Snabbkoll: Använder du musmatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen lackad "träspånyta" utan en träyta med klart kännbara årsringar, ytan är rätt sträv och visserligen kan musen läsa av den men ytan är för sträv att dra handen över på ett bekvämt sätt, huden blir rätt irriterad om man nöter den mot bordsskivan.

Då har du vriststöd för tangentbordet oxå?

Mitt bord är fö lackat stavlimmat trä...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Då har du vriststöd för tangentbordet oxå?

Mitt bord är fö lackat stavlimmat trä...

Nja, det är inga problem, tangentbordet är nedsänkt i skivan så man behöver inget separat men skivan i sig är kanske att betrakta som ett vriststöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Musmattan är till för att skydda handen, brukar jag säga.
Nu när mössen är så bra så går det fint utan matta men man får lätt en förhårdnad på knölen ovanför handleden.

Kör med en 5mm tjock matta och den skyddar bra, har även en stor matta för att skydda bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är inga problem, tangentbordet är nedsänkt i skivan så man behöver inget separat men skivan i sig är kanske att betrakta som ett vriststöd.

Tänkte mer på att huden blev irriterad... det lär den väl bli oavsett om du skriver eller leker med råttan?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Min erfarenhet är precis tvärtom. Hårda mattor håller i evigheter men tyg behöver bytas tillslut.

Däremot tycker jag att den har lite för bra glid egentligen.

Det som hänt för mig på varje hård är att ytbehandlingen försvinner där jag kör med musen mest och det blir olika friktion på olika delar. Helt värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PTFE har väl varit standard ett tag nu, eller i alla fall liknande ämnen. Det värsta som händer av att de slits är att underlaget i så fall blir mindre slitsamt eftersom det blir (delar av) samma material på båda sidor.

Alla är vi olika
Du får såklart tycka som du vill!

Själv får jag någon form av ’edge-anxiety’ av att spela med matta efter x lyft av musen. Det värsta som finns är att vara några centimeter från ena kanten och behöva flytta ditåt. Det händer inte alls lika ofta om man har hela bordet (eller såklart en enorm matta)

Jaja... kul tråd om inte annat! Lite som att läsa trådar när folk får veta att det går att stå upp och torka sig på toan, eller andra saker som sällan pratas om öppet.

För mig blir det mest äckligt med musmatta ganska fort, men jag har knappast använt fina märken, så ska inte dra alla över en kam.

Roligaste var när jag hade en hologram-matta ett tag, musen uppgraderade till optisk senare och den fick frispel när bilderna rörde sig

Lyfta musen? You are doing it wrong!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Lyfta musen? You are doing it wrong!

Det finns väl lägen i alla spel när man åkt till höger mer än ett varv på rad? Hur skulle man annars göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Tänkte mer på att huden blev irriterad... det lär den väl bli oavsett om du skriver eller leker med råttan?

Nej jag drar inte runt handen på samma sätt vid tangentbordet, det blir mer att man "rullar" lite i stället för släpandet som uppstår när man kör runt med musen.
Det är helt olika rörelsemönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intressant att veta hur många som kör tygmattor, för min del har dem alltid varit värdelösa. Har alltid kört på hårda plastmattor. Vet också endel som fortfarande kör glas/metallmatta.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Jobbet kör jag utan då det funkar bra hursomhelst med musen och bordet. Hemma kör jag tygmatta, kört nu original Razer Mantis Speed och alternerat med Everglide Titan Monstermat som är samma matta (med "FiberTek" material som de hette) med bara olika design, funkar perfekt med min Logitech MX-518, både mattorna och musen är ju liksom över 10 år gamla men brukar tvätta musmattorna då och då och byter till den andra mattan då det blir tvättdags. Personligen gillar jag bara tygmattor eftersom de är bekvämare för handen, 4 mm tjock är rätt så lagom, minst 3 mm ska det nog vara men 5 mm kändes för tjockt när jag testade. Olika mattor ger ju sina egna glid och varierar litegrann med musfötterna vad som är lagom men just Logitech MX518 och dessa mattor är perfekt glid för min smak, varkendera för sträv eller hal. Senare Razer Mantis versioner jag testade hade sämre glid och kändes mindre exklusiva i materialet (med denna mus åtminstone) men det var väl för dyrt material...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har du ett skrivbord av sandpapper. Svårt att tro att det finns musmattor med bättre glid än en lackad yta.

Då har du inte provat en teflonmatta

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då har du vriststöd för tangentbordet oxå?

Mitt bord är fö lackat stavlimmat trä...

Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är inga problem, tangentbordet är nedsänkt i skivan så man behöver inget separat men skivan i sig är kanske att betrakta som ett vriststöd.

Varför har ni fötterna på skrivbordet?