Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Någon här inne som har en mindre El-bil så som Peugeot 208e eller Opel Astras motsvarande?

Pendlar drygt 50km om dagen och sen kör jag bara till affärer och lite sådant. Så jag behöver verkligen inte någon stor bil.

Har idag en V40 D2a 2018, så jag vill inte förlora mycket i komfort.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Sista inläggen, lovar, på scoutsheder.

Kollade bildelsbasen just nyss för att uppdatera mig eftersom det var några år sen jag bytte motor sist nu.
Till min bil varierar priserna från 6k upp till 15k, den dyraste har då enbart rullat 3700mil.... Detta då hos svenska skrotar, lägger man lite jobb på det och utvidgar sökningen till Baltikum så går det att komma ännu billigare undan.

Att byta hela motorn mot en precis likadan är rakt av "plug and play", vilken den normalhändige enkelt utför själv. Att få jobbet utfört på en mindre verkstad lär inte kosta mer än max 10-15.000:-

Jag förnekar inte på något sätt nyttan med att sluta använda fossila bränslen.
Men att leva i tron att det skulle vara praktiskt görbart att förbjuda användningen av dessa globalt inom överskådlig tid är bara oerhört naivt.
Även om någon magisk trollkarl svävade ner från ett rosa moln, viftade med sin regnbågsfärgade trollstav o förvandlade alla bilar i hela landet, eller hela EU för den delen, till el-bilar över en natt.... Så skulle det knappt göra mätbar skillnad på de totala utsläppen globalt.

Men om det ger dig en varm mysig känsla inombords att leva i tron att du genom att personligen ta ett enormt stort ekonomiskt ansvar över denna "omställning" räddar planeten så låt inte bakåtsträvare som mig hindra dig.

Kan du inte skriva exakt vad du har för bil så man får någon slags referens till ditt synsätt, innan du lämnar tråden (har du frågor/funderingar kring elbilar med verkligt diskussionsvärde får du såklart jättegärna fortsätta skriva I tråden)

Nej visst det ser mörkt ut. Men bara för att det ser svårt ut att "släcka branden" så känns det dumt att fortsätta tända eld 🔥

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej inga jag har kollat med täcker batterier som "spontandör", iaf inte över oftast 12000 mil eller 8 år. Men har faktiskt inte kollat med Trygg Hansa. Men vad bra isf då kommer jag byta till dem om jag någon gång har en elbil där tillverkarens garanti på bilen går ut.

Alla som har maskinskada som gäller längre än 12000 mil eller 8 år som jag kollat på täcker fel på batteriet. Sen beror det bara på hur länge maskinskadan gäller på den försäkringen man har.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Alla som har maskinskada som gäller längre än 12000 mil eller 8 år som jag kollat på täcker fel på batteriet. Sen beror det bara på hur länge maskinskadan gäller på den försäkringen man har.

Okej men maskinskada täcker t.ex Trygg Hansa i 8 år eller 12000 mil. Så då är man körd om batteriet skulle dö efter det hos dem också?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Sista inläggen, lovar, på scoutsheder.

Kollade bildelsbasen just nyss för att uppdatera mig eftersom det var några år sen jag bytte motor sist nu.
Till min bil varierar priserna från 6k upp till 15k, den dyraste har då enbart rullat 3700mil.... Detta då hos svenska skrotar, lägger man lite jobb på det och utvidgar sökningen till Baltikum så går det att komma ännu billigare undan.

Att byta hela motorn mot en precis likadan är rakt av "plug and play", vilken den normalhändige enkelt utför själv. Att få jobbet utfört på en mindre verkstad lär inte kosta mer än max 10-15.000:-

Får man fråga vilken bil och årsmodell du har? Så den normalhändige medelsvensson byter lätt en motor själv? Jo tjena. Den normalhändige medelsvensson byter inte ens tändstift själv.

Antar bara du har rätt i alla dina siffror, så om ett motorras sker; förutom jaga delar, ordna reparation så krävs kostnad på ca 25000-30000. Bara den kostnaden i sig hade finansierat en ny leasing mg5 i ca 12-14 månader.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan du inte skriva exakt vad du har för bil så man får någon slags referens till ditt synsätt, innan du lämnar tråden.

Idag kör jag en VW Golf kombi -09 med 1.6 multifuel maskinen och manuell växel.
Köpte den för 3-4år sen för 35.000:-, planerar att ha den kvar tills barnen blir så pass stora att de slutar sparka sönder inredningen och repa dörrsidorna med sina väskor och leksaker, vilket nog blir en 8-10år.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej men maskinskada täcker t.ex Trygg Hansa i 8 år eller 12000 mil. Så då är man körd om batteriet skulle dö efter det hos dem också?

Ja, men då får man helt enkelt gå till ett bolag där maskinskadan gäller längre, t.ex. If har 15k mil eller 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att byta hela motorn mot en precis likadan är rakt av "plug and play", vilken den normalhändige enkelt utför själv. Att få jobbet utfört på en mindre verkstad lär inte kosta mer än max 10-15.000:-

Utan att kommentera diskussionen i övrigt måste jag påpeka att ditt uttalande pekar på att du antingen trollar eller är helt verklighetsfrånvänd.

Att byta motor i en bil... är inget den "normalhändige" gör själv. Jag tror att majoriteten av alla bilägare i Sverige ser påfyllning av kylarvätska som det mest avancerade "meckande" man gör själv.

För att inte tala om att du inte ens kan byta drivlinekomponenter själv i en modern bil då du behöver programmera om ECM-enheter osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Då får man följa denna tråden framöver, inväntar leverans av en ID.4 GTX, några som har den, några tips för en som går från dieseltraktor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Får man fråga vilken bil och årsmodell du har? Så den normalhändige medelsvensson byter lätt en motor själv? Jo tjena. Den normalhändige medelsvensson byter inte ens tändstift själv.

Antar bara du har rätt i alla dina siffror, så om ett motorras sker; förutom jaga delar, ordna reparation så krävs kostnad på ca 25000-30000. Bara den kostnaden i sig hade finansierat en ny leasing mg5 i ca 12-14 månader.

Se inlägget över.

Möjligen är min världsbild lika påverkad av min omgivning som många andras.
Kanske blir det därför lika självklart för mig att anta att en "normalhändig" klarar av ett motorbyte som det är för de som anser att det tillhör normalt beteende att hämta ut nya bilar för 7-800.000:- o byta var 3dje år?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

att inte tala om att du inte ens kan byta drivlinekomponenter själv i en modern bil då du behöver programmera om ECM-enheter osv.

När du byter en större mekanisk del av drivlinan, typ motor eller växellåda, så köps dessa normalt begagnade utan all kringutrustning. Du flyttar alltså över mycket av de yttre komponenterna till den "nya", inkl alla "styrboxar".
Dessa har multikontakter som är lika enkla att koppla ur och in som sladden till dammsugaren hemma i vägguttaget, de är även alltid designade så att det är omöjligt att sätta dem fel.

Det är väl i ärlighetens namn aningen mer kunskapskrävande än att byta hjul eller skruva ihop en ikea-möbel, men jag vill hävda att många skulle bli förvånade över hur enkelt det faktiskt är, om de försökte sig på det.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Se inlägget över.

Möjligen är min världsbild lika påverkad av min omgivning som många andras.
Kanske blir det därför lika självklart för mig att anta att en "normalhändig" klarar av ett motorbyte som det är för de som anser att det tillhör normalt beteende att hämta ut nya bilar för 7-800.000:- o byta var 3dje år?

Jag förstår vad du menar. Jag tillhör definitivt inte gruppen som byter bil vart 3:e år och tycker att bilar för 500 k är "fynd". De som skriver så är också helt verklighetsfrånvända.

Men jag vidhåller nog att det är ytterst få som meckar med bilar till den graden idag, om man pratar om moderna bilar.

Skrivet av Kasken:

När du byter en större mekanisk del av drivlinan, typ motor eller växellåda, så köps dessa normalt begagnade utan all kringutrustning. Du flyttar alltså över mycket av de yttre komponenterna till den "nya", inkl alla "styrboxar".
Dessa har multikontakter som är lika enkla att koppla ur och in som sladden till dammsugaren hemma i vägguttaget, de är även alltid designade så att det är omöjligt att sätta dem fel.

Det är väl i ärlighetens namn aningen mer kunskapskrävande än att byta hjul eller skruva ihop en ikea-möbel, men jag vill hävda att många skulle bli förvånade över hur enkelt det faktiskt är, om de försökte sig på det.

Men moderna bilar har krypterad kommunikation mellan ECM-enheter och alla övriga styrenheter, inte bara i drivlinan utan via hela CAN-nätet. Så vitt jag förstått det så skulle bilens programvara genast varna när enheter byts ut som inte programmerats till den bilen, något som bara kan göras på en auktoriserad verkstad.

I gamla bilar kan man såklart byta hejvilt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Möjligen är min världsbild lika påverkad av min omgivning som många andras.
Kanske blir det därför lika självklart för mig att anta att en "normalhändig" klarar av ett motorbyte som det är för de som anser att det tillhör normalt beteende att hämta ut nya bilar för 7-800.000:- o byta var 3dje år?

Tråden handlar dock om ELBILAR och dom flesta elbilar är såklart nya bilar, varav det är dom som diskuteras? Tror ingen har något emot att du kör äldre bilar och gillar att byta motorer (som väldigt många gör). Det hör dock inte till denna tråd och troligtvis därför många blir lite irriterade över det.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Jag har ju hittat min nästa bil. Leverans 2024 verkar det som. Undrar om det räcker med vanligt körkort? 🤔

Xiaopeng Automobile för de som undar. Antar bara att den är eldriven.

Absolut eldriven: https://thedriven.io/2021/10/25/chinese-ev-maker-xpeng-plans-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sant.
1: Jag jämför det här: #19314191
2: Det finns inga gamla elbilar, så den jämförelsen finns ej. Även om du har rätt i sak så existerar inte den möjligheten.

Sen finns ett till problem som verkar förnekas i denna tråden. Det är elnätens brister. Samt statens törst efter skatt. Ju fler som går över till el, desto större skattelast kommer att läggas på elbil.
Så fort Svensson börjat handla elbil i tillräcklig utsträckning så kommer skatter och avgifterna som ett brev på posten. Skatten ska in helt enkelt.
Sen om det är hög kilometerskatt på elbil eller ”laddningsskatt” eller annan avgift, det återstår att se. Pengarna ska staten ha in i alla fall.

Eftersom att diesel är mer eller mindre ett mördat alternativ är det förmodligen det alternativ som kommer vara billigast inom ett par år igen. (Begagnat).

Att säga att det finns billiga elalternativ om ett par år så säger jag, vi får se. I inköp absolut. Men då är det bilar som står inför svindyrt batteribyte samt kostnader som rusat i höjden för att äga just en elbil.

Hur menar du "elnätens brister"?
Elbilarnas totala inverkan på elnätet är minimal, sen att elnätet i sig har brister är en annan sak.

Batterierna har ju visat sig hålla betydligt bättre än vad man först trodde, tror det är Tesla som menar att batterierna håller ca 48 - 80.000 mil och då är det ju frågan om inte andra delar har gett upp långt innan.
Sen får man även hoppas att priserna på ett eventuellt byte av batterier går ner.
https://www.breakit.se/artikel/19898/har-hans-tesla-rullat-la...

Skrivet av Kasken:

Du har absolut en poäng i att det i viss mån blir fel att jämföra en äldre förbränningsmotor-bil med en ny el-bil. Personligen gör jag det oftast för att bemöta lyriska el-bils påhejjare som framhåller el-bilens överlägsenhet när det gäller driftskostnader.

Det är detta som väldigt många saknar förståelse för, långt ifrån alla har ekonomiska möjligheter att göra den initiala investeringen.

Än står det ju skrivet i stjärnorna, så tiden får utvisa hur fel jag kommer ha... Men jag har extremt svårt att föreställa mig begagnatmarknaden där det om 10-15år köps o säljs el-bilar även i de lägre prisklasserna. Vem vågar t.ex köpa en el-bil som är 15år gammal och har 20.000mil+ på mätaren när ett utbytesbatteri går loss på 80-100.000:-? Marknaden för dessa kommer vara iskall, och priserna därefter.

Jo men driftskostnaden på en elbil är ju mycket lägre än en fossil, sen kan ju totalkostnaden vara annorlunda.
Allt beror ju på vad man inkluderar i driftskostnaden, men håller man sig till "bränsle" kostnad och ev. skatt och försäkring så det till elbilens fördel.

Permalänk
Medlem

Läste nyss att MG 5 kombi kommer ligga från 1990 kr/ 1000 mil/år. med en range på 38-40 mil samt snabbladdning är ju riktigt bra.
Ser dock lite tråkig ut.
Gissar att priset kommer hamna strax under 3k/mån med 1500 mil/år + försäkring och vinterdäck.
Riktigt bra om det nu blir så. Priset är inte satt än men MG har satt 1990 kr/mån som mål.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Än står det ju skrivet i stjärnorna, så tiden får utvisa hur fel jag kommer ha... Men jag har extremt svårt att föreställa mig begagnatmarknaden där det om 10-15år köps o säljs el-bilar även i de lägre prisklasserna. Vem vågar t.ex köpa en el-bil som är 15år gammal och har 20.000mil+ på mätaren när ett utbytesbatteri går loss på 80-100.000:-? Marknaden för dessa kommer vara iskall, och priserna därefter.

Kanske skall tillägga att ett Nissan Leaf utbytesbatteri går på 20k före man drar av det man får för sitt gamla batteri.
Allt som allt med arbete osv ligger det på 30k ungefär.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Att få flyga den i Sverige lär kräva flygcertifikat och en registrering av luftfartyg och allt det roliga som tillkommer med det. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men moderna bilar har krypterad kommunikation mellan ECM-enheter och alla övriga styrenheter, inte bara i drivlinan utan via hela CAN-nätet. Så vitt jag förstått det så skulle bilens programvara genast varna när enheter byts ut som inte programmerats till den bilen, något som bara kan göras på en auktoriserad verkstad.

I gamla bilar kan man såklart byta hejvilt.

Det var ju det som var min poäng, man flyttar över de "styrboxar" som ursprungligen satt i bilen till de komponenter man byter ut. Dessa sitter inte inuti de stora mekaniska komponenterna så som motor eller växellåda, det sitter med vanliga skruvar på utsidan, anslutna med snabbkontakter.

Det är heller inte alls omöjligt för andra än märkesverkstäder att "pilla" med programmeringen i de centrala styrsystemen.
Själv åker jag VW och då sköter man detta via mjukvara som heter VCDS och en speciell kabel som kostar nån tusenlapp.
Helt övertygad att det finns liknande lösningar till samtliga tillverkare.

Skrivet av Aeqvist:

Tråden handlar dock om ELBILAR och dom flesta elbilar är såklart nya bilar, varav det är dom som diskuteras? Tror ingen har något emot att du kör äldre bilar och gillar att byta motorer (som väldigt många gör). Det hör dock inte till denna tråd och troligtvis därför många blir lite irriterade över det.

Jag får respektera detta, så fort folk slutar citera mig så....

Skrivet av MacAllan:

Jo men driftskostnaden på en elbil är ju mycket lägre än en fossil, sen kan ju totalkostnaden vara annorlunda.
Allt beror ju på vad man inkluderar i driftskostnaden, men håller man sig till "bränsle" kostnad och ev. skatt och försäkring så det till elbilens fördel.

Man kan ju med den logiken bara välja och vraka bland de olika kostnaderna och enbart välja att lyfta fram den parameter som visar att den poäng man försöker göra är den rätta?

Själva driftskostnaden för framdrivningsenergin säger som enskild parameter precis ingenting om hur stor kostnaden för att äga/köra bilen är. För att göra en kalkyl som faktiskt säger nånting så är det helt nödvändigt att ta in samtliga kostnader som rör bilägandet som parametrar.
Siffran på "sista raden" gör ju ingen skillnad på om du spenderat dina pengar på macken eller som kapitalförlust.

Skrivet av KingCobra:

Kanske skall tillägga att ett Nissan Leaf utbytesbatteri går på 20k före man drar av det man får för sitt gamla batteri.
Allt som allt med arbete osv ligger det på 30k ungefär.

Där ser man, det var betydligt mindre än överskriften i många clickbait-artiklar gör gällande. Sist jag läste nått så kostade det 80.000:- i reparationer om man satte domkraften på fel ställe när man bytte hjul...

Stämmer det att man kan få ett utbytesbatteri monterat o klart för 30.000:- så är det givetvis riktigt bra.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Stämmer det att man kan få ett utbytesbatteri monterat o klart för 30.000:- så är det givetvis riktigt bra.

En snabb googling ger svaret att du kan max få ett renoverat, begagnat batteri för det priset.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180403/n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

En snabb googling ger svaret att du kan max få ett renoverat, begagnat batteri för det priset.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180403/n...

Det är vad utbytes brukar betyda, men om man inte vet det så är det förstås förvillande. Leaf är väl dessutom relativt billig i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur menar du "elnätens brister"?
Elbilarnas totala inverkan på elnätet är minimal, sen att elnätet i sig har brister är en annan sak.

Batterierna har ju visat sig hålla betydligt bättre än vad man först trodde, tror det är Tesla som menar att batterierna håller ca 48 - 80.000 mil och då är det ju frågan om inte andra delar har gett upp långt innan.
Sen får man även hoppas att priserna på ett eventuellt byte av batterier går ner.
https://www.breakit.se/artikel/19898/har-hans-tesla-rullat-la...

Kapacitetsbristen som är en väl omtalad sanning.
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen
Elbilarna har inte alls en minimal inverkan på elnätet, hur i hela friden kan du ens påstå detta?
Snabbladdning av bilar klarar idag av att ladda 60kWh på 60 minuter.
Inom snart skall snabbladdare ge 150kW+. Men det påverkar inte elnätet?? Som redan innan elbilar har svårt att flytta elen i landet dit det behövs tillräckligt snabbt.
Jag vet inte ens varför jag svarar....

Citat:

Jo men driftskostnaden på en elbil är ju mycket lägre än en fossil, sen kan ju totalkostnaden vara annorlunda.
Allt beror ju på vad man inkluderar i driftskostnaden, men håller man sig till "bränsle" kostnad och ev. skatt och försäkring så det till elbilens fördel.

Exakt som jag räknade på i mitt inlägg om du bemödat dig att läsa. Jag sa drivmedelskostnad.

Jag viftar vit flagg, nivån är för låg för att jag skall orka svara.

Permalänk
Medlem

Hörrni en fråga - Sitter och ska välja tjänstebil. Vi har en väldigt generös bilpolicy (Lease med TCO upp till 10500/mån) och därför tittar jag nu på en helel då min XC60 T8 är dags att byta in, var inne på GLE 350DE men pga av de nya reglerna så kommer den bli svindyr att äga med högt föremånsvärde.

Jag har kikat och provkört E-tron 55, BMW IX (hade turen att få göra det på lanseringen i Sverige) men inte kört Mercas EQC. Tycker Mercedesen känns liten. BMW IX en är ju lite större än X5an invändigt - dock har de byggt den gigantisk i baksätet och mindre utrymme där bak (rymmer 500 liter). Egentligen hade jag velat haft typ en Audi A6 (hade en diesel tidigare - den sväljer allt) men pga att de inte finns bra alternativ till en kombi så blir det en SUV.

Är det någon som kör BMW IX3 här - tydligen delar den samma drivlina som IXen. Hur är det under vintern - hur mycket effekt tappar den vid 0 grader - blir ju knappast kallare än så och allmänt - nöjd?

Samma fråga med E-tron - Hur är det under vintern - hur mycket effekt tappar den vid 0 grader - blir ju knappast kallare än så och allmänt - nöjd?

Visa signatur

s939 3800+@4200+ | 2x1024 OCZ @ 517 | HIS X800XL@440/1040 | 320 Seagate SATA II | WD Raptor 36GB | nForce 4 chipset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Tips. Lär dig svenska uttryck, för att översätta rakt av från engelskan som du gör där ser bara dumt ut.

Edit: Misstänker att du inte "skjuter fiskar i en tunna" eller "högfemmar" dina polare.

Jag ger dig en högfemma för språklektionen.
Åh min gud vad tacksam jag är. skrattar ut högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Då får man följa denna tråden framöver, inväntar leverans av en ID.4 GTX, några som har den, några tips för en som går från dieseltraktor?

Har bl.a. en Skoda Enyaq, så i stort sett samma bil, tyst, bekväm, trevlig att köra. Tipset är att le när du sitter i köerna och slipper pröjsa 19kr milen 😀. Eller som jag som betalade över 200kr per dag i diesel, nu med mil avdraget får jag tillbaka över 300kr fem gånger i veckan 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Man kan ju med den logiken bara välja och vraka bland de olika kostnaderna och enbart välja att lyfta fram den parameter som visar att den poäng man försöker göra är den rätta?

Själva driftskostnaden för framdrivningsenergin säger som enskild parameter precis ingenting om hur stor kostnaden för att äga/köra bilen är. För att göra en kalkyl som faktiskt säger nånting så är det helt nödvändigt att ta in samtliga kostnader som rör bilägandet som parametrar.
Siffran på "sista raden" gör ju ingen skillnad på om du spenderat dina pengar på macken eller som kapitalförlust.

Nä men då pratar vi inte heller driftskostnad utan totalkostnad och då kan man inte heller jämföra en 12 år gammal bil med en ny.
Driftskostnaden är ju vad den kostar att köra varje månad införskaffningspriset undantaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Kapacitetsbristen som är en väl omtalad sanning.
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen
Elbilarna har inte alls en minimal inverkan på elnätet, hur i hela friden kan du ens påstå detta?
Snabbladdning av bilar klarar idag av att ladda 60kWh på 60 minuter.
Inom snart skall snabbladdare ge 150kW+. Men det påverkar inte elnätet?? Som redan innan elbilar har svårt att flytta elen i landet dit det behövs tillräckligt snabbt.
Jag vet inte ens varför jag svarar....

Som du själv ser så nämns det inget om elbilar i det inlägget du länkar utan det handlar om elnätet i stort och att det behöver en uppsving är vi överens om.
Men här finns ett som hänvisar till elbilar och som du kan läsa behöver vi inte producera mer el, det som i teorin kan vara ett problem är om alla 5 miljoner bilar i Sverige bytts just nu till elbilar, men vi får väl hoppas på att även elnätet byggs ut under den tiden det tar att byta ut alla bilar, eller?
Sen effekttopparna som kan uppstå lokalt finns det redan bot på eftersom dom flesta laddare har lastbalanserare.
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-e...

Citat:

Exakt som jag räknade på i mitt inlägg om du bemödat dig att läsa. Jag sa drivmedelskostnad.

Jag viftar vit flagg, nivån är för låg för att jag skall orka svara.

Om du hade bemödat dig att läsa vem jag svarade så hade inte behövt svara alls, det var som sagt inte riktat till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazman86:

Hörrni en fråga - Sitter och ska välja tjänstebil. Vi har en väldigt generös bilpolicy (Lease med TCO upp till 10500/mån) och därför tittar jag nu på en helel då min XC60 T8 är dags att byta in, var inne på GLE 350DE men pga av de nya reglerna så kommer den bli svindyr att äga med högt föremånsvärde.

Jag har kikat och provkört E-tron 55, BMW IX (hade turen att få göra det på lanseringen i Sverige) men inte kört Mercas EQC. Tycker Mercedesen känns liten. BMW IX en är ju lite större än X5an invändigt - dock har de byggt den gigantisk i baksätet och mindre utrymme där bak (rymmer 500 liter). Egentligen hade jag velat haft typ en Audi A6 (hade en diesel tidigare - den sväljer allt) men pga att de inte finns bra alternativ till en kombi så blir det en SUV.

Är det någon som kör BMW IX3 här - tydligen delar den samma drivlina som IXen. Hur är det under vintern - hur mycket effekt tappar den vid 0 grader - blir ju knappast kallare än så och allmänt - nöjd?

Samma fråga med E-tron - Hur är det under vintern - hur mycket effekt tappar den vid 0 grader - blir ju knappast kallare än så och allmänt - nöjd?

Provkör EQCn då. Har en kollega som skaffade en förra året och blev helsåld. Sen har du ju NVIDIA under huven på Mercedes, men det är väl en smaksak.

Permalänk
Medlem

Flyttat in i nyproduktion (BRF radhus) som just nu drivs av en tillfällig styrelse och funderar lite över detta med laddstolpe.

Just nu är endast bilvägen asfalterad och bilarna parkerar på en grusplan som ligger 2 meter bakom tomterna och i slutet av varje tomt sitter någon form av elcentral, vill därför tro att det blir billigare ifall en kabel behöver grävas ned än att göra det när parkeringen är asfalterad.

Hur är smidigast att gå tillväga om man vill förbereda inför framtiden och säkra att en laddstolpe monteras? Och vad kan det tänkas kosta att låta installera en laddstolpe?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tycket att det är bra att det kommer så många olika konkurrerade "vanliga" elbilar nu. Typ, nissan leaf, volkswagen id.3, megane e-tech. Det kommer leda till prispress.

Dock så är de fortfarande mycket dyra att köra.

När jag räknar på vad det skulle kosta för mig det så blir det runt 40kr/mil fortfarande. Det är ju typ 10kr mer än motsvarande bensinbil.

Om jag vill ladda en elbil hemma så behöver jag större säkringar, bara den fasta avgiften för det blir typ 7kr/mil

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop