På jakt efter ett tyst mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

På jakt efter ett tyst mekaniskt tangentbord.

Hallå i stugan, som rubriken lyder är jag på jakt efter ett tyst mekaniskt tangentbord. Efter flytt har jag fått mitt skrivbord vägg i vägg med min 10 månaders dotter och det är nog inte jätte lätt för henne att somna om jag behåller mitt tangentbord med mx red switchar. Så jag skulle behöva ett tystare tangentbord, får gärna vara hyffsat billigt, säg max 1000kr men helst mindre. Det behöver inte vara någon rgb eller liknande men det skadar inte heller. Ska helst vara fullsize.

Tack på förhand

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Fast är det verkligen ett problem eller är du bara orolig för att det kommer bli?

Många ungar har ju inga problem att sova även om det är en fest i rummet bredvid så att ett tangentbord skulle vara så väldigt störande vet jag inte om jag tror på.

Men men, för att hålla mig till topic så har jag ingen aning. Men har du några andra krav? T.ex. om den ska vara trådlös, ha taktila eller linjära brytare m.m.

Permalänk
Medlem

Mitt Vortex Tab med bruna brytare är rätt tyst. Mer så om jag har en matta under. Vet inte om det hjälper att smörja och sökande sätta dämpande o ringar på varje brytare också.
Vill du ha ett helt tyst tangentbord så har ju Logitech ett, dock inte mekaniskt men i princip helt tyst. Kostar några hundralappar (MK295).

Permalänk
Inaktiv

Barn blir som man vänjer dem vid.
Om det alltid är tyst och man smyger på tå, så kommer barnen vänja sig vid att det ska vara tyst och de reagerar på ljud.
Om man redan från början börjar vänja dem med att tv'n ljuder, det skramlar lite i köket.. och som tidigare skrev musik o fester, så lär de sig att sova med ljud.

Lika dant med oss vuxna.. De som bor på landet o det bara är en uggla som hoar i fjärran så vaknar man av en bil eller att det låter lite... Medans bor man någon kilometer från ett flygfält så vaknar man inte av att JASen drar iväg ens.

Ett tips är att lägg en tjockare duk under tangentbordet, så fortplantar sig inte ljudet i skrivbordet

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigt undan kan du pröva den här produkten:

https://www.maxgaming.se/sv/o-rings/cherry-mx-rubber-o-ring-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast är det verkligen ett problem eller är du bara orolig för att det kommer bli?

Många ungar har ju inga problem att sova även om det är en fest i rummet bredvid så att ett tangentbord skulle vara så väldigt störande vet jag inte om jag tror på.

Men men, för att hålla mig till topic så har jag ingen aning. Men har du några andra krav? T.ex. om den ska vara trådlös, ha taktila eller linjära brytare m.m.

Skrivet av anon309108:

Barn blir som man vänjer dem vid.
Om det alltid är tyst och man smyger på tå, så kommer barnen vänja sig vid att det ska vara tyst och de reagerar på ljud.
Om man redan från början börjar vänja dem med att tv'n ljuder, det skramlar lite i köket.. och som tidigare skrev musik o fester, så lär de sig att sova med ljud.

Lika dant med oss vuxna.. De som bor på landet o det bara är en uggla som hoar i fjärran så vaknar man av en bil eller att det låter lite... Medans bor man någon kilometer från ett flygfält så vaknar man inte av att JASen drar iväg ens.

Ett tips är att lägg en tjockare duk under tangentbordet, så fortplantar sig inte ljudet i skrivbordet

Mitt barn är ju inte den som vaknar jättelätt, eftersom vi bor på ett lantbruk så är det maskiner och grejer som går i princip dygnet runt. Men just tangentbordet stör hon sig på, och även min sambo stör sig på det.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rawrgasm:

Mitt barn är ju inte den som vaknar jättelätt, eftersom vi bor på ett lantbruk så är det maskiner och grejer som går i princip dygnet runt. Men just tangentbordet stör hon sig på, och även min sambo stör sig på det.

ahaa..
Men testa att lägg en tjock duk under tangentbordet.. Det gör mer än vad man tror

Permalänk
Medlem

Har du lite högre budget så finns tysta brytare, cherry mx silent reds exempelvis.

Permalänk
Medlem

@Rawrgasm helt avgörande för frågan är ju vad det är som låter? Är det switcharnas klickande eller slår du tangenterna i botten av tangentbordet vid nedtryckning? Det senare kan du träna bort men ett nytt mekaniskt tangentbord kommer knappast hjälpa dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@Rawrgasm helt avgörande för frågan är ju vad det är som låter? Är det switcharnas klickande eller slår du tangenterna i botten av tangentbordet vid nedtryckning? Det senare kan du träna bort men ett nytt mekaniskt tangentbord kommer knappast hjälpa dig.

Även om det låter otroligt så kan du vara på rätt spår.

På mitt förra jobb arbetade en säljare som var van vid skrivmaskin, man hörde verkligen hans tangentnedslag.
Lät som om han försökte slå tangenterna genom laptopen och vidare genom skrivbordet, antar att inget tangentbord kunde påverka ljudet nämnvärt.
Är antagligen en vana som är svår att arbeta bort...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte riktigt det du söker men jag kör bla ett cherry med siiiiissssor brytare, just pga att det ska vara tyst.
Bra känsla och väldigt tyst. Typ som ett väldigt bra Logitech Ultra Slim för den som minns dem.

Minns inte exakt vilken modell jag har nu men kan koppa upp det om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@Rawrgasm helt avgörande för frågan är ju vad det är som låter? Är det switcharnas klickande eller slår du tangenterna i botten av tangentbordet vid nedtryckning? Det senare kan du träna bort men ett nytt mekaniskt tangentbord kommer knappast hjälpa dig.

Det är klickandet, slår sällan tangenten i botten med tanke på att dom röda inte behöver tryckas ner så långt för att reagera.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

MX silent red är dom enda jag hittat som är tysta. Vanliga MX red låter och även MX brown

har även testat med sådana där gummiringar. Gör inte jättemycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

MX silent red är dom enda jag hittat som är tysta. Vanliga MX red låter och även MX brown

har även testat med sådana där gummiringar. Gör inte jättemycket

Har länge funderat på ett riktigt mekaniskt tangentbord, sist jag hade något så var det IBM PS2 vilket är decennier sedan och dom blev lite omoderna

Hur är känslan med MX silent red i förhållande till Vanliga MX red och MX brown?
Några tips på tangentbord med MX silent red, om dom nu är bra?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ett Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent i några år och är supernöjd. Är fortfarande mekaniska brytare så tro inte att de är helt tysta, men påtagligt tystare än de vanliga mx red iaf.

Permalänk
Medlem

Har ett fnatic med MX silent, det är inte ljudlöst men klart tystare än MX red och MX speed som jag haft tidigare.

Dottern lär dock vänja sig oavsett, värre med sambon

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Mitt Vortex Tab med bruna brytare är rätt tyst. Mer så om jag har en matta under. Vet inte om det hjälper att smörja och sökande sätta dämpande o ringar på varje brytare också.
Vill du ha ett helt tyst tangentbord så har ju Logitech ett, dock inte mekaniskt men i princip helt tyst. Kostar några hundralappar (MK295).

Kan tillägga att jag kompletterade med ett MX Keys tangentbord som i princip är knäpptyst med matta under. Mest för att kunna sitta och knappa på kvällar när det är tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har länge funderat på ett riktigt mekaniskt tangentbord, sist jag hade något så var det IBM PS2 vilket är decennier sedan och dom blev lite omoderna

Hur är känslan med MX silent red i förhållande till Vanliga MX red och MX brown?
Några tips på tangentbord med MX silent red, om dom nu är bra?

Det är svårt att beskriva, finns videos som förklarar det bättre på youtube. Men aningen "svampigare" känsla än vanliga MX red skulle jag väl säga och lättare att trycka ner än MX brown. Tycker personligen MXred än aningen skönare men dom låter ju därtill.

Skulle jag tipsa om tangentbord skulle jag hålla mig undan rekommendationerna ovan och istället titta efter ett varmilio-tangentbord. Det är verkligen skillnad på dessa och andra varianter. Kostar några hundralappar mer men kan vara värt det. Finns andra modeller som också är mer premium som också är bra - maxgaming har ett rätt så bra sortiment vad jag vet

Permalänk
Medlem

Ja just mekaniska låter ju tyvär. Gav min dotter mitt gamla mekaniska men fan vad det låter 😅 inet fick skicka ett nytt häromdagen med membran brytare istället så jag o frugan kan kolla på tv om kvällarna utan störande ljud 👍

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

försök inte gå på tå runt barnet, det kommer straffa sig i längden. Vänj dom med ljud, så kommer det inte vara problem att prata, se film, diska osv osv när dom sover.

Finns många exempel på där man sänker ljudströskeln även för vuxna tillslut kan man inte sova ens för ventilationen låter. Hjärnan blir bara van med mindre o mindre brus och då blir man känslig.

Många har ju barnen i barnvagn brevid vägar osv utan att det är något problem. Ofta är det när ljudet ändras - tex blir tyst, som man kan vakna.

Men försöker man vara knäpptyst kommer dom vakna av att du råkar sätta ner kaffemuggen för hårt, eller spolar på toaletten. Hur lätt är det då att samleva med småttingar

kan dock inte vara till hjälp när det gäller tysta tangentbord. Ogillar mekaniska just pga detta, föredrar tangentbord likt dom på lenovo eller laptops mer för dom är klickiga men tysta.