Permalänk
Medlem

@anon324648
swedbank-aktiellt.se ?
Tycker det ser fishy ut som fasen att använda delar av en känd bank i domännamnet utan att samma bank står som ägare på domänen.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt grön på detta och investerar försiktigt, försöker lära mig sakta men säkert. Dock undrar jag vad som hände med AegirBio? Jag äger inte eller har inte ägt några aktier i AegirBio utan jag har bara haft den i bevakningslistan, men vill gärna undvika att bränna mig på en sån aktie som bara rusar sen tvärdyker hur mycket som helst.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Några tips på gratis nyhetsbrev/summeringar? Gillar Swedbanks TA-utskick en gång i veckan.

Vill ha Affärsvärlden men pallar inte betala 390:-/mån... Peter Benson och hans team är dock sjukt kunniga, dom har ju buy and hold på Shareville som man kan efterapa.

Många förvaltar skriver "månadsrapporter", här är exempelvis carnegie som har för alla(?) sina fonder.

Här är ett exempel.
https://www.carnegiefonder.se/fonder/smabolagsfond/

Vill du bara ha summeringen av morgonens tidningsrubriker så är placera bra.

Permalänk
Medlem

@CusmaR: inte så insatt men såg precis ut som en klassisk pump and dump. Det skrevs massor om den i olika kanaler, småsparare flockas och driver upp kursen till extrema värderingar. Till slut tar raketbränslet slut och aktien faller. Kanske var i kombination med några negativa nyheter.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

vad tror ni om Dustin kanske något att hålla koll på.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/538819/dustin-gro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag är rätt grön på detta och investerar försiktigt, försöker lära mig sakta men säkert. Dock undrar jag vad som hände med AegirBio? Jag äger inte eller har inte ägt några aktier i AegirBio utan jag har bara haft den i bevakningslistan, men vill gärna undvika att bränna mig på en sån aktie som bara rusar sen tvärdyker hur mycket som helst.

Stora raset under eftermiddagen idag berodde på en granskning av SVT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-borsraketens-...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag är rätt grön på detta och investerar försiktigt, försöker lära mig sakta men säkert. Dock undrar jag vad som hände med AegirBio? Jag äger inte eller har inte ägt några aktier i AegirBio utan jag har bara haft den i bevakningslistan, men vill gärna undvika att bränna mig på en sån aktie som bara rusar sen tvärdyker hur mycket som helst.

Är du grön ska du inte kolla på börsraketer och förlorare.
Det är nybörjare misstag nr 1.
Investera i fonder eller stabila svenska bolag.
Tex investor, jag har många aktier "mer än man behöver".
Men tex investor är en aktie jag köpt systematiskt i många år. Det är som att månadsspara i fonder, som jag också gör lite på bla Savr.
Du kan även kolla vad stora fonder har för innehav och "ta rygg".
Du kan googla sen kan du kolla Youtube kanalen spara cash. Han är duktig och inspirerande 👍

Gå inte på nybörjarmisstagen, gå inte in för snabba pengar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@CusmaR: inte så insatt men såg precis ut som en klassisk pump and dump. Det skrevs massor om den i olika kanaler, småsparare flockas och driver upp kursen till extrema värderingar. Till slut tar raketbränslet slut och aktien faller. Kanske var i kombination med några negativa nyheter.

Ja den dök upp överallt, lite därför den hamnade i min bevakningslista samt därför jag aldrig lade några pengar i den.

Skrivet av mackanj:

Stora raset under eftermiddagen idag berodde på en granskning av SVT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-borsraketens-...

ah tack!

Skrivet av Molotov:

Är du grön ska du inte kolla på börsraketer och förlorare.
Det är nybörjare misstag nr 1.
Investera i fonder eller stabila svenska bolag.
Tex investor, jag har många aktier "mer än man behöver".
Men tex investor är en aktie jag köpt systematiskt i många år. Det är som att månadsspara i fonder, som jag också gör lite på bla Savr.
Du kan även kolla vad stora fonder har för innehav och "ta rygg".
Du kan googla sen kan du kolla Youtube kanalen spara cash. Han är duktig och inspirerande 👍

Gå inte på nybörjarmisstagen, gå inte in för snabba pengar.

Nej jag sparar faktiskt i fonder och håller mig undan aktier för tillfället, hamnar några små slantar här o där för att doppa tårna o lära mig. Men man blir ju sugen på att tjäna snabba pengar när man ser aktier som Aegir tex, förstår att det är fel väg att gå och därför har jag inte lagt några pengar däri, det är bara intressant o veta varför det blir som det blir, det är ju inte första aktien som gör denna resa som jag bevakat.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@MusicEars
swedbank-aktiellt.se ?
Tycker det ser fishy ut som fasen att använda delar av en känd bank i domännamnet utan att samma bank står som ägare på domänen.

Du kan somna om
Men jag håller med!

https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/analyser-mar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CusmaR:

Jag är rätt grön på detta och investerar försiktigt, försöker lära mig sakta men säkert. Dock undrar jag vad som hände med AegirBio? Jag äger inte eller har inte ägt några aktier i AegirBio utan jag har bara haft den i bevakningslistan, men vill gärna undvika att bränna mig på en sån aktie som bara rusar sen tvärdyker hur mycket som helst.

Klassiker, uppsnackat bolag som leverar PM efter PM efter PM och marknaden får fnatt och förstår inte det här med värderingar. Skulle bli mycket förvånad om AegirBio kommer att ha en endaste krona på sista raden de närmaste åren.

Permalänk
Inaktiv

Och idag klev VD åt sidan, PM efter stängning så morgondagen kan ge en tradingmöjlighet igen.

Permalänk
Inaktiv

Tog en stek på 3000st på 46kr, åker ut på 50 jämt,

ding dong, sålt, tack för kaffe

Permalänk
Inaktiv

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/10/12/aegirbio-fr...

I morgon kan det bli en trade till i Aegir, kommer svänga rejält i morgon igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Klassiker, uppsnackat bolag som leverar PM efter PM efter PM och marknaden får fnatt och förstår inte det här med värderingar. Skulle bli mycket förvånad om AegirBio kommer att ha en endaste krona på sista raden de närmaste åren.

Typ så.

Med ett enormt drev som skapar hype (hås, haus) och lockar köpare till vad som oftast är ett luftslott.

Du kan kolla in "Eyeonid" och "Hemcheck" för att se hur sådana där kurvor brukar bete sig när avtalen uteblir..

Det går givetvis att tjäna utmärkta pengar ibland och det är väl inte heller omöjligt att även Aegirbio levererar i slutändan, men typiskt så förlorar de flesta småbolagsinvesterarna i längden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Fastigheter allt och frid och fröjd tills jag fick veta sveriges skatteregler. Säg att ens släktingar köpte en större fastighet för 200 000kr år 1900. Man säljer idag fastigheten för 15 miljoner. Hur mycket vinst är det då gjort på fastigheten som ska skattas för?
En normal 8årig skolelev säger man måste ta hänsyn till inflation, så 200 000kr år 1900 är ungefär 11,5 miljoner idag. Det blir en vinst på 3,5 miljoner på 120 år, vilket är riktigt kasst och staten borde gå in och ge personen bidrag för att trösta den.

Men i sverige så vet inte skatteverket vad inflation är för något, detta ord finns inte med i deras vokabulär. Så vinsten som skattas är 14,8 miljoner när fastigheten såldes för 15 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fastigheter allt och frid och fröjd tills jag fick veta sveriges skatteregler. Säg att ens släktingar köpte en större fastighet för 200 000kr år 1900. Man säljer idag fastigheten för 15 miljoner. Hur mycket vinst är det då gjort på fastigheten om ska skattas för?
En normal 8årig skolelev säger man måste ta hänsyn till inflation, så 200 000kr år 1900 är ungefär 11,5 miljoner idag. Det blir en vinst på 3,5 miljoner på 120 år, vilket är riktigt kasst och staten borde gå in och ge personen bidrag för att trösta den.

Men i sverige så vet inte skatteverket vad inflation är för något, detta ord finns inte med i deras vokabulär. Så vinsten som skattas är 14,8 miljoner när fastigheten såldes för 15 miljoner.

Det är illa, men inte riktigt så illa, man ska gå till 1 januari 1952 års taxeringsvärde och räkna det till 150% om fastigheten är förvärvad innan dito datum (eller använda faktiskt belopp om det är högre och kan styrkas)
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Har inte funderat mycket på inflation på långtidsinnehav, tackar för den intressanta tankenöten!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivet av during:

Det är illa, men inte riktigt så illa, man ska gå till 1 januari 1952 års taxeringsvärde och räkna det till 150% om fastigheten är förvärvad innan dito datum (eller använda faktiskt belopp om det är högre och kan styrkas)
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Har inte funderat mycket på inflation på långtidsinnehav, tackar för den intressanta tankenöten!

Tackar för länken. Det är bättre men inte bra. Jag har inget emot att betala skatt på pengar man har tjänat, men betala en massa skatt för att staten har haft igång sedelpressarna för att öka inflationen känns fel.

Detta drabbar främst de på landsbygden. Inne i Göteborg och Stockholm så har fastigheter stigit i pris extremt mycket mer än inflationen. Tänk en herrgård uti i ödemarken, den kanske var mer värd på 50talet än vad den är värt idag om man tar med inflation. (inga jobb kvar på orten sänker priset) Likaförbaskat så räknar staten detta som en megastor vinst som ska skattas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar för länken. Det är bättre men inte bra. Jag har inget emot att betala skatt på pengar man har tjänat, men betala en massa skatt för att staten har haft igång sedelpressarna för att öka inflationen känns fel.

Detta drabbar främst de på landsbygden. Inne i Göteborg och Stockholm så har fastigheter stigit i pris extremt mycket mer än inflationen. Tänk en herrgård uti i ödemarken, den kanske var mer värd på 50talet än vad den är värt idag om man tar med inflation. (inga jobb kvar på orten sänker priset) Likaförbaskat så räknar staten detta som en megastor vinst som ska skattas för.

Fast är det inte väldigt mycket som är godkänt att göra avdrag för? Går ju att planera rätt bra där till såvida ökningen är tillräcklig utöver investeringen.

Bara som ex, bygga nytt på en fastighet som inköptes billigt även med dåtidens inflation, bygga nytt och sedan göra avdrag på hela bygget vid ev framtida försäljning, vilket ändå gör det möjligt med en mer levande landsbyggd. Rätta mig gärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lyckade investeringar:

Rysslandsfonder 30-40%
Kina 15%

Usla:

Millicom -30%
Readly -57%

Kinnevik dumpade Millicom. Det var en varningssignal som jag bortsåg från.
Speciellt Readly är irriterade. Kursen mer än halverad sedan de noterades. Mycket skumt. Misstänker fult spel. Bara insiders som tjänar. Mitt förtroende för småföretag har sjunkit till noll. Som att köpa lotter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Mitt förtroende för småföretag har sjunkit till noll. Som att köpa lotter.

Sjuk volla i vissa småbolag, gäller i princip att ha crypto-psyke och klara fall på 50% och ändå sitta kvar.

Tillväxtbolag är extra känsliga när det blir stökigt, jag undviker tillväxt och har bara "stabila" (nåja) aktier just nu, tror räntorna kommer sticka iväg när folk underskattar kraften i inflationstaken vilket riskerar att slakta kurserna i tillväxtbolag ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fastigheter allt och frid och fröjd tills jag fick veta sveriges skatteregler. Säg att ens släktingar köpte en större fastighet för 200 000kr år 1900. Man säljer idag fastigheten för 15 miljoner. Hur mycket vinst är det då gjort på fastigheten som ska skattas för?
En normal 8årig skolelev säger man måste ta hänsyn till inflation, så 200 000kr år 1900 är ungefär 11,5 miljoner idag. Det blir en vinst på 3,5 miljoner på 120 år, vilket är riktigt kasst och staten borde gå in och ge personen bidrag för att trösta den.

Men i sverige så vet inte skatteverket vad inflation är för något, detta ord finns inte med i deras vokabulär. Så vinsten som skattas är 14,8 miljoner när fastigheten såldes för 15 miljoner.

I de flesta fallen har det nog renoverats och byggts om/till på över 100.
Finns kvitton är alla de kostnaderna avdragsgilla.
Kan ju tycka att det skulle finnas ett schablonavdrag för det dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Sjuk volla i vissa småbolag, gäller i princip att ha crypto-psyke och klara fall på 50% och ändå sitta kvar.

Tillväxtbolag är extra känsliga när det blir stökigt, jag undviker tillväxt och har bara "stabila" (nåja) aktier just nu, tror räntorna kommer sticka iväg när folk underskattar kraften i inflationstaken vilket riskerar att slakta kurserna i tillväxtbolag ytterligare.

Håller med. Och inflationen kommer med stormsteg nu. Utan att lönerna stiger. Riksbanken har närmast lovat att hålla räntan på noll även nästa år. En del tror att USA börjar höja räntan inom kort och då måste EU följa efter, vilket inte går! En omöjlig ekvation! Jag har flyttat hälften av mina pengar till Ryssland/Kina och satsat en hel del på gruvor, läkemedel, Ericsson mm som kanske klarar nästa lågkonjunktur i EU-området. Höga räntor och extrema energipriser är de största riskerna tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Håller med. Och inflationen kommer med stormsteg nu. Utan att lönerna stiger.

Vad baseras detta på?

Jag har inga specialkunskaper på området men jag kollade inflationssiffrorna vs. löneutvecklingen på SCB. Varje år sen 2009 har löneökningen för alla sektorer legat på antingen 2% eller 3% per år. Inflationen ligger i snitt på under 2% hittills under 2021 (till och med augusti finns statistik). Det ser ut att vara i sin ordning?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-12-manadersforandring/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/loneutveckling/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Vad baseras detta på?

Jag har inga specialkunskaper på området men jag kollade inflationssiffrorna vs. löneutvecklingen på SCB. Varje år sen 2009 har löneökningen för alla sektorer legat på antingen 2% eller 3% per år. Inflationen ligger i snitt på under 2% hittills under 2021 (till och med augusti finns statistik). Det ser ut att vara i sin ordning?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-12-manadersforandring/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/loneutveckling/

Det är verkligen inte i sin ordning.. Vår omvärld börjar ju redovisa inflationssiffror om 5-15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det är verkligen inte i sin ordning.. Vår omvärld börjar ju redovisa inflationssiffror om 5-15%.

Var? Upp till 5 har jag sett i större ekonomier, och det är ju relativt högt, men el- och oljepriser påverkar väl i stor utsträckning?

Jag vet att Norges KPI i september är 4,1% men den som är justerad för energivaror är på måttliga 1,2%

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Vad baseras detta på?

Jag har inga specialkunskaper på området men jag kollade inflationssiffrorna vs. löneutvecklingen på SCB. Varje år sen 2009 har löneökningen för alla sektorer legat på antingen 2% eller 3% per år. Inflationen ligger i snitt på under 2% hittills under 2021 (till och med augusti finns statistik). Det ser ut att vara i sin ordning?

Bränslepriser upp 50%, elpriser upp 500-1000% och det kommer givetvis dra med sig allt annat.
Men det kommer ju ta tid innan det får genomslag i statistiken.

Vi kommer få ca 2% lönehöjning nästa år enligt gällande avtal, tror det ser liknande ut för de flesta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Vad baseras detta på?

Tyskland rapporterade nyligen den högsta inflationen på 28 år och nu rusar priser på energi och viktiga insatsvaror. Att flytta en container från Kina till EU kostade tidigare ca 1000 euro. Idag ligger priset på 10 000. Jag tror vi bara sett början på inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det är verkligen inte i sin ordning.. Vår omvärld börjar ju redovisa inflationssiffror om 5-15%.

Eh 15% inflation? Nja, skulle inte tro det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh 15% inflation? Nja, skulle inte tro det.

Sydkorea snittar på en inflation på 7% år -66 till -21
Bara att exempel finns säkert fler länder som har betydligt högre än våra ~2,5%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh 15% inflation? Nja, skulle inte tro det.

Inte exakt samma sak, men:

"JUST IN - Inflation: Wholesale prices in Germany jump 13.2% YoY, highest since the oil crisis in 1974." 12 Okt 2021
https://twitter.com/disclosetv/status/1447872947922817024