Snabbkoll: Vilken svensk chipsgigant föredrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Estrellas salt & vinägerchips är de enda chipsen jag äter i stort sett. Kan trycka i mig en påse på nån timme bara.

Dessutom är Estrella från Göteborg vilket man gillar.

Vinäger är den enda chips-smaken jag skulle totalvägra. Hur kan man tycka det är gott??

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon annan har påpekat detta, men själv saknar jag Sourcream & Cheese från Estrella.

Permalänk
Medlem

För oss som bott i London el UK är Fish&Chips med massor av Vineger (gjord på Barley = Humle?) något av det godaste man kan äta. Chips med vinäger påminner om det i smaken.

Permalänk
Medlem

Äter inte chips själv. Katten är däremot galen i OLW. ”OLW, om katten själv får välja”

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

För oss som bott i London el UK är Fish&Chips med massor av Vineger (gjord på Barley = Humle?) något av det godaste man kan äta. Chips med vinäger påminner om det i smaken.

Barley = malt. Humle = hops

Ja bästa chipsen helt klart, även för mig som bara kommit sjövägen till UK.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Mammas är bäst, men de har bara producerats några enstaka gånger under hela min livstid. Brukar köpa Estrella före OLW, men käkar inte tillräckligt med chips för att ärligt kunna säga att jag har en egentlig smakpreferens.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Pringles är det chips?

Visst är det chips däremot inte potatischips man kan även köpa linschips osv.
Personligen tycker jag Pringles passar bra på bio då det inte prasslar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snubb1:

Visst är det chips däremot inte potatischips man kan även köpa linschips osv.
Personligen tycker jag Pringles passar bra på bio då det inte praslar.

Intressant, du gillar alltså emballaget med än smaken ?
Chips är inget skyddat namn på nån mat inom EU men Äkta Gränna polkagrisar är.
https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/food-safety-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Båda! Älskar Estrellas chili-chips, men när det gäller vanliga saltade chips så är OLW's bäst!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Jag äter inte chips för jag är inte en LOSER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men seriöst, jag äter bara OLW dill&gräslök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Pringles gör inte chips. Chips är gjorda av skivad potatis. Pringles är gjort av en slam av ris, vete, majs och några potatisflingor.

Men det gör ju inte dem till bajs ändå. Väljer dem över det mesta inom ätbart snacks.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

OLW av det enkla skälet att för ca 30 år sedan, när jag var 16 så var jag på mitt första LAN i OLWs personalmatsal i Filipstad. Eller ja det hette inte LAN då. Vet inte exakt vad vi kallade det. Men jag var där med min Amiga och gjorde musik till ett demo som vi sedan släppte. En av killarna i vårt demo-crew hade en pappa som var nån slags chef på OLW så vi kunde låna hela matsalen en helg. Minns så väl att vi blev hämtade i en Ford på tågstationen och helvete vad han körde den pöjken. 50% livrädd, 50% exalterad. Minnen för livet och mitt hjärta klappar för alltid för OLW

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Just nu käkar jag på Bjäre Cheddar men min favorit bland dessa två märken som nämns är Estrellas Pepparchips.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker vara en utstickare med att jag för egen del varje gång köper Santa Marias nachochips med ostsmak.
Ska jag lyxa till det köper jag en burk ostdipp också, men det var år och dar sedan då jag blev så snål häromåret.

Jag blir inte lika illamående halvvägs genom påsen, och dessutom är de stora påsarna billigare per kilo än ordinarie chips.

Tycker det är ganska mysigt när man är på dagstur till lokala shoppingcentret att köpa en liten påse ostchips och sätta sig på en gräsmatta någonstans medan man väntar på bussen efter att ha varit på Netonnet.

Men måste jag välja en chipsgigant så är det OLW som gäller.
De brukar ha trevligare kryddchips.

Permalänk
Medlem

Estrella har generellt sett lite bättre smak och kvalité och i de fall som båda tillverkarna har var sin variant av samma chipssmak så vinner Estrella alltid. Men OLW är bra de också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Estrella har generellt sett lite bättre smak och kvalité och i de fall som båda tillverkarna har var sin variant av samma chipssmak så vinner Estrella alltid. Men OLW är bra de också.

Estrella skivar också sina potatisar på längden vilket ger större chips som jag uppskattar och är den största anledningen till att jag ratar OLW då det oftast brukar kännas som att äta potatis smulor efter halva påsen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

OLW har bättre dill/gräslök och lättsaltade men estrella har bättre sourcream n onion. Svårt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När jag var liten så åt vi något som kallades för chips med ketchupsmak. Så vitt jag vet är det väldigt populärt i Kanada men går nästan inte att få tag i här i Sverige. Är det något som testat?

https://m.media-amazon.com/images/I/91GSJSJbWCL._SY879_PIbundle-3,TopRight,0,0_SX664SY879SH20_.jpg

Är rätt populärt härborta, finns i nästan varje matbutik. Men ingen höjdare enligt mig, Lay's går att äta i brist på annat. Svårt att beskriva smaken, är lite söt/syrliga; lite som budget ketchup. Folk här tycker även om Hershey choklad (smakar härsket smör) så känns som mina smaklökar inte riktigt är kompatibla med vad Nord Amerika har att erbjuda i snacks väg.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Är rätt populärt härborta, finns i nästan varje matbutik. Men ingen höjdare enligt mig, Lay's går att äta i brist på annat. Svårt att beskriva smaken, är lite söt/syrliga; lite som budget ketchup. Folk här tycker även om Hershey choklad (smakar härsket smör) så känns som mina smaklökar inte riktigt är kompatibla med vad Nord Amerika har att erbjuda i snacks väg.

Anledningen är garanterat att amerikanarna inte har fått prova på svenska delikatesser

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Anledningen är garanterat att amerikanarna inte har fått prova på svenska delikatesser

Måste vara så

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Avstängd

Estrella Grillchips eller tunna saltade chips när jag väl ätit vilket var för många många många år sedan...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ett tips om dipp, om ni gillar det lite starkare än vanligt:

- En påse av OLW's vitlöks-dipmix (eller Estrellas)
- 3 dl Gräddfil
- 3-5st röd Piri (finns överallt, ca 10-15 gram. Habanero eller annan stark chili fungerar också men kan överta smaken), hacka det fint
- ca 2 tsk Cayennepeppar
- Lite torkat paprikapulver
- Ställ den i kylen en stund så har ni en ordentlig dipmix.

Permalänk

Tycker inte om chips (i den formen man äter så klart) så jag avstår röst i avsaknad av alternativet "ingen."

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Chips och dipp... tror jag klarar mig. Ostbågar däremot😍

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag blir så jävla rutten i magen av chips numera att jag knappt äter det, och de gånger jag gör är det oftast lantchips.
Men gamla, sega ostbågar är fint så då blev det OLW som fick min röst. Tror dock att dom har ändrat något vad gäller konservering, för medan det tog 1 dygn förut att få sådär riktigt segt kan det nu ta uppemot en vecka innan dom är "färdiglagrade" :/

Jag blir också risig i kistan av "vanliga" chips. Förut kunde man lätt klämma mer än en påse på en kväll, men nu säger magen stopp efter en liten skål.
Undrar om det är något med ingredienserna eller om det bara är pga åldern. 😆
Linschips funkar dock bra, men det kan ju också delvis bero på de mindre förpackningarna.

Permalänk

OLW - ostbågar
Estrella - jordnötsringar

Chips, kan jag klara mig utan om det inte är lantchips eller liknande mera knapriga.

Permalänk
Medlem

Den som råkar ha lägst pris just den dagen jag är i butiken

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

OLW har bättre smaker & Ostbågar MEN Estrella har betydligt bättre krisp vilket vinner över mig till dem.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Mina nuvarande favoritsmaker är med svartpeppar eller vinäger, brukar ta det märke som butiken har av dem

Permalänk
Medlem

Estrella är bäst men ärligt talat tycker jag att alla svenska chipssorter blivit sämre med åren. Nu för tiden känns det som att de blivit mycket hårdare, speciellt sen de började med att lämna skalet kvar. Typ som någon dålig efterapning på lantchips som förövrigt är som att äta sten.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop