Containerfartyg från Kina hinner inte fram i tid till julhandeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan ju hoppas. Jag har lobbat för att vi ska sluta ge födelsedagspresenter och julklappar inom släkten, förutom till barnen, men får inte gehör för det. Jag har i alla fall lyckats exkludera mig själv från vansinnet.

Samma här, men folk envisas med att fortsätta ändå, och då ser man själv snål ut istället.

Nu för tiden köper jag i regel en flarra vin till respektive vuxen (förutom mina syskon, då vi faktiskt är överens om idiotin av det hela).

Till barnen köper vi förstås.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Spelar väl ingen roll om det är julklappar det handlar om. Konsumtion är konsumtion oavsett högtid eller inte.
Börjar bli larvigt med all hetts om att konsumera mindre. För att ett samhälle ska kunna fungera behöver man konsumera så det skapas jobbtillfällen som genererar skatteintäkter till pappa staten att slösa på onödiga saker som överdrivna klimatlarm och andra länders statsskulder.

Men konsumptionen är inte ett självändamål. Kan vi klara oss på mindre och ändå må bra så är det rimligen ett steg i rätt riktning för planeten.
Ekonomin är till för konsumenterna - inte tvärtom. Minskar behovet av konsumption så får ekonomin anpassa sig. Att köpa mer skit för att hålla igång ekonomin är en långsiktig dödsfälla för både ekonomin och miljön.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ungar.
I år köpte jag bara aktier till er i julklapp. Kul va!

bara aktier i bolag som tillverkar containrar

hmmmm är det Docker container höhö

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag slutade med julklappar för mycket länge sedan. Vuxna skall inte hålla på med sådant. Däremot kan man ge barn en liten sedel ibland, som de kan spara eller använda. Köper man något blir det ändå fel.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att skylla på Kina och containerbrist, men det har ju inte blivit bättre av att företag idag inte vill ha några egna lager. Allt ska vara "just in time" och lagret består till stor del av varorna som är under transport. Minsta lilla störning så blir det kaos och produktionen står stilla. Då förlorar man snabbt det man tjänade på att inte ha något lager. Ur ett miljöperspektiv så är det väl det bästa som skulle kunna hända just nu.

När det gäller just leksaker så kan jag inte begripa att man ska ha dålig samvete när man köper en plastpåse på ICA samtidigt som kinesiska leksaksfabriker fortsätter tillverka produkter som är att betrakta som sopor redan innan det ha lämnat fabrikerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emigrating12:

Det kan ske med aktier också. Särskilt iår. Förövrigt presterar mina cryptoinvesteringar långt bättre än aktier, eller god forbid svenskt fondsparande år över år.

Pyramidspel brukar ge rätt bra avkastning i början, det är så de lockar folk.

Permalänk

Apropå klappar vad tror ni blir årets julklapp? förra året var det stormköket.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur folk kan vara så negativa till julklappar. Man behöver inte köpa någonting dyrt eller onödigt. Det är tanken som räknas. Lägg ner lite tid på att hitta någonting som verkligen kommer uppskattas, i stället för att bara köpa något skräp.
Visst jag förstår att det kommer ta några timmar av er dyrbara tid, men det är just det som visar att man bryr sig om den man ger gåvan till och därför den blir uppskattad.

Permalänk
Medlem

Jag köper fortfarande julklappar till mina hundar och min fru. Tycker det är kul att leta fram klappar till alla, och det är grymt kul att se någon bli glad över att få något som de har nytta av. Sen är det lite speciellt att ha en julgran med lite klappar under, ger den där känslan man hade som barn, och det inte ofta man kan känna så resten av året. Att vara vuxen och släppa lös sitt inre barn under ett par dagar i december är gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag förstår inte hur folk kan vara så negativa till julklappar. Man behöver inte köpa någonting dyrt eller onödigt. Det är tanken som räknas. Lägg ner lite tid på att hitta någonting som verkligen kommer uppskattas, i stället för att bara köpa något skräp.
Visst jag förstår att det kommer ta några timmar av er dyrbara tid, men det är just det som visar att man bryr sig om den man ger gåvan till och därför den blir uppskattad.

Jag håller helt med!
Jag tycker det är jättekul att både ge och få presenter.
De ska ju självklart vara genomtänkta.
Jul utan julklappar = Vanlig familjemiddag en tisdagskväll lixom.

Meningen är ju att känslan från när man var barn ska sitta i.
Öppna paket, bygga lego, köra julklappsspel och ha sig.
Självklart ska man störa föräldrarna i sängen så tidigt det bara går och man ska självklart bli störd av sina egna småttingar!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Apropå klappar vad tror ni blir årets julklapp? förra året var det stormköket.

En minikärnreaktor så att man kan ta sig igenom vintern utan att bli ruinerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Apropå klappar vad tror ni blir årets julklapp? förra året var det stormköket.

Varför beaktar folk denna reklam? Årets julklapp är väl bara det som ett betalade företag har bra marknadsandel och vinstmarginal inom.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av funky_monkey:

Apropå klappar vad tror ni blir årets julklapp? förra året var det stormköket.

Årets julklapp blir definitivt grafikkortet. Det blir i varje fall uppskattat av den som får ett.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Varför beaktar folk denna reklam? Årets julklapp är väl bara det som ett betalade företag har bra marknadsandel och vinstmarginal inom.

Jag tog upp det som en kul grej, i och med artikelns rubrik kändes det relevant då årets julklapp brukar spegla samhället under rådande år. Då pandemiårets klapp var ett stormkök så undrar jag bara vad som kommer att rekommenderas när det inte finns klappar att ge. jag slår ett slag för att årets klapp blir en kram, men det kanske inte är helt genomtänk med tanke på pandemin.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av snajk:

Pyramidspel brukar ge rätt bra avkastning i början, det är så de lockar folk.

Aha, du är en av dem...

Pyramidspel som numera är godkänd valuta i fler och fler länder. Jovisst.

De flesta som har din inställning är människor som inte vågade satsa en tusenlapp på BTC i 2013. Ni får fortsätta med er aktiehandel och tjäna några tusenlappar om året medans jag hellre daytradar krypto.

Det är la bra att människor är olika ändå.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emigrating12:

Aha, du är en av dem...

Pyramidspel som numera är godkänd valuta i fler och fler länder. Jovisst.

De flesta som har din inställning är människor som inte vågade satsa en tusenlapp på BTC i 2013. Ni får fortsätta med er aktiehandel och tjäna några tusenlappar om året medans jag hellre daytradar krypto.

Det är la bra att människor är olika ändå.

Jo kör du på. Det kan säkert vara väldigt lukrativt, men på sikt är det väl tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag förstår inte hur folk kan vara så negativa till julklappar.

Extra roligt blir det när sweclockare gnäller på ”onödig konsumtion” men gladeligen spenderar tusentals kr på datorkomponenter. De tycker givetvis att denna konsumtion är helt nödvändig och alla andras konsumtion är helt onödig.

Permalänk
Medlem

Köper inga julklappar...
Köper jag grejor själv så köper jag det precis när jag känner för det oavsett säsong

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Extra roligt blir det när sweclockare gnäller på ”onödig konsumtion” men gladeligen spenderar tusentals kr på datorkomponenter. De tycker givetvis att denna konsumtion är helt nödvändig och alla andras konsumtion är helt onödig.

Men ta ett grafikkort tex, en del har det som arbetsredskap och en del bara för nöje. Därför så är rätt vanskligt att säga att ditt och datt är onödig konsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Pyramidspel brukar ge rätt bra avkastning i början, det är så de lockar folk.

I början? BTC har funnits i över 10 år nu. Jag ser det som en investering som vilken annan som helst. Gjort flera fina trades i BTC iår och tycker att varje investerare bör ha åtminstone en mindre exponering mot krypto oavsett om man är positiv eller negativ till det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Kommer konsumera precis som vanligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tur man redan har all skit man behöver. Barnen också. Dock måste barnen ändå få julklappar, så man får väl vara ute i god tid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag tror det är bra för vår kultur och samhälle att det är tomt på hyllan ibland för denna typ av varor (inte mat och mediciner etc). Det lär oss vänta och fundera på vad vi egentligen behöver och har användning för.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Förslag 1: Senarelägg julklapparna. Jesus fick inte sina julklappar förren på trettondagen. Då får containerfartygen två veckor till på sig att komma fram.

Förslag 2: 1753 införde Sverige den gregorianska kalendern. Upphäv det beslutet. Då får containerfartygen ytterligare två veckor till på sig.

Förslag 3: Ställ in julklapparna i år (åtminstone för barnen). Då får containerfartygen ett helt år till på sig att komma fram.

Årets julklapp blir förstås containerfartyget så att folk kan frakta sitt eget skräp från Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Tänker ge mina barn en varsin klapp och sen nöjer jag mig med att få vara ledig två veckor.

Det gäller bara att ge en lagom hård klapp. Barn-aga kan ge mer än två veckor i fängelse.

Permalänk
Medlem

Skönt, bryter trenden..

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förvisso, men prylarna används i alla fall hela sin fysiska livslängd vilket knappast kan anses vara överkonsumtion. Det är ju inte så att folk slänger sina 2080 på tippen när de skaffar 3080.

Samtidigt är det ju så att äldre komponenter slängs för att de "blivit för långsamma" för att nyare snabbare delar möjliggjort tyngre mjukvara/spel, inte för att de är fysiskt utslitna. Samma sak gäller för övrigt mycket annat, från kläder till bilar till möbler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ungar.
I år köpte jag bara aktier till er i julklapp. Kul va!

Brukar köpa silvermynt åt brorsans ungar, så får dom spara till dom är vuxna och kan lösa in dom sen.

Bättre än onödiga leksaker som dom ändå får av alla andra.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

Oj, vad hemskt. Mindre billig skit från Kina.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR