Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det är ju fakta han för fram, väldigt sakligt. Det förändras ju inte av att man känner honom Åsikterna om vad man kan göra åt det är en annan fråga och kommer först på slutet - och där kan ju meningarna gå isär. Men innan man uttrycker en åsikt om hur problemet ska lösas så måste man först förstå hur elsystemet fungerar.

Jag är i branschen och fick en länk till klippet i genom mina kontakter där.

Det är som du säger och som kommer fram i genomgången väldigt komplext. Tror att det är många som t.ex. inte förstår att om det blir elbrist på riktigt så finns det bara en utväg - att koppla bort förbrukare. Det är inte så att vissa kommer att få lite mindre el i uttagen utan det kommer att bli strömlöst.

Jag älskar de politiska svängningarna i USA efter all load shedding som skedde i Texas. Krav på att priset ska vara begränsat, krav på att personer ska kunna värma sina hus med el när det är brist och rekordkallt samtidigt som de fördömer att vissa användare kopplades bort från nätet. Istället för att behandla stormen som den naturkatastrofen den var och erkänna att operatörerna gjorde det de kunde för att säkra leveranser i den pågående situationen så blev det bara politiskt skådespel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kärnkraft är en långsiktig investering som inte våra kvartalsekonomer är förtjust i.
På kort sikt kan man ladda Ringhals igen.
På lång sikt behöver man bygga nya kärnkraftverk, kanske via Vattenfall.
Vi kan inte vara beroende av en kraftförsörjning som bara fungerar blåsiga och soliga dagar, det är tramsigt, vår industri går käpprätt åt helvete.
Alternativt kan man göra som Tyskland, satsa på kolkraft.
Vi har inget val, sol och vind är inget alternativ och elkraft måste vi ha.

Vi har flera val. Det finns flera framtidsscenarion där kärnkraft inte finns med längre, jag länkade till några rapporter häromveckan. Det är bara att läsa igenom dem om du vill få en överblick.
Om du kollar på siffrorna så kommer du se att Tyskland har blivit mindre beroende av kolkraft sen Energiwende, jag vet inte riktigt varifrån folk har fått de här Tysklandsmyterna ifrån? De är ständigt återkommande i den här tråden, det är verkligen Brandolini's lag in action

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag älskar de politiska svängningarna i USA efter all load shedding som skedde i Texas. Krav på att priset ska vara begränsat, krav på att personer ska kunna värma sina hus med el när det är brist och rekordkallt samtidigt som de fördömer att vissa användare kopplades bort från nätet. Istället för att behandla stormen som den naturkatastrofen den var och erkänna att operatörerna gjorde det de kunde för att säkra leveranser i den pågående situationen så blev det bara politiskt skådespel.

Vi har det redan i EU, Spanska politiker har redan med lagstöd gått in och begränsat vissa energibolags vinster samt hindrat dem från att höja sina priser. Många spanska energibolag ska ta kostnader på 1miljard euro, deras aktieägare har fått sig en rejäl smäll på fingrarna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vet du hur mycket kapacitet det kommer bidra med när de bygger ut stamnätet eller antar du bara att det kommer vara otillräckligt?

Du kanske känner till de etableringar som sker just nu i norra Sverige? Överskottet (som produceras i norra Sverige) är utraderat i och med att Northvolt, HYBRIT och H2 Green Steel kommer i full produktion.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elkravande-satsn...

Och då bygger man ändå för närvarande Europas största vindkraftspark här uppe, i Markbygden i Piteå. 1101 verk ska uppföras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Du kanske känner till de etableringar som sker just nu i norra Sverige? Överskottet (som produceras i norra Sverige) är utraderat i och med att Northvolt, HYBRIT och H2 Green Steel kommer i full produktion.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elkravande-satsn...

Och då bygger man ändå för närvarande Europas största vindkraftspark här uppe, i Markbygden i Piteå. 1101 verk ska uppföras

Jag känner till två av dem, men jag hade inte koll på hur stor påverkan det har på elproduktionen eller vilka planer det finns inför framtiden. Det var därför jag ville veta vad han baserade sitt påstående på, det kom aldrig något svar tyvärr men det är bra att du tog dig besväret att leta upp en källa istället

Stavfel
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pine-orange:

Vi har flera val. Det finns flera framtidsscenarion där kärnkraft inte finns med längre, jag länkade till några rapporter häromveckan. Det är bara att läsa igenom dem om du vill få en överblick.
Om du kollar på siffrorna så kommer du se att Tyskland har blivit mindre beroende av kolkraft sen Energiwende, jag vet inte riktigt varifrån folk har fått de här Tysklandsmyterna ifrån? De är ständigt återkommande i den här tråden, det är verkligen Brandolini's lag in action

Ser inget vettigt alternativ, inget som finns idag.
Tyskland har nått vägs ände, deras satsning är också beroende av att kunna exportera och importera från sina grannar.
https://foreignpolicy.com/2021/02/10/is-germany-making-too-mu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu ger kärnkraft knappast billigast el utan det är vind/sol som ger mest effekt för pengarna.

Anledningen till att det är dyrt just nu är däremot mer komplex. Det handlar om att vi har byggt ihop vårt elnät med europa och satt marknadspriser på eltillverkningen. Längre ner i Europa används gas i stor utsträckning för att tillverka el. Och gaspriserna har rusat i taket senaste tiden.
Det innebär att det är dyrt att producera el i stora delar av EU. Det medför att spotpriserna går upp. Även om vi i Sverige har överproduktion på el - vilket vi just nu har så säljer elproducenterna hellre till andra delar av europa som är villga att betala högre elpris. Vill skånigarna ha el så får de se till att betala mer likt länder på mer sydliga breddgrader.
Så i nuläget är det marknadsekonomi i elsystemet och dyra gaspriser som pressat upp priserna.

Här är länk till kontrollrummet. Som du ser exporterar elområde SE4 till alla länder för vi har överskott just nu. Och ändå höga priser i syd.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Det är rimligt att priserna varierar i ett elnät som är konkurrensutsatt. Det hör till. Det är inge vidare kul. Men på sikt blir det billigare at betala lägre priser generellt - och ta att det ibland kommer toppar (knappast första gången - och inte heller sista) än att alla länder ska betala för att ha överproduktion som inte används annat än ibland. Alternativ 2 ger nämligen högre totalkostnader utslaget över tid. Eller ja, det är iaf tanken med det marknadsekonomiska upplägget kring ihopkoppling av elsystemen mellan länderna.

Vi ska se att när marknaden får analysera utfallet av avregleringen och kablarna till kontinenten så kommer de självfallet att konstatera att det blivit både billigare och bättre för konsumenterna. Att det är tyska konsumenter de räknat på det framgår inte...

Sverige kommer -tragiskt nog- att delvis bekosta utvecklingen av tysk/brittisk industri genom de nya kablarna.

Skrivet av pine-orange:

Du menar nuvarande kärnkraftverk och inte nya kärnkraftverk antar jag. Annars får du gärna länka till några billiga som har byggts nyligen! I västvärlden förstås.
Det går att göra men det är otroligt ovanligt att använda (en del av) spillvärmen som fjärrvärme, jag vet att Schweiz gör det för något av sina kärnkraftverk. Det finns antagligen en anledning till varför det är så ovanligt? Det hade varit bra att köra det som ett kombicykelverk med tanke på de stora värmeförlusterna.

Den primära orsaken till varför det inte byggts ut fjärrvärme på kärnkraft är i huvudsak på grund av rädslan för radioaktivitet. Rent tekniskt så är det en skitsak att lösa. Går att sätta en dosimeter på utloppet och dra åt kranen om den börjar ticka på. Om det överhuvudtaget ens händer, tror rädslan är starkt överdriven.

Permalänk
Inaktiv

Kollat upp det där med svängmassa i elnätet.

Låter lite lagom mystiskt. Vad det handlar om är att lagrad energi används för att hantera korta stötar i elförbrukningen. Med svängmassa menas då att man använder sig av mekaniskt lagrad energi. Man kan lika gärna använda sig av elektriskt lagrad energi, till exempel batterier.

I en färsk studie från IVA anger man några sätt man kan modifiera nuvarande elnätet för att tillföra den svängmassa som bortfaller när kärnkraften avvecklas. Om dessa modifieringar inte räcker så räknar man med att använda just batterier. Vilket redan görs på andra ställen i världen.

Det här med svängmassa är alltså inget större problem. Man kan skippa den diskussionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rågren:

En aktuell analys av nuläget och framtiden för vårt elnät (med fokus på SE4):

https://m.youtube.com/watch?v=NdCwodAk2hk

Det blir intressant om man kommer till situationen att det inte räcker att prisa bort förbrukning utan att man måste sektionera bort den. Något som kan tänka sig att vara den som kopplas bort från elnätet när produktionen inte räcker till?

Inte alls imponerad av den killens analys. Han kan helt klart sitt jobb men hans analys är enligt min mening dåligt strukturerad. Han blandar lokalt och globalt perspektiv, liksom kortsiktigt och långsiktigt, till en ostrukturerad soppa. Han ser inte skogen för bara träden.

Jag räknar med att vi på sikt kommer att importera solkraft från solsäkra områden runt Medelhavet. Billigast, även medräknat batterierna för att ta dygnsvariationerna. Förebilden är det nyligen träffade avtalet mellan UK och Marocko.

Detta innebär att södra Sverige kommer att försörjas av kablar från kontinenten. Vi behöver alltså inte förstärka elnätet från Norrland, vi behöver förstärka elnätet söderut.

Att bygga dessa solkraftverken och dito distributionsnät upp till oss kommer att ta tid (kanske lika lång tid som att bygga kärnkraftverk ...). Tills detta är gjort har jag inget problem att importera till exempel kolkraft från Polen. Osmakligt ur miljösynpunkt men duger som tillfällig lösning innan den långsiktiga lösningen är på plats.

Att importera kraft innebär ett beroende och en risk. Som reserv för avbrott, av olika längd och omfattningar, kanske också för att hantera extrema situationer, tänker jag mig gasturbinkraftverk eldade med biomassa och/eller olja från Norge.

Trådens ämne är alltså kärnkraft. Bara för dyrt. Finns smartare och mera optimala lösningar. Helt rätt att av våra politiker att lägga ner den och att inte bygga nytt. Vi skall tacka kärnkraften för lång och trogen tjänst men nu ersätts den gamla tekniken av den nya, av solceller och batterier.

En stor strukturell förändring? Javisst. Kommer omställningen att ta tid, kräva investeringar och innebära tillfälliga lösningar? Japp, så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Den primära orsaken till varför det inte byggts ut fjärrvärme på kärnkraft är i huvudsak på grund av rädslan för radioaktivitet. Rent tekniskt så är det en skitsak att lösa. Går att sätta en dosimeter på utloppet och dra åt kranen om den börjar ticka på. Om det överhuvudtaget ens händer, tror rädslan är starkt överdriven.

Det kan i princip inte hända. Då ska du ha fått hål i mängder med värmeväxlare men även i ånggeneratorerna, vilket skulle resultera i att man fick gå ner till DT7. Nu tänker jag främst på PWR. Därför blir jag ibland lite trött när folk pratar om att det skulle vara självlysande i havet vid utloppet. Det vattnet är ju otroligt rent om man jämför med resten av havet. Man tillsätter även lite klor för att förhindra tillväxt av musslor i kanaler och värmeväxlare. Detta klor är dock våldsamt hårt reglerat av Naturvårdsverket (eller liknande myndighet) för att allt ska kunna brytas ner väldigt snabbt, så låga koncentrationer. Man producerar även detta klor på plats mha saltvatten från havet. Faktiskt lite av en naturprodukt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ser inget vettigt alternativ, inget som finns idag.
Tyskland har nått vägs ände, deras satsning är också beroende av att kunna exportera och importera från sina grannar.
https://foreignpolicy.com/2021/02/10/is-germany-making-too-mu...

Jag föreslår att du läser igenom några analyser, då kommer du se att det finns flera vägar att gå.
Ditt påstående var att Tyskland satsar på kolkraft, artikeln undrar om Tyskland producerar för mycket förnybar energi. Jag förstår inte?

Skrivet av Balconette:

Den primära orsaken till varför det inte byggts ut fjärrvärme på kärnkraft är i huvudsak på grund av rädslan för radioaktivitet. Rent tekniskt så är det en skitsak att lösa. Går att sätta en dosimeter på utloppet och dra åt kranen om den börjar ticka på. Om det överhuvudtaget ens händer, tror rädslan är starkt överdriven.

Det föll på kostnaden enligt analysen som nämndes innan. Det var betydligt dyrare än alternativet.

Edit:
Det är ingen risk överhuvudtaget med radioaktivt vatten för annars hade de aldrig ens funderat på att använda det som fjärrvärme men du tycker inte det är problematiskt att din lösning på problemet hade varit att bara dra åt kranen när radioaktiviteten blir för hög? Istället för att undvika risken helt och inte använda det som fjärrvärme om det fanns anledning att tro att det kunde hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kollat upp det där med svängmassa i elnätet.

Låter lite lagom mystiskt. Vad det handlar om är att lagrad energi används för att hantera korta stötar i elförbrukningen. Med svängmassa menas då att man använder sig av mekaniskt lagrad energi. Man kan lika gärna använda sig av elektriskt lagrad energi, till exempel batterier.

I en färsk studie från IVA anger man några sätt man kan modifiera nuvarande elnätet för att tillföra den svängmassa som bortfaller när kärnkraften avvecklas. Om dessa modifieringar inte räcker så räknar man med att använda just batterier. Vilket redan görs på andra ställen i världen.

Det här med svängmassa är alltså inget större problem. Man kan skippa den diskussionen.

Det är sant att du kan reglera frekvensen med vilken typ av elproduktion som helst, men det svängmassa, eller tröghet, handlar om är ju hur pass snabbt dessa förändringar måste ske. Hela systemets tröghet ÄR en faktor och med tanke på hur vanligt vindenergi är på vissa ställen i världen så växer den tänkbara kunskapsbasen dag för dag om hur mycket tröghet man kan växla mot snabbare och mer exakt reglering.

Det är ganska fjompigt att försöka bagatellisera denna "utmaning" (för att använda nysvenska) eftersom så mycket historisk erfarenhet och föreställningar vilar i det faktum att den här trögheten har kommit med på köpet. Även om det finns tekniska lösningar så blir det inte en icke-fråga, eftersom i den praktiska verkligheten så medför det kostnader som måste bäras och fördelas.

Det logiska är ju att göra precis tvärtemot vad du säger, att belysa/diskutera detta problem extra mycket så fullständiga lösningar/scenarier kan fantiseras ihop och presenteras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det är sant att du kan reglera frekvensen med vilken typ av elprodoktion som helst, men det svängmassa, eller tröghet, handlar om är ju hur pass snabbt dessa förändringar måste ske. Hela systemets tröghet ÄR en faktor och med tanke på hur vanligt vindenergi är på vissa ställen i världen så växer den tänkbara kunskapsbasen dag för dag om hur mycket tröghet man kan växla mot snabbare och mer exakt reglering.

Det är ganska fjompigt att försöka bagatellisera denna "utmaning" (för att använda nysvenska) eftersom så mycket historisk erfarenhet och föreställningar vilar i det faktum att den här trögheten har kommit med på köpet. Även om det finns tekniska lösningar så blir det inte en icke-fråga, eftersom i den praktiska verkligheten så medför det kostnader som måste bäras och fördelas.

Det logiska är ju att göra precis tvärtemot vad du säger, att belysa/diskutera detta problem extra mycket så fullständiga lösningar/scenarier kan fantiseras ihop och presenteras.

Den diskussionen jag för handlar om hur framtidens energiförsörjning skall se ut, vilka val som finns och vilka val vi som nation skall göra. I den situationen spelar reglertekniken en så liten roll att man kan bortse från det. I den situationen.

När du sedan är i situationen att du skall implementera vald energiförsörjning rent reglertekniskt, visst sjutton skall du se till att det är stabilt. Javisst.

Diskussionen runt framtida energiförsörjning är jävligt komplex. För att få lite struktur och grepp på den så får man rensa bort det som inte påverkar kärnfrågan (f'låt ...). Jag är inte ett skvatt intresserad av pilla runt med vad jag har kommit fram till är en implementationsteknisk detalj. Det finns gott om elkrafttekniker på den här tråden och dom får bekymra sig om det, inte jag. Vill du käfta om det så gör det med någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Den diskussionen jag för handlar om hur framtidens energiförsörjning skall se ut, vilka val som finns och vilka val vi som nation skall göra. I den situationen spelar reglertekniken en så liten roll att man kan bortse från det. I den situationen.

När du sedan är i situationen att du skall implementera vald energiförsörjning rent reglertekniskt, visst sjutton skall du se till att det är stabilt. Javisst.

Diskussionen runt framtida energiförsörjning är jävligt komplex. För att få lite struktur och grepp på den så får man rensa bort det som inte påverkar kärnfrågan (f'låt ...). Jag är inte ett skvatt intresserad av pilla runt med vad jag har kommit fram till är en implementationsteknisk detalj. Det finns gott om elkrafttekniker på den här tråden och dom får bekymra sig om det, inte jag. Vill du käfta om det så gör det med någon annan.

Jag tycker Olegh har en poäng. Du kan absolut bortse från det reglertekniska om du kan visa att kostnaden uppskattas bli försumbar.

Permalänk
Inaktiv

Diskussionen är ju rätt enkelt. Elförsörjning ska man inte spela tärning med. Titta bara på Nordstream. Ge oss 10kr/kWh i Vinter och till och med den med inbitne kärnkraftmotståndare vekna. Ironi när man låter lekmän och inte ingenjörer ta hand om energiförsörjningen.

Eller varför inte en brownout ska Albanien. Vi ser ju energicheckar delas ut för att elpriset har mångdubblats. Jag säger fortfarande. Kapaledningarna. Speciellt till britterna. De är inte ens med i EU längre. Utländsk arbetskraft duger inte. Varför utländsk el då? De kan väl producera sin egen el själva. Långsiktigt måste kärnkraften tillbaka. För ska vi förlita oss på Nordstream 2 och rysk gas? Det här kaoset har vi skylla på våra ledare på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Den diskussionen jag för handlar om hur framtidens energiförsörjning skall se ut, vilka val som finns och vilka val vi som nation skall göra. I den situationen spelar reglertekniken en så liten roll att man kan bortse från det. I den situationen.

När du sedan är i situationen att du skall implementera vald energiförsörjning rent reglertekniskt, visst sjutton skall du se till att det är stabilt. Javisst.

Diskussionen runt framtida energiförsörjning är jävligt komplex. För att få lite struktur och grepp på den så får man rensa bort det som inte påverkar kärnfrågan (f'låt ...). Jag är inte ett skvatt intresserad av pilla runt med vad jag har kommit fram till är en implementationsteknisk detalj. Det finns gott om elkrafttekniker på den här tråden och dom får bekymra sig om det, inte jag. Vill du käfta om det så gör det med någon annan.

Hehe. Jag tänker alltså får jag el. har du ingen ingenjörsexamen inom elkraft så är det just fantasier du kommer med. Jag tror på kallfusion. Har till och med en egen jävla reaktor 10km ned som ger mig gratis el. Jag lovar. Det finns på riktigt.

Eller så tittar man på elpriset. Svensken i SE4 ska få sin elräkning fördubblad/tripplad i höst och vinter. Det är synd om människan, som med sin ignorans tror att bara finns, bara man önskar. Lika som att lösningen på cancerns gåta. Den är löst, bara man vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det är sant att du kan reglera frekvensen med vilken typ av elproduktion som helst, men det svängmassa, eller tröghet, handlar om är ju hur pass snabbt dessa förändringar måste ske. Hela systemets tröghet ÄR en faktor och med tanke på hur vanligt vindenergi är på vissa ställen i världen så växer den tänkbara kunskapsbasen dag för dag om hur mycket tröghet man kan växla mot snabbare och mer exakt reglering.

Det är ganska fjompigt att försöka bagatellisera denna "utmaning" (för att använda nysvenska) eftersom så mycket historisk erfarenhet och föreställningar vilar i det faktum att den här trögheten har kommit med på köpet. Även om det finns tekniska lösningar så blir det inte en icke-fråga, eftersom i den praktiska verkligheten så medför det kostnader som måste bäras och fördelas.

Det logiska är ju att göra precis tvärtemot vad du säger, att belysa/diskutera detta problem extra mycket så fullständiga lösningar/scenarier kan fantiseras ihop och presenteras.

Min lösning på Sveriges energi/världens energiproblem är kallfusion med tungt vatten. Vi låter vatten passera våra utjänta bränslestavar. Vattnet låter vi reagera med ett grundämne. Obmytium 189. Bara en droppe av sån ger oss energi motsvarande 3000MW. Så en reaktor i Barsebäck ger oss 10000MW. En i Oskarshamn, en i Varberg.

Reaktordesignen får ingenjörerna lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Min lösning på Sveriges energi/världens energiproblem är kallfusion med tungt vatten. Vi låter vatten passera våra utjänta bränslestavar. Vattnet låter vi reagera med ett grundämne. Obmytium 189. Bara en droppe av sån ger oss energi motsvarande 3000MW. Så en reaktor i Barsebäck ger oss 10000MW. En i Oskarshamn, en i Varberg.

Reaktordesignen får ingenjörerna lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det kan i princip inte hända. Då ska du ha fått hål i mängder med värmeväxlare men även i ånggeneratorerna, vilket skulle resultera i att man fick gå ner till DT7. Nu tänker jag främst på PWR. Därför blir jag ibland lite trött när folk pratar om att det skulle vara självlysande i havet vid utloppet. Det vattnet är ju otroligt rent om man jämför med resten av havet. Man tillsätter även lite klor för att förhindra tillväxt av musslor i kanaler och värmeväxlare. Detta klor är dock våldsamt hårt reglerat av Naturvårdsverket (eller liknande myndighet) för att allt ska kunna brytas ner väldigt snabbt, så låga koncentrationer. Man producerar även detta klor på plats mha saltvatten från havet. Faktiskt lite av en naturprodukt.

Skrivet av pine-orange:

Jag föreslår att du läser igenom några analyser, då kommer du se att det finns flera vägar att gå.
Ditt påstående var att Tyskland satsar på kolkraft, artikeln undrar om Tyskland producerar för mycket förnybar energi. Jag förstår inte?
Det föll på kostnaden enligt analysen som nämndes innan. Det var betydligt dyrare än alternativet.

Edit:
Det är ingen risk överhuvudtaget med radioaktivt vatten för annars hade de aldrig ens funderat på att använda det som fjärrvärme men du tycker inte det är problematiskt att din lösning på problemet hade varit att bara dra åt kranen när radioaktiviteten blir för hög? Istället för att undvika risken helt och inte använda det som fjärrvärme om det fanns anledning att tro att det kunde hända?

Nu handlar det inte om att jag skulle vara rädd för radioaktiva element, för det är jag inte. Skulle gärna ha värme från ett kärnkraftverk i mina element. Risken är obefintlig.

Däremot så är den där kranen med dosimeter ett typexempel på enfaldigheten hos vissa. Den kommer aldrig lösa ut annat än när det är tekniskt fel på den, men den skulle kunna lugna skeptikern som tror kärnkraften en dag kommer orsaka Jordens undergång. Det är tragiskt att en sådan parameter finns med i beslutet, men det är inte den enda. Ekonomi som någon nämnde har också spelat in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

ett grundämne. Obmytium 189.

Det heter väl ändå unobtainium?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Japp, då var Libanon svart:
https://omni.se/stromavbrott-i-hela-libanon-kan-paga-i-flera-...
https://afp.omni.se/lebanon-in-blackout-as-power-stations-run...

Tydligen tog oljan slut. Lider med folket, speciellt om vädret inte är så gynnsamt där nu. Plus alla som är behov av strömmen för livsnödvändiga saker. Plus all essentiell drift som behövs för att trygga samhällets funktion. Katastrof var bara förordet.

Vad värre är,
Indien har tydligen också slut på sina kolreserver:
https://bloomberg.omniekonomi.se/indian-capital-is-running-sh...

Och Indien är typ dubbelt så stort som EU sett till folkmängd. Vad är det som händer med världen?

Är det att alla börjat dra ner på fossilt och inte tänkt på att det måste finnas en ersättare om det inte ska bli nattsvart. Det går helt enkelt inte att leverera ström till en dyrare penning och tro att belastningen ska gå ner. Folk kommer behöva elen iallafall.

Kina gör annat slag i saken, de ökar sin kolförbrukning:

https://omni.se/kina-okar-kolproduktionen-en-manad-fore-klima...

Kanske det hänger ihop med Indiens kolbrist?

Hittade ett möjligt sammanhang att länka in
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Det heter väl ändå unobtainium?

Det heter unobtainium i den parallella universumet. Det är samma sak, fast vi har ju oändligt många universium och jag snickrar PRECIS på ett sätt att hämta nollpunktsenergi från spegeluniversumet. Vänta ni bara.. vindkraft, solkraft och all annan kraftproduktion är obefintligt jämfört med den här.

Permalänk
Medlem

Jag väntar och ser när Kina drar i gång sin första torium kärnkraft med saltvatten ..
USA har redan provat den på mm 1940 eller 1950 talet dom forskarna körde den i 160 dagar utan problem
men de las ner för den alstra för lite plutonium som militären ville ha till sina atom bomber

En stor fördel med torium kärnkraft den har bränslet i flytande form ingen efter arbete behövs

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag väntar och ser när Kina drar i gång sin första torium kärnkraft med saltvatten ..
USA har redan provat den på mm 1940 eller 1950 talet dom forskarna körde den i 160 dagar utan problem
men de las ner för den alstra för lite plutonium som militären ville ha till sina atom bomber

En stor fördel med torium kärnkraft den har bränslet i flytande form ingen efter arbete behövs

Bara för info: inte saltvatten, det är smält salt vid över 500 grader varmt. Fördelen är att man slipper ha extremt övertryck för att hålla höga temperaturer och dessutom slutar reaktionen om man inte aktivt värmer/smälter saltet

Permalänk
Medlem

MSR och just LFTR är en av de mindre intressanta reaktortyperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MSR och just LFTR är en av de mindre intressanta reaktortyperna.

Varför? (Genuint intresserad alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför? (Genuint intresserad alltså)

För att det inte finns några uppenbara fördelar jämfört med andra typer som utvecklas och för att utvecklingen tycks gå nästintill baklänges.

SFR och LFR har kommit mycket längre även om man i båda av de fallen behöver vända sig till ryssarna. I gen 4 har vi också två typer av HTGR – PMR, PBR/pebble bed – och SCWR. Inom EU försöker vi också utveckla GFR.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

MSR och just LFTR är en av de mindre intressanta reaktortyperna.

Skrivet av medbor:

Varför? (Genuint intresserad alltså)

Skrivet av Petterk:

För att det inte finns några uppenbara fördelar jämfört med andra typer som utvecklas och för att utvecklingen tycks gå nästintill baklänges.

SFR och LFR har kommit mycket längre även om man i båda av de fallen behöver vända sig till ryssarna. I gen 4 har vi också två typer av HTGR – PMR, PBR/pebble bed – och SCWR. Inom EU försöker vi också utveckla GFR.

Jag kan iofs Googla men skulle ändå uppskatta en kort förklaring på era kryptiska förkortningar.
Känner mig lite lat just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att det inte finns några uppenbara fördelar jämfört med andra typer som utvecklas och för att utvecklingen tycks gå nästintill baklänges.

SFR och LFR har kommit mycket längre även om man i båda av de fallen behöver vända sig till ryssarna. I gen 4 har vi också två typer av HTGR – PMR, PBR/pebble bed – och SCWR. Inom EU försöker vi också utveckla GFR.

Haha, känns som jag måste läsa på lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för info: inte saltvatten, det är smält salt vid över 500 grader varmt. Fördelen är att man slipper ha extremt övertryck för att hålla höga temperaturer och dessutom slutar reaktionen om man inte aktivt värmer/smälter saltet

En MSR (molten salt reactor) kyls av smält salt. Det är alltså väldigt hett. Men den har vissa nackdelar som inte vi kommit så långt med att bemästra ännu, exempelvis att förhindra saltet från att bryta ner komponenter. SFR (sodium fast reactor) och LFR (lead fast reactor) är betydligt trevligare då det handlar om smälta metaller, jämför med tenn. SMR däremot, det är grejer det (small modular reactor) då det gör det möjligt att typ placera en reaktor i varje stad.

Anledningen till att vissa pratar om havsvatten är för att det naturligt finns uran i vatten, och det skulle vara ekonomiskt trevligt att utvinna uran ur havsvatten om vi körde Gen IV.

---

Angående Libanon. Det ser inte bra ut, även om folk verkar hålla i ännu. Toleransen mot samhället har nått rekordlåga nivåer nu efter strömavbrottet.

https://omni.se/analyser-ett-under-att-det-inte-rader-vapnad-...