Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Men ge er nu! Lägg ner politiksnacket och prata om det tråden handlar om "Hur investerar ni?"

Skrivet av Bizzro:

Det är dock en rätt viktig relevant fråga i sammanhanget. För osäkerheten runt ISKs framtid avgör just "hur vi investerar". Om du tror att ISKs dagar är räknade på lång sikt t.ex som vissa partier verkar vilja. Ja då kan det vara bättre att redan idag slänga in sparkapitalet i en AF om man tror att utvecklingen kommer vara skral/låg del närmaste åren (vilket skulle medföra att ISKs fördelar förminskas/försvinner under just de åren). Då har du dessutom möjligheten att realisera förluster och köpa tillbaka på en lägre nivå om det skulle gå helt åt svängen med marknaden och dra av om du har andra tillgångar som sålts med vinst.

Skrivet av anon5930:

Diskussionen är viktig även om den så kallade politiska delen bör minskas något.

Personligen tycker jag haussandet av aktier och återkommande diskussioner om huruvida en bostad är en investering eller inte.

Vill man ha mer haussande är placeraforumet fullt folk som aktivt försöker påverka kursen. Men mer generellt om vad folk investerat i men även bakgrund (hur, var, varför) ser jag gärna mer av.

Ja precis. Det är en extremt viktig del i hur vi sparar och investerar.

Jag fundera bara på hur det kommer bli med bostadsbristen om tak på ISK införs. Många kommer investera i bostäder för att sedan hyra ut vilket kommer göra att färre kommer in i bostadsmarknaden helt klart. De mest förmögna, med kontakter kommer flytta sitt kapital utomlands.

Ska de införa tak på ISK tycker jag de ska ta tillbaka IPS-sparformen!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

V som påstår sig bry sig om folket kommer med ytterligare ett sammhällsfientligt förslag.

Vänstersvansen av den mindre intelligenta sorten kommer nu motsätta sig mot folk som vill spara pengar.

Enligt artiklen är det dock endast 142'000 personer har mer än en miljon, dvs. drygt den procent som har allra mest investerat, och knappast "folket".

Skrivet av Zyphoon:

Beräkningarna visar också att bara fyra miljoner svenskar är helt självförsörjande. Med andra ord står endast fyra av landets tio miljoner invånare för både sin egen och övriga samhällets försörjning. Den andelen är för låg och ett övergripande politiskt mål måste vara att öka graden av självförsörjning.

Galet.

Vad borde siffran ligga på enligt dig? Man jobbar bara drygt halva sitt liv, så 4/10 är väl inte helt uppåt väggarna fel?

Skrivet av anon333222:

Varför ska vi skattas till döds bara för att du är sjuk? Hade det varit i andra länder hade din familj fått ta hand om dig för att du ska överleva. Nu ska du vara tacksam att vi som är friska stöttar dig. Även ekonomiskt bistånd från socialen kommer från oss skattebetalare.

Har du några försäkringar? Motivationen för att försäkra sig är att man minskar sin egen risk genom att som grupp kollektivt betala för de som behöver det. Jag tycker samma motivation kan appliceras på detta. Det har inte skitit sig för dig, men om det hade gjort det hade du fått stöd, var glad att du inte behöver få det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Enligt artiklen är det dock endast 142'000 personer har mer än en miljon, dvs. drygt den procent som har allra mest investerat, och knappast "folket".

Fortfarande emot folket som sparar mot det.
Men det är väll klart, folket som dom representerar har ofta låga ambitioner. Lägre än mig som är nog bland det lägsta som krävs för att hålla sig själv gott ställt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Har du några försäkringar? Motivationen för att försäkra sig är att man minskar sin egen risk genom att som grupp kollektivt betala för de som behöver det. Jag tycker samma motivation kan appliceras på detta. Det har inte skitit sig för dig, men om det hade gjort det hade du fått stöd, var glad att du inte behöver få det.

Lyssnade på podden Uppskattad från Skattebetalarnas förening. Jacob Lundberg som doktorerat i nationalekonomi i Uppsala pratar om marginalskatt i Sverige på hela 73%. Du borde lyssna på den. Skillnaden mellan skatt på arbete och skatt på kapital är att skatt på kapital redan är skattade pengar till och börja med. Det är den svenska avundsjukan. Ponera att du och jag har samma lön. 40K i månaden. Enkelt räknat, runt 30K netto. Jag köper merch på Sweclockers för 10K medan du väljer att investera 10K på börsen. Varje månad. Är det rättvist att du som skjutit upp konsumtionen ska straff beskattas, medan jag som samlar på mig Sweclockers merch kommer undan utan skatt eftersom jag inte har något kapital kvar.

Försäkringar har jag, men jag är inte sugen att bistånd på 50 miljarder skickas till Sida och skickar det utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Enligt artiklen är det dock endast 142'000 personer har mer än en miljon, dvs. drygt den procent som har allra mest investerat, och knappast "folket".

Vad borde siffran ligga på enligt dig? Man jobbar bara drygt halva sitt liv, så 4/10 är väl inte helt uppåt väggarna fel?

Har du några försäkringar? Motivationen för att försäkra sig är att man minskar sin egen risk genom att som grupp kollektivt betala för de som behöver det. Jag tycker samma motivation kan appliceras på detta. Det har inte skitit sig för dig, men om det hade gjort det hade du fått stöd, var glad att du inte behöver få det.

Är extremt skeptisk hur de mätt det där siffrorna. Bara Avanza har över 120 000 mijonärer. Har svårt att tro att det skulle vara ~20 000 hos de övriga storbankerna. Borde var betydligt fler.
Mäter de enskilt konto, eller sammanslagna?

EDIT:

Känns ju som de fått allting om bakfoten.
Läste att: "Antalet dollarmiljonärer i Sverige ökade från 129 000 till 142 000 under 2019"
Kan journalist tagit fel på valuta?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Är extremt skeptisk hur de mätt det där siffrorna. Bara Avanza har över 120 000 mijonärer. Har svårt att tro att det skulle vara ~20 000 hos de övriga storbankerna. Borde var betydligt fler.
Mäter de enskilt konto, eller sammanslagna?

Det kan inte stämma. Dessutom så har ISK demokratiserat sparandet. Innan dess så var det bara nördar och priviligierade som sparade på börsen. Nu kan kreti och pleti se sitt kapitalväxa. Det vill ju V och S förstås inte ska ske. Om individen får lite frihet, så kommer de rösta höger för vem vill skänka sina pengar till andra som inte orkar jobba. Är man sjuk är det en helt annan grej. Skämms varje gång jag läser att Sverige inte evakuerar sin befolkning från land X när något händer. Eller att sjuka blir utförsäkrade mm. Vad fan går mina skattepengar till? Är det inte till våra egna? Nu är mitt utseende inte svensk (mörkhårig och bruna ögon) , men fan är jag tacksam för allt Sverige gjort för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Det kan inte stämma. Dessutom så har ISK demokratiserat sparandet. Innan dess så var det bara nördar och priviligierade som sparade på börsen. Nu kan kreti och pleti se sitt kapitalväxa. Det vill ju V och S förstås inte ska ske. Om individen får lite frihet, så kommer de rösta höger för vem vill skänka sina pengar till andra som inte orkar jobba. Är man sjuk är det en helt annan grej. Skämms varje gång jag läser att Sverige inte evakuerar sin befolkning från land X när något händer. Eller att sjuka blir utförsäkrade mm. Vad fan går mina skattepengar till? Är det inte till våra egna? Nu är mitt utseende inte svensk (mörkhårig och bruna ögon) , men fan är jag tacksam för allt Sverige gjort för mig.

Gör inte den här tråden om investeringar till en politisk pajkastartråd tack. Skruva ner på politiken - och öka istället på den konstruktiva delen.

Jag tror vi är ganska många som gärna ser att den här tråden får fortsätta rulla så vi kan väl hjälpas åt att inte få den låst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Vilka idi*ter.
Tak på 1 miljon är ingenting.
Det drabbar bara småsparare som sparat i hela sitt liv. Att Magdalena Andersson föreslog 200K som tak var bara pinsamt och hoppas det aldrig kommer på tal igen. Alla jag känner sparar i ISK och det var tanken att det skulle ersätta ISP eftersom det togs bort!

Varför vill de att spara inte ska löna sig!?
Vill bara ventilera mig. Blir så upprörd över detta att man ska beskattas ytterligare på redan skattade pengar.

Jo precis, 1 miljon är inte mycket. För någon utanför arbetslivet kanske det låter som mycket, men i verkligheten kommer man inte långt. Visst, i delar av landet kan du köpa en villa kontant. Men då får man inte direkt det bästa man kan få heller. I andra delar av landet räcker det knappt till insats på en lägenhet till och med.

Alla som jobbar kan nå en miljon. Det är ingen jätteutmaning idag som förr med tanke på inflationen. Man kanske bör snacka om 10-miljonärer eller 100 miljonärer istället om man ska snacka om genuint rika människor. Börjar man sedan räkna in ägodelar och bostäder/fordon börjar nog summorna ofta dra iväg uppåt. Vi lever inte i 1920-talet utan 2020-talet.

Varannan vuxen svensk har ett ISK-konto. De flesta jag känner har ett, kontoformen är smidig att använda oavsett vad målet med kontot är. Och ISK-har inte bara fördelar utan nackdelar vilka ofta inte nämns av kritikerna. Bara för att det varit gynsamt i något enstaka år på flera punkter så kommer det inte vara i all framtid.

Och pengarna är redan skattade en gång. Det man attackerar är vanliga människors sparande, inte oligarker och motsvarande som ändå får hjälp av storbankerna att fuska. Det jag får ut av att det är fult att ta ansvar för sin egen ekonomi och inte leva på lönen. De som redan är rika på riktigt drabbas inte och tas heller inte med i diskussionen.

Skrivet av Molotov:

Fortfarande emot folket som sparar mot det.
Men det är väll klart, folket som dom representerar har ofta låga ambitioner. Lägre än mig som är nog bland det lägsta som krävs för att hålla sig själv gott ställt.

Precis, finns så många konstigheter i det hela. Det borde snarare arbetas för att få fler att spara och se över sin privatekonomi, inte straffa.

Skrivet av anon333222:

Lyssnade på podden Uppskattad från Skattebetalarnas förening. Jacob Lundberg som doktorerat i nationalekonomi i Uppsala pratar om marginalskatt i Sverige på hela 73%. Du borde lyssna på den. Skillnaden mellan skatt på arbete och skatt på kapital är att skatt på kapital redan är skattade pengar till och börja med. Det är den svenska avundsjukan. Ponera att du och jag har samma lön. 40K i månaden. Enkelt räknat, runt 30K netto. Jag köper merch på Sweclockers för 10K medan du väljer att investera 10K på börsen. Varje månad. Är det rättvist att du som skjutit upp konsumtionen ska straff beskattas, medan jag som samlar på mig Sweclockers merch kommer undan utan skatt eftersom jag inte har något kapital kvar.

Försäkringar har jag, men jag är inte sugen att bistånd på 50 miljarder skickas till Sida och skickar det utomlands.

Kanske kommer straffbeskattning på vad man äger i framtiden. Har man ett 3090 kanske man får betala ett par tusenlappar om året för den lyxen. Men nu ska man ju inte ge dom ideer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo precis, 1 miljon är inte mycket. För någon utanför arbetslivet kanske det låter som mycket, men i verkligheten kommer man inte långt. Visst, i delar av landet kan du köpa en villa kontant. Men då får man inte direkt det bästa man kan få heller. I andra delar av landet räcker det knappt till insats på en lägenhet till och med.

Alla som jobbar kan nå en miljon. Det är ingen jätteutmaning idag som förr med tanke på inflationen. Man kanske bör snacka om 10-miljonärer eller 100 miljonärer istället om man ska snacka om genuint rika människor. Börjar man sedan räkna in ägodelar och bostäder/fordon börjar nog summorna ofta dra iväg uppåt. Vi lever inte i 1920-talet utan 2020-talet.

Varannan vuxen svensk har ett ISK-konto. De flesta jag känner har ett, kontoformen är smidig att använda oavsett vad målet med kontot är. Och ISK-har inte bara fördelar utan nackdelar vilka ofta inte nämns av kritikerna. Bara för att det varit gynsamt i något enstaka år på flera punkter så kommer det inte vara i all framtid.

Och pengarna är redan skattade en gång. Det man attackerar är vanliga människors sparande, inte oligarker och motsvarande som ändå får hjälp av storbankerna att fuska. Det jag får ut av att det är fult att ta ansvar för sin egen ekonomi och inte leva på lönen. De som redan är rika på riktigt drabbas inte och tas heller inte med i diskussionen.

Precis, finns så många konstigheter i det hela. Det borde snarare arbetas för att få fler att spara och se över sin privatekonomi, inte straffa.

Kanske kommer straffbeskattning på vad man äger i framtiden. Har man ett 3090 kanske man får betala ett par tusenlappar om året för den lyxen. Men nu ska man ju inte ge dom ideer.

Vet flera äldre som sparat i hela sina vuxna liv och gick över till ISK när IPS försvann. De har varit låginkomsttagare och sjukpensionärer som lyckats spara ihop till över 1 000K :-
Snacka som slag i ansiktet. Men som sagt det är bara ett förslag och jag hoppas det aldrig tas upp i något forum.

OT: Så är jag spänd på Storskogen och hoppas man får tilldelning. Annars blir det nog köp vid lansering - om den inte rusar alltför mycket!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tycker det är fel att säga att det är ”redan skattade pengar” och att man blir straffad om man sparar istället för konsumerar. Vi har ju faktiskt valet att välja att endast bli beskattas på kapitalvinsten och inte schablonmässigt. Det är ju heller inte skatt på sparkonton även om värdet minskar iom inflationen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Gör inte den här tråden om investeringar till en politisk pajkastartråd tack. Skruva ner på politiken - och öka istället på den konstruktiva delen.

Jag tror vi är ganska många som gärna ser att den här tråden får fortsätta rulla så vi kan väl hjälpas åt att inte få den låst.

Du har rätt. Vill se den här tråden rulla också. Svårt med balansgången bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nao132:

Tycker det är fel att säga att det är ”redan skattade pengar” och att man blir straffad om man sparar istället för konsumerar. Vi har ju faktiskt valet att välja att endast bli beskattas på kapitalvinsten och inte schablonmässigt. Det är ju heller inte skatt på sparkonton även om värdet minskar iom inflationen

Du har bara sett att börsen har gått uppåt med kortvariga dippar. Vad gör du om det blir en ny IT-krasch och innehaven går ned 50%. Är du lika glad över att man ska schablonsbeskattas då? Eller att statslåneräntan går upp. Då kommer man ångra att man inte valde klassiska AF. Men har du handlat aktier på AF och försöker trade:a lite så är ju den där K4blanketten ingen höjdare. Då blir det färre som sparar. Om det fanns någon rättvisa så skulle ränteintäkten subtraheras från inflationen. Om räntan är 1 procent och inflationen är 2%. Då borde du få tillbaka från skatten 1%. Men så räknar ju inte staten förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Vet flera äldre som sparat i hela sina vuxna liv och gick över till ISK när IPS försvann. De har varit låginkomsttagare och sjukpensionärer som lyckats spara ihop till över 1 000K :-
Snacka som slag i ansiktet. Men som sagt det är bara ett förslag och jag hoppas det aldrig tas upp i något forum.

OT: Så är jag spänd på Storskogen och hoppas man får tilldelning. Annars blir det nog köp vid lansering - om den inte rusar alltför mycket!

IPSen hade ju ett loop hole. Körde man portugalupplägget så kunde man plocka ut hela IPSen+Tjänstepensionen helt skattefritt under 5 års tid. Sen kom man hem till Sverige. Inte helt rätt där, men man kunde. Nu är det igentäppt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Jo precis, 1 miljon är inte mycket. För någon utanför arbetslivet kanske det låter som mycket, men i verkligheten kommer man inte långt. Visst, i delar av landet kan du köpa en villa kontant. Men då får man inte direkt det bästa man kan få heller. I andra delar av landet räcker det knappt till insats på en lägenhet till och med.

Alla som jobbar kan nå en miljon. Det är ingen jätteutmaning idag som förr med tanke på inflationen. Man kanske bör snacka om 10-miljonärer eller 100 miljonärer istället om man ska snacka om genuint rika människor. Börjar man sedan räkna in ägodelar och bostäder/fordon börjar nog summorna ofta dra iväg uppåt. Vi lever inte i 1920-talet utan 2020-talet.

Varannan vuxen svensk har ett ISK-konto. De flesta jag känner har ett, kontoformen är smidig att använda oavsett vad målet med kontot är. Och ISK-har inte bara fördelar utan nackdelar vilka ofta inte nämns av kritikerna. Bara för att det varit gynsamt i något enstaka år på flera punkter så kommer det inte vara i all framtid.

Och pengarna är redan skattade en gång. Det man attackerar är vanliga människors sparande, inte oligarker och motsvarande som ändå får hjälp av storbankerna att fuska. Det jag får ut av att det är fult att ta ansvar för sin egen ekonomi och inte leva på lönen. De som redan är rika på riktigt drabbas inte och tas heller inte med i diskussionen.

Precis, finns så många konstigheter i det hela. Det borde snarare arbetas för att få fler att spara och se över sin privatekonomi, inte straffa.

Kanske kommer straffbeskattning på vad man äger i framtiden. Har man ett 3090 kanske man får betala ett par tusenlappar om året för den lyxen. Men nu ska man ju inte ge dom ideer.

Ett väldigt bra inlägg;) åldersspannet är ju rätt stort här. Vi som varit här i 20år har ju etablerat oss och har en hel annan synsätt idag. Borde vara 120% straffskatt direkt till Sweclockers konto om man äger att Ampere-kort. ISK har bara funnits sen 2012. Ingen vet hur framtiden ser ut, men det bästa är att spara och investera när man är ung och inte dragit på sig för stora utgifter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Vet flera äldre som sparat i hela sina vuxna liv och gick över till ISK när IPS försvann. De har varit låginkomsttagare och sjukpensionärer som lyckats spara ihop till över 1 000K :-
Snacka som slag i ansiktet. Men som sagt det är bara ett förslag och jag hoppas det aldrig tas upp i något forum.

OT: Så är jag spänd på Storskogen och hoppas man får tilldelning. Annars blir det nog köp vid lansering - om den inte rusar alltför mycket!

Nä precis, förhoppningsvis stannar det där.

Sedan på ämnet tycker jag det är synd att privatekonomi inte har något utrymme i skolan. Inte när jag gick i skolan (85'a) iallafall. Samtidigt hade en del av det man lärt sig då inte varit så användbart idag. Spara och Slösa gav väl viss vägledning möjligen.

Ska själv försöka hålla koll på Volvo Cars, men får se om arbetsdagen ger något utrymme.

Skrivet av nao132:

Tycker det är fel att säga att det är ”redan skattade pengar” och att man blir straffad om man sparar istället för konsumerar. Vi har ju faktiskt valet att välja att endast bli beskattas på kapitalvinsten och inte schablonmässigt. Det är ju heller inte skatt på sparkonton även om värdet minskar iom inflationen

Det är redan skattade pengar, vi kan ju inte göra skatteavdrag för att vi använder delar av våran lön för att spara/investera. Sedan åker du likväl på skatt ändå.

Några riktiga sparkonton finns inte, få/ingen klarar ens inflationen och ett sparkonto där man går back borde räknas som falsk marknadsföring om inte värre än så. Det är också därför många stoppar in pengarna på börsen, det är det enda sättet att få en värdeökning idag.

Mitt sista sparkonto hade någonstans mellan 8-10% ränta om jag inte minns helt galet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*UPPMANING*
Nu har vi upprepade gånger dödat sidospår som inte har med investering att göra utan istället handlar om politik.
Vi har även flertalet gånger uppmanat användare att hålla sig till ämnet investering, inte diskussioner om diverse politiska partiers åsikter om ekonomi.

Upprepade regelbrott kan bara ha ett utfall och vi ser helst att användare håller sig på rätt sida så att vi slipper ta i med hårdhandskarna.

(Om något känns oklart så kan man alltid kontakta oss genom "rapportera"-knapparna eller kontaktformuläret längst ned på varje forumsida.)

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Ja precis. Det är en extremt viktig del i hur vi sparar och investerar.

Jag fundera bara på hur det kommer bli med bostadsbristen om tak på ISK införs. Många kommer investera i bostäder för att sedan hyra ut vilket kommer göra att färre kommer in i bostadsmarknaden helt klart. De mest förmögna, med kontakter kommer flytta sitt kapital utomlands.

Ska de införa tak på ISK tycker jag de ska ta tillbaka IPS-sparformen!

Utan tak på IPSen. Då hade man dumpat 100K per år för att sänka sin inkomstskatt. Sen får pengarna vara låsta tills man är 55/60 och dör man innan får arvtagarna ta ut de i förtid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Nä precis, förhoppningsvis stannar det där.

Sedan på ämnet tycker jag det är synd att privatekonomi inte har något utrymme i skolan. Inte när jag gick i skolan (85'a) iallafall. Samtidigt hade en del av det man lärt sig då inte varit så användbart idag. Spara och Slösa gav väl viss vägledning möjligen.

Ska själv försöka hålla koll på Volvo Cars, men får se om arbetsdagen ger något utrymme.

Det är redan skattade pengar, vi kan ju inte göra skatteavdrag för att vi använder delar av våran lön för att spara/investera. Sedan åker du likväl på skatt ändå.

Några riktiga sparkonton finns inte, få/ingen klarar ens inflationen och ett sparkonto där man går back borde räknas som falsk marknadsföring om inte värre än så. Det är också därför många stoppar in pengarna på börsen, det är det enda sättet att få en värdeökning idag.

Mitt sista sparkonto hade någonstans mellan 8-10% ränta om jag inte minns helt galet.

Om det inte blir börsen så får man köpa en lägenhet och hyra ut. Får hoppas att reglerna luckras upp ännu mer. Jag ser bara på sonen. Han kommer ha så mycket högre trösklar in i bostadsmarknaden jämfört med mig. Då måste det finnas ett sätt att spara ihop kontantinsatsen. Spelar ingen roll om man fixar en civilingenjörsexamen. Det kommer ändå ta ett par, tre år för att få ihop kontantinsatsen. Kan jag bespara honom det så gör jag gärna det. Kan ändå inte ta med pengarna till kistan iaf.

Permalänk
Inaktiv

Indexfonder med låga avgifter ser jag som den absolut enklaste och bästa varianten. Ger i princip samma avkastning eller högre än de aktivt förvaltade fonderna på sikt. Kollar så att balansen i procent stämmer ungefär varje 1,5 år och omfördelar vid behov.

Sen har jag köpt ett hus och ser det som en stor och bra investering.

---Långsiktigt sparade---
70% Länsförsäkringar Global indexnära
20% Spiltan aktiefond investmentbolag
10% Swedbank access Asien

---Högriskportfölj----
33% Swedbank Ny teknik
33% Spiltan Global investmentbolag
33% AMF Aktiefond småbolag

Om man vill göra det väldigt enkelt så sparar man allt i en Billig global indexfond, Länsförsäkringar global indexnära, Swedbank Access global, SPP Global aktiefond eller liknande..max 0,4 % i avgift enligt mitt tycke.

Börsen har aldrig gått ner på en 10-års period sedan andra världskriget så man behöver spara långsiktigt. På kort sikt kan vd som helst hända. Man ska vara statistiskt beredd på att allt man har på börsen ska tappa halva sitt värde 2 ggr per 15 år. Köp i ur och skur och blunda med billiga och breda indexfonder.

Sista rådet, vill man lära sig om sparande på ett enkelt sätt så kolla in rikatillsammans.se, där har jag lärt mig det jag gör idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RetarDeD:

Med tanke på ESG trenden på Oslo Börs så hoppade jag på tåget på Aker's utskilda divisioner.
Aker Offshore Wind Holding och Aker Carbon Capture. Är väl ordentligt högrisk men har rusat rejält sen introduceringen igår.
Tänkte jag skulle sitta på dessa i minst 10 år och se vad som händer, tror det antingen mångdubblas eller går i konk. Blir spännande och det känns väl lite bra i "moralbanken" att satsa på grönt vilket verkar vara trendigt om dagen.

Det här är (nog) det enda tipset jag följt i tråden. Jag hoppade på det här med en liten summa efter ditt inlägg. Jaja, jag kollade själv först såklart - men jag fick upp ögonen för aker carbon capture i tråden
Tackar! 440% uppgång på 14 månader. Jag kanske inte sitter kvar 9 år till som dig däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Aker carbon capture har jag helt missat, måste läsa på lite. AOW har väl gått lite sådär och jag är generellt ganska skeptiskt till ESG aktier. I slutändan måste ju företagen tjäna pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aker carbon capture har jag helt missat, måste läsa på lite. AOW har väl gått lite sådär och jag är generellt ganska skeptiskt till ESG aktier. I slutändan måste ju företagen tjäna pengar.

Suprbra tillägg! Fundamenta är långsiktigt mer rätt! Im with you on this ;).

Det här har knappast blivit några stora pengar för mig i aker trots uppgången kanske ska tilläggas.
Men några småbelopp i wildcards kan vara lite kul - tycker jag då. För att göra det lite roligare att kolla sina innehav. Om man har nån liten post eller två som är mer volatil. Ibland blir det konkurs och ibland sticker det iväg rätt bra. Jag har testat båda två ;).
Ett företag kan inte gå ner mer än 100% - men det kan gå upp väldigt mycket mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är (nog) det enda tipset jag följt i tråden. Jag hoppade på det här med en liten summa efter ditt inlägg. Jaja, jag kollade själv först såklart - men jag fick upp ögonen för aker carbon capture i tråden
Tackar! 440% uppgång på 14 månader. Jag kanske inte sitter kvar 9 år till som dig däremot.

Haha kul att nån faktiskt lyssnade!
Är själv upp 630%, men sålde hälften på +300%.
Att sitta 9 år till nu är ju lite svårt, hade inte riktigt sett för mig den våldsamma uppgången..
Men jag har ju redan tagit vinst så allt från nu blir ju bara bonus

För att klargöra att jag inte är nåt orakel så ska jag erkänna att jag även köpte Aker Biomarine som jag ligger -52% idag

Skrivet av Gainsgoblin:

Aker carbon capture har jag helt missat, måste läsa på lite. AOW har väl gått lite sådär och jag är generellt ganska skeptiskt till ESG aktier. I slutändan måste ju företagen tjäna pengar.

Ja AOW har backat en del, sålde av hälften på vägen ner från toppen. Det är inte så konstigt eftersom de inte har några konkreta projekt ännu.
Det är stor konkurrans om tillstånden att sätta upp nya vindparker och en hög konsortium har dykt upp.
Det enda jag hoppas är att den Norska staten favoriserar de inhemska bolagen och de kan dra nytt av det.

ACC är fortfarande intressant emd tanke på stigande priser på utsläppsrätter. Dagens teknik är nog inte helt tillfredställande men de har i alla fall konkreta projekt och inkommande kapital, så det kan bli nåt.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fortfarande emot folket som sparar mot det.
Men det är väll klart, folket som dom representerar har ofta låga ambitioner. Lägre än mig som är nog bland det lägsta som krävs för att hålla sig själv gott ställt.

Hur många av folket tror du kommer nå det, och ha mer än det så pass länge att det kommer göra stor skillnad för dem? Så vida inte genomsnittssvensken är mycket rikare om ett par decennier, eller inflationen börjar skena iväg, lär ju fördelningen av folk med mer än en miljon på sin ISK vara någorlunda samma som idag.

Edit: Noterade Davids inlägg så detta blir mitt sista svar på detta.

Skrivet av anon333222:

Lyssnade på podden Uppskattad från Skattebetalarnas förening. Jacob Lundberg som doktorerat i nationalekonomi i Uppsala pratar om marginalskatt i Sverige på hela 73%. Du borde lyssna på den. Skillnaden mellan skatt på arbete och skatt på kapital är att skatt på kapital redan är skattade pengar till och börja med. Det är den svenska avundsjukan. Ponera att du och jag har samma lön. 40K i månaden. Enkelt räknat, runt 30K netto. Jag köper merch på Sweclockers för 10K medan du väljer att investera 10K på börsen. Varje månad. Är det rättvist att du som skjutit upp konsumtionen ska straff beskattas, medan jag som samlar på mig Sweclockers merch kommer undan utan skatt eftersom jag inte har något kapital kvar.

Försäkringar har jag, men jag är inte sugen att bistånd på 50 miljarder skickas till Sida och skickar det utomlands.

I det stora hela anser jag det är rimligt att alla former av inkomster (inklusive avkastning) beskattas någorlunda lika. Man kan vända på det och fråga varför de som jobbar för sin inkomst ska bestraffas med en så pass mycket högre skatt än de som får en betydlig del (eller allt) från sin ISK?

Om någon jobbar ihop en summa X som denne investerar, och sedan dubblar värdet på börsen utan att skatta för dubblingen av värdet (om vi räknar bort dagens förmånliga nivåer helt), och en annan jobbar ihop hela denna summa 2X och betalat skatt på inkomst för arbete på alltihop, så har de i slutänden samma summa 2X, men den ene har betalat dubbelt så mycket skatt, är det rättvist? Varför är det en bestraffning för den som idag skattar så mycket mindre, att ändra det så att de i slutändan betalar liknande nivåer skatt?

I övrigt vet jag inte vart du vill komma med maginalskatt och andra användningar av skattepengarna, för det har varken något att göra med det jag kommenterade, dvs. sjukförsäkringar, eller investeringar.

Edit: Noterade Davids inlägg så detta blir mitt sista svar på detta.

Skrivet av griid:

Är extremt skeptisk hur de mätt det där siffrorna. Bara Avanza har över 120 000 mijonärer. Har svårt att tro att det skulle vara ~20 000 hos de övriga storbankerna. Borde var betydligt fler.
Mäter de enskilt konto, eller sammanslagna?

EDIT:

Känns ju som de fått allting om bakfoten.
Läste att: "Antalet dollarmiljonärer i Sverige ökade från 129 000 till 142 000 under 2019"
Kan journalist tagit fel på valuta?

Källa? Jag bakgrundskollade förvisso inte artikeln det kom från i ett tidigare citerat inlägg, men tycker det verkade rimligt med ~150k som har en miljon kr med tanke på att 1.5 miljoner har >50kkr (om jag minns rätt). Försökte hitta faktiska siffror på hur många som har en miljon på ISK men utan resultat. Att mer än hundratusen svenskar skulle vara dollarmiljonärer på ISK känns inte direkt rimligt. Säker på att siffran inte är för allt samlat kapital (dvs. inklusive hus) eller något liknande?

Edit: Noterade Davids inlägg så detta blir mitt sista svar på detta.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Hur många av folket tror du kommer nå det, och ha mer än det så pass länge att det kommer göra stor skillnad för dem? Så vida inte genomsnittssvensken är mycket rikare om ett par decennier, eller inflationen börjar skena iväg, lär ju fördelningen av folk med mer än en miljon på sin ISK vara någorlunda samma som idag.

I det stora hela anser jag det är rimligt att alla former av inkomster (inklusive avkastning) beskattas någorlunda lika. Man kan vända på det och fråga varför de som jobbar för sin inkomst ska bestraffas med en så pass mycket högre skatt än de som får en betydlig del (eller allt) från sin ISK?

Om någon jobbar ihop en summa X som denne investerar, och sedan dubblar värdet på börsen utan att skatta för dubblingen av värdet (om vi räknar bort dagens förmånliga nivåer helt), och en annan jobbar ihop hela denna summa 2X och betalat skatt på inkomst för arbete på alltihop, så har de i slutänden samma summa 2X, men den ene har betalat dubbelt så mycket skatt, är det rättvist? Varför är det en bestraffning för den som idag skattar så mycket mindre, att ändra det så att de i slutändan betalar liknande nivåer skatt?

I övrigt vet jag inte vart du vill komma med maginalskatt och andra användningar av skattepengarna, för det har varken något att göra med det jag kommenterade, dvs. sjukförsäkringar, eller investeringar.

Källa? Jag bakgrundskollade förvisso inte artikeln det kom från i ett tidigare citerat inlägg, men tycker det verkade rimligt med ~150k som har en miljon kr med tanke på att 1.5 miljoner har >50kkr (om jag minns rätt). Försökte hitta faktiska siffror på hur många som har en miljon på ISK men utan resultat. Att mer än hundratusen svenskar skulle vara dollarmiljonärer på ISK känns inte direkt rimligt. Säker på att siffran inte är för allt samlat kapital (dvs. inklusive hus) eller något liknande?

Nej det var bara dollarmiljonärer i Sverige, ingenting med ISK att göra.
Jag hakade bara upp mig på siffran som var den exakt samma som i den aktuella artikeln. 142K st.
https://sverigesradio.se/artikel/7512008

Men jag vill fortfarande veta hur de har mätt. Många sparar i olika ISK-konton. Mäter de över 1 eller flera konton. Det blir väldigt missvisande om det är på det förstnämnda.

EDIT: Bra citat från Professorn i nationalekonomi apropå sparande:

"Att människor har en god ekonomisk ställning skapar valfrihet och bättre kontroll över det egna livet. Det skapar naturligtvis också bättre möjligheter att prova på, om man tror sig kunna det, att starta ett företag och vara med och utveckla samhället, säger Magnus Henrekson"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Många sparar i olika ISK-konton. Mäter de över 1 eller flera konton. Det blir väldigt missvisande om det är på det förstnämnda...

Jag tolkade att det var per person.

För egen del har jag 12 st ISK-konton tror jag så det blir väldigt missvisande om det är på kontonivå som man redovisar (såvida man inte samtidigt redovisar antalt personer som det handlar om).

Permalänk
Inaktiv

I mig själv för då har jag pengarna kvar förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Hur många av folket tror du kommer nå det, och ha mer än det så pass länge att det kommer göra stor skillnad för dem? Så vida inte genomsnittssvensken är mycket rikare om ett par decennier, eller inflationen börjar skena iväg, lär ju fördelningen av folk med mer än en miljon på sin ISK vara någorlunda samma som idag.

Edit: Noterade Davids inlägg så detta blir mitt sista svar på detta.

Det är ändå fel hur man än vrider och vänder på det.
Det blir ett sorts straff.

Japp lika att inte diskutera mer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

ACC är fortfarande intressant emd tanke på stigande priser på utsläppsrätter. Dagens teknik är nog inte helt tillfredställande men de har i alla fall konkreta projekt och inkommande kapital, så det kan bli nåt.

Jag såg den förra året men jag tolkade det som att Aker ville utnyttja börsläget för att få in lite kontanter genom att sälja gröna drömmar. Aminer för att fånga koldioxid är ju inget nytt direkt. Det viktiga är inte tekniken, det viktiga är att det ska ligga rätt i tiden känns det som

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Traton och Volvo?
Typiska aktier jag köper regelbundet.
Det går väll inte så bra, men det är inte pga dålig efterfrågan utan mer på komponentbrist och stoppdagar i produktionen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc