Fredagspanelen uteblir – kameran vägrade spela in Kenneth och Noelia

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen uteblir – kameran vägrade spela in Kenneth och Noelia

Den här fredagen presenterar vi videoklippen och nyheterna du kanske missat istället för Fredagspanelen. Det kan ni "tacka" studiokameran för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Papperspanel!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Snusfri

Dags för Swec att kliva in i 2021 och införskaffa en 4K eller 8K kamera nudå

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kollar ibland på en kille på YT som verkar lida av svår skräck inför att inspelningen inte är på, så titt som tätt växlar han över till skärmen med inspelningen och frågar nervöst "Are we recording?"...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kollar ibland på en kille på YT som verkar lida av svår skräck inför att inspelningen inte är på, så titt som tätt växlar han över till skärmen med inspelningen och frågar nervöst "Are we recording?"...

Haha, får mig ett tänka på ett "Fabror Bertil"-avsnitt när han håller på att dividera på alla möjliga sätt om kameran är på.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av cyklonen:

Jag kollar ibland på en kille på YT som verkar lida av svår skräck inför att inspelningen inte är på, så titt som tätt växlar han över till skärmen med inspelningen och frågar nervöst "Are we recording?"...

Samma här varje inspelning vi gör, och nu inträffade det värsta på den dagen vi har som minst tid här.
Om kameran bara hade en lampa som visade att den spelade in, sitter ju redan en diod på framsidan men nej... vore dumt. (inte alls bitter)

Permalänk
DingDongerMcDongface

För den som tyckte att det var för enkelt att räkna antalet mig själv i bilden i artikeln (@Kenneth uppmärksammade mig på flera guldlägen som jag missade) så kommer här en svårare och dummare variant för den som vill räkna igen.

För övrigt sjukt ironiskt att de typ tre sekunder som på något vis fångades upp kändes väldigt representativt för hur besvikna vi blev när vi insåg vad som hade hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Samma här varje inspelning vi gör, och nu inträffade det värsta på den dagen vi har som minst tid här.
Om kameran bara hade en lampa som visade att den spelade in, sitter ju redan en diod på framsidan men nej... vore dumt. (inte alls bitter)

Aha, jag trodde ni använde en systemkamera. Många såna har ju skärm som man kan vinkla framåt och se att, och vad, man spelar in.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För den som tyckte att det var för enkelt att räkna antalet mig själv i bilden i artikeln (@Kenneth uppmärksammade mig på flera guldlägen som jag missade) så kommer här en svårare och dummare variant för den som vill räkna igen.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/97884?key=c0b64a2ffab4c07be7c921173fa43db2

För övrigt sjukt ironiskt att de typ tre sekunder som på något vis fångades upp kändes väldigt representativt för hur besvikna vi blev när vi insåg vad som hade hänt

Jag räknar till ett högt, tvåsiffrigt primtal antal Noelia.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kollar ibland på en kille på YT som verkar lida av svår skräck inför att inspelningen inte är på, så titt som tätt växlar han över till skärmen med inspelningen och frågar nervöst "Are we recording?"...

Get in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Mitt i prick! 5000 poäng!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mitt i prick! 5000 poäng!

I don't believe it!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Samma här varje inspelning vi gör, och nu inträffade det värsta på den dagen vi har som minst tid här.
Om kameran bara hade en lampa som visade att den spelade in, sitter ju redan en diod på framsidan men nej... vore dumt. (inte alls bitter)

Ser man om den spelar in bakifrån kameran då? Det borde synas i live view eller nån lampa borde blinka eller nåt? I så fall kan ni ju filma kameran med första sämsta webkamera och visa upp bilden från den feeden live på en skärm bredvid er utanför bild som ni kan snegla på då och då.

Permalänk
Medlem

Ahopp, får väll bli den gamla klassikern istället då.

https://www.youtube.com/watch?v=q1hZdYbZ-QE&t=55s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Ser man om den spelar in bakifrån kameran då? Det borde synas i live view eller nån lampa borde blinka eller nåt? I så fall kan ni ju filma kameran med första sämsta webkamera och visa upp bilden från den feeden live på en skärm bredvid er utanför bild som ni kan snegla på då och då.

Eller använda en liten spegel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av cyklonen:

Aha, jag trodde ni använde en systemkamera. Många såna har ju skärm som man kan vinkla framåt och se att, och vad, man spelar in.

Ja man kan snurra runt den men om jag minns rätt så kan man fortfarande inte se record-symbolen där vi sitter, plus att det är en bit ifrån.

Skrivet av Aloysius:

Ser man om den spelar in bakifrån kameran då? Det borde synas i live view eller nån lampa borde blinka eller nåt? I så fall kan ni ju filma kameran med första sämsta webkamera och visa upp bilden från den feeden live på en skärm bredvid er utanför bild som ni kan snegla på då och då.

Använda en kamera för att filma en kamera så vi ser om kameran spelar in, kamera.
Vi håller på att kika på nya kameror till studion faktiskt och om inte dom har en lampa som visar att man spelar in så lär det finnas tillbehör man kopplar in som gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja man kan snurra runt den men om jag minns rätt så kan man fortfarande inte se record-symbolen där vi sitter, plus att det är en bit ifrån.

Använda en kamera för att filma en kamera så vi ser om kameran spelar in, kamera.
Vi håller på att kika på nya kameror till studion faktiskt och om inte dom har en lampa som visar att man spelar in så lär det finnas tillhör man kopplar in som gör jobbet.

Hur vet ni om kameran som filmar kameran filmar?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dlq84:

Hur vet ni om kameran som filmar kameran filmar?

Genom att ha en kamera som filmar kameran som filmar kameran, så klart.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Genom att ha en kamera som filmar kameran som filmar kameran, så klart.

Sen så dubbelsäkra med Amazons lösning. Drönaren kan patrullera kamerorna var 45'e sekund och så patrullerar Astro folket framför kameran. Bara att tejpa fast en pinne på Astro som den kan peta på dem då och då med så de inte glömmer bort att det filmas.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32862-amazon-presenterar-al...

Permalänk
Medlem

Viktiga live-on-tape inspelningar kör jag numer genom en ATEM Mini Pro ISO, den dumpar allt direkt ner på disk. Då har man det både på kameran och på disk. slutar kameran spela in så fångas ändå allt på disken. Dom är ju rätt billiga nu, så det kan vara en väl värd investering.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Surt sa räven, kan tänka ni blev irriterade.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den här fredagen presenterar vi videoklippen och nyheterna du kanske missat istället för Fredagspanelen. Det kan ni "tacka" studiokameran för.

Läs hela artikeln här

Låt mig gissa, ni har en Sony kamera?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Har ni inga smartphones med inbyggd kamera månne? När samsung var sponsorer gick det ju bra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nihilist71:

Låt mig gissa, ni har en Sony kamera?

De har en Sony-kamera. En A7R II eller A7R III om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Otur :/

Går det att göra en podd istället, med bara ljud?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Otur :/

Går det att göra en podd istället, med bara ljud?

Förmodligen var kameran enda inspelningsenheten, så ljudet är nog också förlorat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Åtgärdsplanen från denna incidentrapport kommer att begära ändring i rutiner kring inspelning av framtida paneler där användning av två videokameror samtidigt kommer krävas för att ge redundans för eventuella tekniska fel samt även daglig tillsyn och test av all studioutrustning.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Använda en kamera för att filma en kamera så vi ser om kameran spelar in, kamera.
Vi håller på att kika på nya kameror till studion faktiskt och om inte dom har en lampa som visar att man spelar in så lär det finnas tillbehör man kopplar in som gör jobbet.

Ja, du skojar du, men det skulle ju fungera. Jag har en gammal ipkamera jag köpte för 300 kr för 10 år sedan som skulle kunna sköta det jobbet utmärkt om man tejpade fast den bakom er kamera. Man bara går in på en adress på nätverket och tittar på bilden.

Ni har ju garanterat nåt sånt i gömmorna som inte används.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av nihilist71:

Låt mig gissa, ni har en Sony kamera?

Skrivet av anon242437:

De har en Sony-kamera. En A7R II eller A7R III om jag inte missminner mig.

Kamerorna vi har i studion är Panasonic GH4, Sony är för mässor (men använder den också för läskvideor)

Skrivet av Xverminator:

Otur :/

Går det att göra en podd istället, med bara ljud?

Tyvärr inte, vi skickar ljudet till kameran också så allt blir synkat direkt så det är också borta.

Skrivet av Aloysius:

Ja, du skojar du, men det skulle ju fungera. Jag har en gammal ipkamera jag köpte för 300 kr för 10 år sedan som skulle kunna sköta det jobbet utmärkt om man tejpade fast den bakom er kamera. Man bara går in på en adress på nätverket och tittar på bilden.

Ni har ju garanterat nåt sånt i gömmorna som inte används.

Ja det skulle funka men är inte så praktiskt bara, speciellt inte när vi är fler som använder kamerorna och flyttar runt dom rätt ofta. Annars hade det varit en lösning