3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Den enda fördelen den där kan ha i vissa lägen är att den potentiellt får plats i ett serverchassi då strömkontakterna är riktade bakåt. Den verkar dock vara aningen bredare än standard ser det ut som, vilket eventuellt gör att den "fördelen" försvinner. I alla andra fall är det ju dock sannolikt en värdelös kylare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av tszil:

Jag fick mail från Inet idag där jag blev erbjuden ett 3080 FTW3 ULTRA LHR istället för det kort jag hade beställt. Jag får det för samma pris som jag hade beställt så jag tyckte inte det var mycket att tveka på. Min beställning var på ett 3080 VENTUS OC som jag la 2020-11-21.

Det var trevliga nyheter. Jag beställde mitt ett par dagar senare. Hoppas jag också får ett Mail.

Permalänk
Medlem

EVGA

Skrivet av hal9000ii:

Det var trevliga nyheter. Jag beställde mitt ett par dagar senare. Hoppas jag också får ett Mail.

Trodde jag var smart då jag beställde ett 3080 EVGA kort från Inet då de av någon anledning inte är så populära i Sverige. Trevligt att någon får ett EVGA kort ni har ju väntat någon månad längre.

Permalänk
Medlem

Har väntat på mitt Asus 3080 TUF sen 15 oktober förra året och mailade Webahallen och fick svar från dem om att de inte kunde säga när jag får mitt kort eller min köplats men om de fick ett motsvarande som möjligt alternativ så kommer de erbjuda mig det istället.... Tycker det är lite kasst att de inte kan säga köplats

Glömde "inte" :)
Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

Rena drömscenariot jämfört med Elgigantens katastrofala hantering. Inte ett ord från dem sen den 8:oktober förra året och sen en käftsmäll om att de helt enkelt strukit ordern och att man kan få köpa en annan modell för 50% högre pris som inte är bättre.

Att säga att modellen inte tillverkas längre som skäl är nästintill lögn, Asus har v2 LHR versionen fortfarande och ersättningskorten de erbjuder är ju alla LHR.

Under det här året hade man kunnat köpa: 1. Ett bättre kort 2. Till ett billigare pris 3. Haft det sen början av året senast.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Har väntat på mitt Asus 3080 TUF sen 15 oktober förra året och mailade Webahallen och fick svar från dem om att de inte kunde säga när jag får mitt kort eller min köplats men om de fick ett motsvarande som möjligt alternativ så kommer de erbjuda mig det istället.... Tycker det är lite kasst att de kan säga köplats

Gissar att du glömde ett "inte" där på slutet.

De har redan förklarat varför de inte kan säga exakta köplatser. Vill minnas att det har att göra med hur det blir när folk beställer till butik (i princip reserverar ett kort ur butikens lager) jämfört med postorder (från deras centrallager).

Att de inte kan säga när du får ditt kort är inte så konstigt eftersom leveranserna av kort fortfarande är sporadiska som jag förstått det, och förmodligen av varierande storlek. Det påverkas ju också av hur många framför dig i kön som accepterar erbjudanden om byte till LHR-varianten eller andra modeller. De erbjöd nyligen alla som hade ordrar kvar på 3080 TUF från september att få LHR-varianten av kortet och har levererat dessa. Såg nog också någon här i tråden från tidigt i oktober som fick det erbjudandet så det närmar sig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gissar att du glömde ett "inte" där på slutet.

De har redan förklarat varför de inte kan säga exakta köplatser. Vill minnas att det har att göra med hur det blir när folk beställer till butik (i princip reserverar ett kort ur butikens lager) jämfört med postorder (från deras centrallager).

Att de inte kan säga när du får ditt kort är inte så konstigt eftersom leveranserna av kort fortfarande är sporadiska som jag förstått det, och förmodligen av varierande storlek. Det påverkas ju också av hur många framför dig i kön som accepterar erbjudanden om byte till LHR-varianten eller andra modeller. De erbjöd nyligen alla som hade ordrar kvar på 3080 TUF från september att få LHR-varianten av kortet och har levererat dessa. Såg nog också någon här i tråden från tidigt i oktober som fick det erbjudandet så det närmar sig.

Helt rätt, nu är det åtgärdat
Ok, det hade jag missat helt att de förklarat det och om jag skulle få ett LHR kort skulle inte spela mig nån roll som helst.... får hoppas på det bästa nu

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Helt rätt, nu är det åtgärdat
Ok, det hade jag missat helt att de förklarat det och om jag skulle få ett LHR kort skulle inte spela mig nån roll som helst.... får hoppas på det bästa nu

Det finns mycket bra och intressant information dold bland denna tråds 738 sidor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tack för tipset, la också en order får se vad som händer.

Har precis fått en uppdatering, beräknad leverans är den 7 Oktober.

Har du hört, sett något?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Som många andra här så fick jag nyss samtal från Elgiganten, jag valde att avbryta ordern.
Väldigt dåligt skött av EG.

Kortet jag hade beställt var ett Asus 3080 TUF non-OC.

La till vilket kort det rörde sig om
Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Som många andra här så fick jag nyss samtal från Elgiganten, jag valde att avbryta ordern.
Väldigt dåligt skött av EG.

Nu är detta en ren gissning men utifrån hur dom har betett sig med att inte säga ett ord under flera månaders tid och sen inom loppet av en vecka eller två avsluta flera hundra (om inte tusental) ordrar gällande samma sak så misstänker jag att dom för länge sen har insett sitt problem och den eventuella kostnad det skulle vara att ersätta alla kunder för mellanskillnad till ett annat kort eller annan leverantör.

Min tanke är att dom därefter har haft ett långt och gediget arbete med sina jurister för att kontrollera att avsluta flera hundra ordrar inte kommer och biter dom i röven (ARN, civilrättsligt, mfl) och när man kommit fram till att man med betryggande säkerhet har den juridiska rätten att avsluta ordern så valde dom att i klump avsluta varenda grafikkortsorder på icke-v2 kort.

Det är tyvärr inte ovanligt inom försäljning när man upptäcker ett problem (finansiellt, garantimässigt eller bara att man prisat en kampanj "för" bra) med en specifik produkt att man totalt stänger all försäljning av den (sätter utstående ordrar på hold) och sen skyller på att man inte har dom i lager/tillverkningsfel osv (nu behöver det inte vara så just denna gång).
Under tiden som kunden får vänta så "löser" man problemen på styrelsenivå och låtsas mot kunden som att inget har hänt.

ONTopic: Fan att man missade netonnet-dealen på ett 3080. Det var rätt kurs.

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sitrus:

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Vilken modell är det du hade beställt? Vore intressant om vi kan bekräfta huruvida det är utgånget eller ej samt kolla om andra fått liknande meddelanden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av UndaC:

Vilken modell är det du hade beställt? Vore intressant om vi kan bekräfta huruvida det är utgånget eller ej samt kolla om andra fått liknande meddelanden.

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sitrus:

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB

Har du den mer exakta modellen? Eagle?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Spola tillbaka 3 sidor och börja läs där så hittar du en 50 inlägg typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vilken modell är det du hade beställt? Vore intressant om vi kan bekräfta huruvida det är utgånget eller ej samt kolla om andra fått liknande meddelanden.

Elgigantens uppringningar börjar med inlägget den 2021-09-30 00:38 , sen har jag och flera andra skrivit här efter det. Jag hade beställning på Asus TUF OC från den 7:e oktober

Att kalla LHR v2 och sen säga att v1 inte tillverkas längre är ju förstås väldigt bekvämt för att rensa bort gamla "billiga"ordrar för både tillverkarna och Elgiganten

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Installerade mitt 3080 GameRock idag. Blev lite pyssel, fick flytta kylare och stuff men bra tillslut!

Men herrejösses vad det blir varmt. Drog ner Powerlimit till 75% och nu har det acceptabel strömåtgång xD Litet rum + ljudkänslig så offrar jag hellre lite fps än att gamea i en bastu haha.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av UndaC:

Har du den mer exakta modellen? Eagle?

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC

Kollade på kvittot och där stod inte den exakta modellen med.

Permalänk
Medlem

Om det var den modell som var rabbatterad första månaden så var det Eagle

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Fick samtal från EG i fredags. Blev erbjuden Gigabyte Gaming eller Palit Gamerock för +mellanskillnaden istället för ett Asus TUF OC som beställdes 2020-09-30.
Påpekade att det är lite konstigt att dom har just Gigabyte Gaming när jag har en beställning på ett Gigabyte Gaming, som dom hörde av sig på SMS och sa att dom inte kan leverera, men sen flera månader senare drog pengar från mitt kort för.
Då sa han bara att man endast får köpa 1 kort och att han kommer ta bort min order och betala tillbaka pengarna. Att man bara fick köpa 1 kort gällde dock inte när jag la beställningen, men det brydde han sig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donquiz:

Fick samtal från EG i fredags. Blev erbjuden Gigabyte Gaming eller Palit Gamerock för +mellanskillnaden istället för ett Asus TUF OC som beställdes 2020-09-30.
Påpekade att det är lite konstigt att dom har just Gigabyte Gaming när jag har en beställning på ett Gigabyte Gaming, som dom hörde av sig på SMS och sa att dom inte kan leverera, men sen flera månader senare drog pengar från mitt kort för.
Då sa han bara att man endast får köpa 1 kort och att han kommer ta bort min order och betala tillbaka pengarna. Att man bara fick köpa 1 kort gällde dock inte när jag la beställningen, men det brydde han sig inte om.

Hur mycket i mellanskillnad ville de ha? Jag för också en diskussion med Elgiganten.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Hur mycket i mellanskillnad ville de ha? Jag för också en diskussion med Elgiganten.

7990 för Asus TUF, så 2648+500kr i pressentkort som kompensation (som jag fick välja om jag ville ha eller dra av från ordern) för det billigaste Palit kortet, dock tog det slut medans vi pratade så jag fick ett lite dyrare Gamerock OC för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

TUF OC 3080

Köplats idag 2021-09-08: 220 (Beställdes 8:e Dec 2020)

Köplats idag 2021-10-04: nr 147

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

Beställde från Inet och de har varit riktigt bra. Fått information med jämna mellanrum, kunnat kolla var i kö jag var. Sen så uppdaterade de beställningen till V2 LHR utan jag behövde göra något. Fick även erbjudande att byta till annat kort för samma pris, ett kort jag fått idag.

Läste lite snabbt, du fråga om samma besked. Men min uppfattning över hur Inet sköt det hela för mig och andra visar ju hur en riktigt bra återförsäljare agerar.

Visa signatur

MODERKORT Asus Rog Strix Z270E CPU i7 7700K GPU MSI 1080 Gaming X HDD Samsung 850 EVO 500GB & Firecuda 2TB RAM Corsair 16GB DDR4 2400Mhz Vengeance PSU RM850i CASE Fractal Design Define S

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har ringt runt och kollat hur andra återförsäljare hanterar det och känner mig trygg i att peka ut Elgiganten här lite. Kommer ut något på förstasidan (som länkar till denna tråd) strax.

Så kan hända att diskussionen kommer att koncentreras till detta en liten stund i samband med det. Hoppas det är ok med alla.

Visa signatur

240p är livet