternativ så är det ju en sidoprodukt som kostar en del för företaget att utveckla osv, därför kostar de mer? Har svårt att se att ett kemiskt framställt sötningsmedel där du behöver väldigt små mängder för att söta produkten skulle vara dyrare än socker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nåja, du skrev bokstavligen "när någon försöker bestämma", men du kanske menade någon annan?

Nej, jag gör inget konstaterande, jag skrev att det känns onödigt, vilket jag håller fast vid. Jag har inte hört något motargument än, endast försök till att lägga ord i mun. Tråkigt.

Vi behöver inte gå in i en semantikdiskussion, det är sällan produktivt. Jag tycker i alla fall inte att läsk med socker är onödigt, inte mer onödigt än andra onyttiga produkter som folk ändå köper. På något plan är ju alla drycker utom vatten förstås onödiga rent biologiskt.

Skrivet av rabbe_1:

Sett flera inlägg här om att socker är dyrare än sötningsmedel och att det skulle vara därför företagen byter ut. Försöker hitta någon källa på det är dyrare men gått bet, någon som kan hitta?

För egen del, utifrån vissa produkter jag jobbar med, så är de Med socker betydligt billigare i inköp mot de sockerfria alternativen.

Jo jag är inte helt säker på att det stämmer. En skillnad som kanske pekar åt det hållet är förstås att det krävs extremt mycket mindre mängder sötningsmedel än socker. Jag vet inte hur mycket sötningsmedel det är i exempelvis Cola Light men i ingredienslistan så kommer sötningsmedlen efter surhetsreglerande medel som fosforsyra, medan sockerinnehållet i en vanlig Cola är över 10%. Men jag vet inte vad sötningsmedel kostar på en industriell skala så det är svårt att dra några slutsatser från det.

Men jag tror det handlar mer om PR. Det kom ju en artikel ganska nyligen, med efterföljande debatt, om att svensk läsk hade mer socker än samma läsk i andra länder ("brittisk Fanta har sju sockerbitar, svensk 18!"), och denna ändring kom efter det. I fallet Storbritannien så har de en sockerskatt vilket jag antar ledde till denna åtgärd på den marknaden, vet inte hur vanligt det är generellt. Sockerskatten debatterades en del här i samband med denna debatt tidigt i höstas, och jag tror helt enkelt läskföretagen valde att gå före lagstiftningen dels för att slippa bli dragna i smutsen i debatten, men också kanske med förhoppning om att slippa en sådan lag.

Jag vet inte om sockerskatt är så bra, det finns argument både för och emot förstås. Men om man specifikt tittar på barnfetma, vilket läskdebatten mest handlade om, så tror jag den orsakas i mycket större utsträckning av helt andra saker än ökad godis- och läskkonsumtion. Exempelvis mer stillasittande fritid av diverse orsaker, folk vågar inte släppa ut sina barn själva längre så de får spendera mer tid hemma istället för att vara ute och cykla och så, att det finns mer (stillasittande aktiviteter) att göra hemma bidrar förstås med och så vidare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Vi behöver inte gå in i en semantikdiskussion, det är sällan produktivt. Jag tycker i alla fall inte att läsk med socker är onödigt, inte mer onödigt än andra onyttiga produkter som folk ändå köper. På något plan är ju alla drycker utom vatten förstås onödiga rent biologiskt.

Inte så mycket en semantikdiskussion, men likt socker kanske det är enklare att svälja för somliga?

Det är helt okej att inte tycka att socker är onödigt. Det är trots allt därför så många tyvärr är beroende av det idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Sett flera inlägg här om att socker är dyrare än sötningsmedel och att det skulle vara därför företagen byter ut. Försöker hitta någon källa på det är dyrare men gått bet, någon som kan hitta?

För egen del, utifrån vissa produkter jag jobbar med, så är de Med socker betydligt billigare i inköp mot de sockerfria alternativen.

Från wikipedia:

Acesulfamkalium (Acesulfam K) är 130-200 gånger sötare än socker
Sukralos är 320-1000 gånger sötare per viktenhet än socker

Priser på amerikanska amazon:

250g sukralos för $35.68 (1427kr/kg)
340g acesulfamkalium för $24 (706kr/kg)
25kg acesulfamkalium för $600 (240kr/kg)

Socker på råvarubörsen, 3,8kr/kg

Så, jag kan köpa acesulfamkalium på amazon som är 63ggr dyrare än råvarubörspriset på socker, men det är 130-200gr sötare än socker.
Och jag kan köpa sukralos som kostar 356ggr mer än råvarubörspriset på socker, men är 320 till 1000 sötare än socker.

Spendrups/coca cola/etc köper dessa för priser klart under vad jag skulle betala för dem på amazon, gissar att vad de betalar för socker är inte mycket så mycket lägre än råvarupriset.
Hittade bara väldigt små förpackningar av ren sukralos.
Det används mer av acesulfamkalium i produkten, sukraloset är till för att få bort en bittra smaken av det föregående.

Så, sötningsmedlet är klart billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om vi alla ska tvingas dricka äckligare läsk för att några inte kan sluta bälga i sig alldeles för mycket så varför inte förbjuda glass exempelvis och tvinga alla att äta froyo istället? Eller så behåller vi våra goda saker istället för att försämra dem mycket för att göra dem aningen nyttigare.

Grejen här är väl just att de stora läskproducenterna förstås vill sälja mer, och sannolikt värderar det högre än allt annat.

När dessa "några" som du nämner blivit så många att det är ett samhällsproblem och det kommer lagstadgade åtgärder så som sockerskatt (vilket ju införts i ganska många länder redan) så blir det ju försämrade förutsättningar för läskproducenternas huvudsakliga mål; höjda priser utan höjd vinst är väl inget de gillar.

Jag får väl känslan att detta nog måste ses i det större perspektivet, där läskproducenterna på andra marknader redan tvingats in i de här tankebanorna och nu experimenterar med vad som blir den optimala balansen för deras framtida försäljning.

Sedan är det väl rimligen billigare för dem att helt eller delvis byta ut sockret även utan en sockerskatt, så det blir ju ytterligare en anledning att de är intresserade nu när de redan är inne på det här spåret, och då även på marknader som ännu inte har denna typ av extra beskattning... än så länge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Inte så mycket en semantikdiskussion, men likt socker kanske det är enklare att svälja för somliga?

Det är helt okej att inte tycka att socker är onödigt. Det är trots allt därför så många tyvärr är beroende av det idag.

För att folk inte tycker det är nödvändigt..?

Det är absolut ett problem med för mycket socker, och att det finns så mycket tillgängligt och i så många olika produkter som inte behöver det (som köttbullar), men det betyder inte att jag tänker köpa en produkt som jag gillade tidigare men som nu plötsligt smakar skit. Jag dricker ungefär en liter Cola i veckan, det är mitt val och min last och jag tycker att jag kan få ha den. Jag dricker inte alkohol regelbundet exempelvis, vilket i mina ögon är mycket värre än läsk på alla sätt och vis, och många dricker ju ett par öl eller ett glas vin varje dag eller åtminstone varje vecka, så varför kan inte jag få dricka lite cola då och då? Många hävdar att läsk typ är den värsta produkten som finns, tomma kalorier som inte ger någon mättnadskänsla, men allt handlar ju om mängden man intar.

Skrivet av evil penguin:

Grejen här är väl just att de stora läskproducenterna förstås vill sälja mer, och sannolikt värderar det högre än allt annat.

Jo, men de har ju redan en massa produkter för diverse olika smaker, olika sockerfria varianter med olika sötningsmedel, Coca-Cola hade en med både socker och sötningsmedel, och samma bolag ligger ju bakom diverse mer eller mindre smaksatta mineralvatten, diverse konstiga energidrycker (som enligt mina observationer är vad unga dricker idag i väldigt mycket större utsträckning än något annat), kallt kaffe, iste och allt möjligt. Att försämra en produktkategori kan inte ha att göra med att sälja mer för de kommer ju att tappa försäljning på det. De som föredrar den kemiska smaken av sötningsmedel köper väl redan drycker sötade med sådant, och de som dricker läsk med socker bryr sig antingen inte om onyttigheten i någon större utsträckning eller så begränsar de sin konsumtion redan.

Citat:

När dessa "några" som du nämner blivit så många att det är ett samhällsproblem och det kommer lagstadgade åtgärder så som sockerskatt (vilket ju införts i ganska många länder redan) så blir det ju försämrade förutsättningar för läskproducenternas huvudsakliga mål; höjda priser utan höjd vinst är väl inget de gillar.

Sockerskatt kan absolut vara en väg att ändra folks beteenden, eller i alla fall minska konsumtionen av just socker. Jag är inte emot en sådan även om jag tycker det missar mycket av problemet. Ser vi på statistiken så har ju försäljningen av sockrad läsk väl stadigt minskat under ganska lång tid nu, 2010 var 15% av läsken som såldes sockerfri 2019 var det 40%. Vitaminvatten, energidrycker, smaksatta mineralvatten och liknande tar en allt större del av kakan.

Men satsa på att få ungar att röra på sig lite istället. Situationen här är inte så farlig jämfört med på andra ställen, men i exempelvis USA är det ju tydligt att barnfetman har kommit samtidigt som barn rör sig allt mindre, någon odefinierad rädsla har spridit sig som gör att folk inte vågar låta barnen vara ute och leka eller ta sig någonstans själva. Samhällena har också förändrats så att det i princip är omöjligt att ta sig någonstans i Nordamerika utan bil, vilket förstås bidrar en hel del.

Citat:

Jag får väl känslan att detta nog måste ses i det större perspektivet, där läskproducenterna på andra marknader redan tvingats in i de här tankebanorna och nu experimenterar med vad som blir den optimala balansen för deras framtida försäljning.

Ja, de försöker balansera kraven på "hälsosamhet" med smaken, det har inte lyckats.

Citat:

Sedan är det väl rimligen billigare för dem att helt eller delvis byta ut sockret även utan en sockerskatt, så det blir ju ytterligare en anledning att de är intresserade nu när de redan är inne på det här spåret, och då även på marknader som ännu inte har denna typ av extra beskattning... än så länge.

Lite billigare blir det säkerligen, men det är ju ännu billigare att sälja kolsyrat vatten till samma pris som läsk som ändå behöver smak- och färgämnen och liknande, och de tjänar ju ännu mer på att sälja läbbiga energidrycker för minst det dubbla priset mot läsk trots att det är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dricker enbart Pepsi max eller Cola Zero.
Fanta dricker jag dock sockervarianten usch för de andra! Men jäkligt söt är den.

Annars är väl huvudintaget kranvatten. Som @Infigo ovan skrev så är det lika dåligt för tänderna då det inte riktigt är sockret som påverkar utan mer kolsyra och syran i drycken. Men utan socker så är det iaf mindre (obefintligt typ) kalorier.

Vanliga Fanta är också förstörd med sötningsmedel.
Zingo är orörd, vilket är bra då den var bättre/godare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från wikipedia:

Acesulfamkalium (Acesulfam K) är 130-200 gånger sötare än socker
Sukralos är 320-1000 gånger sötare per viktenhet än socker

Priser på amerikanska amazon:

250g sukralos för $35.68 (1427kr/kg)
340g acesulfamkalium för $24 (706kr/kg)
25kg acesulfamkalium för $600 (240kr/kg)

Socker på råvarubörsen, 3,8kr/kg

Så, jag kan köpa acesulfamkalium på amazon som är 63ggr dyrare än råvarubörspriset på socker, men det är 130-200gr sötare än socker.
Och jag kan köpa sukralos som kostar 356ggr mer än råvarubörspriset på socker, men är 320 till 1000 sötare än socker.

Spendrups/coca cola/etc köper dessa för priser klart under vad jag skulle betala för dem på amazon, gissar att vad de betalar för socker är inte mycket så mycket lägre än råvarupriset.
Hittade bara väldigt små förpackningar av ren sukralos.
Det används mer av acesulfamkalium i produkten, sukraloset är till för att få bort en bittra smaken av det föregående.

Så, sötningsmedlet är klart billigare.

Tack! Så högst troligt är det att (som några andra skriver) mängden är betydligt mindre jmf med socker. Ovan kanske är en sidestep från ämnet.

Personligen känner jag noll skillnad mellan pepsi/cola vs de sockerfria alternativen. Vill nog gå så långt och säga att många inte skulle klara ett blindtest heller. Jag skulle garanterat inte men om jag får välja skulle jag ta de sockerfria alternativen alla dagar i veckan över socker om jag promt skulle köpa läsk.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Får man väl gå över till att dricka öl på lunchen istället då. Förstår inte heller. Finns redan zero av fanta. Varför trycka det i halsen på oss som verkligen inte klarar av sötningsmedlet. Blir så dålig i magen av det.
Eller klart jag förstår...spar pengar och har liknande smak i hela världen där olika sockertyper (rör, betor, corn syrup) inte påverkar smakerna.

Edit: ICAs läsk verkar vara mindre socker på ish samma 7.7g nivå men utan sötningsmedel.

Ja ica sänkte sockerhalten i sin läsk för några år sedan.
Såg lite udda ut när det stod på sockerdrickan att den innehöll 30% mindre socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revener:

Vanliga Fanta är också förstörd med sötningsmedel.
Zingo är orörd, vilket är bra då den var bättre/godare.

Det var den visserligen inte när jag skrev inlägget men absolut. jag måste dock säga att jag inte känner skillnad på nya fantan. Beroende på om receptet för sirapen är ändrad dvs. Dricker enbart fanta när jag är på typ snabbmatställen och där kör de ju automater.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

För att folk inte tycker det är nödvändigt..?

Det är absolut ett problem med för mycket socker, och att det finns så mycket tillgängligt och i så många olika produkter som inte behöver det (som köttbullar), men det betyder inte att jag tänker köpa en produkt som jag gillade tidigare men som nu plötsligt smakar skit. Jag dricker ungefär en liter Cola i veckan, det är mitt val och min last och jag tycker att jag kan få ha den. Jag dricker inte alkohol regelbundet exempelvis, vilket i mina ögon är mycket värre än läsk på alla sätt och vis, och många dricker ju ett par öl eller ett glas vin varje dag eller åtminstone varje vecka, så varför kan inte jag få dricka lite cola då och då? Många hävdar att läsk typ är den värsta produkten som finns, tomma kalorier som inte ger någon mättnadskänsla, men allt handlar ju om mängden man intar.

Du verkar missa poängen totalt, med vilje antar jag. Oklart varför du tar det så personligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revener:

Jag ica sänkte sockerhalten i sin läsk för några år sedan.
Såg lite udda ut när det stod på sockerdrickan att den innehöll 30% mindre socker.

Testat ICAs och tycker den är OK smak. Inga sötningsmedel, bara minskat sockret så ingen skit tillagd.
Fruktsoda och Sockerdricka verkar ha majsdextrisin som är ett förtjockningsmedel av någon anledning...smak? De är ensamma på det på dem.
Men frukt och kola läsker är inget skumt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Ja att Juice och vanlig läsk är skadligt för tänderna har man vetat i många år. Men jag tycker det är lite missvisande när folk skriver att sötningsmedel är skadligt för tänderna, när det inte alls är så. Sedan tycker jag att det är oerhört trist att de ska ha sötningsmedel i vanlig läsk, då det som redan nämnts - finns i light-produkter om man vill ha det. Jag själv dricker dock enbart med sötningsmedel nuförtiden, främst för just tändernas och kaloriintagets skull.

Då förstår jag vad du menade. Slutet gott, allt gott!

Det spelar noll roll vad det är för sötning i en dryck som har ett ph-värde runt 2-3 för dina tänder skull.

Kalorierna är en sak, men det är ingen vinst för tänderna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du verkar missa poängen totalt, med vilje antar jag. Oklart varför du tar det så personligt.

Jag tar det inte personligt.

Det är inget konstigt att folk har olika saker de tycker är onödiga, skadliga eller förkastliga av någon anledning, men fine, köp inte de då liksom. Problemet blir ju när man försöker applicera denna moral eller vad man ska kalla det på andra. Jag säger inte att du försöker trycka på detta på folk, bara att du faller in i samma beteende i någon mån. Gillar du läsk med artificiell sötning så finns det att köpa, i alla smaker, gillar man inte det så börjar det bli ganska tunt med alternativ nu tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Personligen känner jag noll skillnad mellan pepsi/cola vs de sockerfria alternativen. Vill nog gå så långt och säga att många inte skulle klara ett blindtest heller. Jag skulle garanterat inte men om jag får välja skulle jag ta de sockerfria alternativen alla dagar i veckan över socker om jag promt skulle köpa läsk.

Jag har två kusiner som är "hälsogalna" och så fort det kommer ut att nåt kanske inte är det hälsosammaste så blir dom galna och slutar med det helt o hållet.
Som tex fett som dom slutade med för x antal år sedan, för att sedan börja äta lite fett när det visade sig att det är mest det mättade fettet som är dåligt.
För att sedan nästan helt skita i vilket fett dom trycker i sig då det nu visat sig att även mättat fett kan var nyttigt i rimliga mängder.
Och numera undviker dom socker helt och hållet, samt att dom ändrat på sina vanor för alla andra "nya upptäckter" som syns i media under minst 30års tid.

Runt 2år sedan så hade vi en diskussion om socker/sötningsmedel och dom sa som dom flesta i denna tråd som gillar sötningsmedel, att nästintill ingen känner nån skillnad.
Varav jag sa att jag känner skillnad direkt, och dom blev halvt förbannade.
Sedan nån mån senare så hade dom köpt in cocacola/cocacola zero/pepsi/pepsimax/och sedan appelsinsaft/blandsaft i socker och sötningsmedel plus bakat bullar med socker vs sötningsmedel och då även strösslet.

Sen satte dom upp ett blindtest för mig.
Bullarna så länge man sket i strösslet var det som var svårast att lista ut (troligen för att bullar inte är jättesöta-strösslet) dvs det tog ca 2sek, strösslet så hade dom lika gärna kunnat använda vad som helst för det smakade ren dynga.

Sen plockade jag direkt ut cocacola/cocacola zero/pepsi/pepsimax och saften direkt utan några som helst problem.
Fick göra om testet två gånger med samma resultat innan dom gav upp och erkände att det kanske kunde smaka liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite annorlunda med sötningsmedel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Jag tar det inte personligt.

Okej...

Skrivet av snajk:

Det är inget konstigt att folk har olika saker de tycker är onödiga, skadliga eller förkastliga av någon anledning, men fine, köp inte de då liksom. Problemet blir ju när man försöker applicera denna moral eller vad man ska kalla det på andra. Jag säger inte att du försöker trycka på detta på folk, bara att du faller in i samma beteende i någon mån. Gillar du läsk med artificiell sötning så finns det att köpa, i alla smaker, gillar man inte det så börjar det bli ganska tunt med alternativ nu tyvärr.

Okej, så du inser att du missförstod, men försöker ändå påstå att jag faller in i ett visst beteende. Oklart vad du menar egentligen.

Gillar inte direkt läsk med artificell lösning mer än "vanlig" läsk. Jag tror inte heller, som andra skrivit, att folk märker så stor skillnad som de påstår.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag dricker en "vanlig" Pepsi med det nya receptet med sötningsmedel nu och smaken är inte behaglig.

Pepsi max smakar helt okej, men denna? Nix.

Ganska genomskinligt av Pepsi att de endast gör det för att spara pengar.

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett par burkar riktiga grejor i helgen, len och fin smak, porlande känsla på tungan som spred sig upp i näsan, god eftersmak som satte sig mellan tänderna.

Jag var hårdnackad Coke-drickare i tonåren, Pepsi gjorde sig icke besvär, "Pepsi Challenge" var för amatörer - utgången var given.

På senare år har jag lutat allt mer åt att Pepsi är bättre i de flesta fallen, än Coca-Cola. Eller var, tills nu då alltså, när Pepsi kastat in handduken som premiumprodukt.

På jobbet är Pepsi nu bortplockat ur automaterna. Mina arbetskamrater, som sannerligen inte läser på innehållsförteckningar i onödan, har halvt omedvetet ratat produkten då Coke smakar så mycket bättre än Pepsi plötsligt och lustigt.

Har svårt att se Coca-Cola helt släppa den sockrade varianten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

<klipp>
På jobbet är Pepsi nu bortplockat ur automaterna. Mina arbetskamrater, som sannerligen inte läser på innehållsförteckningar i onödan, har halvt omedvetet ratat produkten då Coke smakar så mycket bättre än Pepsi plötsligt och lustigt.

Har svårt att se Coca-Cola helt släppa den sockrade varianten.

Får rätta mig själv. Var på lokala Coop och gick förbi "America-hyllan"; skulle grabba en Dr Pepper och kanske en Coke (amerikanska varianten är ju lite annorlunda än svenska), men de hade bara ... mexikansk? Den borde ju ha rörsocker?

Blev så paff att jag inte kom mig för att köpa. Men nu är jag nästan lite lockad för att se om den är lika usel som Pepsi numera.

Inte ens Coca Cola är helig alltså. Oerhört märkligt. Har svårt att ta till mig det. Kanske har Grey's (importören) skrivit fel. Får se hur det går framöver, kanske kommer det att öppna för andra premiumcolor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Får rätta mig själv. Var på lokala Coop och gick förbi "America-hyllan"; skulle grabba en Dr Pepper och kanske en Coke (amerikanska varianten är ju lite annorlunda än svenska), men de hade bara ... mexikansk? Den borde ju ha rörsocker?

https://i.postimg.cc/BZrfjtQY/20211111-152356.jpg

Blev så paff att jag inte kom mig för att köpa. Men nu är jag nästan lite lockad för att se om den är lika usel som Pepsi numera.

Inte ens Coca Cola är helig alltså. Oerhört märkligt. Har svårt att ta till mig det. Kanske har Grey's (importören) skrivit fel. Får se hur det går framöver, kanske kommer det att öppna för andra premiumcolor.

Mexikansk cola slutade med rörsocker för den inhemska marknaden för ett antal år sedan, däremot fortsatte de med det för export till USA då det var vad som lockade amerikaner att leta upp importerad cola, vet inte om det fortfarande är så dock. Vet inte heller om denna du köpt är för den mexikanska marknaden eller någon annan.

Men svensk cola har än så länge inte börjat hälla i sötningsmedel vad jag märkt. Men det kanske bara är en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte denna otroliga hype för sötningsmedel. Vill du inte dricka socker? Drick inte en söt läsk då!

För mig är Harboe cola fortfarande godast! Och den innehåller inget sötningsmedel heller. Fanns förut på Netto, och finns numera i Coops sortiment.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tBiorrith:

Jag förstår inte denna otroliga hype för sötningsmedel. Vill du inte dricka socker? Drick inte en söt läsk då!

För mig är Harboe cola fortfarande godast! Och den innehåller inget sötningsmedel heller. Fanns förut på Netto, och finns numera i Coops sortiment.

Varför ska man ge upp söta drycker bara för att man inte vill hälla i sig det extremt beroendeframkallande sockret?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Varför ska man ge upp söta drycker bara för att man inte vill hälla i sig det extremt beroendeframkallande sockret?

Varför kan inte båda sakerna få finnas? Jag vill inte hälla i mig cancerframkallande sötningsmedel för att ersätta små mängder vanligt och naturligt socker, men jag har inget emot att du väljer det alternativet liksom.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Varför kan inte båda sakerna få finnas? Jag vill inte hälla i mig cancerframkallande sötningsmedel för att ersätta små mängder vanligt och naturligt socker, men jag har inget emot att du väljer det alternativet liksom.

Vart påstår jag att det ena måste utesluta det andra?

Älskar att man fortfarande försöker använda "naturligt" för att försöka få något att låta mer hälsosamt, och försöker påstå att sötningsmedel skulle vara cancerframkallande Heja bakåtsträvandet!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

skulle gärna se ett alternativ till, coca cola gillar ja light. pepsi går bara dricka orginal! så ja känner av det och ja vill bestämma själv ?=)

Permalänk
Medlem

Socker eller sötningsmedel.. båda är ohälsosamma. En gör dig fet den andra har ingen påverkar på insulin såvitt vi vet. Slutar man med socker och dricker med sötningsmedel vänjer man sig vid en lägre sötma och det blir alldeles för sött med vanlig läsk. Kan bara dricka zero nuförtiden. Önskade att jag kunde sluta med läsk helt och hållet men det är beroendeframkallande...

Som svar på frågan: bryr mig inte. Dom borde förbjuda läsk och allt skit som gör oss sjuka, vi skulle må bättre av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Sett flera inlägg här om att socker är dyrare än sötningsmedel och att det skulle vara därför företagen byter ut. Försöker hitta någon källa på det är dyrare men gått bet, någon som kan hitta?

För egen del, utifrån vissa produkter jag jobbar med, så är de Med socker betydligt billigare i inköp mot de sockerfria alternativen.

Anledningen är enkel. Socker är beroendeframkallande, ersättningsmedlen än mer beroendeframkallande (faktiskt mer än illegala droger i vissa fall), så i slutändan säljer de fler liter läsk.

Kan rekommendera Beroendehjärnan av Martina Johansson, är väldigt intressant / skrämmande läsning.