Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/271108/umida-b

Lyfter Umida igen då de har bra nyheter igen!

UMIDA
Umida startar samarbete med Ozzy Osbourne - släpper ny gin i alla Systembolag (Finwire)
2021-09-27 08:39
Dryckesföretaget Umida fortsätter att utveckla sitt samarbete med världsartister. Nu har bolaget tecknat avtal med Ozzy Osbourne.

Bolaget kommer att släppa offertvinsten London Dry Gin i samarbete med artisten. Ozzy Osbourne The Ultimate Gin kommer produkten att heta och den släpps i samtliga Systembolagets butiker den 1 december.

"Det är med glädje som vi välkomnar Ozzy Osbourne in till familjen av världsartister som samarbetar med Brands For Fans. Vi har haft en dialog med Ozzy under en längre tid och vi har diskuterat olika projekt. Att vi nu lanserar denna offertvinst med Ozzy kändes helt rätt för båda parter och ett perfekt sätt att starta samarbetet. Ozzy har en imponerande stor följarskara och han ses av många som en levande legend. För Ozzys fans utanför Sverige kommer Ozzy Osbourne The Ultimate Gin att säljas med hemleverans från vår egen webbshop", säger Filip Lundquist, vd för Umida, i en kommentar.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det borde väl gå att låna beloppet via Avanza eller Nordnet, på så sätt slipper du frigöra kapital?

Jag söker bara på konton där jag har kredit men hittills har det inte ger någon utdelning, trots flera försök.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nytt släpp av aktier för Storskogen på Avanza.

Någon här som läst in sig i detta?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nytt släpp av aktier för Storskogen på Avanza.

Någon här som läst in sig i detta?

Inget jag har gottat ner mig i men såg att nicklas intervjuat dem https://www.youtube.com/watch?v=H9vt28gLElk

Extremt mycket ipo på sistonde köpte och sålde södersportfiske nyligen men fick dock ingen täckning på ctek men kommer köpa dem ändå å ha långsiktigt den var väll upp närmare 150 procent första dagen.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nytt släpp av aktier för Storskogen på Avanza.

Någon här som läst in sig i detta?

Jag har tecknat för 250st och hoppas på tilldelning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har tecknat för 250st och hoppas på tilldelning.

Har med tecknat mig, ångrade att jag inte tecknade mig för CTEK, sneglade på den men tänkte "äsch" dem har väl haft sina glorydays. Tji fick jag..

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Permalänk
Medlem

V som påstår sig bry sig om folket kommer med ytterligare ett sammhällsfientligt förslag.

Vänstersvansen av den mindre intelligenta sorten kommer nu motsätta sig mot folk som vill spara pengar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vad får man för en miljon i dagens Sverige? Helt sinnessjukt förslag!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

För statsfinanserna är det bara dåligt. Personligen kommer jag gå från att betala lite skatt varje år till att inte betala något alls förens jag behöver pengarna. Vilket är troligt inte ens kommer ske.

Det är som att byta bort värphöns mot en tupp. Tuppen får du bara mat av en gång medans hönsen ger lite hela tiden.

Men det kommer inte gå igenom iaf så inget att bry sig om.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

V som påstår sig bry sig om folket kommer med ytterligare ett sammhällsfientligt förslag.

Vänstersvansen av den mindre intelligenta sorten kommer nu motsätta sig mot folk som vill spara pengar.

Om man vänder på det, varför skall det vara så mycket förmånligare att tjäna pengar på kapital än arbete?

Jag hade dock hellre sett att schablonskatten höjdes. Idag är den väl som lägst 0.375% och hade den höjts till 0.5% eller 0.75% och inte varit något tak så tycker jag det hade varit en bättre lösning.

Jag vill inte tillbaka till att redovisa 20-30 sidor med K4-blanketter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man vänder på det, varför skall det vara så mycket förmånligare att tjäna pengar på kapital än arbete?

Jag hade dock hellre sett att schablonskatten höjdes. Idag är den väl som lägst 0.375% och hade den höjts till 0.5% eller 0.75% och inte varit något tak så tycker jag det hade varit en bättre lösning.

Jag vill inte tillbaka till att redovisa 20-30 sidor med K4-blanketter.

Vill du bara höja golvet vilket redan gjorts ett par gånger?
Eller vill du ändra formeln?

Vid det senare kommer skatten vid högre ränta och samtidig börsnedgång bli brutal. Anledningen till man har schablonskatt är för att man alltid får in pengar till staten vilket sänker statens risk men blir den olönsam så går alla över till vanliga depåer vilket sannolikt leder både till mindre skatteintäkter och att de blir oregelbundna. Så statens sänkta risk innebär att den som sparar ska få en rabatt för att kompensera att man tar över risken.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jävla svin! Sluta straffa sparande! Vi blir redan beskattade för mycket, roffa inte åt er mer!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man vänder på det, varför skall det vara så mycket förmånligare att tjäna pengar på kapital än arbete?

Jag hade dock hellre sett att schablonskatten höjdes. Idag är den väl som lägst 0.375% och hade den höjts till 0.5% eller 0.75% och inte varit något tak så tycker jag det hade varit en bättre lösning.

Jag vill inte tillbaka till att redovisa 20-30 sidor med K4-blanketter.

Jag ser hellre att man inte rör i detta alls.
Skatt behöver inte höjas i vårt land fören slöseriet minskat

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vill du bara höja golvet vilket redan gjorts ett par gånger?

Höja golvet. När ISK introducerades var skatten 0.495% tror jag och det bör vara en miniminivå som man kan leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man vänder på det, varför skall det vara så mycket förmånligare att tjäna pengar på kapital än arbete?

Jag hade dock hellre sett att schablonskatten höjdes. Idag är den väl som lägst 0.375% och hade den höjts till 0.5% eller 0.75% och inte varit något tak så tycker jag det hade varit en bättre lösning.

Jag vill inte tillbaka till att redovisa 20-30 sidor med K4-blanketter.

En stor skillnad är att i ISK så betalar man skatt även om man går back, så det måste man ta i beaktande när man sätter nivån på schablonskatten.
Sen ISK infördes har börsen gått bra de flesta år, men det kan man inte ta för givet.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jävla svin! Sluta straffa sparande! Vi blir redan beskattade för mycket, roffa inte åt er mer!

Risken är att de får med Magdalena Andersson på tåget. Hon ville ju också höja skatterna för de "rika".
Det intressanta är att enligt DI så har hon själv inget ISK eller annat sparande i aktier/fonder. Hon amorterar av på bolån istället...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man vänder på det, varför skall det vara så mycket förmånligare att tjäna pengar på kapital än arbete?

För de flesta så kommer sparpengarna från just arbete, som redan har beskattats enormt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

För de flesta så kommer sparpengarna från just arbete, som redan har beskattats enormt.

Ja. Men likväl så är den vanliga kapitalskatten 30% på vinsten medan skatt på arbete har en högsta nivå som är betydligt över detta. När det gäller vinst på bostadsförsäljning så ligger skatten på 22%.

För egen del tycker jag att det är skevt att "passiva" intäkter är mer fömånliga än arbete ur ett skatteperspektiv. Helst hade jag sett att skatten på arbete sänks till samma nivå som skatten på kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Risken är att de får med Magdalena Andersson på tåget. Hon ville ju också höja skatterna för de "rika".
Det intressanta är att enligt DI så har hon själv inget ISK eller annat sparande i aktier/fonder. Hon amorterar av på bolån istället...

Jo jag är rädd för att hon kommer att höja ISK skatten.

Självklart ska alla bidra för att bygga vägar, sjukhus, skolor mm men jag blir så jävla lack när politikerna stoppar pengarna rakt i fickan på diktatorer i u-länder, bidragsparasiter mm…….

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jo jag är rädd för att hon kommer att höja ISK skatten.

Jag är nog i minoritet i denna tråden men jag tycker man kan höjda skatten på ISK till samma nivå som det var när man introducerade ISK utan att det känns som om någon "rånar" spararna. Det är fortsatt en attraktiv sparform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ja. Men likväl så är den vanliga kapitalskatten 30% på vinsten medan skatt på arbete har en högsta nivå som är betydligt över detta. När det gäller vinst på bostadsförsäljning så ligger skatten på 22%.

För egen del tycker jag att det är skevt att "passiva" intäkter är mer fömånliga än arbete ur ett skatteperspektiv. Helst hade jag sett att skatten på arbete sänks till samma nivå som skatten på kapital.

Medellönen i Sverige verkar vara runt 36 000 brutto.

Kvar efter alla skatter 22 735
Summa skatter −24 576

Du betalar alltså redan mer än 50%(!) i skatt. Ja, skatterna behöver sänkas över lag men att straffa sparande (och uppmuntra till belåning) är idiotiskt.

https://skattebetalarna.se/rakna-ut-din-skatt/

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Se till att rösta på rätt parti i valet så kanske vi slipper detta.

Någon som minns detta t.ex.? https://www.expressen.se/debatt/varning-skattechock-hotar-sve...

ALSO
Om de vänster på skalan skulle lägga kraft och försöka få ordning på detta problem istället för att försöka pressa de som redan bidrar på mer pengar, så hade det varit bra.
https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/arbetsmarknadspol...

Beräkningarna visar också att bara fyra miljoner svenskar är helt självförsörjande. Med andra ord står endast fyra av landets tio miljoner invånare för både sin egen och övriga samhällets försörjning. Den andelen är för låg och ett övergripande politiskt mål måste vara att öka graden av självförsörjning.

Galet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Medellönen i Sverige verkar vara runt 36 000 brutto.

Kvar efter alla skatter 22 735
Summa skatter −24 576

Du betalar alltså redan mer än 50%(!) i skatt. Ja, skatterna behöver sänkas över lag men att straffa sparande (och uppmuntra till belåning) är idiotiskt.

https://skattebetalarna.se/rakna-ut-din-skatt/

Fast nu är det skatt på arbete som diskuterades och då kanske man inte skall ta med moms? Arbetsgivaravgift kan jag förstå att du vill ta med.

Permalänk
Medlem

Att ett tak på 1 miljon inte skulle drabba "vanliga småsparare" är ju bara strunt. En miljon är ingen stor förmögenhet. De verkliga storfräsarna sitter inte ens med pengarna på ISK. Har man väldigt mycket pengar finns det mer finurliga sätt att investera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast nu är det skatt på arbete som diskuterades och då kanske man inte skall ta med moms? Arbetsgivaravgift kan jag förstå att du vill ta med.

Blir fortfarande nästan runt 50% i skatt. Och poängen kvarstår; Skattetrycket är för högt och det är idioti att straffa de få som faktiskt sparar.

Det är också lätt att glömma bort att det är de "rika" som faktiskt bidrar mest till det gemensamma.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Att ett tak på 1 miljon inte skulle drabba "vanliga småsparare" är ju bara strunt. En miljon är ingen stor förmögenhet.

Det drabbar 4.3% av de som har sparande i ISK enligt artikeln i aftonbladet så att det skulle drabba "vanliga småsparare" i en större utsträckning är nog ingen större fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det drabbar 4.3% av de som har sparande i ISK enligt artikeln i aftonbladet så att det skulle drabba "vanliga småsparare" i en större utsträckning är nog ingen större fara.

1 miljon räcker inte lång när man är pensionär.
Vill man säkra sin pension behövs mer kapital än så speciellt för en småsparande med arbetarlön?

Permalänk
Medlem

Tänk noga innan ni röstar vänster. Finns ju inget parti som skadar den vanliga svenskens ekonomi mer än dem. Detta drabbar ju inte de som har det väldigt gott ställt eller som t.ex. redan köpt fastigheter och dylikt. De drabbar enbart de som faktiskt försöker komma ifatt.

"En påse ostbågar" - Var ju bara ett par år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är fortsatt en attraktiv sparform.

Attraktiv när börsen går bra ja, allra helst när vi har haft en extrem bullmarket i 10+ år vilket gör utvärdering riktigt skev om man baserar utvärderingen av sparformen på bara den tidsperioden. Använder man ett historiskt perspektiv med mer normaliserad utveckling ser inte resultaten lika fantastiska ut. Fortfarande bättre än att betala kapitalvinstskatt, men inte så mycket som många verkar tro (allra helst om man har något lägre utveckling än marknadsgenomsnittet).

Det är en urusel sparform under år med dålig utveckling eller när du prickar fel med dina investeringar. Fördelarna med ISK har ett pris, det priset är att du inte får dra av dina förluster.