Back 4 Blood – nytt co-op-zombie-spel från Left 4 Dead-skaparna

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vill ni skänka bort koder (tiggeri är inte tillåtet) går det bra i Ge bort spelnycklar! (Läs trådreglerna först!). Detta så att denna tråd inte kommer att spammas av ointressanta "Jag tar gärna en kod"-inlägg. Tillbaka till diskussionen

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har nu provkört och några kommentarer:
Gunplay betydligt sämre än World War Z. Gunplay är även onödigt komplext jämfört med Left4Dead2 som är mer arcade-igt.
Just nu känns vapen arcade-aktiga som Left4Dead2 men har en extra (och enligt mig onödig) komplexitet med attachment.

Kompis-AI är helt efterbliven, teleporterar hela tiden till den som springer längst fram och ställer sig ständigt framför en och absorberar alla kulor. Vidare gillar de att skjuta på dig, eller in i en vägg...

Jag tänker nog inte köpa spelet för 60 EUR, än mindre 90 EUR för att få season pass.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flytten över till Unreal Engine jämte Source har inte avlöpt helt friktionsfritt, om man uttrycker det snällt... Progression-systemet är säkert jättebra och så, men "känslan" i spelet är inte alls bra. Nu är det beta och hela den biten, men känns inte som om det magiskt kommer bli bättre på ett par månader...

Kanske köper när det är på rea någon gång i framtiden, blev inte direkt sugen att förboka det efter 3 timmar spelande, vilket är lite... sådär...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Testade med fyra kompisar.
Definitivt inget jag skulle köra fullspris för.
Känns som ett spel man kanske pröjsar 5-10 euro på, smäller igenom "campaign" med några polare och sen är man klar.

6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har nu provkört och några kommentarer:
Gunplay betydligt sämre än World War Z. Gunplay är även onödigt komplext jämfört med Left4Dead2 som är mer arcade-igt.
Just nu känns vapen arcade-aktiga som Left4Dead2 men har en extra (och enligt mig onödig) komplexitet med attachment.

Kompis-AI är helt efterbliven, teleporterar hela tiden till den som springer längst fram och ställer sig ständigt framför en och absorberar alla kulor. Vidare gillar de att skjuta på dig, eller in i en vägg...

Jag tänker nog inte köpa spelet för 60 EUR, än mindre 90 EUR för att få season pass.

Blev övergiven i ett game så jag var ensam med 3 bots, blev webbad av vad det nu är som gör det och AIn stod bara och tittade på tills jag blev downed och då ressade de mig...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

går ju inte spela? får bara matchmaking failed... kan man inte spela solo kampanjen själv med bots?

inget bra första intryck när skiten inte ens fungerar..

Permalänk
Testpilot

Spelet är faktiskt kul, om man ger det en chans.

Har ca. 9 timmar i spelet totalt nu, kontra de flesta här inne är det dag-1 köp för egen del — Antingen köp på Steam eller genom Game Pass då jag har aktiv sub där.

Gunplay är solid. Känslan är där och det är aldrig man känner att ett skott inte gick där det inte borde (så länge serven inte rubber-bandar, annat problem). Enda jag är besviken på här är ljudet, skulle kunna varit lite tyngre på basregistret för en matigare känsla. Attachments och "level" på vapnen är väldigt intressant kan jag tycka, lite 'Old School RPG'-känsla över det hela där man får tänka och överväga saker. T.ex. är inte ett "Orange" magasin nödvändigtvis bättre än ditt "Blue", beroende på din spelstil och preferens ('attachments' kan ändra karakterisken på ditt vapen rätt mycket beroende på vad du slänger på det).

Svårighetsgraden går från väldigt enkel på "Survivor", till "Oh men för i helvete, sluta skjut mig i rumpen Peter-Niklas, du tog precis halva mitt HP!" när man skruvar upp till "Nightmare", även mellanläget "Veteran" ger en god utmaning och är ett stort kliv upp från det enklaste (Survivor). Detta är både positivt och samtidigt negativt. Jag uppskattar att det finns rejäla utmaningar såhär i ett spel, speciellt i CO-OP. Men jag tror det kan vara väldigt avtändande för mer "casual" spelare som inte bemödar sig att min-maxa korten och håller koll på de olika ammo-typerna när det särskiljer med så stora kliv i svårighetsgraderna.

På tal om korten i sig tycker jag det är ett intressant koncept. Lite Slay the Spire-känsla över det hela, fast med bättre kontroll över din runda. Corruption-korten som fienden får vid varje uppdrag gör rundorna väldigt intressanta stundvis också — Speciellt när det kommer "boomers" med "Ferocious"-buffen och bara springer mot dig utan stopp. Ser fram emot vad B4B har att erbjuda längre ner i dess cykel och framförallt på release då väldigt många kort är låsta i denna beta (demo).

Rent tekniskt finns det lite att önska. Upplevt en del rubber-banding och att spelare i mitt lag DC:ar på måfå. Spelet är inte det vackraste, men behöver inte vara det heller. I 1440p med datorn i sign (11600K/32GB@3600MHz/RTX3070) får jag utan problem ut mellan 170-250 FPS med alla inställningar dragit till max (med DLSS - Quality).

Det enda jag regelrätt inte samtycker med är hur snordum AI:n är. Den är oftast mer dryg och i vägen än hjälpsam, speciellt när den teleporterar runt och kan rätt som det är dyka upp i ditt ansikte när du försöker få till det där perfekta skottet för att neutralisera en 'Bruiser'. Rekommendarar därför att spela med vänner eller försöka hitta folk att spela med på Geeks-Discord eller SweClockers/FZ-forumet (eller annat valfritt ställe) — Generellt sett är även den mest "inkompetenta" spelaren mer användbar än AI:n i skrivande stund.

Överlag är jag väldigt taggad inför släppet den 12.e nästa månad! Kommer bli väldigt mycket skoj tror jag för egen del åtminstone, speciellt om jag kan få mina närmare vänner att haka på även efter betan (de flesta är positivt inställda till spelet, så håller tummarna hehe..)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är riktigt roligt att spela med vänner!
Gillar att man inte behöver levla upp saker och ting.
Dolken som "bash" är ett givet förstakortsval
Kan mycket väl tänka mig att köpa det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kört igenom banorna som kom med betan nu med 2 polare, och en ai. Positivt överraskad efter att ha läst folks intryck L4d-känslan är definitivt där, men lite fler valmöjligheter då man kan modda vapen, samt man får lite random perks under spelets gång. Som andra nämnt dock så är ju AI'n under all kritik, men utöver det så var det en trevlig upplevelse.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Färdiga spelet är mycket svårare än betan!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Köpte & tankade spelet igår kväll.
Spelade sen ca 1 timme, kul var det!
Blir mer ikväll.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kul som tusan. Men upplever två problem. En hel del serverlag/rubberbanding. Sitter på fiber med kabel så inte hos mig. Bottar osv laggar liksom ibland och även zombie. Har crossplay disabled.

Andra problemet är att det verkar vara svårt att hitta spel? Sitter ibland 5-10 min innan jag kommer in i en server?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kul som tusan. Men upplever två problem. En hel del serverlag/rubberbanding. Sitter på fiber med kabel så inte hos mig. Bottar osv laggar liksom ibland och även zombie. Har crossplay disabled.

Andra problemet är att det verkar vara svårt att hitta spel? Sitter ibland 5-10 min innan jag kommer in i en server?

Sätt på crossplay. Det är ju ändå co-op
Inte märkt att man får vänta speciellt länge. Kör dock crossplay påslaget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Andra problemet är att det verkar vara svårt att hitta spel? Sitter ibland 5-10 min innan jag kommer in i en server?

Förstår inte heller.. lågt intresse? Hajar inte hur det kan vara brist på spelare dagen efter release....
Edit: Gav upp nu efter 10+ min i kö, crossplay enabled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte heller.. lågt intresse? Hajar inte hur det kan vara brist på spelare dagen efter release....

Skumt, kanske också problem med servrarna eller liknande.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kör via gamepass på pc. Funkar sådär får jag nog säga. Tar ca 10 min att bara komma in i spelet från skrivbordet. Väl inne gick jag ihop med en vän och försökte starta campaign. Stod och tuggade i en evighet. Kom till slut in och spelade men blev utkastad pga server disconnect. Skapligt trasigt spel skulle jag säga.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Provade precis efter jobbet. Kom in efter 1min..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gillade visserligen spelet men avvaktar då prislappen är på tok för hög

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tänkte spela lite nu.. gått 15 min och fortfarande inte kommit in i en lobby, härligt..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tänkte spela lite nu.. gått 15 min och fortfarande inte kommit in i en lobby, härligt..

Det måste vara något fel, jag kom in efter 1 minut igår första gången jag testade...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det måste vara något fel, jag kom in efter 1 minut igår första gången jag testade...

Vet inte vad det kan vara för fel. Körde du quickplay eller skapar du egen match? Märkt att det är helt värdelöst att köra quickplay för progressen sparas ju inte för dig verkar det som. Varje gång jag kört quickplay på någons annans progress så måste jag köra om allt om jag lämnar sedan. Får inga ny checkpoints.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vet inte vad det kan vara för fel. Körde du quickplay eller skapar du egen match? Märkt att det är helt värdelöst att köra quickplay för progressen sparas ju inte för dig verkar det som. Varje gång jag kört quickplay på någons annans progress så måste jag köra om allt om jag lämnar sedan. Får inga ny checkpoints.

Jag körde quickplay. När du ansluter till någon annans får du dennes sparade punkter gissar jag på. I betan var det inga problem att återgå till det man själv var på.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vi är 2st som spelat igenom Act1 på lättaste, men det är på tok för enkelt.
Veteran är däremot mycket svårare, men den svårighetsgrad vi vill köra.
Någon med team-tänk som vill vara med och köra på veteran från act2?
Sweclockers discord?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vi är 2st som spelat igenom Act1 på lättaste, men det är på tok för enkelt.
Veteran är däremot mycket svårare, men den svårighetsgrad vi vill köra.
Någon med team-tänk som vill vara med och köra på veteran från act2?
Sweclockers discord?

Tjena,
Söker också efter andra som man kan spela med.
Veteran låter kul!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nepo:

Tjena,
Söker också efter andra som man kan spela med.
Veteran låter kul!

Fint! Teammates man får från matchmaking är lite sådär xD Springer mest omkring solo och flåsar i micken.

Men satan vilken skillnad det är på Recruit och Veteran, förstnämnda går att spela igenom i sömnen i princip.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fint! Teammates man får från matchmaking är lite sådär xD Springer mest omkring solo och flåsar i micken.

Men satan vilken skillnad det är på Recruit och Veteran, förstnämnda går att spela igenom i sömnen i princip.

Exakt, det är verkligen skillnad.
Matchmaking och utan teamarbete i Veteran blir väldigt jobbigt annars.
Botarna är då helt värdelösa tyvärr.
Men ni använder Discord eller?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nepo:

Exakt, det är verkligen skillnad.
Matchmaking och utan teamarbete i Veteran blir väldigt jobbigt annars.
Botarna är då helt värdelösa tyvärr.
Men ni använder Discord eller?

Ja precis, vi kan köra Geeks-discen Skriver där och kollar om vi kan hitta en 4e också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Någon som vill spela B4B veteran från slutet av act 1, vi saknar 2st

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

kan adda Joelgbg ingame om ni vill lira kör de via gamepass på pc

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Är det någon som vill lira med mig :)?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850