MPEG4-migrationen för marksänd TV påbörjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Min första dator var en 386. Är 100% redo gå tillbaka till TV för det blir inte roligt i längden med samma samma.

Haha. Obegripligt eller genialiskt.

Jag röstar på det senare och kommer numera alltid dra någon random referens till gamla datorer när jag tycker att ämnet är för långt från hårdvara

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Kul vet jag inte, men det är ett faktum.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsdelar

Samtidigt som Sveriges geologiska mittpunkt finns i Ytterhogdal Härjedalen 😄

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Baxtex:

Var nog 10 år sedan jag plockade ner antennen. Bra att det händer något men hade hellre sett en uppgradering från 720p på svt play..

Det var för något år sedan som SVT började lägga upp i 1920x1080 på Play för mycket av innehållet. Tror att man får fram metadatan för videoströmmen genom att trycka på S eller D på tangentbordet.

Däremot är det bara vid broadcast man får 50b/s. Stream är alltid 25b/s. För drama och film spelar det ingen roll men mycket material är i den högre bildfrekvensen, b.la. Uppdrag Granskning.

Permalänk
Medlem

Hmm, vi har kvar den billigaste varianten av boxer, flex-8. Används ytterst sporadiskt ska sägas, men oftast i samband med direktsända sportsändningar i någon obskyr kanal man inte har play-funktion tillgänglig mot. Alternativet hade väl varit att köpa nåt fiberbaserat paket, men dessa blir oftast dyrare. Inte heller dom lär komma nyttjas i någon större omfattning.

Sen är det ett faktum, om det inte ändrats till det bättre i närtid, att ljudmixen sänds i 5.1 via Boxer för SVT och TV4, medan SVT- och TV4-play endast har stereo för samma program, dessutom i så låg bitrate att det mest låter som fågelkvitter. Ljudet för mig är minst lika viktigt som bilden och tittar man på musikprogram som Idol o.dyl så låter det hästlängder bättre i Boxer än det gör i TV4 Play. Nu ska jag säga att detta kan ha ändrats på senare tid, jag har inte jämfört på ett tag. Jag har dock konstaterat att bildkvaliteten på play-tjänsterna i vart fall skalat upp betydligt. Exempelvis Mästerkocken på TV4 play ser helt ok ut numera. 720p till trots. Men förstås är det ju inget mot Netflix, Apple Tv+, Disney+ som ståtar med 4K, Dolby Vision och Dolby Atmos...

Permalänk
Medlem

Va negativa alla är. Det är väl nice se nån sport i HD utan fibern behöver lastas med nån jävla play tjänst.

Permalänk
Skrivet av noobs:

Va negativa alla är. Det är väl nice se nån sport i HD utan fibern behöver lastas med nån jävla play tjänst.

Och för detta upptar man frekvensutrymme i luften som skulle kunna användas till annat som mobilt internet.

Permalänk
Medlem

Rätt fascinerande ändå att se alla som inte ser längre än sina egna näsor räcker och tror att bara för att de själva inte tittar på TV så kan ingen annan göra det heller.

Det är väldigt många som gör det fortfarande. Att det sedan rent teknikmässigt är passé är en helt annan sak, det är ändå många som tittar via marknätet. Människor generellt är väldigt konservativa och det är långt kvar innan alla får sitt mediebehov tillfredsställt via internet.

Det finns dessutom en detalj som jag tror ytterst få tänker på eller ens är medvetna om. Ur ett beredskapsperspektiv är den marksända TVn såväl som radion överlägsna. I händelse av krig eller någon annan stor kris är det det bästa och snabbaste sättet att få ut information till befolkningen. Internet, om det ens är tillgängligt i en sådan situation, är alldeles för sårbart för desinformation och störningar.

Det marksända TV-nätet kommer finnas kvar länge till.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I dag släcker Comhem det analoga nätet, PUBLICERAD: 8 SEPTEMBER 2020
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/41j6Me/i-dag-slacker...

Den 29 oktober 2007 släcktes det marksända analoga nätet, så vad är din poäng? Jag har Tele2 (Com Hem) hemma i min tv, inkopplad med antennkabel - så kallad DVB-C, helt okej kvalitet att kolla nyheter/bingolotto/whatever på min 75” 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Jag! Att betala för tv är för mig helt onödigt. Får 1-12 (minus 10:an) gratis via fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför lägga resurser på teknik som redan är kraftigt utdaterad?

Har läst tråden och jag håller delvis med... problemet när man har större (ointresserad) familj som inte vill ha det krångligt...
vad finns det för alternativ?
Bor i ett comhemhus... visst, det har blivit helt digitalt idag, men det är ett gammal hus med bara 1 antennuttag...
Jag har 4 tvapparater, androidtv inbyggt på de flesta men det går inte att kolla på live tv om det händer något intressant som
något sportevenemang osv.

Allt blir plötsligt väldigt krångligt, finns ingen Boxerapp eller Comhemapp till Androidtv. Det finns till ren android om man kör
vissa Minix mediaspelare.

Hur ser man på livetv om nu vissa totalt teknikointresserade vill se det? en seriös undran alltså... hjälp!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Jag har antennkabel inkopplad i TV:n, trots att traditionell TV inte är min primära källa till underhållning. Det är en bra räddning om internet skulle vara nere, och det kan vara skönt att titta på skit ibland, där man inte behöver bry sig om vad som händer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Den 29 oktober 2007 släcktes det marksända analoga nätet, så vad är din poäng? Jag har Tele2 (Com Hem) hemma i min tv, inkopplad med antennkabel - så kallad DVB-C, helt okej kvalitet att kolla nyheter/bingolotto/whatever på min 75” 4K.

Och denna signal tar ditt hus emot genom en tvmast på taket från det marksända nätet? Tråden beror just marksänd tv, där jag diskuterar att få har detta. Att folk sedan konverterar signalen hit och dit är irrelevant på frågan om marksänt tv behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det var för något år sedan som SVT började lägga upp i 1920x1080 på Play för mycket av innehållet. Tror att man får fram metadatan för videoströmmen genom att trycka på S eller D på tangentbordet.

Däremot är det bara vid broadcast man får 50b/s. Stream är alltid 25b/s. För drama och film spelar det ingen roll men mycket material är i den högre bildfrekvensen, b.la. Uppdrag Granskning.

Det låter ju lovande iaf. Dock tror jag det är någon bugg på sydnytt för om man castar det så får man typ 320 eller något, kanske beror på vilken enhet man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och denna signal tar ditt hus emot genom en tvmast på taket från det marksända nätet?

Nej, varför skulle Tele2 använda sig av Teracoms marknät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Rätt fascinerande ändå att se alla som inte ser längre än sina egna näsor räcker och tror att bara för att de själva inte tittar på TV så kan ingen annan göra det heller.

Det är väldigt många som gör det fortfarande. Att det sedan rent teknikmässigt är passé är en helt annan sak, det är ändå många som tittar via marknätet. Människor generellt är väldigt konservativa och det är långt kvar innan alla får sitt mediebehov tillfredsställt via internet.

Det finns dessutom en detalj som jag tror ytterst få tänker på eller ens är medvetna om. Ur ett beredskapsperspektiv är den marksända TVn såväl som radion överlägsna. I händelse av krig eller någon annan stor kris är det det bästa och snabbaste sättet att få ut information till befolkningen. Internet, om det ens är tillgängligt i en sådan situation, är alldeles för sårbart för desinformation och störningar.

Det marksända TV-nätet kommer finnas kvar länge till.

Absolut har systemet existensberättigande då många fortfarande använder det och att det inte minst är viktig informationskanal vid samhällskriser. Men det borde fortfarande inte läggas resurser på att uppgradera det mer än nödvändigt, det borde gå in i ett maintenance läge, håll det vid liv i 10-20 år till sen kan det dras ned till text tv läge eller något för nödfall. Inte börja satsa på att sända i något så häftigt som HD. Jag håller fortfarande fast vid att de som kollar traditionell tv inte bryr sig ett skit så länge det går att läsa undertexterna i princip. Pengarna kunde lagts på något vettigare, t ex erbjuda fiber till fler hushåll eller dela ut gratis radioapparater för nödfall eller något annat som hade gjort mer nytta.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Nej, varför skulle Tele2 använda sig av Teracoms marknät?

Precis. Och då använder ni ej det marksända nätet som jag påstår att väldigt få gör och att detta marksända nät tar frekvensutrymme i luften som kan använda till annat.
Och precis som att den gamla telenätet har lagts ner på många ställen i landet skulle man kunna lägga ner det marksända tvnätet.

Sedan kan TV-leverantörer själva använda sig av precis vilken teknik de vill, men så länge de ej nyttjar det marksända nätet, så blir det en icke fråga om detta marksända nätets behov.

Jag själv vet inte vad min TVkanal-leverantör kör med för tekniker, mer än det suger och jag aldrig använder tvn. Jag har inte ens pluggat in antennkabeln av orsaker som att min tv inte ens är i samma rum som uttaget. Det jag dock vet är att det inte är någon tvmast på taket och vi innan hade parabol och vi nu på något sätt använder internet, men att det konvertas ner till analog antennkabel.

*edit*
Jag själv blanda ihop det lite i det förra inlägget. Men i vilket fall. Att man har antennkabel i sin lägenhet säger inte ett skvatt om vilken teknik bostaden tar emot tvkanalerna. Man kan från detta dra lika stora slutsatser som att man lyssnar på musik från en 3,5mm högtalaruttag. Och sedan försöka lista ut om musiken kommer från radio, spotify, cd etc. (visst analys av ljudet går att säga något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Absolut har systemet existensberättigande då många fortfarande använder det och att det inte minst är viktig vid samhällskriser. Men det borde fortfarande inte läggas resurser på att uppgradera det, det borde gå in i ett maintenance läge, håll det vid liv i 10-20 år till. Inte börja satsa på att sända i något så häftigt som HD. Jag håller fortfarande fast vid att de som kollar traditionell tv inte bryr sig ett skit så länge det går att läsa undertexterna i princip.

Jag gillar tv och lite flashigare grafik på reklamen skadar inte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis. Och då använder ni ej det marksända nätet som jag påstår att väldigt få gör och att detta marksända nät tar frekvensutrymme i luften som kan använda till annat.
Och precis som att den gamla telenätet har lagts ner på många ställen i landet skulle man kunna lägga ner det marksända tvnätet.

Sedan kan TV-leverantörer själva använda sig av precis vilken teknik de vill, men så länge de ej nyttjar det marksända nätet, så blir det en icke fråga om detta marksända näts behov.

Jag själv vet inte vad min TV-leverantör kör med för tekniker, mer än det suger och jag aldrig använder tvn. Jag har inte ens pluggat in antennkabeln av orsaker som att min tv inte ens är i samma rum som uttaget. Det jag dock vet är att det inte är någon tvmast på taket.

Nu följde jag enbart er diskussion och du ser ju kanske själv varför mitt svar till dig blev som det blev…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Absolut har systemet existensberättigande då många fortfarande använder det och att det inte minst är viktig vid samhällskriser. Men det borde fortfarande inte läggas resurser på att uppgradera det, det borde gå in i ett maintenance läge, håll det vid liv i 10-20 år till. Inte börja satsa på att sända i något så häftigt som HD. Jag håller fortfarande fast vid att de som kollar traditionell tv inte bryr sig ett skit så länge det går att läsa undertexterna i princip.

Jag kan inte svara för vad alla som tittar på TV tycker. De få gånger jag gjort det har det inte varit så kul att titta på lågupplöst ens på min gamla 2K-TV, än tråkigare på min 4K-TV. Jag tror nog väldigt många som skaffat ny högupplöst TV de senaste tio åren också känner så men har vant sig då de ändå inte kunnat göra något åt det. Har själv stört mig på att jag måste skaffa ett förbaskat boxerabonnemang för att kunna titta på TV4 i HD, det räcker inte med att bara skaffa ett boxerkort. Då jag inte är intresserad av att betala för en massa kanaler jag ändå inte kommer titta på så har jag fått stå ut med TV4 i SD, de få gånger jag tittat. Men det är ur mitt perspektiv, exakt hur alla andra TV-tittare känner vet jag inte men tror inte alla skiter i det som du säger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

När jag såg nyheten antog jag att rubriken var att 2021 läggs Marksänt ned.

Nopp, en uppgradering? För vilka? Enprocentarna?

Tom Pensionärerna har TV via sin ISP i dag antingen det är Fiber, 4G eller annan lösning.

Den enda jag vet som kör marksänt är päronens grannar.
För många år sedan fick alla möjlighet att ha fiber. Alla på båda parallella gatorna tog det förutom grannen jämte päronen.

Nej fy fan det kan man inte ha sa han, slöseri på pengar (12-15K kostade dett att dra in fiber), Trådlöst (4G) är framtiden sa han.

Ja nu är alla kåkar värda mer än hans! Haha.
Samtidigt har alla antenner och paraboler åkt ner för alla har internet via Fiber, ja förutom den grannen som fick sätta upp ett nytt långt jävla antennrör och jag tror han gick igenom 2-3 antenner innan han fick tag i ett monster.

Nämligen så att stor antenn och antennförstärkare alltid krävts här då vi bor i en håla omgiven av skog och berg så att slippa allt vad antenner heter är GULD värt.

Så som jag ser det betalar bara detta för rövhålen i sverige som ska tjura och vara på tvären.

En sak när dom tar våra koppar ledningar i väggarna men marksänt TV är kan fan dö ut ASAP.

Själv har jag sedan länge tagit ner päronens parabol och antenn, dom sista fästena som var kvar och kablar åkte ner när jag fick byta panel på deras gavel för 5 år sedan sedan åkte alla relevanta kablar ut några år efter det ur vinden när den inredes och vardagsrummet renoverades.

Kan fan inte komma på nån som har marksänt alltså för även pensionärer är smidigare än så av sig i dag.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så den dagen då internet går ner sig så har jag ändå ingen mottagare för de här signalerna och har inte haft på närmare tio år när jag slutade med TV-kort.

Kommer det billiga USB-mottagare för nya standarden så ser jag gärna ett test i framtiden. Det kan ju bli rätt skaplig bildkvalitet med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur ser man på livetv om nu vissa totalt teknikointresserade vill se det? en seriös undran alltså... hjälp!

Klarar man att packa upp en tv och göra kanalsökning så klarar man nog att plugga in appletv och logga in på t ex telenor för deras streamingpaket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag har antennkabel inkopplad i TV:n, trots att traditionell TV inte är min primära källa till underhållning. Det är en bra räddning om internet skulle vara nere, och det kan vara skönt att titta på skit ibland, där man inte behöver bry sig om vad som händer.

Vill man se gratiskanalerna via fiber så får leverantören ta ut en avgift för tjänsten, antennen är bara att koppla in och titta. Även om det faktiskt vore helt gratis att se via fiber så tycker jag att marksänd TV ska vara tillgänglig i nödfall.

Sen finns inte allt på Play-tjänsterna heller. Ville man se fotbolls-VM via Play-tjänst så krävdes sportpaketet hos Cmore, medan sändningen via TV4 gick att se gratis.
Under somrarna har jag semestrat och behövt klara mig med bara TV-antenn. Även om fiber vore indraget är jag inte sugen på att betala internetabonnemang för att komma åt SVT Play under en vecka.

Permalänk
Skrivet av mkk:

Tyvärr så den dagen då internet går ner sig så har jag ändå ingen mottagare för de här signalerna och har inte haft på närmare tio år när jag slutade med TV-kort.

Kommer det billiga USB-mottagare för nya standarden så ser jag gärna ett test i framtiden. Det kan ju bli rätt skaplig bildkvalitet med tiden.

Och då måste du bo väldigt centralt. Problemet är ju masterna många måste ha, ihop med förstärkare, splitter, installation etc går säkerligen på nästan 5000kr. (installatörer är dyra)
En helt annan sak är marksänt radio vid katastrofer. Detta kan folk ganska enkelt fixa utrustning att ta emot signalen.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Baxtex:

Det låter ju lovande iaf. Dock tror jag det är någon bugg på sydnytt för om man castar det så får man typ 320 eller något, kanske beror på vilken enhet man har.

Nu är min info inte så värst fräsch men vad jag minns så sa en vän till mig (som jobbar på SVT) att regionala nyheter produceras i 576/50i för det allra mesta. Det var 2016/17 vi pratade om det och tyvärr skulle det inte förvåna mig mycket om de ligger kvar på den nivån.

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Hur ser man på livetv om nu vissa totalt teknikointresserade vill se det? en seriös undran alltså... hjälp!

Anlitar hjälp. Jag har själv monterat upp x antal tvantenner med splitter och förstärkare. Det är inget roligt för en ej teknikintresserad. Ett moment är ju att rikta antennen rätt, där man själv ofta får klättra upp och ner på stegen hela tiden. Detta för de andra som skulle kunna hjälpa en brukar vara så teknikointresserade, så de vägrar stå vid tvn och säga om signalen blir bättre eller sämre. När det gäller parabol köpte många ett instrument för att slippa klättra upp och ner på tvn, det finns säkerligen samma än för de som har marksänt.

Nå idag finns det alternativ som är så mycket enklare som tv igenom internet. Ingen 3 meter steget behövs, där man ska klättra upp och ner. Inga farliga installationer på höga höjder behövs inte heller med en antenn och stolpe som väger flera kilo. Man behöver inte heller lista ut hur en splitter fungerar, koppla in dämpare på utgångar som ej används, skala en massa kabel. Borra hål och då en massa ledningar etc.

*edit*
Undra egentligen hur stor av alla väldigt aktiva teknikintresserade medlemmar här på forumet som själva kan fixa så att marksänt tv fungerar långt ute i ödemarken (10-20 mil ifrån sändarmasten)och signalen splittras till 3-4 tv-apparater med bra bild?

Alltså har man sin stora antenn så får man in en signal som ofta är svag som den är. Om man med en passiv splitter fördelar denna signal till 4st tvapparater så blir signalen ännu svagare. Ska man då dra ström upp till vind och ha en aktiv strömförsedd splitter? Ett problem med vind är att där finns det ofta råttor och man inte vill ha ström dit upp. Förutom problemet såklart att man måste anlita en elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det finns dessutom en detalj som jag tror ytterst få tänker på eller ens är medvetna om. Ur ett beredskapsperspektiv är den marksända TVn såväl som radion överlägsna. I händelse av krig eller någon annan stor kris är det det bästa och snabbaste sättet att få ut information till befolkningen. Internet, om det ens är tillgängligt i en sådan situation, är alldeles för sårbart för desinformation och störningar.

Beredskapsfrågan är viktig, MEN TV har spelat ut sin roll där då vi inte har 100% täckning längre, folk har plockat ner sina antenner, saknar mottagare o.s.v. o.s.v. så teknikutvecklingen har motverkat det syftet redan när man började digitaliseringen. Däremot borde det nog vara krav på batteridriven FM-mottagare i alla hushåll just för det behovet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Anlitar hjälp. Jag har själv monterat upp x antal tvantenner med splitter och förstärkare. Det är inget roligt för en ej teknikintresserad. Ett moment är ju att rikta antennen rätt, där man själv ofta får klättra upp och ner på stegen hela tiden. Detta för de andra som skulle kunna hjälpa en brukar vara så teknikointresserade, så de vägrar stå vid tvn och säga om signalen blir bättre eller sämre. När det gäller parabol köpte många ett instrument för att slippa klättra upp och ner på tvn, det finns säkerligen samma än för de som har marksänt.

Jag brukar sätta en gammal telefon framför TVn med en app som heter ip-webcam. Sedan kan jag gå upp på taket och kan samtidigt se TVn på min vanliga telefon. Då är det lätt att se när man vridit antennen rätt. Fungerar förstås även till 4G antenner mm.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klarar man att packa upp en tv och göra kanalsökning så klarar man nog att plugga in appletv och logga in på t ex telenor för deras streamingpaket.

Så det var din smarta lösning?
4 st Appletv och ett telenorpaket?
Mer boxar och fjärrkontroll....
Måste finnas smartare sätt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Jag brukar sätta en gammal telefon framför TVn med en app som heter ip-webcam. Sedan kan jag gå upp på taket och kan samtidigt se TVn på min vanliga telefon. Då är det lätt att se när man vridit antennen rätt. Fungerar förstås även till 4G antenner mm.

Ja, idag finns det många tekniker. Själv hade jag kört med teams mellan min mobil och en annan mobil/dator.
Bara det att jag jag inte längre sedan minst 15 år tillbaka sysslar med det. Men som jag har klättrat upp och ner på stegen och varit riktigt förbannad på att folk vägrar stå vid tvn och säga om signalen blir bättre eller sämre. -Man åker hem till någon för att hjälpa dem få bättre mottagning, ber dem kan ni inte stå vid tvn och kolla? De totalvägrar av olika anledningar. Om man då skiter att hjälpa dem får man höra i hela bygden att man inte alls kan justera en tv rätt. När det handlar om att man ej vill klättra upp och ner på en stege som en dåre.

Det hade dock inte varit fel att ha en 4G mast på taket som gjorde att man hade mobiltäckning i hemmet. Det är lite vansinne att endast ha telefon genom internet. Men snart kanske satellit blir billigare som nödlösning.
Det diskuterades om iPhone 13 skulle få stöd för detta i usa, men det blev ej av.