Permalänk
Medlem

Philips 65OLED935 OLED+ för 19990:-

Hej! Är ute efter en ny TV och såg precis den här:

https://www.komplett.se/product/1169381/tv-ljud-bild/tv-video...

Vad tror ni? Bör man slå till eller vänta på BF? Vill egentligen ha 75+ och hade tänkt och vänta till BF men har inte koll på om de rear ut storlekarna 75+. Det är OLED jag är ute efter. Uppskattar input!

Mvh

La till modell i rubriken
Permalänk
Bildexpert 📺

935 är från 2020 så det är nog så mycket BF det redan kan bli. Vad som kostar vad på BF, det vet vi på BF.

Ifall man "bör slå till" eller inte beror ju på vad du är ute efter för TV? Det är skillnad på OLED och OLED och det som gör Philips 935 mer speciell än övriga Philips OLED är Bowers&Wilkins-högtalarsystemet, inte bildkvaliteten. Ifall du bara var ute efter 65 tum OLED i största allmänhet och inte behöver högtalarna torde du kunna finna andra 65 tums OLED för kanske bättre priser.

Permalänk
Medlem

OLED77A1 kostar 24 990 just nu så borde kunna gå ner till kring 20 000 under BF. Annars kostar ju OLED65A1 endast 12 990.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

935 är från 2020 så det är nog så mycket BF det redan kan bli. Vad som kostar vad på BF, det vet vi på BF.

Ifall man "bör slå till" eller inte beror ju på vad du är ute efter för TV? Det är skillnad på OLED och OLED och det som gör Philips 935 mer speciell än övriga Philips OLED är Bowers&Wilkins-högtalarsystemet, inte bildkvaliteten. Ifall du bara var ute efter 65 tum OLED i största allmänhet och inte behöver högtalarna torde du kunna finna andra 65 tums OLED för kanske bättre priser.

Tack så mycket för ditt svar. De modellerna jag kikat på och är intresserad av är
LG OLED77Cxx
Philips 77OLEDxxx

Det är främst bra bildkvalite jag är ute efter men bra ljud också såklart, men det kanske man kan köpa till separat?

Är de stor skillnad på bildkvalitén mellan LG OLED och Philips OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

OLED77A1 kostar 24 990 just nu så borde kunna gå ner till kring 20 000 under BF. Annars kostar ju OLED65A1 endast 12 990.

Tack för svar, vet du om det är stor skillnad på bildkvaliteten på OLED77A1 jämfört med OLED77Cxx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Tack för svar, vet du om det är stor skillnad på bildkvaliteten på OLED77A1 jämfört med OLED77Cxx?

Lägre ljusstyrka och sämre för spel då den saknar HDMI 2.1 men annars väldigt lik i bildkvalitet. RTINGS har bra jämförelser.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-lg-a1-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tog en risk och köpte en LG c1 65 tum från shopbetter.se då jag brukar bara köpa "dyra" produkter från mer kända återförsäljare. Men det gick fruktansvärt bra. TV:n kostar 20k och skaffar du Guldmedlemskap för 70kr får du ytterligare 3k i rabatt så TV:n hamnar på ca 17 000:-. Du kan säga upp medlemskapet direkt också.

https://www.shopbetter.se/shop/product/smart-tv-lg-oled65c14lb-65-4k-ultra-hd-oled-wifi_200528

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu saknar inte OLED A1 HDMI 2.1 utan har både eARC och ALLM, samt dynamisk HDR vilka alla tre är funktioner detaljerade i HDMI 2.1-specen.

Däremot saknar A1 funktionerna FRL (4K/120) och VRR som idag främst är för PC-spelande och till viss del anses vara viktigt och förväntas bli viktigare för Nextgen-konsoler. Men OLED A1 kommer självklart fungera för 4K/60-spelande på det som är typiskt för konsoler idag.

Skrivet av Urioz:

Är de stor skillnad på bildkvalitén mellan LG OLED och Philips OLED?

Inte så mycket bildkvalitet utan hur de fungerar bildmässigt. Philips kommer ge en ljusstarkare bild med mycket mer automatisk processning av bilden. Den kommer att överdriva färger och kontrast i bilden och den måste göra det. Ifall man försöker göra en Philips OLED lugnare i ljusnivåer och dämpar automatiken kommer det vara en sämre TV. Där kommer LG:s och i synnerhet Sonys och Panasonics OLED kunna ge en färgkorrekt bild.

Så en fråga om vad du prioriterar. Finns ingen TV som automatiskt är bättre än någon annan eftersom de alla svarar mot olika behov.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar, Jag tror att jag får ha tålamod och försöka vänta på modellerna i storlek 75 eller 77. Vad har ett bra pris varit för exempelvis LG OLED 77CXxx/Philips 77OLED? Verkar som LG OLED 77CX... legat på 25k förut, är det ett bra pris som man kan förvänta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Tack så mycket för era svar, Jag tror att jag får ha tålamod och försöka vänta på modellerna i storlek 75 eller 77. Vad har ett bra pris varit för exempelvis LG OLED 77CXxx/Philips 77OLED? Verkar som LG OLED 77CX... legat på 25k förut, är det ett bra pris som man kan förvänta sig?

77CX är i princip slut så referensmodellen är 2021-års C1.

Att den kommer kosta 25k inom kort och redan på Black Week i slutet av november är nog osannolikt då utgångspriset är 45k just nu.
Däremot kan den säkert ramla ner mot 30-35k redan då för att sedan sannolikt blir ännu billigare under vårvintern och kanske även sommaren.

25k kostade 77CX precis på sluttampen och får nog ses som ett utförsäljningspris för att bli av med lagret inför 2021-års modeller.

Permalänk

Elgiganten tar 21990 för en LG A1 77" för medlemmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

77CX är i princip slut så referensmodellen är 2021-års C1.

Att den kommer kosta 25k inom kort och redan på Black Week i slutet av november är nog osannolikt då utgångspriset är 45k just nu.
Däremot kan den säkert ramla ner mot 30-35k redan då för att sedan sannolikt blir ännu billigare under vårvintern och kanske även sommaren.

25k kostade 77CX precis på sluttampen och får nog ses som ett utförsäljningspris för att bli av med lagret inför 2021-års modeller.

Tack för ditt svar!

Skrivet av Nedomansky:

Elgiganten tar 21990 för en LG A1 77" för medlemmar..

Borde man slå till? Är den största skillnanden mellan A1 och C1 att de är 60hz på A1?

Permalänk
Medlem

Tittade precis på den här
https://www.youtube.com/watch?v=taUDGqvayx4

fick en hel del svar mellan A1 och C1, jag kommer mestadels titta på film/serier på TV:en så A1 kanske duger för mig. Förstår dock inte hur det bara skiljer sig 100$ mellan modellerna i de klippet som jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Däremot saknar A1 funktionerna FRL (4K/120) och VRR som idag främst är för PC-spelande och till viss del anses vara viktigt och förväntas bli viktigare för Nextgen-konsoler. Men OLED A1 kommer självklart fungera för 4K/60-spelande på det som är typiskt för konsoler idag.

Vad tror du om skillnaden i Ljusstyrka på A1 och C1? Är den klart märkbar, främst i HDR?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

Vad tror du om skillnaden i Ljusstyrka på A1 och C1? Är den klart märkbar, främst i HDR?

Jag har inte haft möjligheten att testa A1. Det är annars inte så mycket peak brightness i små mätfönster om 2% etc. som avgör utan mer vilken nivå TV:n orkar hålla överlag som avgör om HDR-bilden uppfattas som mörkare eller inte. Där kan ju 700nits-LCD:erna i "näst bäst"-klassen ofta se tydligt ljusstarkare ut än en OLED som pekar på 750 nits eftersom de orkar hålla ljusnivåerna uppe hela tiden genom alla bildtyper. Men då tappar LCD:n kontrast i mörka scener jämfört med OLED.

I rtings tester är det mer sustained window 25% och 50% som är mer avgörande överlag för ljus HDR kan uppleves med allmänt respektive mycket ljust bildinnehåll. Sustained 10% mer avgörande för omfånget i mörkare scener. Då ser man att det är en skillnad mellan A1, B1 och C1 där framför allt i de mörka scenerna som C1 kommer kunna bygga ordentligt mer med dynamik.

Jämför man sida vid sida är det en skillnad som kommer synas i varje jämförelse till fördel för C1. Inte jättestor, men helt klar där. Samma sak om man skulle byta från A1, B1 och C1 med korta mellanrum. Man skulle märka att C1 har mer kraft överlag för att skapa dynamik.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Urioz:

Borde man slå till? Är den största skillnanden mellan A1 och C1 att de är 60hz på A1?

60 Hz-panel, lägre ljusstyrka och ett något enklare reflexfilter för A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte haft möjligheten att testa A1. Det är annars inte så mycket peak brightness i små mätfönster om 2% etc. som avgör utan mer vilken nivå TV:n orkar hålla överlag som avgör om HDR-bilden uppfattas som mörkare eller inte. Där kan ju 700nits-LCD:erna i "näst bäst"-klassen ofta se tydligt ljusstarkare ut än en OLED som pekar på 750 nits eftersom de orkar hålla ljusnivåerna uppe hela tiden genom alla bildtyper. Men då tappar LCD:n kontrast i mörka scener jämfört med OLED.

I rtings tester är det mer sustained window 25% och 50% som är mer avgörande överlag för ljus HDR kan uppleves med allmänt respektive mycket ljust bildinnehåll. Sustained 10% mer avgörande för omfånget i mörkare scener. Då ser man att det är en skillnad mellan A1, B1 och C1 där framför allt i de mörka scenerna som C1 kommer kunna bygga ordentligt mer med dynamik.

Jämför man sida vid sida är det en skillnad som kommer synas i varje jämförelse till fördel för C1. Inte jättestor, men helt klar där. Samma sak om man skulle byta från A1, B1 och C1 med korta mellanrum. Man skulle märka att C1 har mer kraft överlag för att skapa dynamik.

Tack för svar. Får nog bli så att jag satsar på C1 i 65 tum (och flyttar fram soffan) framför A1 i 77 tum.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1