Snabbkoll: Vilken svensk chipsgigant föredrar du?

Permalänk

OLW Dill & Gräslök är bäst.
Estrellas chips smakar för mycket olja och har sämre konsistens. OLW är däremot väldigt ojämna i kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Beror på vem som har de mest spännande chipsen med chili för tillfället. Det varierar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Herr´s Carolina Reaper Flavored Cheese Curls och Olw's Flamin hot ska de vara

Harakiri FTW

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att de beror på.. vissa chipssmaker är faktist godare från OLW även fast ja tänker den generella bilden är att Estrella är godare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Pringles gör inte chips. Chips är gjorda av skivad potatis. Pringles är gjort av en slam av ris, vete, majs och några potatisflingor.

Nog för att Pringles inte är gjotd av skivad potatis, utan en massa för att få dem likformiga, men att innehållet skulle se ut så får nog ses som desinformation. Huvudingrediensen är vakuumtorkad potatis.

"Innehållsförteckning
Vakuumtorkad potatis, vegetabiliska oljor (solros, majs), rismjöl, VETESTÄRKELSE, majsmjöl, emulgeringsmedel (E471), MALTODEXTRIN, salt, jästextrakt, jästpulver, färg (annatto)."

(Originalversionen)

Är man purist och vill slippa alla former av extra ingredienser så är det rena saltade chips av någon konventionell sort man ska köpa. Då är det bara potatis, olja och salt. Så fort de är mer smaksatta växer ingredienslistan. Man ska inte inbilla sig att dillchips bara innehåller tidigare nämnda ingredienser och dill t ex.

Permalänk
Medlem

Crusty croc's inferno chips hade lite tryck i sig, men nu säljer LIDL bara snack day's variant som bara smakar sockrad paprika.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nog för att Pringles inte är gjotd av skivad potatis, utan en massa för att få dem likformiga, men att innehållet skulle se ut så får nog ses som desinformation. Huvudingrediensen är vakuumtorkad potatis.

"Innehållsförteckning
Vakuumtorkad potatis, vegetabiliska oljor (solros, majs), rismjöl, VETESTÄRKELSE, majsmjöl, emulgeringsmedel (E471), MALTODEXTRIN, salt, jästextrakt, jästpulver, färg (annatto)."

(Originalversionen)

Är man purist och vill slippa alla former av extra ingredienser så är det rena saltade chips av någon konventionell sort man ska köpa. Då är det bara potatis, olja och salt. Så fort de är mer smaksatta växer ingredienslistan. Man ska inte inbilla sig att dillchips bara innehåller tidigare nämnda ingredienser och dill t ex.

De får inte säljas som chips då det inte är skivad potatis utan potatismos/potatisflingor.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en påse Estrella Grill och en påse OLW Grill och där är Estrella helt överlägsen.
Någon skrev något om att Estrella chippsen är mer oljiga vilket jag gillar gentemot OLW's uttorkade potatis

Permalänk
Medlem

Det är mer salt i estrellas potatischips, solklart val!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Dom gamla bbq chipsen från estrella
Kanske var dom här

Iallafall så var det dom godaste estrella gjort...
R.IP. bbq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

De får inte säljas som chips då det inte är skivad potatis utan potatismos/potatisflingor.

Du har förstå en referens till en lista över skyddade beteckningar eller ett domslut som säger att det är vilseledande att sälja dem som chips?

pluralform
Permalänk
Medlem

Estrella

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Nu är inget av de märkena längre svenska. Men ok, de var.

Men visst tillverkas Estrella fortfarande i Sverige 😁

Ta bussen mellan angered och bergsjön så passerar den estrella fabriken... Tror det var buss 74
Japp det är Göteborg vi pratar om 😁

Permalänk

Inte ätit vare sig chips, popcorn eller ostbågar sen jag slutade dricka öl för typ 4 år sen. Poängen med dessa torra salta saker är ju att dricka mer öl, så nu förstår jag inte längre varför jag skulle äta dem.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Estrella Grillchips sedan OLW bestämde sig för att förstöra sin version i början av året av nån anledning. Annars väljer jag en variant med ranch eller chili till bästa pris oavsett märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazrack:

Har nyligen köpt en påse Estrella Grill och en påse OLW Grill och där är Estrella helt överlägsen.
Någon skrev något om att Estrella chippsen är mer oljiga vilket jag gillar gentemot OLW's uttorkade potatis

OLW ändrade deras recept på Grillchips för ett år sen ungefär av nån dum anledning. Dom var väldigt mycket bättre förr.

Permalänk
Medlem

Har käkat Estrellas Grillchips sedan 70-talet. För 3-4 år sedan märkte jag att de börjat tappa smak rätt så rejält. Jag trodde det var något fel, så jag mejlade dem om vad som stod på. Fick till svar att de ändrat på hur de tillverkas för att de skulle bli mer krispiga och det fick chipsen att "smaka annorlunda". Sedan dess jag mejlade dem har chipsen smakat ännu mer sämre och sämre, såpass att de var helt jäkla skitäckliga. Förra veckan så köpte jag min sista påse men fick slänga hälften. Helt oätbara såvida man inte gillar smak av gammal potatiskällare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Fabrikat är oviktigt, det är hur de smakar som är intressant och då är det mer kryddningen som betyder nått och där har alla tillverkare både bra och dåliga sorter. Sedan påverkas det också av vad man har till chipsen för dippsåser och andra tillbehör påverkar också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Avstod röst då ja inte ätit chips på kanske 10 år.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har förstå en referens till en lista över skyddade beteckningar eller ett domslut som säger att det är vilseledande att sälja dem som chips?

https://www.tasteofhome.com/article/pringles-arent-really-pot...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Äter för mycket snacks..men OLW's Smör och Havssalt är riktigt goda!

Permalänk
Medlem

Estrella på Chips
OLW på Ostbågar

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Som någon har nämnt Bjäre har kommit att bli en favorit.

Dessvärre är de någon "inconsistent". Ena gången kan de smaka väldigt mycket, andra gången inte.
Samma - Ena gången kan de vara väldigt oljiga, andra gånger inte. Men goda oavsett.

Permalänk
Medlem

Estrellas salt & vinägerchips är de enda chipsen jag äter i stort sett. Kan trycka i mig en påse på nån timme bara.

Dessutom är Estrella från Göteborg vilket man gillar.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

För några år sedan gick det inte att äta chips av något märke för alla var överkokta (=kaksmak) och översaltade, sk "lättsaltade" var värst och helt oätliga pga av allt salt. Estrella var sämst.

Men nu när man bytt från härdad palmolja (giftigt) till solrosolja verkar man fått någorlunda ordning på friteringen och saltet.
Estrella tycker jag är godast och särskilt deras Vineger. OLW är inte goda. Godast är Lantchips.
Lidl har två riktigt bra chips nämligen Paprikachips och deras grytfriterade lättsaltade chips, troligen Lantchips med mindre salt.

Svenska chips är annars numera rätt smakrika jämfört med utländska, t ex Lays, eftersom man behåller skalet på potatisen.

Permalänk
Medlem

Chips = Estrella
Ostbågar = OLW

Permalänk
Medlem

Estrella västkustchips vitlök/chili
OLW cheez cruncherz extra hot

Är den enda rätta kombinationen

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Du får nog hitta något bättre. Det FDA sade var att de måste tala om att de är gjorda av torkad potatis (och ange det i viss tillräcklig synlig storlek) om de ska kalla dem chips, inte att de inte får kalla dem chips. Man kan notera att det var konkurrenter som gjorde traditionella chips som klagade på den nya konkurrenten som snodde marknadsandelar. I Storbritannien försökte de uppenbarligen slippa skatt genom att påstå att det inte var chips, vilket misslyckades. Sedan befinner nog sig den överväldigande majoriteten av forumets skribenter i Sverige, så det är rimligt att anta att uttalanden om förbud mot något rör svenska förhållanden.

Permalänk
Avstängd

Länge sedan det fanns en god sourcream...tyvärr

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har käkat Estrellas Grillchips sedan 70-talet. För 3-4 år sedan märkte jag att de börjat tappa smak rätt så rejält. Jag trodde det var något fel, så jag mejlade dem om vad som stod på. Fick till svar att de ändrat på hur de tillverkas för att de skulle bli mer krispiga och det fick chipsen att "smaka annorlunda". Sedan dess jag mejlade dem har chipsen smakat ännu mer sämre och sämre, såpass att de var helt jäkla skitäckliga. Förra veckan så köpte jag min sista påse men fick slänga hälften. Helt oätbara såvida man inte gillar smak av gammal potatiskällare.

Mycket intressant! Slutade äta deras grillchips men trodde det var något fel med mina smaklökar.

ICA Sourcream tycker jag är betydligt sämre än både Estrella och Olw.

Pringles är det chips?

Lays är väl helt ok. Gillar även Estrella Västkust och Lantchips.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies