Snabbkoll: Använder du musmatta?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon134512:

Plast mot bordsyta orsakar varken önskad friktion eller ljud.

Standard skrivbord, Evoulent Vertical mus med 4 glides. Standard kontorsskrivbordsskiva vs budget Havit deskmat.

https://i.imgur.com/BqUvhcl.mp4

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Undra om sweclockers försäljning av musmattor går dåligt?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av cyklonen:

De små plastplattorna funkar då utmärkt på vanlig skrivbordsyta. Har använt nuvarande musen i snart tre år och den ser som ny ut.
Bordet ser likadant ut där musen använts som på helt orörda ytor (kollade nu!).

Så jag köper inte riktigt de argumenten...

Då vill jag ha bildbevis på det ta i ljuset också så man kan se allt tydligt.

Bara för att du kanske inte ser det just nu så slits det fortfarande, det går inte att undvika

Permalänk
Medlem

Musmatta slutade jag använda i princip när jag slutade med kulmus (eller om det var den däringa sun-musen som krävde specialmatta med rutmönster). Kanten på musmattor har en tendens att irritera handleden när jag rör musen. Dessutom flyttar jag musen mellan olika (delade) arbetsplatser och känner att dela musmatta är som att från samma odiskade tallrik som någon annan, dvs ofräscht.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogez:

Undra om sweclockers försäljning av musmattor går dåligt?

Marknaden är väl mättad då 94% redan har musmatta. Gäller att nå ut till de sista 6%.

Permalänk
Entusiast

Hemma används en musmatta, men på jobbet körs det utan. Båda funkar fint, men det är helt olika situationer.

Permalänk
Medlem

QCK Heavy. 6mm tjock är det enda som duger.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu i soffan och gamear, så jag använder ena ryggstödet som musmatta, vilket i säg inte kan klassas som en vanlig musmatta. Riktigt bekvämt om inte annat när man grindar inne i New World.

Permalänk
Musikälskare

Det är synd det finns så få plastmusmattor, allt idag är bara tyg

SteelSeries QcK Hard Pad tycker jag fungerar bäst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Undra om sweclockers försäljning av musmattor går dåligt?

Det hade nog gått bättre om de tagit bort sin logga.

Jag och många andra skulle inte ha något emot att stötta sweclockers genom att köpa en musmatta, speciellt inte då jag gillar designen, men en logga som sticker ut rent designmässigt samt som gör mig till en reklampelare? Nej tack.

Permalänk
Medlem

Absolut, älskar min Icemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Musmattan kom en bra bit senare. Skulle säga att du ha gått tillbaka i tiden till när det inte användes.

Senare än vaddå?

Enligt wikipedias mousepad-artikel uppfanns musmattan 1969, ett år efter musen. Och ”By 1982, most users of the Xerox ball mouse were using special pads to increase the friction of the ball in the mouse”.

Jag är rätt säker på att jag hade en matta till min första (kul)mus, kopplad till en 20 MHz 286:a, någonstans i skiftet mellan DOS och Windows, gissningsvis någon gång 90-93. Det hindrade inte att man fick rengöra kulan då och då.

Permalänk
Medlem

Svarar man ja om bordet är täckt av en musmatta? Inte riktigt en musmatta. Bara en filt med musmattakaraktär.
(Arozzi Arena Gaming Desk)

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vid stationära kör jag musmatta. Med laptopen kör jag utan musmatta. Använder riktig mus även till laptopen bör tilläggas.

Permalänk
Medlem

Jag hade en stor qpad för massor av år sedan, men tröttnade på dess kanter tror jag. Jag har inte använt en musmatta på över 10 år, kommer inte ihåg när jag slutade. Varken hemma eller på jobbet.

Varför har man musmatta?

Permalänk
Medlem

Steelseries QcK 3XL Musmatta, mycket skönare än vad jag trodde att ha en gigantisk musmatta

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Gjorde precis ett vetenskapligt test och mitt svar är

Nej.

gjorde precis ett vetenskapligt test som visar att du har fel.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag har musen på ihålig metall, så är en musmatta helt nödvändig.
Kanske finns det folk som fortfarande använde joystick?
Hade en kompis som hade en joystick som man placerade på piltangenterna på tangentbordet nån gång runt sent 90-tal.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

gjorde precis ett vetenskapligt test som visar att du har fel.

Mitt nya vetenskapliga test på annat skrivbord visar att du har ännu mer fel.

Med visst förbehåll att det kan vara skillnad från skrivbord till skrivbord samt mus till mus.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Mitt nya vetenskapliga test på annat skrivbord visar att du har ännu mer fel.

Med visst förbehåll att det kan vara skillnad från skrivbord till skrivbord samt mus till mus.

Jag gjorde ett test som visar att ditt nya test är ännu mera fel än det förra.

stjärnstopp!

Permalänk
Medlem

Hej på er!
Vilken typ av musmatta skall man ha för bäst glid? Jag har idag en hård äldre qpad, men jag har läst att dom sliter ut skates snabbare. Tycker det är dåligt glid med många vanliga mattor, men vad skall man ha? Tänkte beställa nya teflonskates till musen med.

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av hardpad musmatta så kräver nog en lång övertalan innan jag skulle börja lämna min tygmusmatta för skrivbordet. Den bästa ergonomiuppgraderingen jag gjort i år var att införskaffa en musmatta till kontoret.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Musmattan kom en bra bit senare. Skulle säga att du ha gått tillbaka i tiden till när det inte användes.

Senare än kulmössen de användes till, ja visst, men bra mycket före moderna optiska möss som funkar bra utan, så den tiden existerar inte.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Körde länge hårda musmattor men blev trött på att behöva byta skiten efter några månader.

Har en rejält stor i tyg nu som funkar tillräckligt bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Meantek:

Blev lite paff när alternativet "jag vet inte" saknades.

Sluta vara så jäkla svår nu Jonas!

Skrivet av pv2b:

Marknaden är väl mättad då 94% redan har musmatta. Gäller att nå ut till de sista 6%.

Ja, härnäst kommer ett gäng frågor för att kartlägga marknadsmättnaden.
Frågor vi hoppas riktigt mycket på är:
1. Använder du en el-kabel till datorn?
2. Har du en skrivbordsstol?
3. Har du ett skrollhjul på datormusen?

Än har vi inte hittat en eftermarknadslösning för det där med bara ett skrollhjul men vi hoppas på att utvecklingsavdelningen ska komma fram med ett par produktprototyper.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DavidtheDoom:

Sluta vara så jäkla svår nu Jonas!

Men jag kör ju Linux!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kör ofta ’oskyddat’ direkt i soffan på sitsen brevid, eller bara på vilket bord/pärm/bok whatever...

Sedan MX510/518 har jag aldrig haft tracking-besvär, så varför det extra steget?

Visst om man har trådlöst med laddningen inbyggd kanske, men annars? Nee...

Alternativet ’använder inte traditionell mus’ borde kanske funnits?

Permalänk
Medlem

Vad kör folk med istället som inte använder musmatta? Glidmedel?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad kör folk med istället som inte använder musmatta? Glidmedel?

Skrivbordsytan? Vad menar du? Är ditt skrivbord en lastpall eller något med hål och ojämnheter?

Testa rulla ihop mattan du har nu och kör på, du kommer inte märka stor skillnad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Meantek:

Men jag kör ju Linux!

"Menade du GNU/Linux?"

Two can play that game!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin