3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Hon sa vänligt till mig att hon kunde hjälpa mig makulera ordern om jag ville. Jag påpekade då att andra butiker erbjudit ersättningskort. Då menade hon att EG inte kan stå för mellanskillnaden utan att den isf skulle betalas av mig. Hon skulle sen skapa ett ärende av det och jag skulle bli uppringd av någon från Elgiganten.

Dagen efter ringde en kille. Sa att det ända jag kunde göra var att vänta in kortet, men kunde inte garantera att det ens kommer...

Det dåliga i det hela är att jag beställde en timme efter release hos dem, då de var de ända butiken som hade kortet i lager (100+) när alla andra var slutsålda. Oh the irony...

Talk about the devil!
Fick ett mail om att min order är makulerad!!

1 år och någon vecka, helt bortkastade....

Permalänk
Inaktiv

Fan vad drygt Elgiganten var schysst mot mig gällande PNY 3090 Revel …… fick mitt för 19K trots att leveranstid var 2022.

Permalänk
Medlem

KÄNNS PASSANDE

F**K OFF ELGIGANTEN
Kommer definitivt inte vända mig till dom när man hör såna här historier.
Hoppas det löser sig för er drabbade.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om du har ork och lust så kan du försöka begära ut ersättning.

Ja det kanske är värt ett försök att få ersättning/skadestånd för täckningsköp om det inte är allt för mycket jobb att få det. Frågan är vad som ens skulle vara rimligt att begära eftersom 3080 inte precis finns i lager överallt. Ska man ha någon rimlig chans att köpa 3080 nu så är 12k nog det minsta man får hosta upp. Som jag förstår det så måste man först begära skadestånd från näringsidkaren varpå man sedan kan ta det till ARN om de nekar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jävla Elgiganten! Det borde man ju förutspått. Nu ringde killen från kundtjänst och sa att de ska makulera min order efter jag snällt suttit och väntat i ett år. "Ja men du kan få köpa ett nytt kort för 12 tkr" precis som det är en bra deal för mig som konsument att behöva betala 4 tkr mer för något som jag beställt och väntat på. Jag rekommenderar alla att anmäla in ärende till ARN på detta med hänvisning till att de höjt priset på likvärdiga produkter och på det viset lurar en som konsument.

https://www.arn.se/konsument/

Permalänk
Medlem

Fick precis ett samtal från Elgiganten angående mitt 3080 TUF som var förbokat.

"Vi har precis fått information om att kortet inte tillverkas längre, MEN du kan byta ut kortet mot ett annat. Dom andra korten kostar mellan 11 och 12000kr och du får betala mellanskilnaden, du kommer såklart få kompensering. 500kr i antingen billigare pris eller i form av presentkort."

Största skämtet...

Permalänk
Medlem

Kollade just min köplats på ett 3080 TUF OC hos inet, beställt 25/12:
1/3 plats 497
2/6 plats 357
1/10 plats 190

Så i vår nångång då…

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Fick precis ett samtal från Elgiganten angående mitt 3080 TUF som var förbokat.

"Vi har precis fått information om att kortet inte tillverkas längre, MEN du kan byta ut kortet mot ett annat. Dom andra korten kostar mellan 11 och 12000kr och du får betala mellanskilnaden, du kommer såklart få kompensering. 500kr i antingen billigare pris eller i form av presentkort."

Största skämtet...

Det går alltid att förhandla hade också förbokat ett TUF OC kort och blev uppringd av Elgiganten igår, blev erbjuden att välja mellan 4 olika modeller och betala mellanskillnaden.

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Då mitt chassi bara klarar av 304 mm långa kort så valde jag det bedrövligt fula Gamerock OC kortet som är just 304 mm för det var det enda kortet som stack ut från de andra alternativen, lyckades få ner priset en tusenlapp så det landade på 10416:-. Jag har en sluten låda så jag kommer ändå inte se den gräsliga bling bling kylaren 😆

i det stora hela kunde EG lika gärna struntat i det och makulerat ordern pga bristande tillgång och skickat ett presentkort på 50-100 spänn som plåster på såren men nu fick man åtminstone ett alternativ. 10416:- för ett RTX3080 OC är inte helt dåligt även om det inte är lika bra som 7990:- valet var självklart mitt att välja det som erbjöds eller strunta i det.

Värt att nämna, Elgiganten har 50 dagars öppet köp så skulle de få in ett Asus 3080 TUF OC (LHR) under tiden så kan man alltid ångra köpet och byta

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Det går alltid att förhandla hade också förbokat ett TUF OC kort och blev uppringd av Elgiganten igår, blev erbjuden att välja mellan 4 olika modeller och betala mellanskillnaden.

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Då mitt chassi bara klarar av 304 mm långa kort så valde jag det bedrövligt fula Gamerock OC kortet som är just 304 mm för det var det enda kortet som stack ut från de andra alternativen, lyckades få ner priset en tusenlapp så det landade på 10416:-. Jag har en sluten låda så jag kommer ändå inte se den gräsliga bling bling kylaren 😆

i det stora hela kunde EG lika gärna struntat i det och makulerat ordern pga bristande tillgång och skickat ett presentkort på 50-100 spänn som plåster på såren men nu fick man åtminstone ett alternativ. 10416:- för ett RTX3080 OC är inte helt dåligt även om det inte är lika bra som 7990:- valet var självklart mitt att välja det som erbjöds eller strunta i det.

Värt att nämna, Elgiganten har 50 dagars öppet köp så skulle de få in ett Asus 3080 TUF OC (LHR) under tiden så kan man alltid ångra köpet och byta

Köper gärna kortet ifrån dig då ifall du tänkt lämna tillbaka den 🤣, försökt att hitta gamerock kort i 100år nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det går alltid att förhandla hade också förbokat ett TUF OC kort och blev uppringd av Elgiganten igår, blev erbjuden att välja mellan 4 olika modeller och betala mellanskillnaden.

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Då mitt chassi bara klarar av 304 mm långa kort så valde jag det bedrövligt fula Gamerock OC kortet som är just 304 mm för det var det enda kortet som stack ut från de andra alternativen, lyckades få ner priset en tusenlapp så det landade på 10416:-. Jag har en sluten låda så jag kommer ändå inte se den gräsliga bling bling kylaren 😆

i det stora hela kunde EG lika gärna struntat i det och makulerat ordern pga bristande tillgång och skickat ett presentkort på 50-100 spänn som plåster på såren men nu fick man åtminstone ett alternativ. 10416:- för ett RTX3080 OC är inte helt dåligt även om det inte är lika bra som 7990:- valet var självklart mitt att välja det som erbjöds eller strunta i det.

Värt att nämna, Elgiganten har 50 dagars öppet köp så skulle de få in ett Asus 3080 TUF OC (LHR) under tiden så kan man alltid ångra köpet och byta

Om de inte fått in ett Asus 3080 TUF OC på över ett år så är sannolikheten 0 att de får in ett de närmaste 50 dagarna. Elgiganten kommer undan billigt här, du betalar +30 % för ett kort med samma prestanda och Elgiganten skrattar hela vägen till banken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Elgiganten kommer undan billigt här, du betalar +30 % för ett kort med samma prestanda och Elgiganten skrattar hela vägen till banken...

Jag tror faktiskt inte att Elgiganten skrattar så mycket. Deras marginal på dessa korten lär inte vara så mycket bättre än på korten de ville sälja för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag satte mig ner för att plocka ihop en ny dator men insåg att 3080 inte går att få tag i. Vet man när det går att få tag i 3080 igen på ett normalt sätt i alla butiker? Jag tänker vänta med datorbygget pgr av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag satte mig ner för att plocka ihop en ny dator men insåg att 3080 inte går att få tag i. Vet man när det går att få tag i 3080 igen på ett normalt sätt i alla butiker? Jag tänker vänta med datorbygget pgr av detta.

Köp en prebuilt om du skall ha 3080 nu, borde gå för liknande summa, dem flesta butiker väljer att sälja ett helt paket före enstaka kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Om de inte fått in ett Asus 3080 TUF OC på över ett år så är sannolikheten 0 att de får in ett de närmaste 50 dagarna. Elgiganten kommer undan billigt här, du betalar +30 % för ett kort med samma prestanda och Elgiganten skrattar hela vägen till banken...

Läs igen, menar LHR versionen som ersätter original TUF OC
Men jag är lika övertygad som dig om att det inte kommer att dyka upp men man kan alltid hålla hoppet uppe

Blev trots allt erbjuden ett alternativ

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

Hur?

Hur kan det finnas över 500 stycken rtx 3080ti och bara 1 rtx 3080?

http://gpukollen.ingman.me/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackie:

Det går alltid att förhandla hade också förbokat ett TUF OC kort och blev uppringd av Elgiganten igår, blev erbjuden att välja mellan 4 olika modeller och betala mellanskillnaden.

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Då mitt chassi bara klarar av 304 mm långa kort så valde jag det bedrövligt fula Gamerock OC kortet som är just 304 mm för det var det enda kortet som stack ut från de andra alternativen, lyckades få ner priset en tusenlapp så det landade på 10416:-. Jag har en sluten låda så jag kommer ändå inte se den gräsliga bling bling kylaren 😆

i det stora hela kunde EG lika gärna struntat i det och makulerat ordern pga bristande tillgång och skickat ett presentkort på 50-100 spänn som plåster på såren men nu fick man åtminstone ett alternativ. 10416:- för ett RTX3080 OC är inte helt dåligt även om det inte är lika bra som 7990:- valet var självklart mitt att välja det som erbjöds eller strunta i det.

Värt att nämna, Elgiganten har 50 dagars öppet köp så skulle de få in ett Asus 3080 TUF OC (LHR) under tiden så kan man alltid ångra köpet och byta

Tipset är att ta bort shrouden helt och hållet och köra 2 schyssta Noctuafläktar med lite tryck i.

Just Elgiganten får man vara lite skillad och bearbeta kundtjänsten. Spela på medkänslan och kanske inte kalla agenten som tar emot en för idiot. Klippte ett 3090 PNYför 19K på Elgiganten som inte fanns i lager (gick att köpa) med leverans 1/1-2022. De hade ett annat 3090 PNY med 2,7slot kylare för 23K. Frågade snällt om jag kunde få det istället, men betala 19K. Var helsäker på att de skulle säga nej, men han fick OK från chefen. Är nog bara Webhallens drop för 17K som varit billigare än mitt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LebronJames23:

Hur kan det finnas över 500 stycken rtx 3080ti och bara 1 rtx 3080?

http://gpukollen.ingman.me/

Inte så svårt att förstå egentligen. Alla 3080 som kommer in används av Inet/Webhallen/Komplett för att byta ut Asus TUF 3080 / OC som folk har beställt. Det finns ingen sån backlog på 3080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag föreslår att du kontaktar din konsumentrådgivare angående detta. Jag tror du har goda möjligheter att få ersättning motsvarande mellanskillnaden mot vad du betalade då och vad de kostar idag. Jag har själv hamnat i en liknande situation angående en skärm från Netonnet för några månader sedan och vann Jag tror dock att Elgiganten kan vara lite knepigare att ha och göra med men det ska nog gå.

Konsumentrådgivare: https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagled...
Lagen: https://lagen.nu/1990:932
Bra info: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Gäller väl egentligen alla som har köpt sitt kort och som ännu inte har fått den levererad.

Jag var i kontakt med konsumentrådgivare i våras och förklarade situationen, med att de inte får in någon produkt och frågade om alternativ. Deras svar var "Det är inget du kan göra eller kräva. Allt som Elgiganten vill göra för att hjälpa dig är positivt, men inget som du har rätt till. Det du har rätt till är att få pengarna tillbaka och komma ihåg att inte handla där nästa gång".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

"Fick erbjudande om ett av dessa kort från Elgiganten" /Citat nedkortat av Chrisism8

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Så, om vi antar alla kort får plats, och att de ändå inte syns. Är det något av dessa kort som sticker ut som extra bra? Jag har ett TUF OC bokat, och det jag föll för var att det hade en riktigt bra och tyst kylare. Någon som kikat in dessa kort lite närmare och jämfört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag var i kontakt med konsumentrådgivare i våras och förklarade situationen, med att de inte får in någon produkt och frågade om alternativ. Deras svar var "Det är inget du kan göra eller kräva. Allt som Elgiganten vill göra för att hjälpa dig är positivt, men inget som du har rätt till. Det du har rätt till är att få pengarna tillbaka och komma ihåg att inte handla där nästa gång".

Vad skrev du till dem (innan du fick det svaret)? Vilken modell köpte du? I vilken kommun ligger din konsumentrådgivare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det går alltid att förhandla hade också förbokat ett TUF OC kort och blev uppringd av Elgiganten igår, blev erbjuden att välja mellan 4 olika modeller och betala mellanskillnaden.

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Då mitt chassi bara klarar av 304 mm långa kort så valde jag det bedrövligt fula Gamerock OC kortet som är just 304 mm för det var det enda kortet som stack ut från de andra alternativen, lyckades få ner priset en tusenlapp så det landade på 10416:-. Jag har en sluten låda så jag kommer ändå inte se den gräsliga bling bling kylaren 😆

i det stora hela kunde EG lika gärna struntat i det och makulerat ordern pga bristande tillgång och skickat ett presentkort på 50-100 spänn som plåster på såren men nu fick man åtminstone ett alternativ. 10416:- för ett RTX3080 OC är inte helt dåligt även om det inte är lika bra som 7990:- valet var självklart mitt att välja det som erbjöds eller strunta i det.

Värt att nämna, Elgiganten har 50 dagars öppet köp så skulle de få in ett Asus 3080 TUF OC (LHR) under tiden så kan man alltid ångra köpet och byta

Jag delar inte den uppfattningen. Om säljaren häver ditt avtal så har du rätt till ersättning för täckningsköp. Tvisten kan dock landa i vad som kan anses vara en "likvärdig vara" eftersom den exakta modellen inte går att köpa hos någon återförsäljare. Jag tror dock att ett annat 3080-kort skulle kunna anses vara en likvärdig vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"Bäste kund! Vi har försökt nå er ang er beställning av grafikkort på order XXXXXXXX. Då produkten har satts som utgången av tillverkaren och kommer inte in igen så har vi avbrutit ert köp och gjort en återbetalning. Om ni har frågor eller är intresserade av en ersättare så kan ni kontakta oss på 0771 115 115. Ha en fin dag! Mvh Elgiganten"

Jag fick jusr det här smset. Beställde ett tuf 3080 OC från elgigantenten för 1 år sedan, då stog det att det skulle komma i januari. Kan inte säga att jag godtar deras ursäkt. Har inte heller fått något erbjudande om byte av modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag var i kontakt med konsumentrådgivare i våras och förklarade situationen, med att de inte får in någon produkt och frågade om alternativ. Deras svar var "Det är inget du kan göra eller kräva. Allt som Elgiganten vill göra för att hjälpa dig är positivt, men inget som du har rätt till. Det du har rätt till är att få pengarna tillbaka och komma ihåg att inte handla där nästa gång".

Klart du har rätt till de. Elgiganten spelar med fula konkurrensmetoder och påstå att de har en vara, det omsätter en potentiell kund som kunde gått och ställt sig i kön hos någon annan.
Det är fritt att anmäla de till konsumentverket och ju fler som gör de så blir caset större. I elgigantens fall har de sålt andra kort via PR kupper för deras elgigantengaming sida som kan upplevas lite cringe, istället för att hitta en lösning till folk som la tilliten på de sen dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad skrev du till dem (innan du fick det svaret)? Vilken modell köpte du? I vilken kommun ligger din konsumentrådgivare?

Jag ringde upp dem och pratade i telefon. Det jag mer eller mindre sa var (nedkortat)

- Köpt grafikkort
- De hade "leverans januari" och nu har det mars/april och de har inga nya datum att ge
- Det är kretsbrist i världen, så att de inte får in kort ligger ju delvis utanför deras makt
- Varan köpte jag för 8k, nu har priset ökat pga bristen och alterantivköp skulle kosta 12k, om det ens går att få tag på varan.
- Vad har jag för rättigheter? Kan jag kräva något?

Svar: Den enda rättighet du har är att du kan kräva att få pengarna tillbaka.

- Okej, så jag kan inte kräva att få en annan likvärdig produkt för samma pris, eller kompensation?

Svar: Nej, tyvärr inte. Det enda du kan göra är att kräva pengarna tillbaka och välja att inte handla från dem nästa gång.

------

Ser inte relevansen rörande vilken kommun jag tillhör så väljer att inte svara.

Permalänk
Medlem

Stackars satar som väntat i ett år och så avbokar elgiganten er. dom borde gett er ett likvärdigt kort till samma pris tycker man. mitt 3080 för 10k visade sig vara "billigt" i slutändan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Klart du har rätt till de. Elgiganten spelar med fula konkurrensmetoder och påstå att de har en vara, det omsätter en potentiell kund som kunde gått och ställt sig i kön hos någon annan.
Det är fritt att anmäla de till konsumentverket och ju fler som gör de så blir caset större. I elgigantens fall har de sålt andra kort via PR kupper för deras elgigantengaming sida som kan upplevas lite cringe, istället för att hitta en lösning till folk som la tilliten på de sen dag 1.

Tycker absolut de ska anmälas också, deras lagerstatus var extremt felaktig väldigt länge och det är många som blev lurade av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag ringde upp dem och pratade i telefon. Det jag mer eller mindre sa var (nedkortat)

- Köpt grafikkort
- De hade "leverans januari" och nu har det mars/april och de har inga nya datum att ge
- Det är kretsbrist i världen, så att de inte får in kort ligger ju delvis utanför deras makt
- Varan köpte jag för 8k, nu har priset ökat pga bristen och alterantivköp skulle kosta 12k, om det ens går att få tag på varan.
- Vad har jag för rättigheter? Kan jag kräva något?

Svar: Den enda rättighet du har är att du kan kräva att få pengarna tillbaka.

- Okej, så jag kan inte kräva att få en annan likvärdig produkt för samma pris, eller kompensation?

Svar: Nej, tyvärr inte. Det enda du kan göra är att kräva pengarna tillbaka och välja att inte handla från dem nästa gång.

------

Ser inte relevansen rörande vilken kommun jag tillhör så väljer att inte svara.

Absolut, just tidsfördröjningen är ju en sak. Men att häva avtalet är en annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det går alltid att förhandla hade också förbokat ett TUF OC kort och blev uppringd av Elgiganten igår, blev erbjuden att välja mellan 4 olika modeller och betala mellanskillnaden.

Palit GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G
Palit GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G
Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD

Då mitt chassi bara klarar av 304 mm långa kort så valde jag det bedrövligt fula Gamerock OC kortet som är just 304 mm för det var det enda kortet som stack ut från de andra alternativen, lyckades få ner priset en tusenlapp så det landade på 10416:-. Jag har en sluten låda så jag kommer ändå inte se den gräsliga bling bling kylaren 😆

i det stora hela kunde EG lika gärna struntat i det och makulerat ordern pga bristande tillgång och skickat ett presentkort på 50-100 spänn som plåster på såren men nu fick man åtminstone ett alternativ. 10416:- för ett RTX3080 OC är inte helt dåligt även om det inte är lika bra som 7990:- valet var självklart mitt att välja det som erbjöds eller strunta i det.

Värt att nämna, Elgiganten har 50 dagars öppet köp så skulle de få in ett Asus 3080 TUF OC (LHR) under tiden så kan man alltid ångra köpet och byta

Problemet för mig är att jag har ingen lust att få skräpkort i utbyte... Gigabyte är sämre kort än ASUS kort, Palit är med skräp om man jämför. (tom om man räknar bort att det är LHR kort)

Det är inte jämförbara produkter mot vad jag faktiskt hade beställt. Om jag sen måste betala 40-50% mera för att få ett SÄMRE kort än vad jag har beställt är ju skrattretande.

Däremot funderar jag på att beställa kort som finns i lager på faktura och skicka tillbaka. Sen beställa ett nytt och göra samma sak ända tills jag blir bannad från att lägga beställningar från skitföretaget...

Permalänk
Medlem

Update, nu har kortet kommit, tog en dag typ
jag är nöjd utgången

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag satte mig ner för att plocka ihop en ny dator men insåg att 3080 inte går att få tag i. Vet man när det går att få tag i 3080 igen på ett normalt sätt i alla butiker? Jag tänker vänta med datorbygget pgr av detta.

Andra hälften 2022 eller nåt sånt skulle jag gissa, som tidigast. Åtminstone de högre priserna lär nog hålla i sig då det fortfarande råder komponentbrist i flera led som ser ut att hålla i sig ett tag. Däremot går väl efterfrågan långsamt ner och köerna börjar betas av ganska väl nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q